Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
De får förtroendet för att de anses mindre korrupta, biståndet når fram. Det var också denna lägre korruption som gjorde att de vann senaste valet. Samma i Egypten där brödraskapet vann för att de sågs som mindre korrupta och ägnat sig åt mycket välgörenhet som hjälpt fattiga.
Du ser enbart det negativa med islamisterna, men vill du få bort dem måste du också förstå varför de är populära och hitta alternativ. Annars får du göra som i Algeriet, Egypten m fl platser, hjälpa militärdiktaturer att ta makten eller som på Västbanken stödja en genomkorrupt och brutal Abbas och blunda för att han gång på gång vägrar utlysa nya val.
Problemet är ju att även andra leveranser når fram, jag tänker på deras mer militanta gren, martyrers familjer med mera.
De är säkert juste mot alla muslimer. Islamismen är ju för muslimer såklart.
Ja, jag ser negativt på islamister, fascister och kommunister. det är riktigt.
Men det blir lite som med Hitlers Autobahn och kick-starten av ekonomin och det där. Det är klart det var positiva sidor och det finns såklart positiva effekter av Dutertes "war on drugs". Färre narkomaner eller hur?
Det går inte att bygga en fredlig samvaro med islamisterna och Israel kommer att behålla sina strikta gränskontroller. I övrigt är ju inte Gaza ens ockuperat. Inga bosättare, inga marklån från gamla gränser. Vad jag kan minnas i alla fall, bosättarna togs ju ganska resolut bort från Gaza.
Gissningsvis då deras säkerhet helt enkelt inte kunde skyddas.
Och att ni bara offrar de grupper som aldrig kan passa in i islamismen kan man ju inte bortse från. Jag är helt enkelt alldeles för vänster för det.
Det vore jävligt märkligt, om en svensk utrikespolitik som sägs vara feministisk, stöder Hamas. Tycker du inte?