2021-06-25, 13:09
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är övertygad om att palestinska respektive israeliska intressen är viktigast för Hamas respektive Israels regering. Att USA och Iran finner att dessa sammanfaller med deras egna är inte detsamma som att vare sig USA eller Iran styr.

Att Israels politik med politiska mord i stor skala har sina politiska risker, bortsett då från det illegala med att åka runt världen för att mörda folk. Att man har ihjäl en person man ogillar kan lätt leda till att hans efterträdare är än värre.

Utan inblandning av andra stater tror jag konflikten skulle vara löst, inga USA-pengar, inga Iran-pengar och från andra donatorer. Ju fler kockar... Fokus borde vara på de som delar området, inte styrt av människor som kanske aldrig besökt landet.

Ja nä jag föredrar rättegångar, oavsett stat att ägna sig åt sånt känns ytterst tveksamt.
Citera
2021-06-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En militärdiktatur som störtade en folkvald islamistisk president ogillar islamism, vad förvånande

Sionismen är till för judar, inte minoriteter som får se sig som andra klassens medborgare som bäst.

Jo, jag har tänkt så här också om konflikten... med detta har jag nog tömt mig på tankar och idéer om denna hårt debatterande konflikt!

När en konflikt pågår väldigt länge som "ofred" och lågintensivt krig så institutionaliseras konflikten i samhället. den blir en del av ekonomin, världsbilden.. ja allt. Motståndarsidan avhumaniseras.

Vi kan ta kalla kriget som exempel och hur enormt stort det militär-industriella komplexet växte i både USA och Sovjet. Det knäckte till slut Sovjets ekonomi, men faktum är att nedrustningen efteråt knäckte även delar av Kalifornien.

Ser man på Israel idag så omfattar deras säkerhetspolitik nästa alla delar av samhället. de har en doktrin där alla medborgare står i främsta ledet genom att vara observanta (mot typ terrorister). Och jag undrar om något land idag har en lika stor del av ekonomin i det säkerthets- och militärindustriella komplexet?

Det innebär att väldigt många invånare lever av och för konflikten. De får sin brödföda och bygger sina karriärer på konflikten.

Hamas ser jag som en del av det. Biståndspengar cementerar bara detta komplex och vad vore Hamas utan Israel? Meningslösa rent politiskt, eller hur?

Fatah är jag osäker på med Abbas... men Arafat jobbade ju seriöst på att avveckla sig själv på ålderns höst. Det hedrar hans minne.

Skall man påverka Israel skall man ha detta jag skriver i minne, och leta dialoger på rätt ställen. Och det kan vara svårare att finna sansat folk i Israel just nu än i Palestina, jag säger inget annat. Den politiska utvecklingen där fredsrörelsen nu är lika svaga som... ja jag vet inte... den gamla fredsrörelsen i Israel verkar ju just väldigt ålderstigen, inte mycket unga människor.

Därmed tror jag att jag är tömd på det jag ville ha sagt.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-25 kl. 13:40.
Citera
2021-06-25, 14:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag har tänkt så här också om konflikten... med detta har jag nog tömt mig på tankar och idéer om denna hårt debatterande konflikt!

När en konflikt pågår väldigt länge som "ofred" och lågintensivt krig så institutionaliseras konflikten i samhället. den blir en del av ekonomin, världsbilden.. ja allt. Motståndarsidan avhumaniseras.

Vi kan ta kalla kriget som exempel och hur enormt stort det militär-industriella komplexet växte i både USA och Sovjet. Det knäckte till slut Sovjets ekonomi, men faktum är att nedrustningen efteråt knäckte även delar av Kalifornien.

Ser man på Israel idag så omfattar deras säkerhetspolitik nästa alla delar av samhället. de har en doktrin där alla medborgare står i främsta ledet genom att vara observanta (mot typ terrorister). Och jag undrar om något land idag har en lika stor del av ekonomin i det säkerthets- och militärindustriella komplexet?

Det innebär att väldigt många invånare lever av och för konflikten. De får sin brödföda och bygger sina karriärer på konflikten.

