2021-06-27, 22:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Men varför mörkar man den tredje värderingen?

Den andra av Ebbas mäklare X då!

Är den kanske inte tillräckligt omfattande? Jag bara undrar?

Man mörkar ingen värdering, bara för att Binninge inte har sprungit till Expressen med den så innebär det inte att den inte existerar.
2021-06-27, 23:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Men varför mörkar man den tredje värderingen?

Den andra av Ebbas mäklare X då!

Är den kanske inte tillräckligt omfattande? Jag bara undrar?

Eftersom den inte är offentlig så kanske du kan sluta fråga, utan nöja dig med dom som framkommit och som är i princip helt lika samt stämmer överens med priset Esb satte och fick för sommarstugan med strandtomt.
2021-06-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Du snackar vitt och brett om alla bevis du kan prestera men har än så länge inte presterat ett enda.

Så med andra andra ord så snackar du bara skit om det där läkarintyget, jag har nu efterfrågat det upprepade gånger men du skyller bara ifrån dig hela tiden, och jag har inte "snackat vitt och brett om alla bevis jag kan prestera", jag upplyser dig bara om att jag har läst alla inlagor till domstolen. Ska jag alltså tolka dig som så att du inte har gjort det?
2021-06-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Varför uppmuntrade inte Ebba Esbjörn att ta in någon form av egen hjälp under affären?

Det gjorde hon!

Citat:
Varför stämmer inte Ebbas Facebook i
Post riktigt med verkligheten?

Den stämmer utmärkt med verkligheten.

Citat:
När hon talar om att Esbjörn ska bekosta vissa reparationer, och där hon säger att hon gjort flera värderingar?

Hon säger vad jag vill minnas två värderingar, och det stämmer.

Att Esbjörn skall bekosta renoveringar har jag då inte sett att hon skrivit på sin Facebook. Är det något du hittat på själv? Du har ju skrivit att du gärna hittar på saker för att "provocera", så jag antar att detta är ett sådant påhitt. Ja, hela inlägget är väl ett sådant påhitt, inget av det du skriver stämmer ju.

Citat:
Om man gör en sjyst affär, varför tog hon då inte ut värderingspaporen och gav dem till Esbjörn?

Därför att det inte behövdes. Det var inget oschysst i att hon betalade marknadspris för fastigheten. Det hade inte blivit vare sig mer eller mindre schysst om papprena skrivits ut. Esbjörn kunde så klart bett om det, men det gjorde han uppenbarligen inte och det behövdes ju inte heller, det har vi sett i efterhand. Det är tydligt att du sitter och hittar på ifrågasättanden bara för att klandra Ebba. Det blir uppenbart i fall som detta, där det redan är bevisat att det du hittar på saknar all relevans.

Citat:
Priset?
Hon köpte huset lite för billigt för att jag ska tycka att allt är glasklart. Ibland bedrar snålheten visheten. Hade hon betalat en miljon mer hade inga frågetecken funnits gällande det i alla fall. Jag menar hon hade ju haft råd.

Hon betalade marknadspris för huset.
Att du tycker att det är "för billigt" visar bara att du inte har koll på marknaden och de värderingar som är gjorda, av bägge parter.

Hur insatt är du i Ebbas privatekonomi? Hur vet du vad hon har råd med? Eller hittar du bara på nu igen?

Citat:
Varför lovade Ebba att affären skulle gå tillbaka om Esbjörn ångrat sig och sedan inte håller sitt löfte?

För att hon kunde tänka sig att affären skulle gå tillbaka givet nämnda villkor? Så klart!
Hon höll sitt löfte, det var Esbjörn som vägrade låta affären gå tillbaka.

Citat:
Hur är det med Esbjörns fattningsförmåga?

Den är utmärkt, det har en omfattande utredning visat. Hur kan du inte veta det?
Därtill finns ett polisförhör gällande en trafikolycka som visar att Esbjörns "fattningsförmåga" är exceptionellt bra.

