2021-06-27, 14:17
Medlem
Duvbo i Sundbyberg är dyrt och svenskt villaområde. Läget är både till dess fördel och nackdel.
Råsunda i Solna är bra liksom nybyggda Frösunda.
Blåkulla nämndes och det är rätt risigt. Man gjorde visst om ett av husen närmast Hagaparken till bostadsrätter då blev det lite bättre. Ett tag undvek polisen området.
Om man gör en jämförelse mellan mellan Täby Centrum och Moset i Solna så är väl typen av besökare man först noterar diffar en aning.

Ska man äta i Moset betalar innan man har ätit. Det infördes ganska tidigt då springnota var regel utan undantag i Solna. Äter man på Melanders i Täby C däremot fungerar den klassiska processen med meny och kypare vid bordet och betala innan man går. Olika typer av besökare styr.
Citera
2021-06-27, 15:15
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossesvin
Vänta vänta! Det finns alltså grupperingar som kallar sig ”Head shot ligan” och ”Filterlösa grabbar”? 😂

(FB) FLG (Filterlösa grabbarna)
(FB) Headshot-ligan, vad är det?

du har ju även "sköna" grupperingar som Shottaz och Dödspatrullen.
(FB) Shottaz från Rinkeby Stockholm
(FB) Dödspatrullen i Stockholm, vad är det för killar?

Finns även några som kallar sig Husbys Hyenor:
(FB) Husbys Hyenor (HH) vilka är de?

gissa gemensam nämnare
Citera
2021-06-27, 15:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Bara för det så skulle sambon till Mall of Scandinavia nu.
Det är som jag sa, är varan slut i alla andra butiker så finns den alltid kvar i butikerna i Mall of Scandinavia.

Jag sa att han skulle göra en procentbedömning med invandrarhalten i detta nu.

Så idag kommer det iallafall vara en svensk inne på MOS.

Man känner sig lite rasistisk när man tar upp det här, men varför kan inte fler antirasister, batikhäxor och vänstermuppar hänga inne på MOS så det känns lite bättre för vanliga svensons att gå dit.

Dels tycker jag det är obehagligt. Dessutom hängde det drösvis med invandrare på alla kafeer under corona-restriktionerna i vintras, då jag var där och letade en vara i en butik.
Jag gick snabbt ut ur centrumet då jag uträttat mitt ärende.

Kan bara instämma. Det är nåt djupt obehagligt med hela MOS och det klientel som hänger där. Har varit där typ tre gånger sen de öppnade, men har verkligen ingen lust att besöka stället igen. Då tar jag hellre en omväg till Täby Centrum.
Citera
2021-06-27, 15:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
För invandrarna så kan de räkna det som bytorget hemma i getfösarbyn de kommer från, de sticker ner och hänger i gallerian som är en upphottad version av bytorget, de gånger jag varit i Mall of Somalia så är det ett fåtal svenskar och invandrare som handlar något, resten går bara runt och driver, sitter på soffor, några dricker kaffe på sin höjd.

Det är en jättemärklig upplevelse att se alla dagdrivare. Men det är just deras nya byatorg. De påminner en del om skator då de gillar bling, Mall of Somalia är rätt "bling" i utförandet, så de dras till det blingiga byatorget. De flesta ytisar är direktimporterade byfånar, det är ett faktum som inte går att komma ifrån, alltså inte vanliga landsortsbor utan direkta byfånar och byfånar har enkla "nöjen", de är helt ok med att gå och slå dank, bostaden betald, maten betald, nu hänger vi typ...

------------

Vad vet vi mer om det här fallet?
Tänker att det är en ganska dum plats att kidnappa folk på, mycket kameror, polisen har en hel del folk i krokarna då det sker mycket personrån i området.

Och mycket riktigt så står det i TS länk:
"Flera personer har gripits och vapen har hittats i köpcentrumet i samband med händelsen."

Väldigt mycket amatörkriminella i Järvaområdet verkar det som, är ju oftast därifrån de kriminella som frekventerar Mall of Somalia kommer från (inte ursprungligen då).

