2021-06-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Han är ju lite av en självhjälpsboks- och lifecoach-charlatan oxå men det är en rolig kille, jag garvar mer under de där intervjuerna än under 95 procent av de amerikanska komedier som görs idag.

Sen tror jag att han har rätt angående att det kan gå riktigt åt helvete i USA framöver men det lär bli väldigt regionalt och mycket av det kommer aldrig rapporteras på SVT iaf.
Han verkar ju leva som han lär och gjort sig bra med pengar i alla fall. Många av life-coach typerna som mer fokuserar på relationer och kvinnor, verkar aldrig själva kunna hålla stadiga relationer.
Citera
2021-06-20, 17:38
Medlem
Hej
Någon som vet och var det är möjligt att köpa guldhalsband i 24 karat istället för 18 karat? Verkar bara finnas 18k på hemsidorna jag kollat på..
Citera
2021-06-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Hej
Någon som vet och var det är möjligt att köpa guldhalsband i 24 karat istället för 18 karat? Verkar bara finnas 18k på hemsidorna jag kollat på..

Det förekommer knappast 24k kedjor idag, de blir inte tillräckligt hållbara. 18k är nog standard, tunnare kedjor är oftast 14k. Kan finnas äldre begagnade i 22-24k eller nya mycket grova möjligtvis.
Citera
2021-06-21, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det förekommer knappast 24k kedjor idag, de blir inte tillräckligt hållbara. 18k är nog standard, tunnare kedjor är oftast 14k. Kan finnas äldre begagnade i 22-24k eller nya mycket grova möjligtvis.

Ah ok tack, blir 18k då
Citera
2021-06-22, 11:38
Medlem
Vad tror folk om Basel III den 28:e?
Kan det påverka guldpriset något?
Citera
2021-06-22, 12:00
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Vad tror folk om Basel III den 28:e?
Kan det påverka guldpriset något?

Därom tvista de lärde
Skulle säga på kort sikt nej, på längre sikt: ja.

Men vi får se, spännande, läste just denna analys om dess möjliga påverkan på silverpriset

Wall Street smart money is accumulating physical silver ahead of new Basel III regulations and price explosion to $44 an ounce

Kommer ju amerikanska inflationssiffror i eftermiddag också.
Citera
2021-06-23, 10:28
Medlem
Hej någon som vet bra sidor man kan köpa guld/silver halsband på? Inget speciellt dem jag sett när jag googlat
Citera
2021-06-23, 12:07
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Hej någon som vet bra sidor man kan köpa guld/silver halsband på? Inget speciellt dem jag sett när jag googlat
Har tyvärr inget tips men vill bara påpeka att investeringsguld är momsbefriat till skillnad från smycken. Du får alltså mer guld för pengarna om du köper bullion. Fast är det viktigt att visa upp din förmögenhet så kör på kedjan
Citera
2021-06-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Om ett par veckor går det inte längre att handla varor till lägre moms från andra EU-länder :angry:

Nya momsregler för e-handel från 1 juli: är du redo?

Hittar inget undantag för investeringssilver. Någon som vet?

Är det så illa får det bli 100% PSLV för mig. Synd för jag uppskattar verkligen de vackra .999 mynten. Junk silver är inte så intressant.

Ni som tänkt handla något, passa alltså på innan månadsskiftet. Sedan blir det Tavex-priser överallt :'(

Edit: Skatteverket Nya regler vid gränsöverskridande handel mellan företag och privatpersoner

Hej!
Vet någon om det är för sent att beställa idag (2021-06-24) för att slippa moms?

Jag tror att min fråga i praktiken handlar om vad som gäller. Beställningsdagen, betalning eller leverans då varan passerar gränsen.

Funderade på att lägga en order hos goldsilver.be med mina surt förvärvade sparpengar och då vill jag inte övverraskas senare av en momsfaktura eller ändrat pris osv.

Jag kollade på länkarna men tyckte inte jag förstod exakt hur jag skulle drabbas om jag beställer nu.

Tack på förhand.
Citera
2021-06-24, 22:10
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 211-4106
Hej!
Vet någon om det är för sent att beställa idag (2021-06-24) för att slippa moms?

Jag tror att min fråga i praktiken handlar om vad som gäller. Beställningsdagen, betalning eller leverans då varan passerar gränsen.

Funderade på att lägga en order hos goldsilver.be med mina surt förvärvade sparpengar och då vill jag inte övverraskas senare av en momsfaktura eller ändrat pris osv.

Jag kollade på länkarna men tyckte inte jag förstod exakt hur jag skulle drabbas om jag beställer nu.

Tack på förhand.

Jag hittade det här...

What is changing from 1 July 2021 and does it affect you?

...men vet inte om det också är relevant för beställningar mellan EU-länder (min fetning av 'outside')

Citat:
!!!NOTE: The VAT and possible other postal/carrier charges will also have to be paid for goods ordered before 1 July but imported/delivered on or after this date. We recommend EU consumers to take this into account when ordering goods from outside the EU and seek more information from the postal operators regarding these additional charges!!!
Citera
2021-06-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Jag hittade det här...

What is changing from 1 July 2021 and does it affect you?

...men vet inte om det också är relevant för beställningar mellan EU-länder (min fetning av 'outside')

Reglerna som ändras inom EU är att näthandlare måste redovisa moms i köparens land om de totalt säljer mer än c:a 100 000 kr under ett år till detta land.

Har jag förstått det rätt så kommer det finnas en förenkling så de kan redovisa denna moms i EU-landet de är momsregistrerade i.

Så om jag nu förstått detta rätt så måste en näthandlare inom EU som säljer till svenskar redovisa svensk moms på varan dvs silver kommer säljas med 25% moms till svenskar.

Vi silvertokiga får väl anordna en silverbussresa till Estland någon gång om året och handla silver på plats utan moms istället.
Citera
2021-06-26, 10:29
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Reglerna som ändras inom EU är att näthandlare måste redovisa moms i köparens land om de totalt säljer mer än c:a 100 000 kr under ett år till detta land.

Har jag förstått det rätt så kommer det finnas en förenkling så de kan redovisa denna moms i EU-landet de är momsregistrerade i.

Så om jag nu förstått detta rätt så måste en näthandlare inom EU som säljer till svenskar redovisa svensk moms på varan dvs silver kommer säljas med 25% moms till svenskar.

Vi silvertokiga får väl anordna en silverbussresa till Estland någon gång om året och handla silver på plats utan moms istället.

hehe silverresa till estland ja varför inte. vad gäller för att bära med sig hem på "sin person" drar man åt bältet kan man ju får ner rätt mycket utan att byxorna ramlar av.

hur är det med arabländer, där borde man kunna köpa en feting guldkedja till bra pris. jag vet thailand var billigt för 30-40 år sedan ...

nån som vet ett land man kan göra både semester och nytta ?? gissningsvis nåt fattigt kanske för att köpa guld hos juvelereare kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in