2021-06-17, 14:56
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Öppna ögonen!

Du säger att bosättningarna borde stoppas, det är bra, jag hoppas att du står för det, för bosättarna är brutala.

I Sheikh Jarrah är människor traumatiserade av bosättarnas påtryckningar för att få dem vräkta. Det ÄR olagliga vräkningar enligt FN.

UNRWA chief: Sheikh Jarrah families traumatised by settler violence

Palestinian families in Sheikh Jarrah "live in constant fear of being forcibly displaced… and are traumatised by settler violence", Commissioner-General of UN Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA), Philippe Lazzarini, said yesterday.
He made the remarks during a visit to eight Palestine refugee families at the centre of the dispossession campaign by Israeli settler organisations in the occupied East Jerusalem neighbourhood of Sheikh Jarrah.
"The families I met in Sheikh Jarrah in East Jerusalem today live in the constant fear of being forcibly displaced and losing their homes," Lazzarini said.
"They are also traumatised by the increased violence by settlers in the presence of the Israeli Security Forces," he added.
"To prevent further escalations of tensions in West Bank, including in East Jerusalem, forced displacement and administrative demolitions, contrary to international law, should end."

UNRWA chief: Sheikh Jarrah families traumatised by settler violence – Middle East Monitor

Mina ögon är helt öppna, här kan du kritisera Israel. Precis det du gör och jag har aldrig kallat dig antisemit.

Ja vill du hitta någon som försvarar bosättningarna så får du hitta någon annan, jag kan nämligen kritisera Israel jag också. Och vet du vad, ingen har kallat mig antisemit för det.

Öh, ok. Bosättarna kan begå våld? Ehh... ja?

Kul fråga förresten, vet du vad dessa länder har gemensamt?

Italien, Malta, Tjeckien, Kap Verde, Botswana, Cypern, Slovenien, Belgien, Grekland, Lettland, Malaysia, Panama, Trinidad och Tobago, Jamaica, Litauen, Timor-Leste, SydAfrica, Colombia, Slovakien, Argentina, Brasilien, Polen, Surinam, Bulgarien, Indien, tunisien, Ungern, Filippinerna, Peru, Namibia, Kroatien, Ghana, Mongoliet, Rumänien, Dominikanska Republiken, Indonesien, Lesotho, Serbien, Paraguay, Sri Lanka, Ecuador, Papua Nya Guinea, Albanien, Mexico, Thailand, Singapore, Guyana, Bangladesh, El Salvador, Nord Makedonien, Ukraina, Moldavien, Montenegro, Malawi, Fiji, Bhutan, Madagaskar, Senegal, Hong Kong, Honduras, Armenien, Liberia, Georgien, Nepal, Tanzania, Bolivia.. öh pust orkar inte, ska var mer än 70 länder till...

Ja vet du vad de har gemensamt?
Citera
2021-06-17, 14:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du ljuger så mycket och slingar dig så mycket.

Om du var någorlunda hederlig och kunde hålla dig till väsentligheter, så skulle du erkänna att Israel har drivit bort hundratusentals palestinier och att Israel dessutom hindrar genomförandet av tvåstatslösningen.

Du hade väl kunnat erkänna att Palestina förbjuder samtliga som "Israel fördrivit" från att återvända också vilket är fallet. De flesta flyktinglägren är i Area A och B enligt FN:

https://www.unrwa.org/where-we-work/west-bank

De är där och förbjuds från att bosätta sig där för att kunna användas som spelpjäser mot Israel. Om ideen med Palestina är att de ska få bo i sitt land, varför tillåter inte Palestina att palestinier bosätter sig i Palestina?
Citera
2021-06-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tror du missade ett litet krig där. Tyskland förlorade territorium som straff för sitt angreppskrig under WW II.

Och sexdagarskriget?

Nu var det heller inte så det gick till utan Stalin rensade Königsberg (Ostpreussen) etniskt. Tusentals civila tyskar mördades och alla fördrevs. Skepp som avseglade med tyskar sänktes av torpeder.

Jag tror du missat den detaljen faktiskt... att sedan Königsberg fastslogs tillhörande Sovjet är en ren efterhandskonstruktion i FN ställda inför faktum.

Och det är samma med Israel.

Hursomhelst kommer Israel att slåss för sin existens, det är inget att förvånas över.
Citera
2021-06-17, 15:06
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Och här ser vi sjuk den här galenskapen är:

Israeli settlers celebrate burning of Palestinian boy during ‘Flag March’

Israeli settlers celebrate burning of Palestinian boy during ‘Flag March’ | Middle East Eye

Israel är i grunden ett rasistiskt land och utan amerikanskt beskydd ett förlorat sådant.
Citera
2021-06-17, 15:26
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Normalt har man rätt till landet som bor i och har bott i många år, många generationer. Men palestinierna har blivit berövade detta, först av stormakter och sedan av sionister.

Och här ser vi sjuk den här galenskapen är:

Israeli settlers celebrate burning of Palestinian boy during ‘Flag March’

Israeli settlers celebrate burning of Palestinian boy during ‘Flag March’ | Middle East Eye

Naftali Fraenkel, 16, Gil-ad Shaar, 16, and Eyal Yifrach, 19, were kidnapped on the night of June 12 at a hitchhiking post outside the settlement of Alon Shvut in the Etzion Bloc south of Jerusalem.

The bodies were found at about 5 p.m., bound and partially buried, in an open field in a hard to access area known as Wadi Tellem. The site was less than 20 kilometers (12 miles) from where the teens had been abducted.

Och sedan...

The three defendants allegedly forced Abu Khdeir into a car and drove him to a forest, where they burned him to death.

