2021-06-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nu har domen vunnit laga kraft och Stefan Davidsson dog som en dömd mördare. Skönt

Som du bör känna till med anledning av att du under en längre tid har följt med detta fallet: Mordet på L*na Wesstr*m (2018).

Sven Erik Ahlhem deklarerade för allmänheten för ett tag sedan att ... i och med att domen inte vunnit laga kraft, skall SD betraktas som oskyldig.

Mvh/JM.
Citera
2021-06-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Får man efterfråga en källa på det?

Alltså inte på att SD är död utan på det om laga kraft. Det har ju varit en del turer kring vad som gäller.
Inget överklagande har väl skett inom de stipulerade 3 veckorna man har till överklagande? Har också svårt att tro att det finns prejudikatdispens hos HD i det här fallet. De tar bara upp 100 fall per år (av ca 6000 överklaganden).
Citera
2021-06-30, 15:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man har inkallat Göran Schwartz på tilläggsförhör och haft ordentliga genomgångar tillika en expert på DNA. HR har ägnat sig/fokuserat sig på Åklagarens indiciebevis på ett mer grundläggande sätt än vad TR gjorde. Dessutom använde man sig av en mkt erfaren Telia expert för att göra en ny mobilplatsanalys som gjorde att helt nya väsentliga slutsatser kunde dras.

Nu har jag lyssnat på alla Schwartz tilläggsförhör i HR. Det är förhör vid synen på brottsplatsen; förhör 1- 4 och förhör 6. Man gjorde om dessa då ljudkvaliteten var dålig från TR.
Ny syn gjordes i Lenas fd bostad, men inte från SDs, då SD nekade dom att göra ny syn.

Jag kan inte hitta något tilläggsförhör från det som du nämner här som omfattar tvättmaskinen och inte heller något tilläggsförhör från någon DNA- expert.

Som jag minns det var förhören från TR uttömande och säkra vad gällde blodet på tvättmaskinen, då även en analytiker från NFC vittnade.

Kan det vara så att det är de förhören du minns?

Min tro är att HR gjorde en annan bedömning av blodet på tvättmaskinen helt enkelt, då utifrån de vittnesförhör som kom från TR.
Citera
2021-06-30, 16:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Som du bör känna till med anledning av att du under en längre tid har följt med detta fallet: Mordet på L*na Wesstr*m (2018).

Sven Erik Ahlhem deklarerade för allmänheten för ett tag sedan att ... i och med att domen inte vunnit laga kraft, skall SD betraktas som oskyldig.

Mvh/JM.
Om du har följt med i tråden så borde du veta att andra experter har sagt motsatsen.
Här är ett tidigare inlägg från piastrone som refererar till Trie.
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är väl inte helt glasklart? Dom har fallit som fastställer skuldfrågan. Och en hovrättsdom som inte överklagas vinner laga kraft efter 4 veckor. Finns inget i rättegångesbalken som stödjer uttalandet att domen på nått sätt kommer att "förfalla".

Som Trie citerade tidigare: Rättegångsbalken 21 kap. Har den misstänkte avlidit, äge hans efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon föra talan mot dom, såvitt genom denna fastställts, att den misstänkte förövat gärningen. Lag (1971:875).
Det är rätt självklart att efterlevande inte skulle kunna överklaga en dom som inte gäller.
Citera
2021-06-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu stämmer allt med att SD var på gymmet, hans kort har lästs in vid spärren, och att han tar kortet på vattentornet som är alldeles i närheten av gymmet.

Menar du att någon annan lånat hans gymkort och mobil (som sedan platsdelar med JG inför mötet vid Friskis & Svettis)?

