Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det kan mycket väl stämma och det har heller inte dementerats.
Det är två poliser som säger olika saker, den andra granskar HR.
Det kan isf vara off the record iom att det inte framkommer i loggen.
Om "i nuläget säger vi ingenting" :
Det är exakt vad som sker - dvs skapar frågetecken - iom att de inte förklarar de kontroversiella uppgifterna om samtalet.
Varför ringer de sos alarm och undrar om de fått larm om avliden person?
I NA från 2 juni, uttalanden från presstalespersonen.
"Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."
"Tror att larmet kommit in i samband med att en av patrullerna omdirigeras 11.51".
Spekulationer från min sida:
Jag tror att tiden för samtal 11.18 kan stämma, svårare att tro att det skulle handla om att SD var död. SOA ringde till sin polisvän, SD hade gått för sig själv inför att domen skulle komma. Kanske SOA säger till sin vän att jag skjutsar in honom när han dyker upp. SOA väntar oroligt och efter ytterligare en tid går han ut för att leta, hittar SD och tror att han är död... ringer sin polisvän igen strax före 11.51 (då blir patrullen omdirigerad). Detta skulle förklara varför det rings SOS om ev död person strax innan patrullen är framme.
Sen kvarstår frågan varför ingen ringde efter en ambulans (11.51), SOA var väl i chock men polisvännen borde ha vetat bättre.
Upprepar att detta är mina spekulationer.
Nu får NA gräva i detta, så många frågor som kräver svar ang polisens gjorda jobb (och ogjorda) under tids gång. Oavsett vilken tid samtalet/samtalen kom till polisen varför finns den inte med i HR (jag tänker tiden den 2:a juni så borde den väl vara uppdaterad)?