Terror.... är terror.... är terror. För mig kan de som mördade Abu Khdeir, Naftali Fraenkel, Eyal Yifrach och Gil-ad Shaar spärras in på livstid i brist på ett mer rättvist straff. Jag utmanar vem som helst att försvara mordet på någon av dessa.
Citera
2021-06-17, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och sexdagarskriget?
Det visar att angreppskrig kan löna sig om man vinner, vad än folkrätten säger.
Citat:
Nu var det heller inte så det gick till utan Stalin rensade Königsberg (Ostpreussen) etniskt.
Stalin var ingen trevlig typ, så det blir lite lustigt när du drar upp hans agerande som analogi i ditt försvar av Israel. Sen hade Tyskland startat kriget och Sovjet var en supermakt så det var inte mycket man kunde göra åt saken.
Citat:
Och det är samma med Israel.
Jag håller med. Sionisterna erövrade och genomförde etnisk rensning i Palestina och så ställdes världen inför fullbordat faktum. Det jag inte förstår är hur du kan se det som försvar.

Citat:
Hursomhelst kommer Israel att slåss för sin existens, det är inget att förvånas över.
Utan tvivel, men det innebär ju inte att man måste gillar hur staten tillkom eller hur den betett sig därefter eller att man har någon anledning att dra upp 2000 år gammal historia för att försvara den.
Citera
2021-06-17, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Terror.... är terror.... är terror. För mig kan de som mördade Abu Khdeir, Naftali Fraenkel, Eyal Yifrach och Gil-ad Shaar spärras in på livstid i brist på ett mer rättvist straff. Jag utmanar vem som helst att försvara mordet på någon av dessa.
Inte ett försvar, men visst är det sjukt att Israel skickar in sina barn på ockuperat territorium och därmed utsätter dem för livsfara. Även israeler borde därmed fängslas för detta.
Citera
2021-06-17, 16:27
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Inte ett försvar, men visst är det sjukt att Israel skickar in sina barn på ockuperat territorium och därmed utsätter dem för livsfara. Även israeler borde därmed fängslas för detta.

Tyck vad du vill, och det kan vi prata länge om men glad att du tar avstånd från alla dessa 4 hemska mord.

Jag kanske får vänta lite till... men jag är ganska säker på att någon kommer hitta något försvar för terror.

Citera
2021-06-17, 16:29
Medlem
Citat:
Det visar att angreppskrig kan löna sig om man vinner, vad än folkrätten säger.

Stalin var ingen trevlig typ, så det blir lite lustigt när du drar upp hans agerande som analogi i ditt försvar av Israel. Sen hade Tyskland startat kriget och Sovjet var en supermakt så det var inte mycket man kunde göra åt saken.

Jag håller med. Sionisterna erövrade och genomförde etnisk rensning i Palestina och så ställdes världen inför fullbordat faktum. Det jag inte förstår är hur du kan se det som försvar.

Utan tvivel, men det innebär ju inte att man måste gillar hur staten tillkom eller hur den betett sig därefter eller att man har någon anledning att dra upp 2000 år gammal historia för att försvara den.

Jag försvarar inte Stalin utan ser det som ett prejudikat. Sexdagarskriget förlorade ju palestinierna och därmed rätten till en del mark. Helt i enlighet med hur vänstern själva har resonerat genom åren vad gäller Sovjets internationella rättigheter. på något jädra sätt fick de ju rätt till Baltikum också i samma veva.

Tyskland och Sovjet startade gemensamt kriget och även Sovjet bedrev anfallskrig som du säkert vet mot Finland, Polen och Baltikum.

Israel har rätt till Israels mark vilket Palestinas regering inte erkänner, medan världssamfundet och FN gör det. Palestina angriper lite som dom vill när de vill, även mot fredliga demonstrationer som nu senast. Och mot civila med terror.

Jag har svårt att se det rättfärdiga i det.
Citera
2021-06-17, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Israel är i grunden ett rasistiskt land och utan amerikanskt beskydd ett förlorat sådant.

Eller ett kungarike för huset Rothschild?

https://www.caesarea.com/en/rothschild-family

'Baron Rothschild died in 1934. Twenty years later, in 1954, his bones and those of his wife were brought to Israel and were interred at Ramat Hanadiv. Several of the moshavot established by the Baron were named after members of his family, for example, Zichron Yaakov, Mazkeret Batya, Bat Shlomo, Binyamina and Givat Ada. In all, Baron Rothschild purchased more than 500 square kilometers of land in Israel, on which he established more than 40 settlements. When the State of Israel was established, the Rothschild family donated most of the land it owned to the State as a gift, the largest donation of land ever given to the State, and one that served as a critical impetus for its development'.

Samma gjorde Jean Baptiste Bernadotte, köpte Sverige för 8 miljoner franc.
Citera
2021-06-17, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag kanske får vänta lite till... men jag är ganska säker på att någon kommer hitta något försvar för terror.
För det mesta är det när Israel bombar ihjäl barn det kommer folk som rusar till försvar.
Citera
2021-06-17, 16:56
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
För det mesta är det när Israel bombar ihjäl barn det kommer folk som rusar till försvar.

Något jag skrivit och gärna skriver igen är att palestinska barn är lika mycket värda som israeliska barn.

Och ska jag vara lite optimist... så tror jag alla håller med om det, även om känslorna kan flyga omkring här med vilda anklagelser åt alla håll och det kan bli väldigt polariserat. FB är bra för diskussion men det blir lätt väldigt hetsigt.
Senast redigerad av Termos99 2021-06-17 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in