2021-06-28, 09:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Hyra ut stuga eller container uthyrning t.ex.

Fast nu tittar du ju bara på intäkter, du har rimligen kostnader också. Sedan förutsätter du en beläggningsgrad på 100%, vad händer om stugan står outhyrd i perioder?
Citera
2021-06-28, 09:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Nästan ingenting är passivt. Man måste "så ett frö" först innan det med tiden trillar in pengar passivt. Undantag är aktier och fastigheter. Men det är inte så enkelt som alla gurus och experter får det att låta.

Jo, om man är tålmodig. Detta är väl det som brister för de flesta som sysslar med börsen dock.
Citera
2021-06-28, 09:35
Medlem
Finns många crypto stakes där 1 mille insats ger bra mer än 15k /månad...
Citera
2021-06-28, 09:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Men du förlorar ju inte pengarna? Du får din miljon och dina utdelningar? (Kanske inte 15k i månaden däremot)
Citera
2021-06-28, 09:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du behöver 4 miljoner för 15k i månaden.

Jag tycker det är värt det, de flesta tycker inte det.

Behöver man inte 4.5 mkr?
Citera
2021-06-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jo, om man är tålmodig. Detta är väl det som brister för de flesta som sysslar med börsen dock.
Exakt! Många säljer tyvärr på botten och köper på toppen! Det händer även med fonder, jag tror det var Peter Lynch's fond med en avkastning smått otroliga 29% per år under ett årtionde men majoritet av fondspararna försökte tajma marknaden och förlorade pengar med fonden. Som sagt, som du nämnde det är bara att visa tålamod och ligga lågt. Inte köpa och sälja om vartannat.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2021-06-28 kl. 09:43.
Citera
2021-06-28, 09:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad var din metod?
Låga utgifter.

Har man det blir man ekonomiskt oberoende vare sig man vill eller inte. Lever man tex på halva sin inkomst är man ekonomiskt oberoende på ca 16 år.

Enkel räknare tex här: http://networthify.com/calculator/earlyretirement

Så det handlar mest huruvida man har ett ha-begär som gör att man alltid spenderar hela sin lön på skräp men ändå inte är nöjd, som de flesta människor gör, eller om man är tillfreds med att lägga pengar på kvalitet i livet.
Citera
2021-06-28, 09:49
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Behöver man inte 4.5 mkr?
Beror på hur modig eller nervöst lagd man är.

Jag är relativt risktolerant och SWR är för mig en nedre gräns, jag spenderar mer än 4%.

Andra tror att världens undergång kommer när som helst och siktar på 3%...

De flesta verkar vara nervöst lagda, åtminstone om man läser på forum.
Citera
2021-06-28, 10:40
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
1 miljon ger inte 15k i passiv inkomst. Om du har en idé på hur du kan få 18% i avkastning så skulle folk stå på rad för att investera i din fond.

3-4k per månad och miljon är mer vedertaget, netto, efter skatter och inflation. Så du behöver med andra ord 4-5 miljoner för att få dina 15k.

Hur? Breda indexfonder på börsen.

Bara sinneslöa kör med "breda" indexfonder.
Citera
2021-06-28, 11:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Beror på hur modig eller nervöst lagd man är.

Jag är relativt risktolerant och SWR är för mig en nedre gräns, jag spenderar mer än 4%.

Andra tror att världens undergång kommer när som helst och siktar på 3%...

De flesta verkar vara nervöst lagda, åtminstone om man läser på forum.

Ok, tänkte utifrån 4%-regeln, dvs. 15*12/4% = 4500. Förbrukar man 4.5% per år räcker ju 4 mkr.

4%-regeln tar ju i och för sig hänsyn till hög inflation (3%), förväntar man sig bara 2% inflation räcker ju 3.6 mkr.
Citera
2021-06-28, 11:29
Medlem
Alla har redan princip passiva inkomster, kallas för pension. Något som sparas långsiktigt för i framtiden betalas ut.

Men alla är korkade om man inte väljer satsa på passivt kapital. Bara korkat vara en förbrukningsvara som måste gå upp tidigt varje morgon och slänga bort hela livet och vara i djurhagen som endast konsumerar bort alla pengar och går runt i hjulet.
Citera
2021-06-28, 11:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Låga utgifter.

Har man det blir man ekonomiskt oberoende vare sig man vill eller inte. Lever man tex på halva sin inkomst är man ekonomiskt oberoende på ca 16 år.

Enkel räknare tex här: http://networthify.com/calculator/earlyretirement

Så det handlar mest huruvida man har ett ha-begär som gör att man alltid spenderar hela sin lön på skräp men ändå inte är nöjd, som de flesta människor gör, eller om man är tillfreds med att lägga pengar på kvalitet i livet.

Fan vad glad jag blir, trodde det var någonting annat typ index eller så, men det är faktiskt den metoden jag kör idag.
Bor gratis, bara där blir det 💵
Har ”handlat färdigt” det mesta dessutom..
Jobbar inte överhuvudtaget i sommar, förra året var första året jag egentligen varit ledig på sommaren, och det blev jättefint med barnen, därför ville jag köra samma i år.

Tack för ditt svar.👍🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in