2021-06-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De lämnade tillbaka Sinai efter kriget 1973 som var så jämnt att Israel insåg att de måste sluta fred med en part, även om det innebar landförluster.

Varför är den så stor för er till höger? Du undrar varför vi skriver inlägg men tycks inte reflektera över hur många du själv skriver. Varför har haft vi ledande högerpolitiker i ledningen för Vänskapsförbundet Sverige–Israel?
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nskapsf%C3%B6rbundet_Sverige%E2%80%93Israel

Israel drar till sig intresse för att den skapades av européer som följd av europeisk politik och för att det redan från början var ett FN-mandat, dvs en internationell fråga.

Hur populärt var kristna Sydafrika, USA:s krig i Vietnam etc inom "vänstern"?

Ja, Egypten var och är en militär makt att räkna med, jag säger ju det... det är du som tjatar om Israeliskt överläge hela tiden. jag som påpekar att arabiska alliansen vid denna tidpunkt var väpnade till tänderna med sovjetiska vapen som var helt i klass med Israels. MiG21 mot F-5 är liksom en jämn match. T-55 var en mycket bra stridsvagn. O.s.v.

Ni ser mellan fingrarna med mycket skit i vänstern. För övrigt var Desmond Tutu också anglikanskt kristen så det var ju kristna mot kristna.... Nej, USAs krig i Vietnam är ju vad ni ersatte med fokuset på Israel. Före Vietnam var det väl Kuba? Ni har en fokus-grej liksom.

Jemen behöver lite medial uppmärksamhet nu. Saudi har ballat ur helt verkar det som. Och då kan ni ju skylla på er favorit-skurk USA.

Så jag förslår fokus på Jemen.

Jag tjatar inte Israel, men bemöter er just nu på denna tråden. Jag tycker ditt förslag är ett steg mot blodbad. Jag tror Israel sluter sig än mer. Sydafrika-embargot var verkningslöst, höll på i decennier utan att komma framåt.

Så försvann Sovjet och genast fanns en lösning.

Fundera istället på var knuten sitter denna gången.. jag säger islamismen.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-23 kl. 18:30.
Citera
2021-06-23, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jemen behöver lite medial uppmärksamhet nu. Saudi har ballat ur helt verkar det som. Och då kan ni ju skylla på er favorit-skurk USA.

Så jag förslår fokus på Jemen.
Vill du ha fokus på Jemen är bara skriva om Jemen i en tråd om Jemen.
Citat:
Jag tjatar inte Israel, men bemöter er just nu på denna tråden. Jag tycker ditt förslag är ett steg mot blodbad.
Det blir blodbad om Israel överger sina folkrättsvidriga bosättningar på ockuperad mark. Hur skulle ett sådant scenario se ut?
Citat:
Jag tror Israel sluter sig än mer. Sydafrika-embargot var verkningslöst, höll på i decennier utan att komma framåt.

Så försvann Sovjet och genast fanns en lösning.
Så länge Kalla Kriget pågick blundade många i Väst för Sydafrikas övergrepp, de var ju ändå på "vår" sida. Varför gjorde man inte samma sak med Israel?

Citat:
Jo, vi vet att islamofobin är stark på Flashback. Att konflikten är mycket äldre än islamismen spelar ingen roll, det handlar om den ändå.
Citera
2021-06-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill du ha fokus på Jemen är bara skriva om Jemen i en tråd om Jemen.

Det blir blodbad om Israel överger sina folkrättsvidriga bosättningar på ockuperad mark. Hur skulle ett sådant scenario se ut?

Så länge Kalla Kriget pågick blundade många i Väst för Sydafrikas övergrepp, de var ju ändå på "vår" sida. Varför gjorde man inte samma sak med Israel?

Jo, vi vet att islamofobin är stark på Flashback. Att konflikten är mycket äldre än islamismen spelar ingen roll, det handlar om den ändå.

Det finns trådar om Jemen. Men visst tjata ni om Palestina 50 år till, vassego...

Ni fortsätter att banka huvudet mot en tegelvägg som märkligt nog bara blir starkare. Alla förslag du lägger är dödfödda.

Visst, vi kan utesluta dem ur Eurovison. Idrottsligt är de redan sedan gammalt bojkottade av arabvärlden som du kanske vet.

Och visst kan vi dra visumet för fribrytande bosättare. Är det mot Israels egna regler så är det liksom enkelt enligt internationell rätt.

Sedan kan du säkert inse att vi är bortgjorda i Israel och vår softpower mot dem är extremt liten vid detta laget.

Det kommer inte att påverka dem ens om EU gör det. Ytterst få känner skam där, fredsrörelsen är svag.

Vi behöver öppna en rimlig diplomatisk kanal, vi behöver hjälpa till att besegra Hamas politiskt. Det är islamismen som är lik nazismen i mina ögon, inte sionismen...

Får vi bort islamismen, ett stabilt Syrien (tack vare Ryssland) så har jag svårt att se några Israeliska akuta säkerhetspolitiska skäl att motsätta sig ett omtag i fredsprocessen.

Jag jag är rädd för islamismen, inte islam. Jag har sett vad islamismen kan göra och jag ser den som intolerant, rasistisk och fascistoid.

