Citat:
Ursprungligen postat av
Cub77
Är det egentligen värt att skaffa sig passiva inkomster?
Insatsen man behöver för att skaffa sig typ en passiv inkomst på 15k månaden är ju närmare miljonen vilket ju är 7år inklusive skatt för att ha den där miljonen återbetalad - är ju faktiskt hemskt lång tid kan jag tycka?
Fast nu räknar du ju lite märkligt. Är tanken att leva på den passiva inkomsten finns ju inte samma tidsspann för att ha kapitalet återbetalt, tanken med en passiv inkomst är att det blir en löpande inkomst på samma belopp varje månad, justerat för inflation.
Allt handlar ju om vilka uppoffringar man är beredd att göra. Tjänar man bra kanske man kan lägga undan 20 tkr per månad och ändå bo bra samt leva bra, då är det ju ingen större uppoffring att sätta av pengar varje månad för att på sikt få en passiv inkomst. Har man däremot små marginaler och behöver leva väldigt snålt för att bygga ett kapital får man ju överväga vad man tycker är värt och inte.
Personligen har jag byggt ett privat kapital men tycker trots detta att de bästa sakerna i livet är gratis, t.ex. att läsa böcker, lära mig nya saker, träna, gå promenader, umgås med vänner, osv. Tror inte att jag hade varit lyckligare om jag slösat upp 20 tkr extra per månad de senaste åren.