2021-07-17, 13:19
Medlem
[quote=Mumsbulle|76596489]
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

EDIT. VAD menas med Yodinnan?[/QUOTE]
Antar att det är för att SD kallade sig för Yoda på bla dykarforumet?

EDIT. Citeringen krånglar. Svar till Mumsbulle.

Aha okej.
Citera
2021-07-17, 16:29
Medlem
[quote=Mumsbulle|76596489]
Citat:

EDIT. VAD menas med Yodinnan?[/QUOTE]
Antar att det är för att SD kallade sig för Yoda på bla dykarforumet?

Ja, du har helt rätt i detta fallet beträffande St*fan Davidss*n, han kallade sig själv mycket riktigt för just Yoda, och efter som St*fan Davidss*n var gift med HD under många långa år så blir det per automatik helt korrekt att kalla HD, för Yodinnan.

St*fan Davidss*n skrev till olika personer och avslutade sitt skrivna med, citat: "Din Yoda" ... slut citat /

St*fan Davidss*n använde sig av en mängd ord med tillagd ordändelse av det Latinska (-IS) ... som till exempel: "Våt-is" ... "Snäll-is" ... "Stygg-is ... "Gråt-is" ... L*na Wesstr*m, kallade han för "Soft-is" ... och så vidare.

Tillägg: I bland kallade sig St*fan Davidss*n för Yod-is istället för Yoda och sålunda blir HD kallad för Yodissan. Yodis-en SD, kallades för Nattens Vite Riddare av Hj*rstaborna, det vill säga att dessa figurer har många egendomliga namn och ord, vi har ju till exempel: Golvbrunns-H*nna och Skorstens-SOA och Skäggfrallan = JG ... och så vidare.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
[/b]
Jag kan bara hålla med, frågan är vad som krävs för att sätta till resurser för det projektet?
Jag tyckte det fanns en öppning för att SD haft en medhjälpare i hovrättsdomen, men det kanske var önsketänkande?
Skandal är det hur som helst, att hovrättens domare inte lät häkta SD. Hade det spelat någon roll? Om han blivit frikänd, hade det blivit ett större skadestånd för hans lidande.. Min känsla är att det som kom att ske, att SD tog sitt liv, kanske var förhoppningen hos somliga? För att bli av med förnedringen, skulden och skammen? Att lägga locket på genom sekretess, case closed. Då blir det inget mer grottande i pengafrågan med geotouren, ev inblandning osv.
Jag kan tycka att det ska upp på bordet, VAD som skedde, när SD dog. Det behövs bara en förklaring, så lägger det sig. Att domaren vid hovrätten, eller polisen i Örebro, skulle gå ut offentligt och erkänna att de gjorde fel, kommer inte hända.

Fetade: Det tor jag också. Hade SD hamnat i fängelse så hade han kunnat ställa till med oreda genom att gola på andra, som kunde ha haft ett finger med i spelet - och skammen hade, som du skriver, blivit stor för några individer.

I.o.m självmordet så har HD nu blivit av med båda de två personer som hade förnedrat och svikit henne så gruvligt...så det är ju klart att hon ser så glad ut.

...och precis: nu dör även chansen att få reda på detta med geopengarna,fusk och annan skit. HD kommer aldrig berätta något av vad hon vet och visste - om hon inte ställs inför rätta i ett nytt åtal. Om ens då. Hon skyddas också av flera personer. Inte minst av SOA & co.

Samt att SDs dödsorsak är oklar, iaf för oss icke involverade. Nöjer mig med det att han är död om det skedde för egen hand. Ryktena om att han skar sig i halsen kommer dock enbart från ett enda håll och verkar skumt. Det ska mycket till för att någon tar sitt liv på det sättet.

Han kan ha smugit på SOA tidigare för att komma åt koden eller nyckeln till vapenskåpet (SOA hade vapen- och jakticens) och skjutit skallen av sig. Eftersom man först misstänke att någon hade mördat SD pga vissa skador han hade. Hade han "bara" hängt sig så hade det nog varit en annan sak.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-17 kl. 16:39.
Citera
2021-07-17, 18:38
Medlem
[quote=JokerMannen|76598251]
Citat:

Ja, du har helt rätt i detta fallet beträffande St*fan Davidss*n, han kallade sig själv mycket riktigt för just Yoda, och efter som St*fan Davidss*n var gift med HD under många långa år så blir det per automatik helt korrekt att kalla HD, för Yodinnan.

St*fan Davidss*n skrev till olika personer och avslutade sitt skrivna med, citat: "Din Yoda" ... slut citat /

St*fan Davidss*n använde sig av en mängd ord med tillagd ordändelse av det Latinska (-IS) ... som till exempel: "Våt-is" ... "Snäll-is" ... "Stygg-is ... "Gråt-is" ... L*na Wesstr*m, kallade han för "Soft-is" ... och så vidare.

