2021-06-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Bara sinneslöa kör med "breda" indexfonder.

Tror du har vissa svårigheter med att förstå innebörden av ordet ”passiv”. Nej, du har ingen bättre lösning själv
Citera
2021-06-28, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Bor gratis, bara där blir det 💵

Hur är det möjligt att bo gratis?
Citera
2021-06-28, 14:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Hur är det möjligt att bo gratis?

Nu har jag en speciell situation, som jag inte vill ta upp riktigt, så jag svarar med en annan liknande situation:

Om du har betalt ett hus (färdigbetalt) så bor du gratis där.
Räknar du dessutom in värdestegringen så täcker det in både renoveringar och det blir pengar över.
Citera
2021-06-28, 14:59
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Tror du har vissa svårigheter med att förstå innebörden av ordet ”passiv”. Nej, du har ingen bättre lösning själv

Nej då.

Småbolagsfonder slår dina "breda" CO2-neutrala bögindexfonder med hästlängder om du vill att pengarna ska växa snabbare.

När kapitalet har växt till sig ordentligt kan man skyffla de pengarna till diverse REITs och leva ett gott liv.

Bara en livstrött medelklass-svensson som belånat sig upp över öronen sparar i breda fonder och nöjer sig med typ 8% per år.
Citera
2021-06-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Hyra ut stuga eller container uthyrning t.ex.

Visa mig ett hus för en mille som du kan hyra ut för 15k/mån.
Citera
2021-06-28, 15:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Låga utgifter.

Har man det blir man ekonomiskt oberoende vare sig man vill eller inte. Lever man tex på halva sin inkomst är man ekonomiskt oberoende på ca 16 år.

Enkel räknare tex här: http://networthify.com/calculator/earlyretirement

Så det handlar mest huruvida man har ett ha-begär som gör att man alltid spenderar hela sin lön på skräp men ändå inte är nöjd, som de flesta människor gör, eller om man är tillfreds med att lägga pengar på kvalitet i livet.

Jovars! Leva som en sork/fattigöensionär i 16 år för att sedan fortsätta leva som en sork/fattigpensionär fast man slipper jobba?

Njae...
Citera
2021-06-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Finns många crypto stakes där 1 mille insats ger bra mer än 15k /månad...

Jepp, jag har investerat i krypto och inte någon miljon heller. Den drar in 25 nu och när det stod på topp 45...

Men du kan nå rätt bra avkastning med en mille med. Du kan titta här: www.kameo.se. Investera en mille där så har du runt 9%-10% i avkastning. Det är inte så illa. Det blir inga 15k men lägg på 1,5 mille tills å är du rätt nära. Så jag tror inte du behöver 4 mille för att nå ditt mål på 15k .
Citera
2021-06-28, 15:30
Medlem
Kan någon förklara 4% regeln där man inte skall arbeta mer.

A har 5 mkr i aktier o får 4% utdelning före skatt = 200,000 kr före skatt
a jobbar lite o lever väl på sin deltidsinkomst o bränner av alla löpande inkomster

A har utdelningspapper som stiger 1.5-2% per år - detta är As enda sparande.

A dränerar inte kapitalet men har en osäker värdeökning som ser stabil ut

B har också 5 mkr i aktier men det är värdeökningsaktier som delar ut 75,000 kr
per år men avkastar 6% - B bränner av dessa 75 k före skatt + sin lön o säljer
värdepapper brutto för 125,000 kr

B dränerar kapitalet varje år men det ökar år 1 med 300,000 kr o år 2 med 292,500
kapitalbasen minskar dock varje år o det är inte säkert att 6% värdeökning håller i längden
på återstående kapalbas-

C har skog för 5 mkr o säljer av brutto genom avverkning för 200,000 kr/år - hur
mycket skogen växer i detta karga kalla land kan andra berätta

Hur är 4% regeln egentligen tänkt - sett till dessa 3 exempel
Citera
2021-06-28, 15:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jovars! Leva som en sork/fattigöensionär i 16 år för att sedan fortsätta leva som en sork/fattigpensionär fast man slipper jobba?

Njae...

Problemet med yolo-folket är att de ser allt i svart eller vitt och att de saknar långsiktighet.

Man skall leva väl absolut, men avsätta det man *kan* för egna framtiden. Skaffar man sig sedan ett hyggligt betalt yrke och inser att "död konsumtion" egentligen är totalt meningslös så blir det snabbt en hel del över var månad. Det går alldeles utmärkt att leva bra även på 90 eller till och med 80% av inkomsten förutsatt att man inte har de allra sämst betalda yrkena.
Citera
2021-06-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Jepp, jag har investerat i krypto och inte någon miljon heller. Den drar in 25 nu och när det stod på topp 45...

Men du kan nå rätt bra avkastning med en mille med. Du kan titta här: www.kameo.se. Investera en mille där så har du runt 9%-10% i avkastning. Det är inte så illa. Det blir inga 15k men lägg på 1,5 mille tills å är du rätt nära. Så jag tror inte du behöver 4 mille för att nå ditt mål på 15k .

Är det stablecoins (USD) eller annat du stakeat ?
Citera
2021-06-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Är det stablecoins (USD) eller annat du stakeat ?

Nej, steakar inget alls. Gräver.
Citera
2021-06-28, 17:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Njae...
Ganska skönt att pensionera sig vid 55år och äga sin tid, kan väl säga att jag inte levt som en fattigpensionär eller sork annat än möjligen mellan 18 och 21 år. Har det gott nu, men "äter" även från kapitalet då det inte finns någon rimlig anledning att lämna efter mig miljoner. Om 8 år lyfter jag pension, kass sådan men i alla fall, jag bor billigt på en egen gård som är betald och har inga lån.

Dagen jag behöver omvårdnad säljer jag och flyttar till en hyresrätt i människobyn, stått i bostadskö närmare 30 år så kanske inte behöver bo med patrask ändå?

Äger min tid äntligen!

Edit: Något mer än 4,5mlj. inte räknat med gården. Och i dagsläget mindre än hälften på börsen, vill ju inte behöva skjuta mig i huvudet vid en eventuell börskrasch.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-06-28 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in