2021-06-28, 17:57
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Vilka "uppgifter" är dessa?
Vad jag läst så har Esbjörn själv berättat att han haft sin närstående Majkgård och sin brorson Matz på sin sida i affären.
Men då har du läst fel sörru, för Esbjörn var ensam. Att Majkengård var med är ju en intressant hypotes. Många här bygger ju hela sitt kase på att det är Majkegård som driver denna fråga för att hon själv vill ärva huset.
2021-06-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men då har du läst fel sörru, för Esbjörn var ensam. Att Majkengård var med är ju en intressant hypotes. Många här bygger ju hela sitt kase på att det är Majkegård som driver denna fråga för att hon själv vill ärva huset.
Ingen behöver driva något - det sköter ju tingsrätten...
De har dock hitintills givit Ebba rätt i precis allt.
2021-06-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Detta har det ju funderats en hel del om. Jag tittade i inlaga 71 som är knatteadvokatslagets sista inlaga. Det är inte ens omnämnt där. Jag vill minnas att det var en intervjun i expressen där det omnämnts att de (utan att nämna vilka) varit på nån bank.

Antingen är det inte sant eller så inser de att det inte tillför saken nåt ur deras synpunkt. Men intressant med tanke på all energi en del lagt här på vikten av försöken att återbetala på banken.

Det finns säkert nån lärdom av detta att dra för några….

Jag tänker som så, att pensionatstanten själv har avslöjad vilken dag det var.
Ty, den 3e september, om jag minns rätt, författade hon brevet till Ebba som hon tvingade Esbjörn att skriva under, om hon nu inte skrev under det själv också. I detta brevet så skriver hon att handpenningen är återbetald. Sedan skriver hon i samma brev ett par rader längre ner att handpenningen kommer att återbetalas. Så då tänker jag att hon skrev brevet först, med avsikten att återbetala handpenningen. Sedan gav hon sig av till banken bara för att där upptäcka att det inte längre fanns full teckning på Esbjörns konto, dels hade han ju skulder till fogden som kanske redan reglerats, och så hade han ju så klart redan börjat nalla av pengarna själv. T.ex. hade han säkert redan skickat en slant till Matz som ersättning för att Matz nu inte skulle få ärva huset. Så då fick hon surt återvända hem och hitta på någon ny ursäkt, och lade då till i brevet att handpenningen skall återbetalas. Men det vet vi ju att det har den aldrig blivit, ej heller har den blivit deponerad någonstans, vilket hade varit en självklarhet i en dylik situation.

Men i alla fall, besöket på banken var alltså med största sannolikhet den 3e september eller någon av de närliggande dagarna.
2021-06-28, 18:37
Medlem
Citat:

Jaså? "Esbjörn var ensam" skriver du bestämt. Så hur vet då du det? Hur kan du veta bättre än Esbjörn själv?
2021-06-28, 18:52
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen behöver driva något - det sköter ju tingsrätten...
De har dock hitintills givit Ebba rätt i precis allt.
Jo, fast det är ju just det. Även om hon vinner, så har hon genomfört denna affär så att det alltid kommer att finnas moraliska frågetecken. Och om du inte vill att jag ännu en gång ska upprepa dessa tycker jag att du inte ska fråga om vilka.
2021-06-28, 18:55
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jaså? "Esbjörn var ensam" skriver du bestämt. Så hur vet då du det? Hur kan du veta bättre än Esbjörn själv?
Så du hävdar alltså att vid kontraktsskrivningen befann sig Ebba+vänninan, Esbjörn, Matz och Majkengård i köket?
2021-06-28, 19:10
Medlem
Citat:
Nope, det gjorde han inte, han hade sin närstående Majkgård och sin brorson Matz på sin sida i affären. Sedan hade han själv kunnat välja att ha sin kompis och så många mäklare som han själv hade velat, "på sin sida".

Mäklarna, för det är ju två mäklare inblandade i affären, stod inte på någons sida, de förhöll sig neutrala.

