2021-06-29, 19:01
Medlem
Hur funkar det i praktiken med 50 dagars testa hemma öppet köp? Ibland ser jag kunder som lämnar tillbaka tex en AC efter 1 månaders användning. Var tar grejerna vägen? Säljs dom verkligen om?
Citera
2021-06-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Se svar under varje fråga.

- Man ska sälja abonnemang inom telefoni eller TV. Där har man en stor möjlighet MEN abonnemang är också ett problem då många säljare lurar kunderna.

Kommer ihåg en gång när jag ville köpa en telefon utan abonnemang. Säljaren skrattade och ifrågasatte varför jag inte ville ha den senaste iPhonen på abonnemang. Jag gick därifrån. Efter det har jag haft svårt för elgiganten.
Citera
2021-06-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Köpte du TVn med optimering? Alltså att man förbättrar kvalitén på bilden? Eller köpte du en TV på outlet? Om du svarar nej på bägge frågor så råder jag dig att lämna tillbaka den.

Just med TV fifflas det väldigt mycket där man försöker fuska så att äldre TV-apparater inom samma modell säljs bort då de kostar pengar att ha kvar äldre modeller.
Jag köpte en tv med optimering, är detta onödig kostnad? Tror jag lade ca 1000 kr för det.

En annan sak, hur långt innan vet säljarna om kampanjer som ska komma efterkommande veckor, hur mycket provision får man samt hur mycket försöker ni 'sälja' på för att kränga en 1000kr dyrare tv
Citera
2021-06-29, 20:13
Medlem
Doktordonkas avatar
Vilka kunder är jobbigast?
Vilken är din jobbigaste kundupplevelse?

Och.
Stämmer det att man ställer ner ljusstyrka och skärpa på förra årets modeller av tv-apparater för att årets nya (och några tusenlappar dyrare) apparater ska se mycket bättre ut? Hört av en kompis som jobbade i annan elektronikaffär att man gjorde just så.
Citera
2021-06-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Jag köpte en tv med optimering, är detta onödig kostnad? Tror jag lade ca 1000 kr för det.

En annan sak, hur långt innan vet säljarna om kampanjer som ska komma efterkommande veckor, hur mycket provision får man samt hur mycket försöker ni 'sälja' på för att kränga en 1000kr dyrare tv
Du hade haft större nytta att elda upp pengarna för värme än att köpa en optimering.
De vill hävda att de kalibrerar varje tv med mätinstrument, när de i själva verket, i bästa fall, kalibrerar 1st av din modell och därefter sätter samma inställningar på din tv, alltså typ 4 minuters jobb.

Olika paneler kan skilja sig varför en kalibrering skall göras per panel, samma inställningar ska inte flyttas över.

Och det bästa med optimeringen är ju att personalen tvingas ta ut TV ur sin kartong för att göra inställningen. Gissa vad som händer med kundreturer och demoexemplar av TV apparaterna som Elgiganten inte vet var de ska göra av eller tvingas säljas med förlust om de skulle vara ärliga? Jo, de säljs DYRARE då de kan säljas optimerade istället. Katshing!

-”Jag vill ha den här TV för 3990:-, tack”

-”Tyvärr har vi bara ett returex, eller jag menar en bildoptimerad variant av den på lager, men du kan få 20% rabatt på optimeringen så betalar du endast 4790:- för din TV, optimerad och klar.”

Så, din optimerade TV har antagligen stått igång 24/7 i butiken där massa gubbar kliat sig på könsorganet och därefter klämt på din tv. Sen har de packat ner den och säljer den som optimerad

Århundratets scam.

Nu var optimering och andra ”tjänster” rätt nytt när jag slutade, men kan tänka mig att precis samma metod används för returex av datorer, surfplattor med mera fast med ”Klart för start” tilläggstjänsten.

Där de typ startar datorn och hjälper tant Agda välja ett användarnamn och kör en Windows update. På sin höjd även installerar officepaketet och ett antivirus (som de givetvis sålt med till överpris)

Perfekt sätt att bli av med demo/returex då problematiken kring att kunden skulle märka att kartongen var öppen vid leveransen nu försvinner och går att hävda att det är pga optimeringen

Så för att summera så tjänar alltså Elgiganten i många fall pengar på att kunder returnerar en vara, då de kan lura på extratjänster på nästa kund

Mvh tidigare Elgigantenanställd

Kan förövrigt bekräfta att allt ts säger är sant och samma/liknande berättelser känns igen från den butik jag jobbade i.
Senast redigerad av BigKahuuna 2021-06-29 kl. 20:20.
Citera
2021-06-29, 20:26
Avslutad
Hur känns det att lura pensionärer på TV-kalibreringar för att få provision?