Citat:
Esbjörn har en lindring kognitiv funktionsnedsättning. Har den påverkat hans förmågor kring affären. Det skulle ju förklara varför han sa 3,9 när Ebba bjöd 3,8.

Nej och nej. Återigen så finns det utredning och läkarutlåtande som visar att det inte har påverkat affären
Han sa 3.9 när Ebba bjöd 3.8 för att han ville ha 100 000kr till, så klart.

Citat:
Varför ser Esbjörns namnteckning så konstig ut på kontraktet, men helt normal på generalfullmakten?

Det är tvärtom på generalfullmakten som hans namnteckning ser konstig ut.

Citat:

Tja, så du ser. Frågorna hoppar sig för mig när jag tänker kring affären. Och detta beror inte på att jag inte förstår de svar jag får, utan att jag inte köper de svar jag får.

Jag vet att jag skrivet detta förut, men låt bli att kommentera mina inlägg så att man inte kan svara på annat sätt.

Om du inte köper svaren du får så beror ju det på att du inte förstår svaren du får. De är i samtliga fall extremt enkla och rent av självklara. Barnsligt enkla, faktiskt. Som sagt, det är uppenart att du hittar på en massa ifrågasättanden bara för att smutskasta Ebba med helt irrelevanta saker.
2021-06-28, 01:38
Medlem
Ebba har presenterat Notars värdering som gjordes i samband med köpet, den är en bra bevisning i fallet och fullt tillräcklig, särskilt sedan Esbjörn redan tidigare själv presenterat Densias värdering som även den styrker Ebbas påstående att hon inte betalat ett pris som utgör ett uppenbart missförhållande.

Att Ebba sedan har låtit göra fler värderingar spelar ingen större roll, det är bevisat på ett utomordentligt väl sätt, av bägge parter, att priset var korrekt.

Enligt Esbjörn själv, via hans ombud, så har han väl gjort åtminstone 3 olika värderingar. Dels den som sa 5.7 miljoner, den gjorde väl av någon mäklare eller värderingsinstitut vill jag minnas att de sa, men som de av någon outgrundlig anledning mörkar, man kan undra varför. Sedan var det ju en värdering som gjordes av en fastighetstaxerare, ett utomordentligt märkligt sätt att göra en fastighetsvärdering på. Men även den skulle ju enligt Esbjörns ombud visa på ett missförhållande vad gällde priset, trots det mörkar de även den.

Märkligt sätt Esbjörn har att agera på, sitter på två värderingar som visar att Ebba betalat för lite, men vägrar visa dem. Eller så är det så att Esbjörn bara ljuger om dessa värderingar ...
2021-06-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tror du att Esbjörn ljög vid MUF när han sa att han har skrivit på köpeavtalet av egen fri vilja?

Du fantiserar ihop en massa när du tänker på affären som inte ens Esb ombud tar upp.

Tror du Esbjörn ljög när han sa att han blev rejält påtjatad och inte minns hur det gick till när han skrev på?
2021-06-28, 07:33
Medlem
Citat:
Har inte du förstått att jag vet att många här inne anser det. Eller kanske snarare med en dåres envishet hävdar det. Förstår du inte att jag tråtts den vetskapen på inget sätt är övertygad om att så är fallet.

För mig finns det fortfarande väldigt många frågetecken kring affären. Om vi hoppar över hur Coronakorrekt Ebbas agerande var, med tanke på hur mycket vi diskuterat det. Så finns det för mig fortfarande för många frågetecken. Jag ska ge dig några exempel så du förstår vad jag menar.

Varför uppmuntrade inte Ebba Esbjörn att ta in någon form av egen hjälp under affären?
Jag menar hon var ju så mån om att allt skulle gå rätt till. Att göra en fastighets affär är en stor grej. I synnerhet som det var Esbjörns första. Samt att saker går lite saktare när man är över 80 år. Ännu en orsak att han skulle haft ett eget stöd.

