Citat:
Ok
Knappast.
På sjön betyder röd lampa (lantärna) babord.
Jag vet inte vad det är för föremål, men ser ingen anledning att betvivla dess existens eller slutsats att det kommer från Estonia.
Nu skedde väl förlisningen iofs på öppet hav och inte i en farled, men det är väl ganska ovanligt att stora färjor har 60 - 70 graders slagsida?
Enligt bilden från JAIC jag länkat tidigare säger JAIC att farten började sänkas och babords roder lades an 1 minut efter att visiret föll av och efter 2 minuter hade farten sjunkit från 14 knop till 9 knop och fartyget svarade på rodret, dvs giren inleddes. Jag ser inte så det som att "tuffa på"
Här får du gärna länka avsett vittnesmål innan jag kommenterar.
Knappast.
På sjön betyder röd lampa (lantärna) babord.
Jag vet inte vad det är för föremål, men ser ingen anledning att betvivla dess existens eller slutsats att det kommer från Estonia.
Nu skedde väl förlisningen iofs på öppet hav och inte i en farled, men det är väl ganska ovanligt att stora färjor har 60 - 70 graders slagsida?
Enligt bilden från JAIC jag länkat tidigare säger JAIC att farten började sänkas och babords roder lades an 1 minut efter att visiret föll av och efter 2 minuter hade farten sjunkit från 14 knop till 9 knop och fartyget svarade på rodret, dvs giren inleddes. Jag ser inte så det som att "tuffa på"
Här får du gärna länka avsett vittnesmål innan jag kommenterar.
Jag är väl medveten om att röd lampa är babord, men tänker ändå att lampan kan varit röd; lite som på toppen av en antenn. Men någon annan i tråden vet kanske.
Ja, det är ovanligt med 60-70 graders slagsida- men vad menar du det är som bör lossna från fartyget vid så pass stor slagsida? Delar av överbyggnaden? Väggar? Vi pratar om hyfsat stora saker i sammanhanget. Ett soltak av plåt hade möjligen kunnat lossna, men Estonia hade inget soltak.
Vittnesmålet kan du läsa om i Tysta leken. Sidan 213 och framåt behandlar Estonias sista rörelser- hon ska alltså ha fortsatt för motor i en sjömil efter att visiret förlorats (inklusive svängen åt babord) och sedan ha drivit en halv sjömil tvärs mot vinden. Det tycker iallafall jag låter tveksamt.
En passagerare som lämnade fartyget via styrbords sida drev bort från fartyget i en livbåt. Det tyder på att styrbordssidan låg i lä.