2021-06-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Hur funkar det i praktiken med 50 dagars testa hemma öppet köp? Ibland ser jag kunder som lämnar tillbaka tex en AC efter 1 månaders användning. Var tar grejerna vägen? Säljs dom verkligen om?

De säljs om men med ett mindre pris. Inte alla men några. Ser de oanvända ut säljer vi till fullpris. Tipset till er som köper AC är att leta efter damm och smuts som oftast finns inuti.
Citera
2021-06-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fingerfucker
Kommer ihåg en gång när jag ville köpa en telefon utan abonnemang. Säljaren skrattade och ifrågasatte varför jag inte ville ha den senaste iPhonen på abonnemang. Jag gick därifrån. Efter det har jag haft svårt för elgiganten.

Det finns många saker man ska passa sig för att köpa hos oss.
Abonnemang, TV-apparater, rakapparater, AC och datorer.
Citera
2021-06-29, 21:24
Medlem
Jag förstår nu när jag har läst tråden varför jag sen länge undviker Elgiganten för att säljarna är så dryga. Man måste typ be om ursäkt för att handla och sen är försäljaren alltid den slibbigaste säljartypen man någonsin har sett, hör typ hemma i en sketch om jobbiga säljare. Förvånad över att folk går på det.
Citera
2021-06-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Jag köpte en tv med optimering, är detta onödig kostnad? Tror jag lade ca 1000 kr för det.

En annan sak, hur långt innan vet säljarna om kampanjer som ska komma efterkommande veckor, hur mycket provision får man samt hur mycket försöker ni 'sälja' på för att kränga en 1000kr dyrare tv

Du kastade 1000 kr i sjön. Tyvärr.

Black Friday och julkampanjer får vi veta en månad innan. Just dessa kampanjer för att våra bonusar kan öka markant.

Har ni någonsin fått frågan: ”Har du någon innestående rabatt hos oss?”

Det innebär att du svarar nej varpå säljaren svarar: ”Jaha, men då ska vi se vad vi kan erbjuda dig idag. Vilken operatör ringer du med?”

Och där börjar allt för ofta en blåsning.
Citera
2021-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilgotAndersson
Vad tycker du om den här filmen?

https://www.youtube.com/watch?v=rPDgeZ4qcQQ

Älskar den!!!
Citera
2021-06-29, 21:30
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Det är något våra chefer trycker på, att vi alltid ska gå fram till kunden. Om du säger att du inte behöver hjälp avvaktar vi i några minuter innan nästa säljare frågar samma sak.
Ni borde gå ihop och säga till chefen på skarpen att om de inte vill förlora kunder så får ni låta kunderna va ifred
Citera
2021-06-29, 21:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Att lyssna på kunden är i princip det första vi inte ska göra. Vi ska styra säljet och skapa behovet för kunden. Galet är det men många kunder är dessvärre blåsta..
Jo, jag har märkt det när jag handlar i butiker. Det är därför jag handlar det mesta på nätet numera, jag står inte ut...
Citera
2021-06-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Ni borde gå ihop och säga till chefen på skarpen att om de inte vill förlora kunder så får ni låta kunderna va ifred

Jag som kund brukar maila butiken om jag upplever att säljarna är påträngande. Men att påverka 25-åriga nyblivna "chefer" som har gått någon säljutbildning om hur man är en telefonförsäljare i verkligheten är utsiktslöst.
Citera
2021-06-29, 21:35
Medlem
Citat:
Det finns många saker man ska passa sig för att köpa hos oss.
Abonnemang, TV-apparater, rakapparater, AC och datorer.

Tack för en bra tråd!

Finns det något du tycker att man kan köpa på Elgiganten?
Citera
2021-06-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Vilka kunder är jobbigast?
Vilken är din jobbigaste kundupplevelse?

Och.
Stämmer det att man ställer ner ljusstyrka och skärpa på förra årets modeller av tv-apparater för att årets nya (och några tusenlappar dyrare) apparater ska se mycket bättre ut? Hört av en kompis som jobbade i annan elektronikaffär att man gjorde just så.

De jobbigaste kunderna är de som slösar ens tid när de inte ska köpa något. Jag hade en kund som ville köpa varor för 40 000. Vi gick igenom allt och höll på en timme, tills han sa att han ska jämföra med Netonnet. Det var den värsta upplevelsen faktiskt.

Jag har aldrig hört att man gör så. Vårt enda säljtrick är att optimera TVn.
Citera
2021-06-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigKahuuna
Du hade haft större nytta att elda upp pengarna för värme än att köpa en optimering.
De vill hävda att de kalibrerar varje tv med mätinstrument, när de i själva verket, i bästa fall, kalibrerar 1st av din modell och därefter sätter samma inställningar på din tv, alltså typ 4 minuters jobb.

Olika paneler kan skilja sig varför en kalibrering skall göras per panel, samma inställningar ska inte flyttas över.

Och det bästa med optimeringen är ju att personalen tvingas ta ut TV ur sin kartong för att göra inställningen. Gissa vad som händer med kundreturer och demoexemplar av TV apparaterna som Elgiganten inte vet var de ska göra av eller tvingas säljas med förlust om de skulle vara ärliga? Jo, de säljs DYRARE då de kan säljas optimerade istället. Katshing!

-”Jag vill ha den här TV för 3990:-, tack”

-”Tyvärr har vi bara ett returex, eller jag menar en bildoptimerad variant av den på lager, men du kan få 20% rabatt på optimeringen så betalar du endast 4790:- för din TV, optimerad och klar.”

Så, din optimerade TV har antagligen stått igång 24/7 i butiken där massa gubbar kliat sig på könsorganet och därefter klämt på din tv. Sen har de packat ner den och säljer den som optimerad

Århundratets scam.

Nu var optimering och andra ”tjänster” rätt nytt när jag slutade, men kan tänka mig att precis samma metod används för returex av datorer, surfplattor med mera fast med ”Klart för start” tilläggstjänsten.

Där de typ startar datorn och hjälper tant Agda välja ett användarnamn och kör en Windows update. På sin höjd även installerar officepaketet och ett antivirus (som de givetvis sålt med till överpris)

Perfekt sätt att bli av med demo/returex då problematiken kring att kunden skulle märka att kartongen var öppen vid leveransen nu försvinner och går att hävda att det är pga optimeringen

Så för att summera så tjänar alltså Elgiganten i många fall pengar på att kunder returnerar en vara, då de kan lura på extratjänster på nästa kund

Mvh tidigare Elgigantenanställd

Kan förövrigt bekräfta att allt ts säger är sant och samma/liknande berättelser känns igen från den butik jag jobbade i.

Du sammanfattade otroligt mycket med den texten. Tack!
Citera
2021-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
1. Är det ett anställningskrav att ha låga kunskaper om produkterna som säljs?

- Ja, det kan man ju tro. Kravet är att du ska kunna sälja in varorna oavsett hur lite eller hur mycket du kan. I slutändan handlar det mest om merförsäljning och abonnemang.

2. Har du agerat kriminellt och sålt produkter till dig själv/kompisar för underpris?

- Jag har aldrig gjort så. Men det händer dagligen. Tex att man sänker priset på en dator och skriver i inforaden att datorn hade en repa på skärmen. Cheferna ifrågasätter aldrig detta.

3. Funkar den lismande försäljarstilen verkligen nuförtiden?

- Så länge kunder är enkla att blåsa, så ja.

4. Kommer ni återigen att bära pull-overs när vintern kommer?

Se svar under varje fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in