Citat:
Ursprungligen postat av
KFCnogger
Jag köpte en tv med optimering, är detta onödig kostnad? Tror jag lade ca 1000 kr för det.
En annan sak, hur långt innan vet säljarna om kampanjer som ska komma efterkommande veckor, hur mycket provision får man samt hur mycket försöker ni 'sälja' på för att kränga en 1000kr dyrare tv
Du hade haft större nytta att elda upp pengarna för värme än att köpa en optimering.
De vill hävda att de kalibrerar varje tv med mätinstrument, när de i själva verket, i bästa fall, kalibrerar 1st av din modell och därefter sätter samma inställningar på din tv, alltså typ 4 minuters jobb.
Olika paneler kan skilja sig varför en kalibrering skall göras per panel, samma inställningar ska inte flyttas över.
Och det bästa med optimeringen är ju att personalen tvingas ta ut TV ur sin kartong för att göra inställningen. Gissa vad som händer med kundreturer och demoexemplar av TV apparaterna som Elgiganten inte vet var de ska göra av eller tvingas säljas med förlust om de skulle vara ärliga? Jo, de säljs DYRARE då de kan säljas optimerade istället. Katshing!
-”Jag vill ha den här TV för 3990:-, tack”
-”Tyvärr har vi bara ett returex, eller jag menar en bildoptimerad variant av den på lager, men du kan få 20% rabatt på optimeringen så betalar du endast 4790:- för din TV, optimerad och klar.”
Så, din optimerade TV har antagligen stått igång 24/7 i butiken där massa gubbar kliat sig på könsorganet och därefter klämt på din tv. Sen har de packat ner den och säljer den som optimerad
Århundratets scam.
Nu var optimering och andra ”tjänster” rätt nytt när jag slutade, men kan tänka mig att precis samma metod används för returex av datorer, surfplattor med mera fast med ”Klart för start” tilläggstjänsten.
Där de typ startar datorn och hjälper tant Agda välja ett användarnamn och kör en Windows update. På sin höjd även installerar officepaketet och ett antivirus (som de givetvis sålt med till överpris)
Perfekt sätt att bli av med demo/returex då problematiken kring att kunden skulle märka att kartongen var öppen vid leveransen nu försvinner och går att hävda att det är pga optimeringen
Så för att summera så tjänar alltså Elgiganten i många fall pengar på att kunder returnerar en vara, då de kan lura på extratjänster på nästa kund
Mvh tidigare Elgigantenanställd
Kan förövrigt bekräfta att allt ts säger är sant och samma/liknande berättelser känns igen från den butik jag jobbade i.