2021-06-30, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Behövde han egentligen ha haft med sig annat än en rejäl överdos av tabletter av något slag? Kan tänka mig att han samlat på sig en del starka grejor. Bör väl vara ett enkelt sätt att ta livet av sig?

Att ta sitt liv med tabletter kan ta timmar (om de inte krossas och injiceras). Eftersom han fick beskedet kl 11.00 och dog kl. 11.18 så är det inte troligt alls.
Citera
2021-06-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att ta sitt liv med tabletter kan ta timmar (om de inte krossas och injiceras). Eftersom han fick beskedet kl 11.00 och dog kl. 11.18 så är det inte troligt alls.

Jag tänkte bl.a. på att han kunde ha varit "halvdöd" eftersom man gjorde HLR på honom. Var han verkligen död 11.18, njae SOA kan ha haft fel.
Har ingen aning om hur snabbt man avlider av t e x morfin.
Citera
2021-07-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag tänkte bl.a. på att han kunde ha varit "halvdöd" eftersom man gjorde HLR på honom. Var han verkligen död 11.18, njae SOA kan ha haft fel.
Har ingen aning om hur snabbt man avlider av t e x morfin.

Beror på mängden och en del annat fysiologiskt. Vad man har ätit spelar också en viss roll, om man har druckit alkohol och hur mycket likaså. Morfin men även sånt som typ Tramadol är andningshämmande, men det tar ändå rätt lång tid att dö av det.

Om SD tog en överdos oralt så vore han ändå inte död förrän några timmar senare. Därför är tabletter uteslutet i mina ögon.

Poliserna som (efter mycket om och men) kom till platsen där SD fanns så tog de med den andra personen (troligen SOA) eftersom de såg "vissa tecken" på att någon annan kan ha varit inblandad i SDs död, som de sa. Vad det var för tecken vet vi inte. Det var presstalespersonen som sa det, MÖ.

Att SD ska ha skurit halsen av sig själv har jag mycket svårt att tro på. Endast en udda skribent, @Bergslag, har påstått det. Tror mer på att han har skjutit skallen av sig. Eller hängt sig. (spekulation såklart)

Efter ca 8-10 timmar släpptes dock den personen som togs in på förhör av polisen.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-01 kl. 00:25.
Citera
2021-07-01, 01:06
Medlem
Citat:
Beror på mängden och en del annat fysiologiskt. Vad man har ätit spelar också en viss roll, om man har druckit alkohol och hur mycket likaså. Morfin men även sånt som typ Tramadol är andningshämmande, men det tar ändå rätt lång tid att dö av det.

Om SD tog en överdos oralt så vore han ändå inte död förrän några timmar senare. Därför är tabletter uteslutet i mina ögon.

Poliserna som (efter mycket om och men) kom till platsen där SD fanns så tog de med den andra personen (troligen SOA) eftersom de såg "vissa tecken" på att någon annan kan ha varit inblandad i SDs död, som de sa. Vad det var för tecken vet vi inte. Det var presstalespersonen som sa det, MÖ.

Att SD ska ha skurit halsen av sig själv har jag mycket svårt att tro på. Endast en udda skribent, @Bergslag, har påstått det. Tror mer på att han har skjutit skallen av sig. Eller hängt sig. (spekulation såklart)

Efter ca 8-10 timmar släpptes dock den personen som togs in på förhör av polisen.

Jag trodde också på ett skott i huvudet först, men när jag fick veta att polisen hade inlett HLR så har jag omvärderat den teorin. Hängning är såklart möjligt, men då föreligger det i regel inga misstankar om att det ligger ett brott bakom. Eftersom polisen yttrade att de ”inte kunde utesluta” att det låg ett brott bakom dödsfallet så tror jag på knivteorin eller någon annan skada som lika gärna skulle kunna ha åsamkats av en annan person än Stefan själv.
Citera
2021-07-01, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det var en täckmantel, då menar du att JG är involverad?

Det är inget jag tror.

