2021-06-26, 10:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tycker inte ens själv att du hoppar lite mellan argumenten beroende på från vilken sida du lägger subjekten? Om jag byter ut Israel mot Palestina och vice versa i dina inlägg, skulle du ens själv lägga märke till vad du skrivit? Jag tror inte det.
Du förvränger bara. Sionisterna drev bort invånarna i Palestina, det borde de inte ha gjort. Konflikten handlar om levande människor och deras tillvaro, inte utropande, gränser och ägande.
Citera
2021-06-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är människor helt oväsentliga för dig?

Jag ser blodbad på civila judar och andra civila israeler som helt ekvivalent med blodbad på civila palestinier. (har det ens slagit dig att PLOs och Hamas helt blinda terror alltid riktat sig mot alla västerlänningar och israeler, inte ens enbart judar och än mindre fokuserat på sionister?)

Alla människors lika värde och allt det där är säkert en oneliner du känner till från plakaten?

Därför är mitt syfte att få till en fredsprocess och få ett stopp på den obehagliga nedåtspiralen som nu pågår.

Att folk i tredje-fjärde generationen får flytta hem är ganska ointressant. Jag kan inte enkelt flytta hem pga av de höga priserna idag där jag är född. Big deal, jag är stor pojke och kan leva med det.

Chansen till ett självständigt Skåne eller annan herre än uppsvenskarna, eller ens en ursäkt för det gamla folkmordet är inte heller stor.

Men jag vältrar mig inte i nationalistiska excesser för det.

Jag är för en tvåstatslösning. Exakt var gränserna går, eller vem som ägde vilken mark på min farfars tid finner jag mindre viktigt än fred och stabilitet.

Du bryr dig om mark och skiter i hur många liv din strategi offrar tills den når fram. Du skiter i hur många palestinier som lever statslösa i arabiska länder under tiden. Allt du är närmast autistiskt fokuserad på är en gammal karta från 1947. Just 1947 inzoomat på det som idag är Israel, Västbanken och Gaza.

Varför inte bara slå ihop det som är kvar på andra sidan muren av västbanken med Transjordanien, ge östra Jerusalem åt Israel och erkänna deras huvudstad mot en landremsa (det blir mycket mark, många km2) så att Gaza kan få landförbindelse med detta nya Jordanien. Jordanska armén är kraftfull nog att klara gränsen. Palestinier är redan en stor del av befolkningen och är erkända medborgare. Jordanien är en erkänd stat.

Varför är det så jädra viktigt ens med en arabisk palestinsk stat?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-26 kl. 10:44.
Citera
2021-06-26, 10:47
Medlem
Citat:
Jag förväntade mig att du skulle presentera ditt förslag här. Men det gjorde det inte. Utan kommer istället med märkliga anklagelser.

Den mest realistiska lösningen i dagsläget är nog tvåstatslösningen. Det betyder att Israel lämnar ockuperade områden från 1967 och drar tillbaka de illegala bosättningarna där.
Och naturligtvis att Israels aggressioner av kontroll, terror och bomber upphör och att Hamas upphör med sina raketer.

Mitt förslag har du redan kommenterat din idiot. Att du inte ens läser vad du kommenterar är ta mig fan inte mitt fel.

Okej, då är ditt förslag 1948 års gränser. Inga krav på hemvändande flyktingars barnbarnsbarn?

Isåfall bör press sättas där så de får sina mänskliga rättigheter uppfyllda av arabvärlden tycker du inte?
Citera
2021-06-26, 10:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mitt förslag har du redan kommenterat din idiot. Att du inte ens läser vad du kommenterar är ta mig fan inte mitt fel.

Okej, då är ditt förslag 1948 års gränser. Inga krav på hemvändande flyktingars barnbarnsbarn?

Isåfall bör press sättas där så de får sina mänskliga rättigheter uppfyllda av arabvärlden tycker du inte?
Ditt höga tonläge till trots verkar vi ju vara överens om grundidén. Två stater.
Du bryr dig inte om var gränserna går och det gör inte jag heller, men jag är säker på att palestinierna gör det.
Det är palestiniernas behov som måste tillgodoses om det skall kunna bli fred.

Ja, jag är säker på att araberna i Palestina är bättre på att tillgodose de mänskliga rättigheterna än vad Israel har varit under 50 års ockupation. Men om de inte gör det, så skall vi klaga på det! Nöjd då?
Citera
2021-06-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ditt höga tonläge till trots verkar vi ju vara överens om grundidén. Två stater.
Du bryr dig inte om var gränserna går och det gör inte jag heller, men jag är säker på att palestinierna gör det.
Det är palestiniernas behov som måste tillgodoses om det skall kunna bli fred.

Ja, jag är säker på att araberna i Palestina är bättre på att tillgodose de mänskliga rättigheterna än vad Israel har varit under 50 års ockupation.

Jag är säker på att även Israelerna bryr sig.

Även deras behov måste tillgodoses för att det skall bli fred.

Båda parter måste bli nöjda.

Nu är det så långt gånget att det nog krävs en rätt lång period av stabilitet innan vi kan tala om verklig fred.

Nej, du. Du har verkligen fel. Du behöver besöka Israel för att förstå. Jag talar om kvinnors rättigheter, jag talar om HBTQ, jag talar om druser och även kristna palestinier.

