2021-06-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extrovert
Jobbade på Elgiganten förr och just det skiljde sig otroligt mycket från butik till butik. Vissa butiker "fuskade" och försökte sälja återlämnade produkter som nya, medan vissa (de flesta) var ärliga i sin hantering av returnerade varor.

Tyvärr lätt hänt när man börjar få ett för stort lagersaldo att man börjar fuska med tanke på den extremt generösa öppet köp-policyn, som tyvärr många "utnyttjar" också. Många som köpte klimatprodukter när det var som varmast som de lämnade tillbaka efter 25-30 dagar... och många som köpte fina dyra tv's inför EM/OS/VM som de lämnade tilllbaka när mästerskapen var slut.

Antalet AC vi sålde förra året - 140 st. Antalet som vi fick tillbaka - 77.

Mestadels turister som utnyttjar detta.
Citera
2021-06-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Hur ser Elgiganten på äldre anställda. Jag är väldigt kunnig på Bild (både foto och tv). Samma gäller datorer. Oftast långt kunnigare än de anställda jag träffar i butik.

Jag tror att en 45+ man med goda kunskaper skulle kunna locka vissa kundgrupper mer än okunniga men unga hungriga säljare.

Under mina år i butiken är den äldsta som vi anställt 35 är. Majoriteten av de vi anställt är tjejer.
Citera
2021-06-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Har du raggat upp några heta brudar i din roll som försäljare?

Finns så klart brudar som flörtar med en, antagligen för att få rabatt. Aldrig någonsin fått en brud pga jobbet.
Citera
2021-06-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sjukt dålig säljteknik. Avslut, avslut, avslut. Det är den gamla skolan som bara retar upp kunderna. Lär er lyssna på kunden i stället, ställ analyserande behovsfrågor, lyssna igen och sy sedan ihop säcken när det väl är dags, så att båda parter blir nöjda. Då kommer ni sälja mer, men framför allt sälja bättre på lång sikt.

Att lyssna på kunden är i princip det första vi inte ska göra. Vi ska styra säljet och skapa behovet för kunden. Galet är det men många kunder är dessvärre blåsta..
Citera
2021-06-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigKahuuna
Du hade haft större nytta att elda upp pengarna för värme än att köpa en optimering.
De vill hävda att de kalibrerar varje tv med mätinstrument, när de i själva verket, i bästa fall, kalibrerar 1st av din modell och därefter sätter samma inställningar på din tv, alltså typ 4 minuters jobb.

Olika paneler kan skilja sig varför en kalibrering skall göras per panel, samma inställningar ska inte flyttas över.

Och det bästa med optimeringen är ju att personalen tvingas ta ut TV ur sin kartong för att göra inställningen. Gissa vad som händer med kundreturer och demoexemplar av TV apparaterna som Elgiganten inte vet var de ska göra av eller tvingas säljas med förlust om de skulle vara ärliga? Jo, de säljs DYRARE då de kan säljas optimerade istället. Katshing!

-”Jag vill ha den här TV för 3990:-, tack”

-”Tyvärr har vi bara ett returex, eller jag menar en bildoptimerad variant av den på lager, men du kan få 20% rabatt på optimeringen så betalar du endast 4790:- för din TV, optimerad och klar.”

Så, din optimerade TV har antagligen stått igång 24/7 i butiken där massa gubbar kliat sig på könsorganet och därefter klämt på din tv. Sen har de packat ner den och säljer den som optimerad

Århundratets scam.

Nu var optimering och andra ”tjänster” rätt nytt när jag slutade, men kan tänka mig att precis samma metod används för returex av datorer, surfplattor med mera fast med ”Klart för start” tilläggstjänsten.

Där de typ startar datorn och hjälper tant Agda välja ett användarnamn och kör en Windows update. På sin höjd även installerar officepaketet och ett antivirus (som de givetvis sålt med till överpris)

Perfekt sätt att bli av med demo/returex då problematiken kring att kunden skulle märka att kartongen var öppen vid leveransen nu försvinner och går att hävda att det är pga optimeringen

Så för att summera så tjänar alltså Elgiganten i många fall pengar på att kunder returnerar en vara, då de kan lura på extratjänster på nästa kund

Mvh tidigare Elgigantenanställd

Kan förövrigt bekräfta att allt ts säger är sant och samma/liknande berättelser känns igen från den butik jag jobbade i.

Känner rent spontant att Uppdrag Granskning skulle ha material till flera program.
Citera
2021-06-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Här är anledningarna till varför folk handlar mer och mer online. Fan vad jag hatar säljare.

Hur många pensionärer lurar du att köpa onödig skit varje år? Får du beröm av chefen ifall du gör det?