Angående trappen och JGs sambo LI:

A 150/390

"14:e maj och trappen.
Jerry och L*ena har en egen ingång, via en trapp, till sin ytterdörr. Trappen sprack och det
kom en firma och lagade den. Jobbet beställdes av bostadsrättföreningen via styrelsen som
också betalade för det. Några veckor efter det kom Stefan för att titta på trappen. L*ena visste
om att Jerry kontaktat Stefan och att han skulle försöka komma förbi och titta på trappen.
Hon vet inte när i tid de hade den kontakten eller när Stefan skulle komma.
Anledningen att han skulle komma var att arbetet var dåligt utfört och Jerry ville att Stefan
skulle titta på den för ett utlåtande innan de tog kontakt med styrelsen. De bad inte om ett
skriftligt utlåtande, vilket Stefan heller aldrig skrev. Stefan sa att det var "inte det bästa
arbetat han sett".
L*ena vet att Stefan var hos dem den 14:e maj då hon hörde Stefan och Jerry utanför dörren.
Hon tror att han var där mellan 22-23, det var ganska sent. Hennes uppfattning var att Stefan
inte var där så länge, det var en snabbtitt. L*ena såg inte att det var Stefan men såg genom det
frostade glaset i ytterdörren att det var två personer utanför vid trappen. De har en lampa
utanför vid trappen men L*ena minns inte om den var tänd eller släckt. Hon såg inte hur
personerna var klädda men hon hörde röster och vet att det var Jerry och Stefan utifrån att
hon känner igen deras röster. L*ena vet inte vad de pratade om, hon tänkte inte på att lyssna på
vad de sa. L*ena måste ha rört sig i hallen då hon hörde/såg dem. Hon tror att hon passerat
förbi då hon gått till toaletten. L*ena uppfattade det som att Jerry och Stefan höll på med
trappen, annars hade de hon inte hört eller sett dem. L*ena märkte aldrig att Stefan var inne i
bostaden under kvällen. L*ena minns inte vad hon gjorde under eftermiddagen/kvällen den
14:e maj. Hon vet inte när Jerry kom in efter att han och Stefan tittat på trappen och hon
minns inte heller om de pratade om trappen efter det, men förmodligen gjorde de det.
L*ena vet inte om Stefan hade något verktyg med sig för att undersöka trappen eller om Jerry
tog med sig något verktyg ut. L*ena sitter i styrelsen i bostadsrättsföreningen.
"

Om jag inte minns fel, hade väl JG frågat SD tidigare om han inte kunde kolla trappen?

Tack för svar @Nötis

Du är ju (enligt mig) den medlem i denna AboK:s-tråden: Mordet på L*na Wesstr*m (2018) som har engagerat dig mest i detta fallet och bidragit tråden med flest skrivna inlägg, sålunda är du (enligt mig) väl bevandrad i detta mordfallet.

Fråga 1: Vad är det som får dig att tro på att JG inte skulle haft ett eller flera fingrar med i spelet ?

Fråga 2: Tror du även samma sak om HD, det vill säga, att hon överhuvudtaget inte hade någonting med mordet på L*na Wesstr*m att göra ?

Fråga 3: Varför raderade JG i sin mobiltelefon en kort tid efter mordet på L*na Wesstr*m hade uppdagats ?

Fråga 4: Vem anser du hade det största motivet till L*na Wesstr*m:s död, eller, för att få henne röjd ur vägen ?

Mvh/JM.
Citera
2021-07-01, 08:50
Medlem
Citat:
Hej, det var länge sen.

*På vilket sätt menar du att inspektionen av JGs trappa och Lenas halvöppna dörr har något samband?

*SDs otäcka tragiska bortgång, skriver du. Någon påstod att han skar av sig halsen, men det är jag inte villig att tro på så länge det inte är bekräftat. Det måste vara tämligen svårt sätt att ta sitt liv på.

* ...och att HD är en mysko person tycker många. Det finns nåt där som jag tycker är ganska läskigt, minst sagt.

Här kommer svaren på dina tidigare ställda frågor till mig.