I A 163/517-518 kan du se att det är SDs mobil som man tömt. Som det ser ut är det samma kamera som tagit bilden som finns i SDs mobil, men bäst du kollar själv:

"Valt enhetsnamn SAMG920F"

s.521:

"Kameramodell:SM·G920F"

A147/573

Förhör SD:

"MT: Ja .. jag träffa ju städaren och plankade in och sådär då ..
FL I : Ah det var gymmet?
MT: Och jag har absolut inte simmat i dom där shortsen som var på den där bilden heller ..
FLI: Nej ..
MT: Kan jag säga .. det .. det gör man inte .. man simmar i speedos.
FLI: Okej .. ah .. ah .. sen innan du lämnar Gustavsvik så tar du kort på ett vattentorn som är
intill där ..
MT: Mm.
FLI: Vad gör du det för?
MT: Det kanske var fint eller jag kanske ville skicka det till nån eller ..
FLI: Vad tänkte du?
MT: Tja' .. jag .. jag vet inte .. jag har tagit kort på det tornet många gånger.
"

Lådan ja, den vet jag inget om. JG nämner full ryggsäck.

En skribent har skrivit följande inlägg:

Men såvitt jag vet finns det inget bevis eller vittne som säger att SD ska ha haft något med sig till inspektionen av JGs trapp.

Tack för svar @Nötis

Jag får lov att noggrant kolla upp detta på nytt igen för att sålunda bli mer säker på min sak innan jag skriver om det i tråden.

Jag är tills vidare inställd på att den som tog fotografiet på vattentornet klockan 22:00 under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 inte var SD i egen hög person.

Gällande det så kallade inspektionsbesöket som SD gjorde hos sin kamrat JG för att inspektera JG:s trappa var inget annat än en täckmantel.

Vad som just i detta fallet är intressant är följande sagt .... vad hade SD för egentligt ärende till sin kamrat JG så sent på kvällen som också var samma kväll som L*na Wesstr*m brutalt dödsmisshandlades bakom ett bullerplank.

Frågan är, vad hämtade SD hos JG den aktuella kvällen eller, vad lånade SD av JG då han gjorde sitt så kallade inspektionsbesök.

Ytterligare en fråga, Hur kontaktade SD LW under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 bara en kort tid före det att LW sedan lämnade sin bostadsrätt för att därefter ta sig fram till Rättar*vägen.

Mvh/JM.
Citera
2021-06-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om du har följt med i tråden så borde du veta att andra experter har sagt motsatsen.
Här är ett tidigare inlägg från piastrone som refererar till Trie.
Det är rätt självklart att efterlevande inte skulle kunna överklaga en dom som inte gäller.

Jag framförde endast vad Sven Erik Ahlhem gick ut med till allmänheten. Dessutom tycker jag personligen att Sven Erik Ahlhem är en fåntratt så som IB ... SD:s försvarsadvokat som i TingsRätten började prata om Tomas Quick och Olof Palme.

Mvh/JM.
Citera
2021-06-30, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tack för svar @Nötis

Jag får lov att noggrant kolla upp detta på nytt igen för att sålunda bli mer säker på min sak innan jag skriver om det i tråden.

Jag är tills vidare inställd på att den som tog fotografiet på vattentornet klockan 22:00 under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 inte var SD i egen hög person.

Gällande det så kallade inspektionsbesöket som SD gjorde hos sin kamrat JG för att inspektera JG:s trappa var inget annat än en täckmantel.

Vad som just i detta fallet är intressant är följande sagt .... vad hade SD för egentligt ärende till sin kamrat JG så sent på kvällen som också var samma kväll som L*na Wesstr*m brutalt dödsmisshandlades bakom ett bullerplank.

Frågan är, vad hämtade SD hos JG den aktuella kvällen eller, vad lånade SD av JG då han gjorde sitt så kallade inspektionsbesök.

Ytterligare en fråga, Hur kontaktade SD LW under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 bara en kort tid före det att LW sedan lämnade sin bostadsrätt för att därefter ta sig fram till Rättar*vägen.

Mvh/JM.

Om det var en täckmantel, då menar du att JG är involverad?

Det är inget jag tror.