När hon talar om att Esbjörn ska bekosta vissa reparationer, och där hon säger att hon gjort flera värderingar?

Om man gör en sjyst affär, varför tog hon då inte ut värderingspaporen och gav dem till Esbjörn?

Priset?
Hon köpte huset lite för billigt för att jag ska tycka att allt är glasklart. Ibland bedrar snålheten visheten. Hade hon betalat en miljon mer hade inga frågetecken funnits gällande det i alla fall. Jag menar hon hade ju haft råd.

Varför lovade Ebba att affären skulle gå tillbaka om Esbjörn ångrat sig och sedan inte håller sitt löfte?
Jag hade tyckt att det var fisigt av vem som helst att inte hålla ett sådant löfte, men för mig är det snäppet viktigare att en förtroende vald håller ett sådant löfte.

Esbjörn har en lindring kognitiv funktionsnedsättning. Har den påverkat hans förmågor kring affären. Det skulle ju förklara varför han sa 3,9 när Ebba bjöd 3,8.

Varför ser Esbjörns namnteckning så konstig ut på kontraktet, men helt normal på generalfullmakten?

Tja, så du ser. Frågorna hoppar sig för mig när jag tänker kring affären. Och detta beror inte på att jag inte förstår de svar jag får, utan att jag inte köper de svar jag får.

Jag vet att jag skrivet detta förut, men låt bli att kommentera mina inlägg så att man inte kan svara på annat sätt.

Väldigt många frågetecken kring denna affär och ännu fler med tanke på hur Ebba tagit på sig oskuldens vita klänning och hävdar att hon varit noga med att allt gått rätt till.

För om hon verkligen velat det har hon fattat en lång rad väldigt konstiga beslut.
2021-06-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag har sålt lägenheter på egen hand för mer pengar än så. Inget stöd från någon anhörig. Ingen rådfrågning. Varför skulle Esbjörn behöva en anhörig? Han har ingen oförmåga vad gällande fastighetsaffärer. Det är till och med dokumenterat, till skillnad från oss andra. Ville han ha stöd? Ebba pratade med Matz innan affären skrevs på, så möjligt stöd fanns att tillgå.

Visst är en fastighetsaffär en stor grej. Men det var inte Esbjörns första rodeo. Sommarstugan fick han inte genom magi, utan det var nog en dos fastighetsaffär där. Sedan har vi de två lägenheterna han har bott i när han hade särbo, hans brors lägenhet osv.

Om man anlitar en värderingsfirma och får en prislapp, ska man inte kunna lita på den prislappen utan att få den på papper, menar du? Tog Esbjörn del av sms:et som Ebba fick från värderingsfirman, eller undanhöll Ebba det från Esbjörn? Av alla gånger jag gjort bostadsaffärer, som köpare och säljare, har några värderingspapper aldrig delats. Det var schyssta affärer ändå.

Betalar du mer för varor bara för att du har råd? Ger 40:- för en liter mjölk i affären? Bjuder 100 000:- till på en bostadsaffär, fast säljaren har godtagit ditt tidigare bud?

Två värderare har kommit fram till ungefär samma prislapp och vad jag vet så har du inte varit där och tittat, besiktat och värderat. Så hur kan du säga att det är lite för billigt? Du hade gett fem-sex miljoner och tagit allt röjningsarbete själv?

Varför bangade Esbjörn alla möten och inviter han fick? Det var han som ångrade affären, det var han som inte ville prata med Ebba efteråt. Oavsett. Så hur kan man få det till att Ebba inte håller sitt löfte?

Enligt dokumentationen verkar han ha en lindrig kognitiv nedsättning, men det krävs ett läkarutlåtande för att skriva det i sten.

