Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vill du ha fokus på Jemen är bara skriva om Jemen i en tråd om Jemen.
Det blir blodbad om Israel överger sina folkrättsvidriga bosättningar på ockuperad mark. Hur skulle ett sådant scenario se ut?
Så länge Kalla Kriget pågick blundade många i Väst för Sydafrikas övergrepp, de var ju ändå på "vår" sida. Varför gjorde man inte samma sak med Israel?
Jo, vi vet att islamofobin är stark på Flashback. Att konflikten är mycket äldre än islamismen spelar ingen roll, det handlar om den ändå.
Det finns trådar om Jemen. Men visst tjata ni om Palestina 50 år till, vassego...
Ni fortsätter att banka huvudet mot en tegelvägg som märkligt nog bara blir starkare. Alla förslag du lägger är dödfödda.
Visst, vi kan utesluta dem ur Eurovison. Idrottsligt är de redan sedan gammalt bojkottade av arabvärlden som du kanske vet.
Och visst kan vi dra visumet för fribrytande bosättare. Är det mot Israels egna regler så är det liksom enkelt enligt internationell rätt.
Sedan kan du säkert inse att vi är bortgjorda i Israel och vår softpower mot dem är extremt liten vid detta laget.
Det kommer inte att påverka dem ens om EU gör det. Ytterst få känner skam där, fredsrörelsen är svag.
Vi behöver öppna en rimlig diplomatisk kanal, vi behöver hjälpa till att besegra Hamas politiskt. Det är islamismen som är lik nazismen i mina ögon, inte sionismen...
Får vi bort islamismen, ett stabilt Syrien (tack vare Ryssland) så har jag svårt att se några Israeliska akuta säkerhetspolitiska skäl att motsätta sig ett omtag i fredsprocessen.
Jag jag är rädd för islamismen, inte islam. Jag har sett vad islamismen kan göra och jag ser den som intolerant, rasistisk och fascistoid.
Ja, det är en gammal konflikt. Det var arabnationalismen som ledde araberna, men den var aldrig särskilt demokratisk grundad och är ju idag mest korrupta diktaturer där den är kvar. Men den är sekulära, och det krävs sekulära regimer i det multireligiösa Mena. Du bekymrar dig över etnisk rensning i Israel, men undviker islamisterna etniska rensning som pågått nu över hela arabvärlden i 20 år eller vad det är. Islamismen är en plågsam ideologi för alla minoriteter.
Lågt att snacka om islamofobi när jag kritiserar och problematiserar islamismen. Jag har inte kallat dig anti-semit, jag vet du resonerar så här alltid när du ser någon "västimperialism". Väldigt många judar har för övrigt central- och östeuroperisk bakgrund. Deras koppling till väst grundar sig ju i allianser snarare än kultur och identitet. Sharon var väl ukrainare eller ryss? Det finns mycket ryskt tänk vad gäller strategi och taktik. Det är ren realpolitik. Game of Thrones om du vill, fast utan drakar.
Sedan kan du skjuta på budbäraren och anklaga mig för att verkligheten ser ut så, det brukar du göra.
Men en alternativ händelseutveckling om vi isolerar Israel är att de kör ett Grozny i rysk stil. Så kommer du såklart att skylla på Israel och inte din egen taktik, må så vara.