Angående trappen och JGs sambo LI:

A 150/390

"14:e maj och trappen.
Jerry och L*ena har en egen ingång, via en trapp, till sin ytterdörr. Trappen sprack och det
kom en firma och lagade den. Jobbet beställdes av bostadsrättföreningen via styrelsen som
också betalade för det. Några veckor efter det kom Stefan för att titta på trappen. L*ena visste
om att Jerry kontaktat Stefan och att han skulle försöka komma förbi och titta på trappen.
Hon vet inte när i tid de hade den kontakten eller när Stefan skulle komma.
Anledningen att han skulle komma var att arbetet var dåligt utfört och Jerry ville att Stefan
skulle titta på den för ett utlåtande innan de tog kontakt med styrelsen. De bad inte om ett
skriftligt utlåtande, vilket Stefan heller aldrig skrev. Stefan sa att det var "inte det bästa
arbetat han sett".
L*ena vet att Stefan var hos dem den 14:e maj då hon hörde Stefan och Jerry utanför dörren.
Hon tror att han var där mellan 22-23, det var ganska sent. Hennes uppfattning var att Stefan
inte var där så länge, det var en snabbtitt. L*ena såg inte att det var Stefan men såg genom det
frostade glaset i ytterdörren att det var två personer utanför vid trappen. De har en lampa
utanför vid trappen men L*ena minns inte om den var tänd eller släckt. Hon såg inte hur
personerna var klädda men hon hörde röster och vet att det var Jerry och Stefan utifrån att
hon känner igen deras röster. L*ena vet inte vad de pratade om, hon tänkte inte på att lyssna på
vad de sa. L*ena måste ha rört sig i hallen då hon hörde/såg dem. Hon tror att hon passerat
förbi då hon gått till toaletten. L*ena uppfattade det som att Jerry och Stefan höll på med
trappen, annars hade de hon inte hört eller sett dem. L*ena märkte aldrig att Stefan var inne i
bostaden under kvällen. L*ena minns inte vad hon gjorde under eftermiddagen/kvällen den
14:e maj. Hon vet inte när Jerry kom in efter att han och Stefan tittat på trappen och hon
minns inte heller om de pratade om trappen efter det, men förmodligen gjorde de det.
L*ena vet inte om Stefan hade något verktyg med sig för att undersöka trappen eller om Jerry
tog med sig något verktyg ut. L*ena sitter i styrelsen i bostadsrättsföreningen.
"

Om jag inte minns fel, hade väl JG frågat SD tidigare om han inte kunde kolla trappen?
Citera
2021-06-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Får man efterfråga en källa på det?

Alltså inte på att SD är död utan på det om laga kraft. Det har ju varit en del turer kring vad som gäller.
Kontakt med hovrätten
Citera
2021-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske ett tänkbart scenario, men om SD gick ut ensam för att ta emot beskedet, som han inte visste hur det skulle bli - hade han då med sig självmordsprylar? Det låter inte helt troligt. Han måste i så fall ha fått beskedet innan han gick ut och då tog med sig sådana.

Behövde han egentligen ha haft med sig annat än en rejäl överdos av tabletter av något slag? Kan tänka mig att han samlat på sig en del starka grejor. Bör väl vara ett enkelt sätt att ta livet av sig?
Citera
2021-06-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Behövde han egentligen ha haft med sig annat än en rejäl överdos av tabletter av något slag? Kan tänka mig att han samlat på sig en del starka grejor. Bör väl vara ett enkelt sätt att ta livet av sig?
Det krävs mååånga tabletter, och ett par timmar, för att ta livet av sig på det viset. Så det scenariot kan åtminstone inte jag tro på. Han tog del av domen i realtid och att svälja så många tabletter tar tid, och därefter skall kroppen få en chans att koppla ner och sluta fungera. Nej, det stämmer inte.
Citera
2021-06-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han sa ju i tingsrätten att han hade tramadol och morfin för sina sjysta diskbråck..
Citera
2021-06-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han sa ju i tingsrätten att han hade tramadol och morfin för sina sjysta diskbråck..

Ja, men en överdos trama kan man bli räddad från. Jag tror nog mer på tråduppgiften att han karvade med kniv mot halsen flera ggr och förblödde.

Drama Queen Steffe skulle nog inte ha något emot om hans metod blir känt och diskuteras i tråden. Han skulle uppskatta att bli omtalad efter sin död.

Han kanske t o m filmade sin dödssession live och sände till Hax?

Seså! Ni som vet. Berätta nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in