Vi får alltid beröm för ett sälj oavsett vad. Klart att jag får skuldkänslor när jag sålt något till en kund som jag vet inte hängde med i svängarna alls. Men det är inget jag lever på att göra. Det enda som kan uppfattas som att jag lurat en kund är när jag sålt en vara som ger mig mer bonus.

Jag har en annan inriktning på jobbet idag som gör att jag alltid måste sälja rätt saker då jag jobbar med större kunder.
Citera
2021-06-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Har du märkt om folk har börjat välja bort produkter från Kina? Jag tittar och frågar, och är det kinesiskt blir det inget köp. För att vi ogillar hur de dammsuger planeten på illegala råvaror, industriella fiskeflottor, geopolitik, virus m.m. Har det börjat märkas?

Tyvärr är ju nästan allt gjort i Kina.

Inte en enda kund har någonsin nämnt Kina. Många kunder försöker komma undan så billigt som möjligt. De blir glada av att hitta en billig produkt från Kina.
Citera
2021-06-29, 21:11
Medlem
Jag skulle köpa en produkt för 4.500 kr (fyndvara)på elgiganten.
Jag gick in i butiken, tog produkten och tog mig direkt till kassan.
Kassörskan frågar mig "Har en säljare hjälpt dig?", varav jag svarar nej. Kassörskan erbjuder mig försäkring (olycks 249kr) som jag accepterar.
När jag väl ska betala så säger hon att priset blir 3500kr vilket jag betalar. Notera att det var kö så detta köp skedde relativt snabbt och kassörskan framstod som professionell.
Min fråga till dig som har erfarenhet.
- Gav kassörskan 1000kr rabatt till mig bara för att hon ville vara trevlig eller tror du hon gjorde fel? Fick hon provision på det?
Varan kostade 4500kr, jag kollade upp innan via nätet och på prisskylten där jag plockade varan.

Jag var självklart nöjd så jag sa inget, betalade och drog.
Citera
2021-06-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Phonehouse var ett jävla skitföretag som blåste kunder och sina anställda. Inte konstigt att det gick i graven med den inkompetente lurendrejar-VD:n och dom inkompetenta och hatade cheferna. En kompis som arbetade där har oändligt många historier från stället. En bisarr arbetsplats.

Hur är din bild av Phonehouse? Kan du intyga vissa saker jag nämnt?

Handlar man på Phonehouse så är man inte bara blåst, man får fan skylla sig själv. Det är min åsikt. Finns så sjuka historier om Phonehouse!
Citera
2021-06-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Jag gick in på en butik (Elgiganten eller nån liknande) och gick till medieavdelningen. Fick prata med en tjej runt 20 och frågade henne: "Har ni Bluray-spelare?"

Hon: "Vad är det?"
Jag: "Som en dvd-spelare, fast bättre."
Hon: "Är det typ för att lyssna på musik?"
Jag: "Nej, det är filmer på skiva. Men jag söker inte filmer, utan en apparat som spelar upp skivorna."
Hon: "Öh... Aldrig hört talas om. Tror inte det."

Efter samtalet letade jag lite själv och hittade minst fyra-fem olika modeller till försäljning.

Min fråga är: Är denna typ av total okunskap vanlig bland de anställda? Jag har själv blivit nekad jobb på liknande ställen med hänvisning till att "mer lämpade har sökt", så jag måste säga att jag blev bra förbryllad när jag insåg hur låg kunskapsnivån egentligen är hos elektronikkedjorna.

Då ska du höra våra anställda som är i 20 års åldern. En av dessa trodde att en videospelare var en spelare som spelade filmer automatiskt. Kanske inte låter så roligt men att höra henne säga det var pinsamt men roligt som fan. Den andra fick frågan om en projektor. Han visste inte alls vad det var.

Okunskapen är tragisk..
Citera
2021-06-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Varför är det så svårt att fatta att man som kund säger till om vi behöver hjälp? Ni behöver inte få fram och störa oss när vi kollar runt lite. Seriöst!

Det är något våra chefer trycker på, att vi alltid ska gå fram till kunden. Om du säger att du inte behöver hjälp avvaktar vi i några minuter innan nästa säljare frågar samma sak.
Citera
2021-06-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Så om man säger direkt , "nej nej nej" med vänlig ton så sparar man tid?

Stämmer det att om man hittar ett billigare pris får man tillbaka pengarna?
Krävs det inte att man kan styrka det? Annars kan man ju bara hitta på.

Säger du nej, sluta fråga för jag vill inte ha en försäkring så ger vissa upp medan andra triggas av utmaningen.

Prisgaranti har vi och det räcker med att vi själva letar upp det på nätet. Aldrig en rolig sak för en säljare att få en prisgaranti då det ofta innebär att man kommer gå back på sin bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in