Hamas ser jag som en del av det. Biståndspengar cementerar bara detta komplex och vad vore Hamas utan Israel? Meningslösa rent politiskt, eller hur?

Fatah är jag osäker på med Abbas... men Arafat jobbade ju seriöst på att avveckla sig själv på ålderns höst. Det hedrar hans minne.

Skall man påverka Israel skall man ha detta jag skriver i minne, och leta dialoger på rätt ställen. Och det kan vara svårare att finna sansat folk i Israel just nu än i Palestina, jag säger inget annat. Den politiska utvecklingen där fredsrörelsen nu är lika svaga som... ja jag vet inte... den gamla fredsrörelsen i Israel verkar ju just väldigt ålderstigen, inte mycket unga människor.

Därmed tror jag att jag är tömd på det jag ville ha sagt.
Man kan nog säga att sionismen har kört i diket på eget grepp, så att säga. Många varnade för idén redan i tidigt skede, de såg att den judiska staten skulle skapa svåra konflikter och de fick ju rätt, över 100 år senare är det fortfarande en svår konflikt.

Resultatet är en stat som är genommilitariserad och dessutom utför mord långt utanför landets gränser. En stat som brutalt slår ned alla protester, ockuperar, terroriserar och bombar. En stat som trotsar FN och kallar all kritik mot landets aggressioner som antisemitism.

Resultatet är ett folk blivit av med sitt land, som skingrats för världen, som levt i flyktingläger i bortåt 70 år eller levt under ockupation i 50 år. De har inte ens anständiga livsvillkor, ofta inte ens rent vatten och tillgång till sjukvård.

Vad gjorde palestinierna för att förtjäna detta helvete i generation efter generation?
Ingenting, de hade inte gjort något alls. Kanske var de för snälla?
Nu har de fullt upp med att bygga upp efter bomber och skydda sig mot aggressiva bosättare som vill mörda dem.

Det går naturligtvis inte att fortsätta så här. Israel skämmer ut sig. Världen kan inte acceptera en sådan här terrorstat, det går bara inte.
Citera
2021-06-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Man kan nog säga att sionismen har kört i diket på eget grepp, så att säga. Många varnade för idén redan i tidigt skede, de såg att den judiska staten skulle skapa svåra konflikter och de fick ju rätt, över 100 år senare är det fortfarande en svår konflikt.

Resultatet är en stat som är genommilitariserad och dessutom utför mord långt utanför landets gränser. En stat som brutalt slår ned alla protester, ockuperar, terroriserar och bombar. En stat som trotsar FN och kallar all kritik mot landets aggressioner som antisemitism.

Resultatet är ett folk blivit av med sitt land, som skingrats för världen, som levt i flyktingläger i bortåt 70 år eller levt under ockupation i 50 år. De har inte ens anständiga livsvillkor, ofta inte ens rent vatten och tillgång till sjukvård.

Vad gjorde palestinierna för att förtjäna detta helvete i generation efter generation?
Ingenting, de hade inte gjort något alls. Kanske var de för snälla?
Nu har de fullt upp med att bygga upp efter bomber och skydda sig mot aggressiva bosättare som vill mörda dem.

Det går naturligtvis inte att fortsätta så här. Israel skämmer ut sig. Världen kan inte acceptera en sådan här terrorstat, det går bara inte.

Israel är nog mer än bara sionism idag. Judarna som folk är mer än bara en religiös eller politisk idé.
Att palestinier levt i flyktingläger är delvis arabers och judars fel gemensamt, men att de suttit i 70 år som statslösa är ju arabers metod att hålla missnöjet kokande. Araberna attackerade den lösning från 1947 du idag argumenterar för!

Heder åt Jordanien medan Syrien och Libanon är värda vårt förakt. Det är sjukt som de beter sig... tänk om Västtyskland behandlat preussarna på samma sätt efter rensningen av Kaliningrad? Sjukt ta mig fan, och att du går på det där och blir våt i trosorna av det säger mycket om dig.

Förklara hur sionismen skulle stoppats. Skulle britterna skjuta dem? Skulle Europa vägrat dem utresa?

