Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Är människor helt oväsentliga för dig?
Jag ser blodbad på civila judar och andra civila israeler som helt ekvivalent med blodbad på civila palestinier. (har det ens slagit dig att PLOs och Hamas helt blinda terror alltid riktat sig mot alla västerlänningar och israeler, inte ens enbart judar och än mindre fokuserat på sionister?)
Alla människors lika värde och allt det där är säkert en oneliner du känner till från plakaten?
Därför är mitt syfte att få till en fredsprocess och få ett stopp på den obehagliga nedåtspiralen som nu pågår.
Att folk i tredje-fjärde generationen får flytta hem är ganska ointressant. Jag kan inte enkelt flytta hem pga av de höga priserna idag där jag är född. Big deal, jag är stor pojke och kan leva med det.
Chansen till ett självständigt Skåne eller annan herre än uppsvenskarna, eller ens en ursäkt för det gamla folkmordet är inte heller stor.
Men jag vältrar mig inte i nationalistiska excesser för det.
Jag är för en tvåstatslösning. Exakt var gränserna går, eller vem som ägde vilken mark på min farfars tid finner jag mindre viktigt än fred och stabilitet.
Du bryr dig om mark och skiter i hur många liv din strategi offrar tills den når fram. Du skiter i hur många palestinier som lever statslösa i arabiska länder under tiden. Allt du är närmast autistiskt fokuserad på är en gammal karta från 1947. Just 1947 inzoomat på det som idag är Israel, Västbanken och Gaza.
Varför inte bara slå ihop det som är kvar på andra sidan muren av västbanken med Transjordanien, ge östra Jerusalem åt Israel och erkänna deras huvudstad mot en landremsa (det blir mycket mark, många km2) så att Gaza kan få landförbindelse med detta nya Jordanien. Jordanska armén är kraftfull nog att klara gränsen. Palestinier är redan en stor del av befolkningen och är erkända medborgare. Jordanien är en erkänd stat.
Varför är det så jädra viktigt ens med en arabisk palestinsk stat?