Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Detta har det ju funderats en hel del om. Jag tittade i inlaga 71 som är knatteadvokatslagets sista inlaga. Det är inte ens omnämnt där. Jag vill minnas att det var en intervjun i expressen där det omnämnts att de (utan att nämna vilka) varit på nån bank.
Antingen är det inte sant eller så inser de att det inte tillför saken nåt ur deras synpunkt. Men intressant med tanke på all energi en del lagt här på vikten av försöken att återbetala på banken.
Det finns säkert nån lärdom av detta att dra för några….
Jag tänker som så, att pensionatstanten själv har avslöjad vilken dag det var.
Ty, den 3e september, om jag minns rätt, författade hon brevet till Ebba som hon tvingade Esbjörn att skriva under, om hon nu inte skrev under det själv också. I detta brevet så skriver hon att handpenningen är återbetald. Sedan skriver hon i samma brev ett par rader längre ner att handpenningen kommer att återbetalas. Så då tänker jag att hon skrev brevet först, med avsikten att återbetala handpenningen. Sedan gav hon sig av till banken bara för att där upptäcka att det inte längre fanns full teckning på Esbjörns konto, dels hade han ju skulder till fogden som kanske redan reglerats, och så hade han ju så klart redan börjat nalla av pengarna själv. T.ex. hade han säkert redan skickat en slant till Matz som ersättning för att Matz nu inte skulle få ärva huset. Så då fick hon surt återvända hem och hitta på någon ny ursäkt, och lade då till i brevet att handpenningen skall återbetalas. Men det vet vi ju att det har den aldrig blivit, ej heller har den blivit deponerad någonstans, vilket hade varit en självklarhet i en dylik situation.
Men i alla fall, besöket på banken var alltså med största sannolikhet den 3e september eller någon av de närliggande dagarna.