2021-06-24, 17:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och du tror inte det kan ha att göra med att om det blir en massutvandring pga, av förföljelsen de utsätts för.

Herregud vad patetiska ni är. Ni försvarar att hålla människor statslösa, rättslösa och papperslösa i generationer "becuz iZrEAl".

Citat:
Att de aldrig skulle få en chans att återvända utav Israel och det blir bara en stat där.

De kommer aldrig att få en chans att återvända till Israel så därför menar du att det är bra att de aldrig får bli medborgare i landet de är födda i? Man ser verkligen hur sinnessjuka ni är när ni diskuterar det här.
Citera
2021-06-24, 17:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Auktortära och represiva regimer brukar vara hårda mot kriminalitet och knark. Det är ett genomgående drag oavsett ism. Putin är poopis av samma anledning och även Pinochet... osv..

Att bara Hamas får förtroende att dela ut bistånd stärker ju deras popularitet såklart. Men varför får bara Hamas det förtroendet, de kontrollerar väl ganska effekt den bild av verkligheten gaza-borna har? Och vilka är så korkade att de ger bistånd via Hamas?

Det är hur som helst inte därför jag kritiserar Hamas, de är säkert tuffa mot bögarna och knarkarna. Vad heter killen på Filippinerna? Han som är så hård mot knarkarna?

Bara att Hamas försvaras på denna tråd får mig att bli rädd för den svenska vänstern och var ni hamnat nu..
Blanda inte in mig i dina höger vänster skalor är du snäll, jag är oberoende independent och föraktar de flesta politiker. Det ger mig en tryggare bild utav analys.
Gillar du kriminalitet eller?
I Teheran kan du glömma din väska och iPhone på busshållpatsen och grejerna ligger kvar om du kommer tillbaks nån timme senare.
Tycker du senaste decenniets knarkhandel i Sverige har varit bra?

Dom har ett starkt förtroende för att de inte är korrupta. Men jag förstår att bilden utav gemene man o väst ang, Hamas är okomplett och inmatad med propaganda. Jag föredrar en mer korrekt bild av läget.
Citera
2021-06-24, 17:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är fortfarande en stor skillnad mellan att inte ge invandrare medborgarskap och att fördriva folk som bott i det egna landet.

Men återigen, det handlar inte om att inte ge invandrare medborgarskap, det handlar om att man inte kan bli medborgare om man har palestinsk härkomst även om man är född i Saudiarabien. Men man kan bli medborgare om man är född i Jordanien, Egypten eller Kuwait.
Citera
2021-06-24, 17:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud vad patetiska ni är. Ni försvarar att hålla människor statslösa, rättslösa och papperslösa i generationer "becuz iZrEAl".

De kommer aldrig att få en chans att återvända till Israel så därför menar du att det är bra att de aldrig får bli medborgare i landet de är födda i? Man ser verkligen hur sinnessjuka ni är när ni diskuterar det här.
Och du vill att Palestinierna ska fly till nåt annat land än deras eget pga, systematisk förföljelse och död?

Jag vill hjälpa dem på deras hemmaplan, så dom slipper komma till Sverige just nu i den ansträngda situation vi har.
Du vill precis tvärtom.
Citera
2021-06-24, 17:36
Medlem
Citat:
Blanda inte in mig i dina höger vänster skalor är du snäll, jag är oberoende independent och föraktar de flesta politiker. Det ger mig en tryggare bild utav analys.
I Teheran kan du glömma din väska och iPhone på busshållpatsen och grejerna ligger kvar om du kommer tillbaks nån timme senare.

Dom har ett starkt förtroende för att de inte är korrupta. Men jag förstår att bilden utav gemene man o väst ang, Hamas är okomplett och inmatad med propaganda. Jag föredrar en mer korrekt bild av läget.

Jag ogillar auktoritära styren. Och min kritik mot Hamas grundar sig ju i deras inställning till rättigheter vad gäller kvinnor, hbtq och minoriteter. Så min kritik mot Hamas kommer från vänster då jag ser Hamas som reaktionär höger.