Med tanke på vad Barry skrev, så hade Esbjörn full förmåga till fastighetsaffär. Så du får nog leta någon annanstans för att hitta en förklaring till varför han sa 3.9 och inte 4.9. Kanske för att han var helt nöjd med alla pengar han skulle få in och även få slippa surdegen till fastighet? I det skicket är det tveksamt att det gav honom speciellt mycket glädje. Kanske var det Majkgårds bud på 2.5 som fick honom att tycka att det var ett tillräckligt bra bud? Kanske räknade han baklänges på vad en fastighet där i toppskick var värd och vad han skulle behöva lägga ner i hantverkskostnader för att nå dit? Vi vet inte hur resonemanget gick. Jag tvivlar dock på att det var så sterilt som:

Majkgård: 2.5
Matz: Jag har inte tid
Ebba: 3.8
Esbjörn: 3.9
Ebba: Taget!

Hade kontraktet varit föremål för urkundsförfalskning, så hade det varit game over för Ebba. Inte hade Binninge missat det upplägget om det varit så. Inte heller generalfullmakten är bestridd av Esbjörn, så oavsett vem som har skrivit på vad, så står Esbjörn bakom namnteckningarna.

Grejen är att Ebba har en väninna och en mäklare på sin sida i affären.
Esbjörn satt ensam på sin sida, under en pandemi där gamla hölls isolerade.
2021-06-28, 08:28
Medlem
Citat:
Har inte du förstått att jag vet att många här inne anser det. Eller kanske snarare med en dåres envishet hävdar det. Förstår du inte att jag tråtts den vetskapen på inget sätt är övertygad om att så är fallet.

För mig finns det fortfarande väldigt många frågetecken kring affären. Om vi hoppar över hur Coronakorrekt Ebbas agerande var, med tanke på hur mycket vi diskuterat det. Så finns det för mig fortfarande för många frågetecken. Jag ska ge dig några exempel så du förstår vad jag menar.

Jag menar hon var ju så mån om att allt skulle gå rätt till. Att göra en fastighets affär är en stor grej. I synnerhet som det var Esbjörns första. Samt att saker går lite saktare när man är över 80 år. Ännu en orsak att han skulle haft ett eget stöd.

Priset?

Jag hade tyckt att det var fisigt av vem som helst att inte hålla ett sådant löfte, men för mig är det snäppet viktigare att en förtroende vald håller ett sådant löfte.

Förstår nu att du inte förstår men fakta är vad som gäller, ett helt korrekt köpeavtal förneka inte det
2021-06-28, 08:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Tror du Esbjörn ljög när han sa att han blev rejält påtjatad och inte minns hur det gick till när han skrev på?

Vad som upplevs som tjat är väldigt individuellt. Det finns vittnen som påvisar att Esb var nöjd och glad över försäljningen tills att Majkgård luskade ut att Esb hade sålt fastigheten efter att det hade röjts på tomten.

Ursäkten att jag sålde för att EB tjatade är mer för att blidka Majkgårds vrede över att hon inte fick köpa för 2,5 miljoner eller fick ärva fastigheten rätt framför nosen på släkten.
2021-06-28, 08:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Grejen är att Ebba har en väninna och en mäklare på sin sida i affären.
Esbjörn satt ensam på sin sida, under en pandemi där gamla hölls isolerade.

Mäklaren har ej stått på någons sida eller vilken menar du?
Mz var informerad av affären men tydligen var han inte tillräckligt intresserad av att hjälpa sin farbror.
Sen vet jag inte vad pandemin har med detta att göra då han uppenbart inte satt inlåst utan gick till EB när han fick reda på att hon ville köpa hans sommarstuga med strand.
2021-06-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Mäklaren har ej stått på någons sida eller vilken menar du?
Mz var informerad av affären men tydligen var han inte tillräckligt intresserad av att hjälpa sin farbror.
Sen vet jag inte vad pandemin har med detta att göra då han uppenbart inte satt inlåst utan gick till EB när han fick reda på att hon ville köpa hans sommarstuga med strand.

Alla uppgifter som finns tyder alla på att Esbjörn satt ensam på sin sida.

Ebba hade sin mäklarkompis och sin väninna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in