Tillägg: I bland kallade sig St*fan Davidss*n för Yod-is istället för Yoda och sålunda blir HD kallad för Yodissan. Yodis-en SD, kallades för Nattens Vite Riddare av Hj*rstaborna, det vill säga att dessa figurer har många egendomliga namn och ord, vi har ju till exempel: Golvbrunns-H*nna och Skorstens-SOA och Skäggfrallan = JG ... och så vidare.

Mvh/JM.

Tack för en utförlig förklaring. Hade SD nån is-ändelse på sin kamrat JG då?
Jerris eller Yankee Doodlis kanske?
Citera
2021-07-17, 18:56
Medlem
Citat:
[/b]
Jag kan bara hålla med, frågan är vad som krävs för att sätta till resurser för det projektet?
Jag tyckte det fanns en öppning för att SD haft en medhjälpare i hovrättsdomen, men det kanske var önsketänkande?
Skandal är det hur som helst, att hovrättens domare inte lät häkta SD. Hade det spelat någon roll? Om han blivit frikänd, hade det blivit ett större skadestånd för hans lidande.. Min känsla är att det som kom att ske, att SD tog sitt liv, kanske var förhoppningen hos somliga? För att bli av med förnedringen, skulden och skammen? Att lägga locket på genom sekretess, case closed. Då blir det inget mer grottande i pengafrågan med geotouren, ev inblandning osv.
Jag kan tycka att det ska upp på bordet, VAD som skedde, när SD dog. Det behövs bara en förklaring, så lägger det sig. Att domaren vid hovrätten, eller polisen i Örebro, skulle gå ut offentligt och erkänna att de gjorde fel, kommer inte hända.

Fetade; det har väl redan lagt sig?
Bara den här avsomnade tråden och kanske några i liknande forum som några enstaka själar fortfarande funderar.

Oavsett om det finns frågetecken så är fallet formellt löst, dom har fallit, den dömde är avliden.

Finns ingen anledning till att polisen skulle gå ut med dödsorsaken och detaljer om den. Media är dessutom alltid restriktiva att skriva om suicid.

Inte ens Aviciis tillvägagångssätt har ju beskrivits i detalj i media. (Främsta anledningen vid sidan av integritetsskäl är att det har visat sig leda till "copycats" när media skriver om suicid).

Angående det tillvägagångssätt som SD ryktas ha använt så beskriver en rättsläkare i en podden Sjuka Fakta berättar rättsläkare Brita Zilg (en bit in i avsnittet) hur rättsläkare kan skilja suicid från mord i såna fall. Intressant.

Citera
2021-07-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
ÅH hade ingen lätt uppgift med alla som kände alla jäviga som kände SD och/eller hans familj och svärföräldrar. En sjujäkla härva, vad det ser ut som. Men ÅH & EJ rodde ändå detta ärende i hamn och det var strongt gjort.

Men det som grämer mig är att man tog för lätt på HD och hennes lögner under förhör och i TR. Hade varit bra att ta upp det i en ny rättegång där hon är huvudmisstänkt för någon form av inblandning. Vare sig det är anstiftan, fysisk delaktighet i själva mordet eller endast kunskapen (som hon inte behöver få något straff för eftersom hon räknades som nära anhörig.)

Som sagt: Detta fall känns inte helt uppklarat.

Vissa har funderat på om även JG var inblandad på något sätt, men det tror jag faktiskt inte. Även om han kan verka lättlurad så tror jag inte att han kände till sanningen, annat än kanske just mot slutet. Han satte själv även ljuset på HD i början, bla då han undrade varför polisen inte hade gjort husrannsakan hos HD som hade motiv att mörda Lena. Det hade han knappast gjort om han var personligen delaktig på något sätt.

Så jag hoppas att ÅH tar nya tag så att fallet blir glasklart och eventuella frågetecken rätas ut.

Jag håller med er i det mesta, men antar att detta att man släppte HD under utredningen betyder att man inte hittade tillräckligt mycket för att kunna döma ( om hon nu ens var med). Och då känns det osannolikt att man skulle kunna göra det så här sent och med SD död. Dessutom är min känsla ( inte mycket att hänga i julgranen men...) att det var just en härdsmälta i SD som låg bakom att han mördade. Och att han som kontrollfreak inte ville ha med ngn annan. (Fast... var det HD han ville kontrollera så hade han väl försökt lura med henne på ett hörn även om hon inte ville, för att ha en hållhake på henne? Överhuvudtaget känns det som om de hade ngt på varandra de där två. Men jag tror aldrig vi andra får veta det.)
Citera
2021-07-17, 20:27
Medlem
Citat:
Fetade; det har väl redan lagt sig?
Bara den här avsomnade tråden och kanske några i liknande forum som några enstaka själar fortfarande funderar.

Oavsett om det finns frågetecken så är fallet formellt löst, dom har fallit, den dömde är avliden.

Finns ingen anledning till att polisen skulle gå ut med dödsorsaken och detaljer om den. Media är dessutom alltid restriktiva att skriva om suicid.

Inte ens Aviciis tillvägagångssätt har ju beskrivits i detalj i media. (Främsta anledningen vid sidan av integritetsskäl är att det har visat sig leda till "copycats" när media skriver om suicid).