Så länge de vilar på islamistisk grund så kvarstår liksom kritiken. Jag ser islamismen som en nära kusin till fascismen (eller vad man vill kalla den)

Att de sedan köper popularitet med biståndspengar, tysta det fria ordet och genom att vara repressiva mot kriminella och knarkare imponerar inte på mig och borde inte imponera på svensk vänster heller.

Du har naturligtvis själv en position på den ideologiska kartan... jag efterfrågar inte partisympatier utan talar om ideologier.
Citera
2021-06-24, 17:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Att Hamas inte är för demokrati eller mänskliga rättigheter vet vi.

Men du vill ta upp Iran som ett bra exempel? Ok...

Iran has one of the highest execution rates (second only to China).[15] Adultery and homosexual sex are considered illegal acts under Iranian law and under certain circumestances may carry the death penalty. Punishment for drug use and trafficking can be severe; anyone convicted of having possession of, using or trafficking in illegal drugs can expect long jail sentences, heavy fines and even the death penalty.[16]

Wiki

Ser du upp till Hamas och Iran? Houston, we have a problem.
Citera
2021-06-24, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och du vill att Palestinierna ska fly till nåt annat land än deras eget pga, systematisk förföljelse och död?

Jag vill hjälpa dem på deras hemmaplan, så dom slipper komma till Sverige just nu i den ansträngda situation vi har.
Du vill precis tvärtom.

Du menar alltså att Sverige inte heller ska ge palestinier medborgarskap? Är det bara palestinier som skall fråntas sitt svenska medborgarskap eller?
Citera
2021-06-24, 17:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Att Hamas inte är för demokrati eller mänskliga rättigheter vet vi.

Men du vill ta upp Iran som ett bra exempel? Ok...

Iran has one of the highest execution rates (second only to China).[15] Adultery and homosexual sex are considered illegal acts under Iranian law and under certain circumestances may carry the death penalty. Punishment for drug use and trafficking can be severe; anyone convicted of having possession of, using or trafficking in illegal drugs can expect long jail sentences, heavy fines and even the death penalty.[16]

Wiki

Ser du upp till Hamas och Iran? Houston, we have a problem.
Nu handlar inte tråden om Iran, ta upp det i Irantråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar alltså att Sverige inte heller ska ge palestinier medborgarskap? Är det bara palestinier som skall fråntas sitt svenska medborgarskap eller?
Sverige och svenskarna ska naturligtvis jobba för att Palestinierna inte blir förföljda och utsatta för dagliga attacker ifrån en sån osympatisk ockupaitionsmakt som Israel är. Israeler borde därimot nekas inresevisum och uppehållstillstånd till EU.
Citera
2021-06-24, 17:59
Avstängd
Citat:
Att bara Hamas får förtroende att dela ut bistånd stärker ju deras popularitet såklart. Men varför får bara Hamas det förtroendet, de kontrollerar väl ganska effekt den bild av verkligheten gaza-borna har? Och vilka är så korkade att de ger bistånd via Hamas?
De får förtroendet för att de anses mindre korrupta, biståndet når fram. Det var också denna lägre korruption som gjorde att de vann senaste valet. Samma i Egypten där brödraskapet vann för att de sågs som mindre korrupta och ägnat sig åt mycket välgörenhet som hjälpt fattiga.

Du ser enbart det negativa med islamisterna, men vill du få bort dem måste du också förstå varför de är populära och hitta alternativ. Annars får du göra som i Algeriet, Egypten m fl platser, hjälpa militärdiktaturer att ta makten eller som på Västbanken stödja en genomkorrupt och brutal Abbas och blunda för att han gång på gång vägrar utlysa nya val.
Citera
2021-06-24, 18:10
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Nu handlar inte tråden om Iran, ta upp det i Irantråden.

Ta då inte upp Iran om du inte vill prata om det. Men nu när du nämnt det så kan vi nämna.

