2021-06-16, 18:36
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är det problematiskt att sälja silver privat?

Handlare som Tavex betalar runt spotpris (momsen gör också att det skiljer mycket mellan deras sälj och köp) men säljer du till andra samlare på Tradera eller ädelmetallforum så kan du få bättre betalt.
Citera
2021-06-16, 18:52
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkare
Antagligen, eftersom folk är värdelösa och jobbiga köpare som försöker blåsa dig, blattar kommer att råna dig om du tänker sälja på Tradera för att profitera på silverrraiden. Glöm den idén.

Är inte tackor bättre då?

Inte för att jag vet någon som behöver använda det till något och är villig att betala.
Citera
2021-06-16, 18:54
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Handlare som Tavex betalar runt spotpris (momsen gör också att det skiljer mycket mellan deras sälj och köp) men säljer du till andra samlare på Tradera eller ädelmetallforum så kan du få bättre betalt.

Om jag säljer en tacka efter månadsskiftet till en handlare på kontinenten, behöver jag betala in moms då?
Citera
2021-06-16, 19:03
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Om jag säljer en tacka efter månadsskiftet till en handlare på kontinenten, behöver jag betala in moms då?

Du måste betala skatt på vinsten. Det är därför många föredrar 1 oz mynt istället för 1-kilostackor. De går att avyttra lite diskret vid sidan av. Kanske betala kompisar med för tjänster.

Silver ÄR pengar!
Citera
2021-06-16, 22:59
Medlem
Om det nu är så att man kommer behöva betala skatt för att importera silver, någon som vet hur man kan köpa PSLV i Sverige?
Citera
2021-06-16, 23:27
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Om det nu är så att man kommer behöva betala skatt för att importera silver, någon som vet hur man kan köpa PSLV i Sverige?

Degiro.se
Citera
2021-06-18, 08:50
Medlem
Kometzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Om ett par veckor går det inte längre att handla varor till lägre moms från andra EU-länder

Nya momsregler för e-handel från 1 juli: är du redo?

Hittar inget undantag för investeringssilver. Någon som vet?

Är det så illa får det bli 100% PSLV för mig. Synd för jag uppskattar verkligen de vackra .999 mynten. Junk silver är inte så intressant.

Ni som tänkt handla något, passa alltså på innan månadsskiftet. Sedan blir det Tavex-priser överallt

Edit: Skatteverket Nya regler vid gränsöverskridande handel mellan företag och privatpersoner

Hm, jag har också kollat runt en del men hittar inte heller något undantag från 1 juli för silver med påstämplat nominellt värde. Skickade frågan till Auragentum men fick tillbaka ett luddigt och ej tillfredsställande svar av tyskarna. Så jag har nu lagt en (sista?) order fysiskt silver till belgarna, främst för att dom vid ordertillfället hade lägst pris på 1 oz Maples, adderade 50 oz till silverstacken 🦍🦍
Citera
2021-06-18, 22:03
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kometz
Hm, jag har också kollat runt en del men hittar inte heller något undantag från 1 juli för silver med påstämplat nominellt värde. Skickade frågan till Auragentum men fick tillbaka ett luddigt och ej tillfredsställande svar av tyskarna. Så jag har nu lagt en (sista?) order fysiskt silver till belgarna, främst för att dom vid ordertillfället hade lägst pris på 1 oz Maples, adderade 50 oz till silverstacken 🦍🦍

Har också med tungt hjärta lagt min sista beställning, inklusive ett proof-mynt (alltså ett samlarmynt i finare utförande än bullion). Mitt första någonsin. Priset är väl egentligen inte försvarbart i förhållande till silvermängden, men jag ville ju ha det!

Auragentum: 150 Gramm Silbermünze China Panda 2021 proof och här en youtube-video med det.

Ni som funderar på silver bör alltså passa på innan månadsskiftet och den här helgen kan vara ett ypperligt tillfälle då spotpriset är lågt.
Citera
2021-06-18, 23:32
Medlem
smoerreboms avatar
https://m.youtube.com/watch?v=SAaHe26RdsY&t=7s

Gods money!! Real money
Min favvis goldbug-komiker levererar igen, synd att huset i Portland hade så fin brygga nu när vänsterpacket har pluggat igen hela stan, kulsprutor inte automatkarbiner, ammunition insikter om kvinnor som inte är intresserade av pengar. Det finns något för alla
Citera
2021-06-19, 12:23
Medlem
Någon som vet var man kan köpa plastskal/behållare för svenska 2 kronors mynt billigt, ser att diametern behöver vara minst typ 31 - 33 mm ?
Citera
2021-06-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
https://m.youtube.com/watch?v=SAaHe26RdsY&t=7s

Gods money!! Real money
Min favvis goldbug-komiker levererar igen, synd att huset i Portland hade så fin brygga nu när vänsterpacket har pluggat igen hela stan, kulsprutor inte automatkarbiner, ammunition insikter om kvinnor som inte är intresserade av pengar. Det finns något för alla
Vilken skön lirare, gillar hur rakt på han är och hans berättelse om kvinnor och hans PT är verkligen så sant. Som vanligt är många av "doomersarna" lite överdrivna och tar i lite väl mycket, men det är också mycket som är intressant, sant och helt klart ger "food for thought" så att säga.

De som samlat på automatvapen i USA har gjort betydligt mer pengar än på fastighetsmarknaden. Efter förbjudet av registrering av nya automatvapen för privatpersoner 1989 tror jag det var ökar nu värdet hela tiden. Tyder på att han har väldigt bra insyn i hur saker funkar och kan se marknader som många andra inte kan.
Citera
2021-06-19, 14:28
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Vilken skön lirare, gillar hur rakt på han är och hans berättelse om kvinnor och hans PT är verkligen så sant. Som vanligt är många av "doomersarna" lite överdrivna och tar i lite väl mycket, men det är också mycket som är intressant, sant och helt klart ger "food for thought" så att säga.

De som samlat på automatvapen i USA har gjort betydligt mer pengar än på fastighetsmarknaden. Efter förbjudet av registrering av nya automatvapen för privatpersoner 1989 tror jag det var ökar nu värdet hela tiden. Tyder på att han har väldigt bra insyn i hur saker funkar och kan se marknader som många andra inte kan.
Han är ju lite av en självhjälpsboks- och lifecoach-charlatan oxå men det är en rolig kille, jag garvar mer under de där intervjuerna än under 95 procent av de amerikanska komedier som görs idag.

Sen tror jag att han har rätt angående att det kan gå riktigt åt helvete i USA framöver men det lär bli väldigt regionalt och mycket av det kommer aldrig rapporteras på SVT iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in