Angående det tillvägagångssätt som SD ryktas ha använt så beskriver en rättsläkare i en podden Sjuka Fakta berättar rättsläkare Brita Zilg (en bit in i avsnittet) hur rättsläkare kan skilja suicid från mord i såna fall. Intressant.

Ja, där var beviskravet uppfyllt, dock inte vad avser ev medhjälp, anstiftan och det är väl där frågetecknen finns? Vilka var med SD när domen meddelades? Att SOA var där när polisen anlände kan vi nog anta.

Min erfarenhet säger att minsta oklarhet som kvarstår vid ett mordfall alltid tenderar få fördjupat intresse i perioder. Så stiltjen är inte permanent snarast tillfällig.
Citera
2021-07-17, 20:55
Medlem
[quote=Firesnake|76599324]
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Tack för en utförlig förklaring. Hade SD nån is-ändelse på sin kamrat JG då?
Jerris eller Yankee Doodlis kanske?

Och tack själv @Firesnake för ett seriöst visat intresse för att diskutera vidare om mordet på L*na Wesstr*m (2018), och tack för alla dina tidigare svar på mina 20, hitintills ställda frågor om St*fan Davidss*n och Yodinnan HD.

Beträffande Yoda:s ... SD:s förkärlek tillika sin vana trogen då han levde att använda sig av ord med den Latinska -IS-ändelsen vill jag berätta följande sagt samt beträffande din tidigare till mig ställda fråga om JG.

Enligt L*na Wesstr*m:s tidigare, av henne skrivna privata dagboksanteckningar, vilka skrevs på hålade papper med format A4 och som hon förvarade i en pärm.

I dessa skrivna dagboksanteckningar, förekommer många Yoda-ord med -IS-ändelsen, några exempel ses nedan.

Citat LW: "Idag var St*fan en snäll-is ..........

Citat LW: "Igår var St*fan en stygg-is ..........

Citat LW: "Idag skulle St*fan
först till tvätt-is [ till tvättstugan ] .................

Punkterna ovan sett betyder att jag inte skrivit ut allt av LW:s textstycken.

Beträffande St*fan Davidss*n:s kamrat JG, så finns inga ord om denne med -IS-ändelsen, däremot förekommer ordet "Dodde" vilket LW skrivit och som står i stället för JG.

L*ena Wesstr*m har tidigare haft en, sexuell kontakt med JG vilken jag känner till sedan länge.

Det finns även några fotografier på just LW tillsammans med JG och enligt mig, talar just dessa tidigare tagna fotografier sitt eget klarspråk, framförallt beträffande JG.

En sak som stör mig oerhört mycket i detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m (2018) är St*fan Davidss*n:s trappinspektion hos sin kamrat JG under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 cirka en timme och 30 minuter före dödsmisshandeln ägde rum av L*na Wesstr*m bakom bullerplanket.

Enligt ovan skrivet. Jag tänker absolut inte ge upp jakten på vidare svar om denna tidigare av SD gjorda trappinspektion, och jag hoppas verkligen att jag till sist finner det jag nu söker efter.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, där var beviskravet uppfyllt, dock inte vad avser ev medhjälp, anstiftan och det är väl där frågetecknen finns? Vilka var med SD när domen meddelades? Att SOA var där när polisen anlände kan vi nog anta.

Min erfarenhet säger att minsta oklarhet som kvarstår vid ett mordfall alltid tenderar få fördjupat intresse i perioder. Så stiltjen är inte permanent snarast tillfällig.

Ja du har rätt. Varje gång en dokumentär om fallet sänds eller repriseras (eller podd osv) kommer tråden vakna till liv och fallet diskuteras i olika true crime-forum.

Citera
2021-07-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ja du har rätt. Varje gång en dokumentär om fallet sänds eller repriseras (eller podd osv) kommer tråden vakna till liv och fallet diskuteras i olika true crime-forum.

T.o.m. i Bjärred morden så framkom allas dödsorsak.
Citera
2021-07-17, 22:26
Medlem
Citat:

Och en bidragande orsak till det kan ju, förutom det självklara i att 3 av 4 var mord inte suicid och det inte fanns någon efterlevande i själva ursprungsfamiljen kvar, vara det faktum att pappan tog sitt liv i anslutning till morden.

För i såna fall där suicid skett direkt efter mord brukar media väl oftast gå ut med tillvägagångssättet?
Citera
2021-07-17, 23:27
Medlem
Citat:

Det gjorde det, ja. De 2 första poliserna som kom till platsen kikade in genom en springa i gardinerna och såg pappan hänga där. Det nådde media med blixtens hastighet.

Sen var det mycket tjafs i den tråden om båda föräldrarna gemensamt mördade barnen och sen tog sig själva av daga, eller om pappan dödade alla och sen sig själv. Jag har min uppfattning klar i det fallet...

Så jag begriper inte varför locket ligger på i just det här fallet. Hur SD dog alltså. Får vi veta det så behöver vi inte spekulera mer.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-17 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in