Sionisterna var ju själva flyktingar / invandrare. Och du ställer dig positiv till Sveriges påtvingade invandring av muslimer till Skåne? Det var länge sedan vi fick nog och Ilmar (s) bönade ju om att få anstånd redan för 15 år sedan... då kallar ni oss nazister, anti-demokratiska och annat.

Du är en riktig svensk, för du är en hycklare av rang! Ni stöttar IRA och föraktar Skånepartiet.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-25 kl. 14:35.
Citera
2021-06-25, 15:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Israel är nog mer än bara sionism idag. Judarna som folk är mer än bara en religiös eller politisk idé.
Naturligtvis, men grundreceptet är det samma: en stat för judar.
Citat:
Att palestinier levt i flyktingläger är delvis arabers och judars fel gemensamt, men att de suttit i 70 år som statslösa är ju arabers metod att hålla missnöjet kokande. Araberna attackerade den lösning från 1947 du idag argumenterar för!
Nej, det är Israels fel. Arabländerna hade ingen skyldighet att lösa problemet som Israel skapade. De har tagit emot massor av flyktingar.

Citat:
Förklara hur sionismen skulle stoppats. Skulle britterna skjuta dem? Skulle Europa vägrat dem utresa?
Man skulle ha lyssnat på dem som varnade för svåra konflikter. Tyvärr var ju britter och fransmän vana att kuva folk i andra länder och man ville bli av med judeproblemet i Europa.
Citat:
Sionisterna var ju själva flyktingar / invandrare. Och du ställer dig positiv till Sveriges påtvingade invandring av muslimer till Skåne? Det var länge sedan vi fick nog och Ilmar (s) bönade ju om att få anstånd redan för 15 år sedan... då kallar ni oss nazister, anti-demokratiska och annat.

Du är en riktig svensk, för du är en hycklare av rang! Ni stöttar IRA och föraktar Skånepartiet.
Usch, vilken soppa du blandar ihop. Låt oss hålla oss till ämnet. Du är ingenjör, men verkar dåligt bekant med problemlösning.

Problemet var ju inte att judar invandrade till Palestina. Problemet var att de krävde en egen stat och drev bort palestinierna. Nog har du väl fattat den skillnaden?
Senast redigerad av humanlife 2021-06-25 kl. 15:11.
Citera
2021-06-25, 15:24
Medlem
Citat:
Naturligtvis, men grundreceptet är det samma: en stat för judar.

Nej, det är Israels fel. Arabländerna hade ingen skyldighet att lösa problemet som Israel skapade. De har tagit emot massor av flyktingar.

Man skulle ha lyssnat på dem som varnade för svåra konflikter. Tyvärr var ju britter och fransmän vana att kuva folk i andra länder och man ville bli av med judeproblemet i Europa.

Usch, vilken soppa du blandar ihop. Låt oss hålla oss till ämnet.
Problemet var ju inte att judar invandrade till Palestina. Problemet var att de krävde en egen stat och drev bort palestinierna. Nog har du väl fattat den skillnaden?

Nej liknelser som visar din inkonsekvens vill du inte veta av. Analyser som sätter problemet i kontext för regionen vill du inte veta av. Att föra ett resonemang i en dialog klarar du inte av.

Du kan rapa de floskler och den propaganda auktoriteter lärt dig. Som om kärnkraft, denna konflikten eller vad det nu är. Något av värde att säga mig tycks du ju sakna.

Men har du inget konstruktivt att bidraga till hur man kan få till en fredsprocess innan helvetet bryter ut så har jag inte så mycket att tillägga. Jag tycker inte du förstår frågan, du är för närsynt och för låst. Dogmatisk minst sagt.

Jag varnar för svår konflikt nu med er strategi. Du lyssnar inte.
Citera
2021-06-25, 15:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej liknelser som visar din inkonsekvens vill du inte veta av. Analyser som sätter problemet i kontext för regionen vill du inte veta av. Att föra ett resonemang i en dialog klarar du inte av.

Du kan rapa de floskler och den propaganda auktoriteter lärt dig. Som om kärnkraft, denna konflikten eller vad det nu är. Något av värde att säga mig tycks du ju sakna.