Araber och mänskliga rättigheter har funkat dåligt sista tiden generellt.. inget du noterat? Kan du nämna ens en arabisk demokrati?
Citera
2021-06-26, 11:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Manga ja, men zzionnassar inte. Vi ser i Palestina hur judar gor sig omojliga att leva med. Judens historia ar fordrivningar. Den fran Palestina blir en till.

Masada faller igen. 5738 Diaspora

Ja du säger mycket hur du hatar Judar:

(om att Judar återvänder till Israel)
Hoppas alla varldens judar horsammar ropet. Tycker att araber kan klara jobbet battre an nassarna - fan vad manga overlevde.

Du vill ha folkmord helt enkelt.
Citera
2021-06-26, 11:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag är säker på att även Israelerna bryr sig.
Naturligtvis.
Citat:
Även deras behov måste tillgodoses för att det skall bli fred.
Israel har tillgodosett judarnas behov i 70 år. Men de har misslyckats med att skapa fred och säkerhet.
Citat:
Båda parter måste bli nöjda.
Jag är säker på att folk i Israel också kan se att fred och säkerhet är bättre än expansion på andras bekostnad. Det finns sunt förnuft i Israel, det är jag säker på.
Citat:
Nu är det så långt gånget att det nog krävs en rätt lång period av stabilitet innan vi kan tala om verklig fred.
Man måste börja med att tillgodose den förfördelade partens behov. Bara då är fred möjlig.
Citat:
Nej, du. Du har verkligen fel. Du behöver besöka Israel för att förstå. Jag talar om kvinnors rättigheter, jag talar om HBTQ, jag talar om druser och även kristna palestinier.

Araber och mänskliga rättigheter har funkat dåligt sista tiden generellt.. inget du noterat? Kan du nämna ens en arabisk demokrati?
Tyvärr blir många saker tillbakapressade när det råder krig och konflikt, allt fokuseras på detta.
Utvecklingen av samhällena avstannar eller går bakåt rentav. Det är bara i fred som vi kan utveckla våra samhällen.
Citera
2021-06-26, 11:24
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Ja, jag är säker på att araberna i Palestina är bättre på att tillgodose de mänskliga rättigheterna än vad Israel har varit under 50 års ockupation. Men om de inte gör det, så skall vi klaga på det! Nöjd då?

Vad får dig att tro det? Har du ens sett hur mellanöstern och maghreb ser ut? Hur många demokratiska länder kan du räkna till?
Citera
2021-06-26, 11:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Vad får dig att tro det? Har du ens sett hur mellanöstern och maghreb ser ut? Hur många demokratiska länder kan du räkna till?
Har du sett hur palestinierna lever i de ockuperade områdena? Det är det jag relaterar till.
Citera
2021-06-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du vill ha folkmord helt enkelt.

Vi har varit inne pa det har tidigare. Ar du sa trog i huvet? Copy ...Paste

Zzionnassar haller pa med folkmord, dina comrades fran ryska kolhoz, nu kibbutz. Varenda dag. Bra dokumenterad, ICC nasta

Masada faller igen. 5738 Diaspora
Citera
2021-06-26, 11:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Har du sett hur palestinierna lever i de ockuperade områdena? Det är det jag relaterar till.

Inte sett med egna ögon men jag tar del av HRW och amnestys material bla.

En del palestinier skulle absolut vilja ha fred och frihet, och det är dom jag sätter hoppet till. Men långt ifrån alla vill ha det, när en majoritet vill ha det ja då finns chansen att göra något bra.

Många palestinier vill ha ett auktoritärt styre, så jag är inte lika övertygad om framsteg som du är. Men jag hoppas, på fred och ett bra liv för både Israeler och Palestinier.
Citera
2021-06-26, 11:32
Medlem
Citat:
Naturligtvis.

Israel har tillgodosett judarnas behov i 70 år. Men de har misslyckats med att skapa fred och säkerhet.

Jag är säker på att folk i Israel också kan se att fred och säkerhet är bättre än expansion på andras bekostnad. Det finns sunt förnuft i Israel, det är jag säker på.

Man måste börja med att tillgodose den förfördelade partens behov. Bara då är fred möjlig.

Tyvärr blir många saker tillbakapressade när det råder krig och konflikt, allt fokuseras på detta.
Utvecklingen av samhällena avstannar eller går bakåt rentav. Det är bara i fred som vi kan utveckla våra samhällen.

Ja, Israel kan på egen hand inte skapa fred, det tror jag inte heller. Men deras krav på säkerhet är legitim i mina ögon.

Och där är Israel förfördelat så det räcker och blir över. Det är därför de är så in i helvete militariserade.

Du har ju rätt att man varnade från början för det, och nu varnar jag lika skarpt mot att försöka tvinga fram en ensidig fred med olika maktmedel om det är ekonomiska eller militära eller vad det är. det är inte vägen.

Nu när du förstår att jag för ett resonemang om vägen till fred i mina inlägg kan du börja om från början att läsa. Sök Tokyoprocessen så ser du mina tankar om hur man skall kunna få Israel tillbaka i en konstruktiv fredsprocess. Det är en knut som blivit riktigt hård. Och ju mer du drar i den med ensidiga sanktioner så lär den bara bli hårdare.

Hur bra går det för EU mot Ryssland tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in