2021-06-24, 14:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det var inte så Hamas såg det i alla fall:

“We received with regret the Fatah [group] and Palestinian Authority’s decision represented through its chairman, Mr Mahmoud Abbas, to disrupt the Palestinian elections,” the Hamas group said in a statement.

It said it held the Palestinian Authority (PA) and Fatah fully responsible for the postponement and its repercussions, considering such a step “a coup against the path of national partnership and consensus”.

https://www.aljazeera.com/news/2021/4/30/palestinian-factions-reject-abbas-decision-to-delay-polls
Jaså, nu är det plötsligt Hamas som säger sanningen.
Citera
2021-06-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Eftersom du tänker enligt det palestinska narrativet så ville jag påpeka att inte heller det är entydigt.

Ett ord som "sanning" är knappt användbart i Israel-Palestina-konflikten överhuvudtaget.
Citera
2021-06-24, 14:50
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Är det ditt svar på att Israel med våld försöker driva iväg folk från Sheikh Jarrah? Precis som de redan har gjort på tusentals andra platser?
Du försvarar sionisternas landstöld, mord, fördrivning, terror, ockupation, återkommande krig. Det är avskyvärt och det är inte konstigt att folk drivs mot extremism, det är det jag säger hela tiden. Men du och de andra sionisterna förvränger allt och accepterar allt Israel gör.

Men det är bra att ni visar ert rätta ansikte.

Du har så fel så det nästan är tröttsamt att påtala allt, nej jag försvarar inte allt Israel gör. Om du har missat eller struntat i det, jag vill se en palestinsk stat på Västbanken.

Bra, men då kan vi komma vidare. Vi struntar i H-mas och talar bara Palestinier, bra då är vi närmre en lösning.

Vad tycker du om Hanan Ashrawi?
Citera
2021-06-24, 15:41
Medlem
Melange5738s avatar
Appropå apartheid, kolla AL och Saudiarabien:

Citat:
An estimated 240,000 Palestinians are living in Saudi Arabia. They are not allowed to hold or even apply for Saudi citizenship, because of Arab League instructions barring the Arab states from granting them citizenship; the only other alternative for them is to marry a Saudi national. Palestinians are the sole foreign group that cannot benefit from a 2004 law passed by Saudi Arabia's Council of Ministers, which entitles expatriates of all nationalities who have resided in the kingdom for ten years to apply for citizenship.
Citera
2021-06-24, 15:57
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du borde veta bättre. Saudi är Saudi, när det kommer till Palestiniernas situation så får bara Judar och Israel kritiseras och hatas.

Vet inte vad jag ska äta till middag, efter lärdomarna från några av deltagarna här... så skyller jag på Judarna.

Citera
2021-06-24, 16:01
Medlem
Citat:

Citatet återger Hamas egen ståndpunkt.
Citera
2021-06-24, 16:07
Avstängd
Citat:
Gulfstaterna är hemska med gästarbetare som får usla villkor och inget medborgarskap. Kuwait gjorde rentav grupper statslösa och körde ut dem efter Iraks invasion. Ingen brukar dock framhålla dessa stater som demokratier och det är viss skillnad mellan att vägra medborgarskap åt folk som flyttar till ett land och att fördriva eller ockupera land för ett folk som bott där sedan länge.
Citera
2021-06-24, 16:58
Medlem
Giant Squids avatar
Jag kan rekomendera en bra bok från Sarah Roy, Harvardexpert på situationen i Gaza om man vill få en inblick hur Hamas har styrt upp situationen och nått sådan populäritet hos de mest utsatta.
Det är bara Hamas som får förtroende att dela ut hjälpsändningar ifrån biståndsorganisationer. Hamas har varit stenhårda mot kriminalitet, våldsdåd och knarkhandel osv.

Hamas and Civil Society in Gaza: Engaging the Islamist Social Sector (Princeton Studies in Muslim Politics, 50)
Citat:
, Hamas and Civil Society in Gaza shows how the social service activities sponsored by the Islamist group emphasized not political violence but rather community development and civic restoration.

Roy demonstrates how Islamic social institutions in Gaza and the West Bank advocated a moderate approach to change that valued order and stability, not disorder and instability; were less dogmatically Islamic than is often assumed; and served people who had a range of political outlooks and no history of acting collectively in support of radical Islam. These institutions attempted to create civic communities, not religious congregations. They reflected a deep commitment to stimulate a social, cultural, and moral renewal of the Muslim community, one couched not only--or even primarily--in religious terms.
https://www.amazon.com/Hamas-Civil-Society-Gaza-Princeton/dp/069115967X

Jag har skrivit upp den på Kungliga Bibliotekets inköpslista så kommer den förhoppningsvis gå att fjärrlåna därifrån inom kort .

Sara Roy har bra koll så man kan checka upp hennes arbeten på google också.
Citera
2021-06-24, 17:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Gulfstaterna är hemska med gästarbetare som får usla villkor och inget medborgarskap. Kuwait gjorde rentav grupper statslösa och körde ut dem efter Iraks invasion. Ingen brukar dock framhålla dessa stater som demokratier och det är viss skillnad mellan att vägra medborgarskap åt folk som flyttar till ett land och att fördriva eller ockupera land för ett folk som bott där sedan länge.

Fast nu handlar det om att arabländerna särbehandlar palestinier negativt. Andra araber är välkomna att invandra till ex. Saudiarabien, men inte palestinier.
Citera
2021-06-24, 17:21
Avstängd
Citat:
Fast nu handlar det om att arabländerna särbehandlar palestinier negativt. Andra araber är välkomna att invandra till ex. Saudiarabien, men inte palestinier.
Det är fortfarande en stor skillnad mellan att inte ge invandrare medborgarskap och att fördriva folk som bott i det egna landet.
Citera
2021-06-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag kan rekomendera en bra bok från Sarah Roy, Harvardexpert på situationen i Gaza om man vill få en inblick hur Hamas har styrt upp situationen och nått sådan populäritet hos de mest utsatta.
Det är bara Hamas som får förtroende att dela ut hjälpsändningar ifrån biståndsorganisationer. Hamas har varit stenhårda mot kriminalitet, våldsdåd och knarkhandel osv.

Hamas and Civil Society in Gaza: Engaging the Islamist Social Sector (Princeton Studies in Muslim Politics, 50)

https://www.amazon.com/Hamas-Civil-Society-Gaza-Princeton/dp/069115967X

Jag har skrivit upp den på Kungliga Bibliotekets inköpslista så kommer den förhoppningsvis gå att fjärrlåna därifrån inom kort .

Sara Roy har bra koll så man kan checka upp hennes arbeten på google också.

Auktortära och represiva regimer brukar vara hårda mot kriminalitet och knark. Det är ett genomgående drag oavsett ism. Putin är poopis av samma anledning och även Pinochet... osv..

Att bara Hamas får förtroende att dela ut bistånd stärker ju deras popularitet såklart. Men varför får bara Hamas det förtroendet, de kontrollerar väl ganska effekt den bild av verkligheten gaza-borna har? Och vilka är så korkade att de ger bistånd via Hamas?

Det är hur som helst inte därför jag kritiserar Hamas, de är säkert tuffa mot bögarna och knarkarna. Vad heter killen på Filippinerna? Han som är så hård mot knarkarna?

Bara att Hamas försvaras på denna tråd får mig att bli rädd för den svenska vänstern och var ni hamnat nu..
Citera
2021-06-24, 17:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Och du tror inte det kan ha att göra med att om det blir en massutvandring pga, av förföljelsen de utsätts för. Att de aldrig skulle få en chans att återvända utav Israel och det blir bara en stat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in