2021-07-02, 17:13
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med. Kakabaveh gjorde ett mycket starkt och tydligt intryck. Hon förklarade också att besluten måste tas nu, inte i höst.

Ska bli intressant att höra vad centern tycker om att förbjuda privatskolor och stoppa vinsterna i välfärden.

De är bara (piss)liberaler på pappret, så får de makt kan de nog svänga i de frågorna också.
Citera
2021-07-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Eller så får man acceptera lägre månatlig pension. För pensionssystemet ett nollsummespel. Så vad är då nyttan för staten med att höja lägsta åldern för statlig pension? Jo, nyttan är att tvinga folk att jobba mer och därmed få in mer skatter. Det behövs för att få råd med garantipensionerna som ligger utanför pensionssystemets finansiering.

Fast i slutändan blir det max ett nollsummespel eftersom det står 1x%, de flesta yngre, utanför arbetsmarknaden, som skulle kunna ta de arbeten som blir lediga vid pensioneringar. Istället äter de från skattekistan genom bidragsförsörjning. Eller är de arbetslösa permanent helt odugliga?

Och vidare så leder mångårig arbetslöshet ofta till deppressioner som kräver ytterligare medel från skattekistan vom sjukvård och medeciner. Och ovan på detta kan vi adda dom väljer att dryga ut bidragen med kriminalitet, blugsam som tung. Dessa kan komma att kosta enorma summor geom att rättsväsendet belastas.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-07-02 kl. 17:21.
Citera
2021-07-02, 17:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kakabaveh intervjuas just nu i Studio Ett. Hon kommer precis från ett möte med sossarna. Hon vet inte än hur hon kommer att rösta. Hon har lagt fram en rad förslag till sossarna, bland annat bort med privatskolor och vinster i välfärden, och mer pengar till integration och fattigpensionärer.

Otroligt roligt om hon röstar rött och alla i blågula (+L) kommer dit. Ps. Regulus vill du att L skall ingå i det blågula blocket?
Citera
2021-07-02, 17:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Om du menar statsministeromröstningen har du fel. V behöver inte rösta grönt utan räcker med gult. Så länge inte 175 eller fler röstar rött så är Löfven statsminister. Hur många gröna röster han får spelar ingen roll. Han kan i princip få 0 (vilket ju inte sker då åtminstone S lär rösta grönt).

Men om marxisten, den tidigare V-partisten, röstar rött så har Löfven 175 mandat emot sig. Du menar att V ska chansa med sin röst, grön eller gul?

Citat:
När det gäller budgeten så är det en annan sak. Där vinner den budget med flest gröna röster vilket kräver V för att få fler röster än M, KD, SD och L (vilka lär rösta på samma budget).

Jag går inte händelseförloppet i förväg.
Citera
2021-07-02, 17:20
Medlem
Citat:
Kakabaveh intervjuas just nu i Studio Ett. Hon kommer precis från ett möte med sossarna. Hon vet inte än hur hon kommer att rösta. Hon har lagt fram en rad förslag till sossarna, bland annat bort med privatskolor och vinster i välfärden, och mer pengar till integration och fattigpensionärer.

Har du någon länk möjligen så man kan lyssna? Eller var det bara en sådan där livekörning som inte går att lyssna på sen?

Vore fantastiskt om hon kunde sätta stopp för Löfven!
Citera
2021-07-02, 17:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Haha, Löfven och Lööf måste alltså inte bara förhandla med MP och kommunisterna, de måste också förhandla med dem som är så extrema att de utesluts från kommunisterna. Det här landet är dödsdömt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det låter som något som fjamåt kan tänka sig att gå med på
Steffe har alltså 3 fruar, vilka inte kommer överens, och nu också en bihustru.
Citera
2021-07-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fast i slutändan blir det max ett nollsummespel eftersom det står 1x%, de flesta yngre, som skulle kunna ta de arbeten som blir lediga vud pensioneringar. Istället äter de från skattekistan genom bidragsförsörjning. Eller är de arbetslösa permanent helt odugliga?

Och vidare så leder mångårig arbetslöshet ofta till deppressioner som kräver ytterligare medel från skattekistan vom sjukvård och medeciner. Och ovan på detta kan vi adda dom väljer att dryga ut bidragen med kriminalitet, blugsam som tung. Dessa kan komma att kosta enorma summor geom att rättsväsendet belastas.

Jag håller med dig om att det borde vara mer angeläget att få in yngre i lönearbete än att höja pensionsåldern. Men politikerna verkar tycka att det är svårare. Sedan är det inte riktigt ett nollsummespel, i alla fall inte i privata näringslivet. Kvalificerade äldre kan nog jobba och där öka den totala produktionen.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Otroligt roligt om hon röstar rött och alla i blågula (+L) kommer dit. Ps. Regulus vill du att L skall ingå i det blågula blocket?

Det som Kristersson skulle kunna göra nu är att erbjuda Kakabaveh ett paket precis som det centern fick och nobbade: rösta på mig så ska jag förbjuda privatskolor och fixa mer pengar till fattigpensionärerna. Det borde egentlien inte vara särskilt kontroversiellt eftersom borgarna (utom C) redan varit inne på att stoppa privatskolorna.

Självfallet anser jag att L hör hemma i det blågula blocket. Jag har ju fört en lång kamp mot DÖ och Jöken.
Citera
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men om marxisten, den tidigare V-partisten, röstar rött så har Löfven 175 mandat emot sig. Du menar att V ska chansa med sin röst, grön eller gul?

Jag går inte händelseförloppet i förväg.
Om gerillakrigaren röstar rött så är det L som bestämmer om Stefan blir statsminister eller inte. Något säger mig att ett antal L-ledamöter kommer att rösta gult eller grönt, vilket vore mycket bra.
Citera
2021-07-02, 17:30
Avslutad
Citat:
Logiskt möte, C har ju inte förbjudit S att prata med vilden. Då återstår bara för Lööf att tugga i sig vildens politik så är Löfven återigen statsminister. Bort med friskolor och vinster i välfärden, kan det smaka Annie?
Citera
2021-07-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag håller med dig om att det borde vara mer angeläget att få in yngre i lönearbete än att höja pensionsåldern. Men politikerna verkar tycka att det är svårare. Sedan är det inte riktigt ett nollsummespel, i alla fall inte i privata näringslivet. Kvalificerade äldre kan nog jobba och där öka den totala produktionen.

Absolut. Kan meddela att detta är vanligt redan nu. Det behövs ingen lagstiftning för detta. Bara en deal mellan pensionär och arbetsgivaren.
Citera
2021-07-02, 17:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om gerillakrigaren röstar rött så är det L som bestämmer om Stefan blir statsminister eller inte. Något säger mig att ett antal L-ledamöter kommer att rösta gult eller grönt, vilket vore mycket bra.

Det är precis det jag tog upp tidigare angående L.

Sen finns en möjlighet till, marxisten dyker inte upp på eget initiativ eftersom hon inte fått svar på sina frågor. Någon V-partist får också förhinder och Löfven faller 173-174. Eller rättare sagt 26 gula, 147 gröna, 174 röda = 173-174. För övrigt kan ju vem som helst få förhinder, om det ens blir en omröstning av Löfven.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-07-02 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in