Den aktuella kvällen då SD gjorde ett kortvarigt besök hos sin kamrat JG för att hos denne inspektera en trappa. Vid detta tillfället var det en person som observerade SD då denne var på väg bort från JG. Personen observerade att SD hade en mindre låda som var fästad på cyklens pakethållare. Vad själva lådan innehöll, är helt okänt.

Enligt mig och sagt tills vidare, är ... och var, att SD lånade en sak av sin kamrat JG den aktuella kvällen då han inspekterade JG:s trappa. Detta lånade ting användes sedan av SD för att komma i kontakt med L*na Wesstr*m den aktuella mordkvällen. Jag återkommer om detta till tråden när jag har sett över detta en gång till.

Det är alltid väldigt tragiskt när en människa begår ett självmord eller, tar sitt liv ... detta ... oavsett vad. SD var trotts allt endast 47 år fyllda och hade med största sannolikhet många år kvar framför sig att leva.

Men, SD grävde sin egen grop vilken han till sist själv trillade ner itu likt de gamla Grekerna:s (Tártaros) vilket betyder Helvetet så som Helvetesgropen, den som låg nedanför dödsGuden Hades boningar dit förbrytare, mördare och andra lagbrytare kastades ner uti.

Vad SD inte hade grepp över var, att man är skyldig livet att leva det, inte ! ... att ta det, även att stå för det man orsakat eller gjort.

SD var som en son för paret BA och SOA och en av de tvenne tog SD:s bortgång väldigt hårt, och jag känner till att det är på sådant sätt.

Under tiden som SD var frihetsberövad och sålunda vistades i häktet under en längre tid hade han kontakt med en psykolog, han fick även lugnade medicin så och även för sömnbesvär.

När SD vallades på mordplatsen bakom bullerplanket kunde man iakttaga stora förändringar, bland annat beträffande SD:s ansikte som uppvisade insjunkna kinder och ett till synes föråldrat utseende med stel och spänd blick, detta blev extra tydligt till den färgen han hade på sin så kallade filtjacka som var ljusgrön och till en vit stickad tröja.

I själva verket så plågades SD under den tiden som han satt frihetsberövad i häktet.

Det var också en mycket tragisk händelse när den 45 åriga trebarnsmamman L*na Wesstr*m dödsmisshandlades bakom bullerplanket under Måndagsnatten den 14 Maj 2018.

Så var det också en tragisk händelse när SD till slut tog sitt liv.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Här kommer svaren på dina tidigare ställda frågor till mig.

Den aktuella kvällen då SD gjorde ett kortvarigt besök hos sin kamrat JG för att hos denne inspektera en trappa. Vid detta tillfället var det en person som observerade SD då denne var på väg bort från JG. Personen observerade att SD hade en mindre låda som var fästad på cyklens pakethållare. Vad själva lådan innehöll, är helt okänt.

Enligt mig och sagt tills vidare, är ... och var, att SD lånade en sak av sin kamrat JG den aktuella kvällen då han inspekterade JG:s trappa. Detta lånade ting användes sedan av SD för att komma i kontakt med L*na Wesstr*m den aktuella mordkvällen. Jag återkommer om detta till tråden när jag har sett över detta en gång till.

Det är alltid väldigt tragiskt när en människa begår ett självmord eller, tar sitt liv ... detta ... oavsett vad. SD var trotts allt endast 47 år fyllda och hade med största sannolikhet många år kvar framför sig att leva.

Men, SD grävde sin egen grop vilken han till sist själv trillade ner itu likt de gamla Grekerna:s (Tártaros) vilket betyder Helvetet så som Helvetesgropen, den som låg nedanför dödsGuden Hades boningar dit förbrytare, mördare och andra lagbrytare kastades ner uti.

Vad SD inte hade grepp över var, att man är skyldig livet att leva det, inte ! ... att ta det, även att stå för det man orsakat eller gjort.

SD var som en son för paret BA och SOA och en av de tvenne tog SD:s bortgång väldigt hårt, och jag känner till att det är på sådant sätt.

Under tiden som SD var frihetsberövad och sålunda vistades i häktet under en längre tid hade han kontakt med en psykolog, han fick även lugnade medicin så och även för sömnbesvär.

