Citat:
Jag kollade i JO:s beslut nu, och jag uppfattar det nog snarare som att det är JO själv som är lite ute och cyklar här. Jag tolkar åklagarens formulering som att han helt enkelt förklarar att man inte har kunnat hitta mordvapnet, och att det här vapeninnehavet därför inte kan bli mer än en slutsats man i så fall måste dra utifrån den övriga bevisningen. Det åklagaren gör är alltså att han i själva verket redovisar en svaghet i bevisningen här, men det är väl möjligt att han kunde ha varit tydligare med det så att även JO hade förstått vad han menar. Här missar nu alltså JO en sak som snarare talar till SE:s fördel, dvs. ett exempel på just sådant som han sedan på ett annat ställe i sitt beslut klagar på att han saknar i åklagarens presentation.
Jag förstår inte riktigt hur man resonerar när man tolkar åklagaren på något annat sätt. Tolkar man det kanske som att åklagaren skulle göra någon slags fuling här, genom att försöka lura i oss att "det här vapeninnehavet" är en omständighet som talar för att SE är gärningsmannen?
https://www.jo.se/PageFiles/32803/6673-2020.pdf
Jag förstår inte riktigt hur man resonerar när man tolkar åklagaren på något annat sätt. Tolkar man det kanske som att åklagaren skulle göra någon slags fuling här, genom att försöka lura i oss att "det här vapeninnehavet" är en omständighet som talar för att SE är gärningsmannen?
Dnr 6673-2020 Sid 14 (18)
Vissa uttalanden kan inte förstås på annat sätt än att åklagaren påstod att AA var skyldig till mordet
...
...
Det första är vad åklagaren sa när han redogjorde för AA:s tillgång till vapen. Åklagaren förklarade visserligen att det inte finns några klara uppgifter som kan sätta ett vapen i handen på AA, men kort därpå sa han också att ”med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll med tanke på vad som händer”. Jag har noterat att detta skiljer sig från hur åklagarens slutsats var formulerad i bildspelet. Där framgår att det enda som åklagaren kunde säga var att han misstänker att AA hade ett vapen aktuell kväll (bild 21).
Senare under pressträffen återkom åklagaren till frågan om vapen och sa då: ”Att han var beväpnad har vi varit inne på sedan tidigare och vi kan inte närmare utreda hur det här vapeninnehavet har kommit till stånd.” (Se också bild 26 i bildspelet.)
...
...
Men om du läst JO:s beslut så borde du sett att JO är tydlig med att åklagaren under presskonferensen endast "svepte förbi" omständigheter som talade för Stig Engströms fördel - Och att detta gjordes helt utan reservationer eller argumentation, vilket gjorde att "tittarna" inte fick möjlighet att se fallet ur ett annat ljus.
Samma sak gäller ju det här med vapnet. Åklagaren säger ju mycket riktigt att det inte finns några klara uppgifter som kan sätta ett vapen i handen på Skandiamannen. Men mer ingående än så blir han inte. Istället tar han tar sats och säger: "Med tanke på vad som sedermera händer så säger vi att han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll med tanke på vad som händer” och senare: "Att han var beväpnad har vi varit inne på sedan tidigare och vi kan inte närmare utreda hur det här vapeninnehavet har kommit till stånd”.
Du ser ju själv; Det som startade med att det INTE fanns några uppgifter eller bevis om att Skandiamannen haft ett vapen den aktuella kvällen slutar med att han "har haft vapen", "måste haft vapen" osv. Det är ju knappast att lyfta fram en omständighet som talar för Skandiamannens fördel (iallafall är det inget objektivt eller tydligt sätt iallafall!)