Citat:
Ursprungligen postat av
GooksInTheWire
Ja jag skojar om Kungen. Det skulle blir ganska konstigt om statschefen också skulle blir statsminsiter. Lagstiftaren har nog inte ens tänkt på möjligheten och därför inte uteslutit statschefen från statsministerjobbet.
Min poäng är snarare att man kanse ibland skall tänka helt nytt. Det är inget krav att statsminsterkandidaten sitter i Riksdagen, är med i något parti eller ens är "politiker".
Kanske kunde vi välja någon karriärdiplomat som hållit sig ifrån allt vad partipolitik heter. Han tillsätter i sin tur ett antal opolitiska tjänstemän som ministrar. De kan meddela förordningar, åka på EU-möten, ta ställning till nådeansökningar osv.
De kompromissar också ihop en budget med hjälp av andra partier men utan att ha några ideologiska låsningar själva. Det är den enda proposition tjänstemannaregeringen lägger.
Resten av käbblet, dvs alla lagar som riksdagen stiftar kan Riksdagen sköta genom enbart motioner. Regeringen lägger sig inte i käbblet överhuvudtaget utan kalkonriksdagen får skämma ut sig bäst den vill fram till nästa ordinarie val 2022.
Jag måste ändå säga att du är något på spåret här. En fullständigt teknokratisk övergångsregering som stoiskt bara gör vad den måste, i situationer där det är värre för Sverige att de inte agerar än att de agerar. Kanske man borde anlita en advokatfirma som förhandlar lojalt för sin huvudman, som delegerar ministerposter till relevanta experter inom energi, jordbruk, ekonomi, et.c. Fy satan vilken frisk fläkt det vore, inga påhittade katastrofer, inga meningslösa plastkasseskatter, inga ideologist motiverade massinvandringar och öppna hjärtan, bara ett väloljat grått maskineri som håller sina händer borta från angelägenheter som tillhör medborgarna.
Blir fan deprimerad över att ett sånt alternativ bara är en fantasi. TEKNOKRATERNA, DE GRÅ
EDIT: Det är absolut så våra myndigheter borde skötas, oavsett sittande regering. Istället för den infiltrerade genuskommunistsörjan vi har nu.