När SD vallades på mordplatsen bakom bullerplanket kunde man iakttaga stora förändringar, bland annat beträffande SD:s ansikte som uppvisade insjunkna kinder och ett till synes föråldrat utseende med stel och spänd blick, detta blev extra tydligt till den färgen han hade på sin så kallade filtjacka som var ljusgrön och till en vit stickad tröja.

I själva verket så plågades SD under den tiden som han satt frihetsberövad i häktet.

Det var också en mycket tragisk händelse när den 45 åriga trebarnsmamman L*na Wesstr*m dödsmisshandlades bakom bullerplanket under Måndagsnatten den 14 Maj 2018.

Så var det också en tragisk händelse när SD till slut tog sitt liv.

Mvh/JM.
Denna låda med någonting som Stefan lånat av JG, varför är det inte utrett? Dessa uppgifter finns inte omnämnda överhuvudtaget.
Vad är det som får dig att tro att det var någonting som fick Lena att komma ut?
Citera
2021-07-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget överklagande har väl skett inom de stipulerade 3 veckorna man har till överklagande? Har också svårt att tro att det finns prejudikatdispens hos HD i det här fallet. De tar bara upp 100 fall per år (av ca 6000 överklaganden).

Det är väl iofs 4 veckor som gäller?
Ja knappast finns det skäl för HD att ta upp fallet, om det nu skulle ha inkommit en överklagan.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Kontakt med hovrätten

Ok. Ja det åligger givetvis HR att bevaka tidsfristen för överklagan och att också upprätta ett lagakraftbevis när tiden gått ut.
Citera
2021-07-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det är väl iofs 4 veckor som gäller?
Ja knappast finns det skäl för HD att ta upp fallet, om det nu skulle ha inkommit en överklagan.

Ok. Ja det åligger givetvis HR att bevaka tidsfristen för överklagan och att också upprätta ett lagakraftbevis när tiden gått ut.
Domen föll den 28/5 och har inte överklagats.
Den har nu vunnit laga kraft och Lenas barn kommer att få sina skadestånd.
Tack och lov.
Citera
2021-07-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Domen föll den 28/5 och har inte överklagats.
Den har nu vunnit laga kraft och Lenas barn kommer att få sina skadestånd.
Tack och lov.

Det var ju åtminstone en liten tröst för de anhöriga efter allt elände som den dömde mördaren SD ställde till med.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-01 kl. 10:52.
Citera
2021-07-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Jag trodde också på ett skott i huvudet först, men när jag fick veta att polisen hade inlett HLR så har jag omvärderat den teorin. Hängning är såklart möjligt, men då föreligger det i regel inga misstankar om att det ligger ett brott bakom. Eftersom polisen yttrade att de ”inte kunde utesluta” att det låg ett brott bakom dödsfallet så tror jag på knivteorin eller någon annan skada som lika gärna skulle kunna ha åsamkats av en annan person än Stefan själv.

Vid hängning bryts tungbenet och det sker när den som hängt sig har sprattlat (sker automatiskt) i snaran ett tag. Då finns ingen återvändo vad jag vet. Men som du skriver: vad för (p)åverkan av annan person kan då misstänkas i detta fall?

I vilket fall som helst är det märkligt att sätta igång med HLR över 1 timme efter självmordet? Då återstår som sagt knivteorin (eller en avslagen flaska?).

Börjar nu inse att det kanske var så det gick till. Tar ett tag att förblöda, men över 1 timme? Naej.. Och om det ff finns liv i kroppen när hjälp kommer - då gör väl HLR att blodet pulserar ut ur halsen ännu fortare, kan jag tro.
Citera
2021-07-01, 11:55
Medlem
Citat:
Det var ju åtminstone en liten tröst för de anhöriga efter allt elände som den dömde mördaren SD ställde till med.

Om det stämmer så är bostaden värd drygt 5 milj. https://www.booli.se/bostad/3250533. Är SD inte belånad upp till skorstenen så slipper kanske staten gå in med skadeståndspengarna. Fast dessa värderingar brukar vara lite överdrivna. Säg 3,5 milj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in