2020-09-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Helt kort: Det fetade ovan – Det vet vi inte om det är, ts har ju inte redogjort för hur det är formulerat i avtalet.

Ännu kortare: båda eventualiteterna har avhandlats.

EDIT: det blev inte kortare förresten, en sista ansats att reda ut oklarheter.

(FB) Telia kräver 1200:- i ersättning för 10 år gammal router.

I ovanstående inlägg redogör stycke nummer 2 för vad som gäller om 1200kr är angivet i avtalet.

Stycke nummer 3 beskriver den situation då det istället är ett generellt avtalsvillkor likt: "vid uppsagt abonnemang ska kunden returnera den av Telia erhållna nätverksenheten".

Om det inte är angivet någonting i avtalet, ja - då låter jag er sitta och klura på den lite.
Senast redigerad av leffemedluvan 2020-09-03 kl. 18:08.
Citera
2020-09-03, 21:58
Avslutad
Jag håller med leffemedluvan i hans bedömning om rättsläget. Därtill verkar Waxworks bekräfta att Telia sätter priset på ej återlämnad utrustning ensidigt och löpande, utan större bas i avtal.

Därtill: om det är avtalat är det i detta fall upp till Telia att både plocka fram avtalet och bevisa att TS godkänt det. Om/efter att de lyckats bevisa det kan vi använda 36 AvtL för att jämka.

Men detta är mest teoretiserande, jag är hyggligt säker på att om TS bestrider fakturan så kommer kravet avskrivas pga för mycket kostnader för Telia att driva vidare. Det är Telia och inte TS som får jobba på med att ansöka om stämning och driva process. Med ytterst begränsad möjlighet att kräva några kostnader av TS ens om de vinner.

Ställer även jag upp på att i mån av kunskap och tid hjälpa till med det juridiska via denna tråd om Telia går vidare.
Citera
2020-09-16, 21:34
Medlem
ratanax2s avatar
Lägg ut hela historian på Telias FB sida samtidigt som du kräver att slippa betalningen. Telia är livrädda för att hängas ut.
Citera
2021-06-23, 17:10
Avstängd
när ja sa upp telia adsl så jodå dom ville ha tillbaka router. annars skulle ja få betala 500 eller va det va. sa upp adsl i år
Citera
2021-06-23, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du är inte ett företag, du kan inte skriva av tillgångar och strunta i att skatta på dem.
Börja med att ringa ARN för konsultation om det är ett rimligt pris, eller vilken nivå det bör sättas, har du svart på vitt att det var 400 innan (för den router) så kan du hävda ocker rakt upp och ner.

Nej, han ska börja med att ringa Telia och säga att routern är tio år gammal.

Det här är med stor sannolikhet ett automatiserat meddelande som går ut som är helt oavhängt vilken router han har.

Ringer man då och uppger att routern faktiskt är tio år gammal så kommer dom säga typ "Jaha, men släng den då så tar vi bort den här i systemet"
Citera
2021-06-23, 18:20
Medlem
Dessa Telia router kan du hitta på Tradera för några hundra. Köp en sådan och returnera.

Själv har jag en Telia tv box och en router kvar sen jag sa upp mitt abonnemang. 4 år sedan.
Citera
2021-06-23, 20:24
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Hej

Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....

Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.

Vad har jag för möjligheter?

Din syn på det hela är mer absurd än du tror. När du fick routern så var den sprillans ny. Du har nyttjat den i 10 år, mer än en vanlig routers livslängd på - grovt räknat ca 5 år. Ändå har du mage att klaga?
Citera
2021-06-23, 20:47
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Dessa Telia router kan du hitta på Tradera för några hundra. Köp en sådan och returnera.

Själv har jag en Telia tv box och en router kvar sen jag sa upp mitt abonnemang. 4 år sedan.

Kontrollerar dom inte serienummret?

Rätt säker på att dom gjorde det när jag skickade tbx en telia router för fiber.

(Har fiber router i huset och sommarstugan och hade växlat ihop dom nån gång).
Citera
2021-06-23, 21:04
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilken modell var det på routern? Deras gamla Thomson TG787 eller vad den heter går att hitta begagnad för några tior eller att den oftast skänks bort att någon som skaffat fiber. Köp en sådan och skicka in. Men be först Telia skicka ut en fraktsedel, något som kanske får allt att falla mellan stolarna.

Antagligen det bästa rådet. Men det lär nog inte bli jättelätt att hitta en eftersom de är i princip värdelösa och därför meningslösa att sälja. Så alternativet är att bita i det sura äpplet och betala de 1200 kronorna, helt utsiktslöst att bestrida. Har själv råkat ut för en liknande sak med ett annat telebolag.

Extremt underlig policy av Telia dock, sånt här ger dem inte mycket inkomster men desto mer badwill.
Citera
2021-06-23, 21:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Hej

Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....

Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.

Vad har jag för möjligheter?

Det vore intressant att få veta hur det gick med detta! Jag tvivlar på att Telia skulle ta en sån här sak till tingsrätten, men vad vet jag…

TS har inte varit inloggad sedan förra året så vi får nog aldrig veta hur det gick 🙁
Citera
2021-06-23, 23:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Din syn på det hela är mer absurd än du tror. När du fick routern så var den sprillans ny. Du har nyttjat den i 10 år, mer än en vanlig routers livslängd på - grovt räknat ca 5 år. Ändå har du mage att klaga?
En 10 år gammal router är ju knappast värd 1200 spänn oavsett om det var ny när han tecknade abonnemanget.
Citera
2021-06-23, 23:14
Medlem
LenaPauls avatar
Bara att betala det är inte så mycket pengar,
Jag personligen inte orka gå o posta den för 1200 spänn

Men det e klart , den e ju inte värd såna pengar antagligen så kommer dem förlora kunder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in