Det du påstår är inget annat än "Falsk matematik" (tack Peps!)

Lite enkel matematik följer:

Ebba påstår att hon haft två mäklare som värderat o en som skrivit kontraktet.

Esbjörnarna har redovisat en.

2+1+1=4

Så totalt är det fyra mäklare inblandade varav vi vet tre.

Ebbas mäklare X o dennes värdering mörkas fortfarande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2021-06-28, 19:30
Medlem
Citat:
Jo, fast det är ju just det. Även om hon vinner, så har hon genomfört denna affär så att det alltid kommer att finnas moraliska frågetecken. Och om du inte vill att jag ännu en gång ska upprepa dessa tycker jag att du inte ska fråga om vilka.
varför skulle det finnas moraliska frågor? Det framgår ju redan i det befintliga materialet att det inte finns något att anmäla på i Ebbas del av affären, varken juridiskt eller moralsikt.
Däremot kommer det resas rätt många frågor kring den där generalfullmakten, försöket att få Esb satt under förvaltarskap, var hans andra fastigheter tagit vägen - men inget av det berör ju Ebba.
Förstår inte vad du menar.
2021-06-28, 19:38
Medlem
Citat:
Så du hävdar alltså att vid kontraktsskrivningen befann sig Ebba+vänninan, Esbjörn, Matz och Majkengård i köket?

Nu är ju dock ursprungsinlägget inte formulerat så... "kontraktsskrivningen" - utan där användes ordet "affären". En affär kan betyda en hel del saker (fler än de jag räknar upp) - dels är själva husköpet en affär, men även efterspelet i domstol är en affär. Och hela förloppet är i sig en affär - utdragen sådan bör tilläggas. Och under hela denna affärens gång har Esbjörn haft ett enormt uppbåd av människor och press - betydligt fler än Ebba faktiskt. SÅ är vi alltså åter där att du faller på dina bristande språkkunskaper - vilka gör det omöjligt att diskutera med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Grejen är att Ebba har en väninna och en mäklare på sin sida i affären.
Esbjörn satt ensam på sin sida, under en pandemi där gamla hölls isolerade.
2021-06-28, 22:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag anser att om man förnekar något som man bevisligen gjort, och ändrar sig när bevisen kommer fram, så har man ljugit, det stämmer.

Hur vet du att Ebba och Margoux inte kände varandra innan affären för att sen vara BFFs med 300 hot shots och fylletaxin med ebbas livvakter bara någon månad senare.

Bär inte sannolikheterna prägel så att säga.

Upp till dig att bevisa isåfall.

Så nu ber du mig att bevisa att dom kände varann?
jag frågade dig om bevis att dom kände varann då du sa att dom kåtade upp sig och vad EB hade med det att göra??
jag vet att dom hade träffats för tre år sen i oktober jag behöver inte bevisa det för dig
2021-06-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det du påstår är inget annat än "Falsk matematik" (tack Peps!)

Lite enkel matematik följer:

Ebba påstår att hon haft två mäklare som värderat o en som skrivit kontraktet.

Esbjörnarna har redovisat en.

2+1+1=4

Så totalt är det fyra mäklare inblandade varav vi vet tre.

Ebbas mäklare X o dennes värdering mörkas fortfarande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ebba Busch skriver ordagrant:
Uppsalamäklare kom ut och värderade huset. Ännu en mäklare upprättade standardkontrakt. Två månader efter första kontakt skriver vi, säljare och köpare, kontrakt.
Jag misstänker att din matematik ligger helt i nivå med Peps Perssons nuvarande.
2021-06-28, 22:23
Medlem
Citat:
Dels för att jag själv har en hög moral och för att jag förväntar mig att människor i allmänhet och förtroendevalda i synnerhet ska ha det oxå.
Det är bra att du berättar att du har en hög moral, för det är inget som märks i dina inlägg. Där skarvar du lite som du vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in