Hamas is a militant and political organization currently in power in the Gaza Strip. According to Mahmoud Abbas, President of the Palestinian National Authority, "Hamas is funded by Iran. It claims it is financed by donations, but the donations are nothing like what it receives from Iran.[6] Iran also supplies Hamas with military weaponry.[7] Technologies provided include Fajr-5, M-75, and M-302 rockets, as well as drones.[8]

Aid to Hamas increased after Arafat’s death in 2004 and Israel’s withdrawal from Gaza in 2005. Following the Hamas victory in the 2006 Palestinian elections, foreign aid dried up, leading Tehran to send significant financial aid to support the nearly bankrupt, Hamas led Palestinian National Authority.[3]

In July 2015, a senior Hamas official reported that the organization was no longer receiving aid from Iran, possibly due to Hamas's support for the rebels in the Syrian Civil War, as well as its improving relations with Saudi Arabia.[9]

Wiki
Citera
2021-06-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De får förtroendet för att de anses mindre korrupta, biståndet når fram. Det var också denna lägre korruption som gjorde att de vann senaste valet. Samma i Egypten där brödraskapet vann för att de sågs som mindre korrupta och ägnat sig åt mycket välgörenhet som hjälpt fattiga.

Du ser enbart det negativa med islamisterna, men vill du få bort dem måste du också förstå varför de är populära och hitta alternativ. Annars får du göra som i Algeriet, Egypten m fl platser, hjälpa militärdiktaturer att ta makten eller som på Västbanken stödja en genomkorrupt och brutal Abbas och blunda för att han gång på gång vägrar utlysa nya val.

Problemet är ju att även andra leveranser når fram, jag tänker på deras mer militanta gren, martyrers familjer med mera.

De är säkert juste mot alla muslimer. Islamismen är ju för muslimer såklart.

Ja, jag ser negativt på islamister, fascister och kommunister. det är riktigt.

Men det blir lite som med Hitlers Autobahn och kick-starten av ekonomin och det där. Det är klart det var positiva sidor och det finns såklart positiva effekter av Dutertes "war on drugs". Färre narkomaner eller hur?

Det går inte att bygga en fredlig samvaro med islamisterna och Israel kommer att behålla sina strikta gränskontroller. I övrigt är ju inte Gaza ens ockuperat. Inga bosättare, inga marklån från gamla gränser. Vad jag kan minnas i alla fall, bosättarna togs ju ganska resolut bort från Gaza.

Gissningsvis då deras säkerhet helt enkelt inte kunde skyddas.

Och att ni bara offrar de grupper som aldrig kan passa in i islamismen kan man ju inte bortse från. Jag är helt enkelt alldeles för vänster för det.

Det vore jävligt märkligt, om en svensk utrikespolitik som sägs vara feministisk, stöder Hamas. Tycker du inte?
Citera
2021-06-24, 18:33
Avstängd
Citat:
Det går inte att bygga en fredlig samvaro med islamisterna och Israel kommer att behålla sina strikta gränskontroller. I övrigt är ju inte Gaza ens ockuperat. Inga bosättare, inga marklån från gamla gränser. Vad jag kan minnas i alla fall, bosättarna togs ju ganska resolut bort från Gaza.
Gaza klassas som ockuperat i och med att Israel håller en buffertzon inne i Gaza där inga palestinier får röra sig, kontrollerar områdets luftrum och havet utanför Gaza.
Citat:
Gissningsvis då deras säkerhet helt enkelt inte kunde skyddas.
Precis, och läxan för palestinierna var alltså att våld är enda sättet att få bort de illegala bosättarna. Förvisso flyttades de bara till lika illegala bosättningar på Västbanken så någon egentlig lösning var det inte.
Citat:
Och att ni bara offrar de grupper som aldrig kan passa in i islamismen kan man ju inte bortse från. Jag är helt enkelt alldeles för vänster för det.
"Ni"? Tror du jag är med i Hamas? Jag ser som jag förklarat tidigare Hamas som ett symptom på långvarig ockupation, inget jag gillar. Inte heller gillar jag Abbas som hålls under armarna av Israel och USA för att han är villig att samarbeta med dem för att trycka ned all opposition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in