Excessen har inte så mycket men en intressant uppgift:
Enligt uppgift till Expressen har minst tre personer frihetsberövats. Polisen satte fast påsar på händerna på dem.
https://www.expressen.se/nyheter/uppgift-manniskorov-vid-mall-of-scandinavia/

Tack för svaret. Är det inte bara att stänga alla dessa gallerior och flytta ut butikerna typ som i Arninge? Där ser jag sällan denna typ av dagdriveri de gånger jag varit där.
Citera
2021-06-27, 15:58
Medlem
Glöm inte Husby och Akalla.
Citat:
Tja, det är bara 3 km ifrån där prinsessan Viktoria bor,
samtidigt är gallerian Mall of Somalia som folk säger. SÅ obehagligt att vara där.
Varför kan inte de vita som älskar exotisk mångkultur ta sig dit så det blir lite vitare?
Har tagit mig dit 2 gånger i mitt liv för att det funnits någon vara jag sökt efter i någon av deras butiker.
Rinkeby, Tensta ligger inte så långt ifrån. Exakt vilka andra invandrartäta som ligger i dess omnejd har jag inte riktigt koll på. Hur är det med blå husen där i Solna?
Är det mycket invandrare som bor där?
Citera
2021-06-27, 16:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zacc
Dags för SEB, Telia och alla som valde att lägga sina kontor där att skicka ut varning till anställda, precis som Ericsson gjorde i Kista.
MoS börjar bli lika mkt no-go som Kista Galleria varit länge.
Massor av företags HK/Sverigekontor där ute, utöver de du nämner även Vattenfall, ICA, Arla, Randstad är några jag tar ur minnet, finns många fler. Det blir att ta fram självförsvarskurser till personalen...
Citera
2021-06-27, 16:53
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Duvbo sa jag inget om.
Me bad, det var inte du:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Du har ghetton som Rinkeby, Tensta, Husby, Akalla, Hjulsta, Kista, Hallonbergen, Rissne och Duvbo.

MOS ligger intill Friends Arena som tidigare lockat besökare, så det är troligt att omsättningen påverkats extra negativt av pandemin.
Citera
2021-06-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Me bad, det var inte du:

MOS ligger intill Friends Arena som tidigare lockat besökare, så det är troligt att omsättningen påverkats extra negativt av pandemin.

Att stället är nedlusat med agressiva blattar som tror sig äga stället bidrar inte inte till omsättningen heller.
Trots att MoS är rätt nytt känns det otroligt skabbigt, kommer nog aldrig gå dit igen.
Att vi nu får ett väpnat människorov under en midsommarhelg, mitt på dagen, lär väl inte stärka anseendet heller??

Sanslös utveckling, fort går det med.

Kan det handla om rivalitet om vem som styr MoS eller är det nån annan konflikt som släpats dit?
Citera
2021-06-27, 17:25
Medlem
Någon nämnde att Mos ligger bredvid Friends Arena. Stämmer. Har en vän som jobbar på Friends i icke Corona tider. Under Corona har Friends i princip varit stängt. Var många svenskar som var på Mos när Friends var igång. Efter är det fan 100 % blattar.
Citera
2021-06-27, 19:07
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KazimirMalevitj
Moset är en direkt kopia av amerikanska Malls.
Första gången jag kom till Moset kändes det som att kliva in gång två i Tyson Corner utanför Washington DC. Antagligen är det så man tänkt att det ska vara. Kundunderlaget med plånbok har dock inte samma fina volym som i DC.

Täby C har ju vuxit över tid och är mer personligt. När jag var liten grabb var jag på NK i stan 1-2 gånger om året. Annars var det Tebban som gällde och som då hade ett eget NK.

Moset kommer tas över av gängen i närområdet och av grupper från västerort. Hej då Moset..

MoS besöks mest av invandrare från Järva och låginkomsttagare som kommer med pendeln. Danderydsborna handlar i Mörby C, Brommaborna i Bromma blocks och Täbyborna i Täby C.
Citera
2021-06-27, 19:19
Medlem
kaostiksodas avatar
Varför är detta inte en huvudnyhet? Om det stämmer borde det vara förstasidestoff. Är det pga midsommarhelgen och alla är lediga eller vad handlar det om? Polisen extremt förtegen vad det verkar.
Citera
2021-06-27, 19:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Moset är den närmaste gallerian för egen del. Tämligen städade besökare på förmiddagarna men från 12:00 och framåt så blire Mall of Getknullardiktatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in