Men har du inget konstruktivt att bidraga till hur man kan få till en fredsprocess innan helvetet bryter ut så har jag inte så mycket att tillägga. Jag tycker inte du förstår frågan, du är för närsynt och för låst. Dogmatisk minst sagt.

Jag varnar för svår konflikt nu med er strategi. Du lyssnar inte.
Jag tror också att en svår konflikt är på väg, tyvärr. Israel tänker inte acceptera Palestina, sa Bibi som avsked.

Man löser inte problem genom att leta på annat håll, vara konsekvent som du kallar det. Problem löser man genom att studera det, analysera och förstå. När man förstår ett problem kommer lösningen ofta av sig själv.
Citera
2021-06-25, 15:39
Medlem
Citat:
Jag tror också att en svår konflikt är på väg, tyvärr. Israel tänker inte acceptera Palestina, sa Bibi som avsked.

Man löser inte problem genom att leta på annat håll, vara konsekvent som du kallar det. Problem löser man genom att studera det, analysera och förstå. När man förstår ett problem kommer lösningen ofta av sig själv.

Jag ser nog att israel själva måste vara med på tåget och att 47 års gränser redan har visat sig vara en failed solution.

Någon lösning har jag heller inte hört av dig... vad var din lösning igen?
Citera
2021-06-25, 15:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag ser nog att israel själva måste vara med på tåget och att 47 års gränser redan har visat sig vara en failed solution.

Någon lösning har jag heller inte hört av dig... vad var din lösning igen?
Jag visste att du inte lyssnar.

Problemet är ju att palestinierna har blivit av med sitt land. Vid stöld brukar lösningen vara att lämna tillbaka stöldgodset.
Citera
2021-06-25, 16:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Problemet är ju att palestinierna har blivit av med sitt land. Vid stöld brukar lösningen vara att lämna tillbaka stöldgodset.

Problemet är ju att de blev av med landet innan de utropade staten, vilket är ungefär det du tidigare angav vara anledningen att Israel inte skulle ha någon stat. Typiskt er eller hur?
Citera
2021-06-25, 16:51
Medlem
Citat:
Jag visste att du inte lyssnar.

Vid stöld finns en polis och ett våldsmonopol.

Vem är polisen?
Citera
2021-06-25, 17:10
Bannlyst
Citat:
Gillar du att poliser trakasserar, dödar och torterar folk? Det är vad som sker på Västbanken och våldet är värre än någonsin, säger Amnesty.

Israeli police commit 'catalogue of violations' against Palestinians, Amnesty says
Rights group documents more than 20 cases of Israeli police violence towards Palestinians in Israel and the occupied West Bank

Folk? Är det inte bara folk som försöker ha ihjäl dom, som dom dödar och torterar tillbaks? Du sitter ju själv här varje dag och säger med en avlägsen och överdramatiserad ton att våld föder våld.. Kör du kanske med dubbla måttstockar?

Tycker det låter som att Amnesty missar lite information här. Som att dom helt skulle ha glömt bort hur judar har behandlats länge inne i muslimska länder. Eller varför tar dom inte upp hur Hamas.. Slängde folk ifrån den palestinska myndigheten ifrån hustaket när dom med våld försökte att ta över makten? Eller hur Hamas råkar träffa sina egna civila med deras egna raketer. Eller hur dom uppmuntrar sina ungdomar till att ta en shepherd sling och fölsöka attackera, våldta och mörda judar var helst de ser dom.
En sheperd sling är bara en liten sten som man slungar iväg med ett gulligt litet snöre va? Inte alls något man använde på medeltiden som ett dödligt vapen.

Menar du att Amnesty är riktiga reaktionister som inte kan se längre än näsan sträcker sig, eller har dom kanske bara svarat på något fråga som har ställts till dom, som du sedan gjort en egen spinn off på och nu försöker ta sammanhanget ur sin egen kontext?

Somnade du till din middleeasterneye igår? Din lilla snuttefilt och hat propaganda..
Senast redigerad av therefore 2021-06-25 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in