Edit: Haha, såg nu att det redan hade tagits upp här. Min tjej jobbade på Samsungs support för några år sedan och de fick många samtal om detta.
Senast redigerad av Khabat 2021-06-29 kl. 20:28.
Citera
2021-06-29, 20:44
Medlem
1. Är det ett anställningskrav att ha låga kunskaper om produkterna som säljs?

2. Har du agerat kriminellt och sålt produkter till dig själv/kompisar för underpris?

3. Funkar den lismande försäljarstilen verkligen nuförtiden?

4. Kommer ni återigen att bära pull-overs när vintern kommer?
Citera
2021-06-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Hur ser Elgiganten på äldre anställda. Jag är väldigt kunnig på Bild (både foto och tv). Samma gäller datorer. Oftast långt kunnigare än de anställda jag träffar i butik.

Jag tror att en 45+ man med goda kunskaper skulle kunna locka vissa kundgrupper mer än okunniga men unga hungriga säljare.

Du har rätt i ditt antagande. Jag märker direkt om jag har med en försäljartyp eller en kunnig person att göra. Jag vill tala med en kunnig person. Jag vill köpa av DIG.
Citera
2021-06-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
Fråga ang. generösa erbjudanden om 30 dagars öppet köp, där man under dessa 30 dagar för använda och testa produkten:

Jag har flera gånger köpt produkter, använt dem i tre-fyra veckor och sen ångrat mig och lämnat tillbaka till Elgiganten. Exempelvis köpte jag en MacBook pro och spillde lite vatten på den efter tre veckor, och valde då att lämna tillbaka den (den fungerade fortfarande som den skulle, men tappade nyskicks-känslan).

Jag antar att alla mina produkter jag använt tre-fyra veckor och sedan lämnat tillbaka sålts till någon annan. Säljs verkligen alla dessa som outlet-varor? T.ex. så hade den lilla butik, som annars aldrig haft det, plötsligt en MacBook pro i butikslager några dagar efter jag lämnat tillbaka den, och den såldes inte som outlet-produkt.

Riktigt pissigt om använda varor säljs som nya tycker jag...

Detta är ju så klart något som utnyttjas vilket gör att säljarna runt om i landet inte blir glada när de får in tex en MB pro som kanske kostar över 15 000 kr. Det medför först och främst att man förlorar på att sälja den och för det andra att en kund som ser att den använts prutar ner priset med 1-2000 kr.

Samma sak ser vi varje gång det är någon stor sporthändelse på TV. Vid förra VM sålde vår butik en jävla massa TV i slutet av maj för att sen få tillbaka många 20-25 dagar senare. Nu är det även 50 dagars öppet köp om man är medlem i kundklubben.
Citera
2021-06-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Hur ser Elgiganten på äldre anställda. Jag är väldigt kunnig på Bild (både foto och tv). Samma gäller datorer. Oftast långt kunnigare än de anställda jag träffar i butik.

Jag tror att en 45+ man med goda kunskaper skulle kunna locka vissa kundgrupper mer än okunniga men unga hungriga säljare.
Du kommer upplevas som en märklig kuf då du är mer än dubbelt så gammal som övriga personalen (extremt hög personalomsättning och bara studenter typ)
Och sen kommer du antagligen få sparken då du säljer för dåligt när du är ärlig och inte lurar kunderna
Citera
2021-06-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Får ni typ någon typ någon säljkurs eller kurs i kundbemötande?

Digitala kurser som min son 6 år hade förstått sig på.
Citera
2021-06-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extrovert
Stämmer verkligen detta? Jag var säljare på Elgiganten för cirka tio år sedan och 80 000 kr är ju väldigt lite. Det fixade i stort sett alla säljare (utom de på tele) de första timmarna på en arbetsdag... Det borde ju innebära att alla säljare, även deltidspersonal/helgpersonal, lätt fixar den första bonusnivån.

Förr fick man iaf bara bonus vid:
* En viss procent om man hade sålt försäkringar för minst 16 000 kr på en månad.
* Om hela avdelningen klarat alla mål den aktuella månaden (för lagret gällde t.ex. reparationstider, hur många gamla varor som fanns på lager, reklamationstider etc).

Det stämmer. Men de enda som i princip når den första nivån är tele/data/tv säljarna. De övriga avdelningarna så som kök och home har desto svårare att nå såna mål. Har kök tur kan man få in 200 000 till bonusen men systemet med bonus fungerar på ett annat sätt där.

Hela butiken måste nå målet, sedan avdelningen och sedan individen, för att få full provision. Sedan får man inte ha ”old stock” varor, annars är inte målet nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in