Ja, det är en gammal konflikt. Det var arabnationalismen som ledde araberna, men den var aldrig särskilt demokratisk grundad och är ju idag mest korrupta diktaturer där den är kvar. Men den är sekulära, och det krävs sekulära regimer i det multireligiösa Mena. Du bekymrar dig över etnisk rensning i Israel, men undviker islamisterna etniska rensning som pågått nu över hela arabvärlden i 20 år eller vad det är. Islamismen är en plågsam ideologi för alla minoriteter.

Lågt att snacka om islamofobi när jag kritiserar och problematiserar islamismen. Jag har inte kallat dig anti-semit, jag vet du resonerar så här alltid när du ser någon "västimperialism". Väldigt många judar har för övrigt central- och östeuroperisk bakgrund. Deras koppling till väst grundar sig ju i allianser snarare än kultur och identitet. Sharon var väl ukrainare eller ryss? Det finns mycket ryskt tänk vad gäller strategi och taktik. Det är ren realpolitik. Game of Thrones om du vill, fast utan drakar.

Sedan kan du skjuta på budbäraren och anklaga mig för att verkligheten ser ut så, det brukar du göra.

Men en alternativ händelseutveckling om vi isolerar Israel är att de kör ett Grozny i rysk stil. Så kommer du såklart att skylla på Israel och inte din egen taktik, må så vara.
Citera
2021-06-23, 18:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Ena stunden vill du att vi skall döma kristna, judar och muslimer på samma sätt. Men nu är islamismen skyldig igen.
Om du använde internationell rätt och mänskliga rättigheter som rättesnöre, så skulle det bli betydligt enklare för dig.
Citera
2021-06-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ena stunden vill du att vi skall döma kristna, judar och muslimer på samma sätt. Men nu är islamismen skyldig igen.
Om du använde internationell rätt och mänskliga rättigheter som rättesnöre, så skulle det bli betydligt enklare för dig.

Islamismen ja. Inte islam.

Du borde förstå skillnaden?

Till och med arabförbundet ser ju Hamas som terrorister.
Citera
2021-06-23, 19:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Islamismen ja. Inte islam.

Du borde förstå skillnaden?

Till och med arabförbundet ser ju Hamas som terrorister.
Israel har fördrivit och dödat folk långt innan Hamas bildades.
Citera
2021-06-23, 19:15
Medlem
Citat:
Israel har fördrivit och dödat folk långt innan Hamas bildades.

Du vägrar liksom förstå problemet med Hamas eller hur?

Hur behandlar islamister människor som inte följer deras tolkning av islam??

ISIS var extrema... men kolla de andra tokstollarna, Hamas allierade i Egypten och deras terrordåd mot avvikare... Kopterna är rädda på riktigt, men de är bara islamofoba gissar jag.

Där är inga druser kvar på västbanken och mycket få kristna.. skall inte de kunna flytta hem?

Det finns ingen lösning med islamismen.

Med arabnationalister och vanliga kungar kan man förhandla, men inte med islamister.

Jag vet de är viktiga för er som politiska allierade i Sverige, men akta er!
Citera
2021-06-23, 19:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du vägrar liksom förstå problemet med Hamas eller hur?

Hur behandlar islamister människor som inte följer deras tolkning av islam??

ISIS var extrema... men kolla de andra tokstollarna, Hamas allierade i Egypten och deras terrordåd mot avvikare... Kopterna är rädda på riktigt, men de är bara islamofoba gissar jag.

Där är inga druser kvar på västbanken och mycket få kristna.. skall inte de kunna flytta hem?

Det finns ingen lösning med islamismen.

Med arabnationalister och vanliga kungar kan man förhandla, men inte med islamister.

Jag vet de är viktiga för er som politiska allierade i Sverige, men akta er!
Israel bryter mot internationell rätt. DET är huvudproblemet.
Citera
2021-06-23, 19:25
Medlem
Citat:
Israel bryter mot internationell rätt. DET är huvudproblemet.

Och din väg mot fred är att ge islamisterna makten... där är felet i din plan, bl a.

Er väg mot fred kommer att kosta en jävla massa blod.
Citera
2021-06-23, 19:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Och din väg mot fred är att ge islamisterna makten... där är felet i din plan, bl a.

Er väg mot fred kommer att kosta en jävla massa blod.
Det viktigaste är att stoppa Israels ständiga brott, innan dess blir det ingen fred.
Citera
2021-06-23, 19:35
Medlem
Citat:
Det viktigaste är att stoppa Israels ständiga brott, innan dess blir det ingen fred.

Nej, fred är det enda viktiga.

Dina egna hämndbegär och blodtörst är sekundära.

Du skiter i freden och hur många som dör, fördrivs eller förtrycks. Du vill bara hämnas enligt principliberala regler.

Någon fredsälskare är du inte, och du vet att vänsterns makt i Sverige är slut om ni hamnar i onåd hos islamisterna. De driver in många sköna röster åt er i Orten.

Du är rädd för islamisterna du också, men av fel anledning.
Citera
2021-06-23, 20:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, fred är det enda viktiga.

Dina egna hämndbegär och blodtörst är sekundära.

Du skiter i freden och hur många som dör, fördrivs eller förtrycks. Du vill bara hämnas enligt principliberala regler.

Någon fredsälskare är du inte, och du vet att vänsterns makt i Sverige är slut om ni hamnar i onåd hos islamisterna. De driver in många sköna röster åt er i Orten.

Du är rädd för islamisterna du också, men av fel anledning.
Jösses, vad mycket struntprat. Israels våld göder islamismen. Det är otroligt att du inte fattar det. Våld föder våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in