2021-06-27, 23:48
Medlem
Är det egentligen värt att skaffa sig passiva inkomster?

Insatsen man behöver för att skaffa sig typ en passiv inkomst på 15k månaden är ju närmare miljonen vilket ju är 7år inklusive skatt för att ha den där miljonen återbetalad - är ju faktiskt hemskt lång tid kan jag tycka?
Senast redigerad av Cub77 2021-06-27 kl. 23:50.
Citera
2021-06-27, 23:59
Medlem
Aftonhoran69s avatar
Om du tänker leva snålt på den passiva inkomsten utan att arbeta så kan det vara värt.
Citera
2021-06-28, 00:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77

Insatsen man behöver för att skaffa sig typ en passiv inkomst på 15k månaden är ju närmare miljonen vilket ju är 7år inklusive skatt för att ha den där miljonen återbetalad - är ju faktiskt hemskt lång tid kan jag tycka?
Du behöver 4 miljoner för 15k i månaden.

Jag tycker det är värt det, de flesta tycker inte det.
Citera
2021-06-28, 00:43
Medlem
Bilbo10s avatar
Citat:

Vilken investering på en futtig miljon ger 15k i handen i passiv inkomst i månaden??!
Citera
2021-06-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Vilken investering på en futtig miljon ger 15k i handen i passiv inkomst i månaden??!

Hyra ut stuga eller container uthyrning t.ex.
Citera
2021-06-28, 00:49
Medlem
Nej naturligtvis ar det skitdaligt att bara fa pengar utan att gora nagot...fattar val alla?

Liksom resa och lata sig och anda fa in pengar pa kontot nar man kan sta vid sin svarv pa verkstan 8timmar om dagen 5dagar i veckan for samma summa....svart val!

Givetvis ska man spendera allt man tjanar pa dum skit och vara pank den 20e varje manad...
Citera
2021-06-28, 00:53
Medlem
Nästan ingenting är passivt. Man måste "så ett frö" först innan det med tiden trillar in pengar passivt. Undantag är aktier och fastigheter. Men det är inte så enkelt som alla gurus och experter får det att låta.

How I Lost $120k in Real Estate in 2020
https://www.youtube.com/watch?v=L1kzit1CDag
Citera
2021-06-28, 00:54
Medlem
Bilbo10s avatar
Citat:
Hyra ut stuga eller container uthyrning t.ex.

Finns väl inga som helst garantier för detta? Vilken stuga ska du köpa för en miljon och vart, och vem ska hyra den varje månad för 15k?
Citera
2021-06-28, 07:48
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Finns väl inga som helst garantier för detta? Vilken stuga ska du köpa för en miljon och vart, och vem ska hyra den varje månad för 15k?

Är också intresserad vart du köper såna stugor. Fast lägg till kostnader, skatter och underhåll på hyran. 15k var ju vad din passiva inkomst, inte en omsättning.
Citera
2021-06-28, 08:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du behöver 4 miljoner för 15k i månaden.

Jag tycker det är värt det, de flesta tycker inte det.

Vad var din metod?
Citera
2021-06-28, 08:47
Medlem
1 miljon ger inte 15k i passiv inkomst. Om du har en idé på hur du kan få 18% i avkastning så skulle folk stå på rad för att investera i din fond.

3-4k per månad och miljon är mer vedertaget, netto, efter skatter och inflation. Så du behöver med andra ord 4-5 miljoner för att få dina 15k.

Hur? Breda indexfonder på börsen.
Citera
2021-06-28, 09:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Fast nu räknar du ju lite märkligt. Är tanken att leva på den passiva inkomsten finns ju inte samma tidsspann för att ha kapitalet återbetalt, tanken med en passiv inkomst är att det blir en löpande inkomst på samma belopp varje månad, justerat för inflation.

Allt handlar ju om vilka uppoffringar man är beredd att göra. Tjänar man bra kanske man kan lägga undan 20 tkr per månad och ändå bo bra samt leva bra, då är det ju ingen större uppoffring att sätta av pengar varje månad för att på sikt få en passiv inkomst. Har man däremot små marginaler och behöver leva väldigt snålt för att bygga ett kapital får man ju överväga vad man tycker är värt och inte.

Personligen har jag byggt ett privat kapital men tycker trots detta att de bästa sakerna i livet är gratis, t.ex. att läsa böcker, lära mig nya saker, träna, gå promenader, umgås med vänner, osv. Tror inte att jag hade varit lyckligare om jag slösat upp 20 tkr extra per månad de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in