2021-07-01, 08:52
Medlem
McCreepys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Ja, det ska de tamejfan behöva göra. I vanliga fall är det dessa människor som smäller ihop riksdagen nu och sedan tar 3 månaders semester. Förutom att det på pappret inte är en semester, så de passar på att avbryta sina föräldraledigheter med mera, men är effektivt helt otillgängliga.

Låt de fanskapen jobba och slita hela sommaren för min del.

Håller helt med dig och tycker detsamma. Vad min poäng är att detta är ett smidigt sätt att skynda på ett extraval och inte låta svetsarn sitta och fika med C och V i tre veckor till för att få fram ett avtal för att kunna fortsätta sitt maktmissbruk.
Citera
2021-07-01, 08:53
Medlem
Soterns avatar
Det ska vara fyra talmansrundor, men det kan ju knappast vara mellan fyra kandidater? Blir det pingpong mellan Löfven och Kristersson, möjligen Lööf?
Citera
2021-07-01, 08:54
Medlem
McCreepys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det ska vara fyra talmansrundor, men det kan ju knappast vara mellan fyra kandidater? Blir det pingpong mellan Löfven och Kristersson, möjligen Lööf?

Personligen tycker jag man ska gå M, S, SD och V. De 4 största partierna. Sen att det går åt helvete för de två sista bryr jag mig inte om. Så länge vi får ett extraval.
Citera
2021-07-01, 08:55
Medlem
rskworpbs avatar
Löfven kommer snart uttala sig och säga att det är oacceptabelt att ha en regeringskris nu när en polis har blivit skjuten. Talmansrundorna måste avblåsas och inga nya val kan hållas förrän gängkriminaliteten har besegrats.
Citera
2021-07-01, 08:56
Medlem
Queenofqueenss avatar
Sverige är verkligen kört i botten... Det är tack vare löfven och flintskallen Reinfeldt..
Citera
2021-07-01, 09:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Kommer nattens polismord att bli en game-changer i den rådande politiska soppan där huvudpunkten för de inblandade är att hålla SD ute från allt politiskt inflytande?

Kan knappt föreställa mig att någon sämre händelse kunnat inträffa för S och C vid någon sämre tidpunkt. Skulle vara en fullskalig terrorattack utanför riksdagshuset möjligen.

Snacka om att ge SD rätt ifråga om invandring och kriminalitet.

Nej det kommer det inte att göra. På individnivå kanske någon tänker till och röstar därefter, men på kollektiv nivå kommer detta inte att spela någon roll.

Jag tror att i en snar framtid kommer polisen att tvingas att vänja sig att bli skjutna på öppen gata. Detta kommer innebära att fler och fler hoppar av yrket, att de som är i tjänst håller en väldigt låg profil och inte gör så mycket väsen av sig förutom att med krafttag angripa tex demonstrerande vaccinkritiker, och svenssons som kör 3 km/h för fort.

Politiskt händer ingenting. De som röstar på MP, V , C och även S är detta en icke-händelse. Det kommer att tonas ned i massmedia. Tänk om en etniskt svensk, eller annan ljus person hade skjutit en mörk person, då hade Löfven utlyst katastroftillstånd och medierna gått varma på händelsen.
Citera
2021-07-01, 09:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Det beror på vad partiledarna säger till Norlén och vad de går ut med. Samma kandidat kan få chansen två gånger på raken. Så var det för Löfven 2018/2019. Hans förslag blev nedröstat i december, men efter nyår lyckades de snickra ihop jöken och han fick chansen igen.
Citera
2021-07-01, 09:03
Bannlyst
Kan dödsskjutningen av en polis få nån att gå emot partilinjen och rösta på Kristersson i morgon 👮🏽‍♀️🇸🇪
Citera
2021-07-01, 09:04
Medlem
Queenofqueenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej det kommer det inte att göra. På individnivå kanske någon tänker till och röstar därefter, men på kollektiv nivå kommer detta inte att spela någon roll.

Jag tror att i en snar framtid kommer polisen att tvingas att vänja sig att bli skjutna på öppen gata. Detta kommer innebära att fler och fler hoppar av yrket, att de som är i tjänst håller en väldigt låg profil och inte gör så mycket väsen av sig förutom att med krafttag angripa tex demonstrerande vaccinkritiker, och svenssons som kör 3 km/h för fort.

Politiskt händer ingenting. De som röstar på MP, V , C och även S är detta en icke-händelse. Det kommer att tonas ned i massmedia. Tänk om en etniskt svensk, eller annan ljus person hade skjutit en mörk person, då hade Löfven utlyst katastroftillstånd och medierna gått varma på händelsen.

Ja, det vart en jävla liv när George Floyd en missbrukare som säkert rånad och härjat runt dödades, men han var svart. Nu sköts en vit polis. Då händer ingenting.

Vad händer egentligen.
Citera
2021-07-01, 09:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Personligen tycker jag man ska gå M, S, SD och V. De 4 största partierna. Sen att det går åt helvete för de två sista bryr jag mig inte om. Så länge vi får ett extraval.

Om talmannen vill fula sig som moderat borde han föreslå en borgerlig kandidat i sista omröstningen. Löfven verkade ju vara av meningen att det inte var bra med extraval under pandemin. I den situationen skulle han dock själv och andra nejröstare vara de som orsakade ett nytt val.

Pratet om pandemi skulle efter det bli ett vapen i borgarnas händer.
Citera
2021-07-01, 09:09
Medlem
Med särskild anledning av skjutningen i Biskops - men också allmänt - är det nog länge sedan fördelningen i Riksdagen speglade folkets vilja så pass dåligt.

I en sådan här situation har Sverige inte råd att sitta utan regering.

Med det sagt har jag inget förtroende över huvud taget att Röfven eller Rööv kommer att ta något som helst ansvar för det här landet imorgon.
Senast redigerad av nudelfan 2021-07-01 kl. 09:23.
Citera
2021-07-01, 09:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Kommer nattens polismord att bli en game-changer i den rådande politiska soppan där huvudpunkten för de inblandade är att hålla SD ute från allt politiskt inflytande?

Kan knappt föreställa mig att någon sämre händelse kunnat inträffa för S och C vid någon sämre tidpunkt. Skulle vara en fullskalig terrorattack utanför riksdagshuset möjligen.

Snacka om att ge SD rätt ifråga om invandring och kriminalitet.
Kommer förmodligen på sin höjd ge SD några tiondelar i opinionen. Folk är så avtrubbade av allt våld. Ett polismord är ingenting längre. Jag minns när polismannen Leif mördades i Högdalen/Stockholm för 30 år sedan. Sånt hände liksom inte i Sverige. Det var på varenda löpsedel i veckor.
En annan andel kommer psykotiskt skylla på struktuell rasism, könsnormer, utanförskap. Jag menar, vad har denna gärningsman varit med om för trauma? Osv osv.

Att vi (jag såg vart det barkade för 30 år sedan) och SD haft rätt om i princip allt i decennier verkar inte spela någon roll. Folk bryr sig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in