2021-06-23, 16:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många av samtliga 70 plusare tror du haft corona? Du verkar tro att alla har haft det. Har 10% av 70+ haft corona är dödligheten cirka 7%.

Snubbla nu inte när du försöker dig på en "fint".. ni har snärjt in er så in i helvete att hur ni än vänder och vrider på det kommer ni inte ur er tankevurpa.

Då kör vi, håll i dig:

1. Menar du att "högrsikgruppen" 70 plussare är mindre sårbara så att endast 10% haft C19.. när uppskattningen för hela svenska befolkningen ligger på ca 2-2.5 M personer.. dvs 20-25% smittade?

2. Varför är "högriskgruppen" enligt ditt tafatta försök att beskriva läget endast hälften så hårt drabbade som resten av befolkningen (de drar dessutom ner snittet så egentligen är det ännu "värre")?

3. Om vi utgår från att DU har rätt i att endast 10% av befolkningen har blivit smittade (du gör det självklart för att försöka visa på den "höga" dödligheten" men missar den rosa elefanten i rummet)... jag repeterar igen... 10%.. under hur lång tid?... . 10% smittade på 1,5 år som pandemin "rasat"?.. vad säger det om "pandemins" smittsamhet egentligen.

Så.. hur ska ni nu ha det?
Vilken väg väljer du.. men var försiktig hur du svarar.. det kan kanske vara en fälla
Citera
2021-06-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Äh, det räcker ju att man har ett fungerande immunförsvar för att inte vaccinera sig. Jag fick mindre biverkningar av covid än vad många får av vaccinen. Det behövs inga konspirationsteorier för att förstå att vaccin är onödigt om man inte är i riskgrupp.
Men om man har dålig hälsa är det ju jättebra att man kan få vaccin, så jag är glad för din skull att du kunde få det.
Men vaccinet handlar ju framför allt om risken att smitta andra då, det är ju lite därför man vaccinerar sig under en pandemi om man inte är i riskgrupp.
Citera
2021-06-23, 16:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ok.. för att ni Vaccinlobbyister ska upprätthålla någon som helst trovärdighet med er "senaste" mutation.. kan ni inte berätta hur det gick med de andra mutationerna ni skrek er hesa om.

Varför uteblev katastrofen för följande mutationer?
1. Brasilianska
2. Engelska
3. Sydafrikanska
Skriver du ett inlägg till mig och kallar mig för Vaccinlobbyister.
Ibland undrar jag varför du alltid är så arg och inte kan diskutera på et ok vis. Jag är ingen vaccinlobbyist, du har bara en förkärlek att klistra på åsikter på andra. Vilket är en ful ovana som jag hoppas att du lägger i från dig varje gång du lämnar tråden.

Jag gillar att tråden håller mig uppdaterad och jag gillar att få och dela ny info och då även om ny mutationer, som Deltanplus som vi diskuterade. Men jag förstår att du inte tycker om att folk delar fritt information rörande covid i all fall sådan som du inte ger ditt godkännande till, du gav ju inte en en gång dina åsikter när det förbudet lades på tråden att inte fritt få dela information rörande covid, utan sket fullständigt i det.

Varför skulle jag svara på dina skumma frågor. Diskutera hellre aktuella händelser, likt nya mutationer eller vad du nu finner som är intressant. Dessa eviga upprepad diskussioner som måste spegla två läger och som du så ofta hänger dig till är ointressanta för mig.

Men du är kanske genuint intresserad av att veta vad som skedde med dessa mutationer och har dålig koll själv?
Alfan har vi ju redan haft en våg av och den är på väg bort, helt oaktuell just nu. Men den ställde till ordentliga trassel i andra länder. Mer en hos oss. Vi fick den så sent och (ja, faktiskt) vaccinationen och våren hjälpte till.

Betan verkar trivas bäst i sin världsdel liksom Gamman även om vi också har hittat en del fall. Men i syd Amerika sprids nu Lambdan (vilket jag fick lära mig av tråden idag). Vilket kan vara anledningen till att Peru nu har rapporterats 0,57% avlidna av hela befolkningen. Sedan april någon gång har den stått för om jag inte minns fel 80% av fallen. Detta är ju häpnadsväckande stor dödlighet för Peru i covid som inga andra länder kommer i närheten av (ännu).
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-23 kl. 16:42.
Citera
2021-06-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi vet inte ännu hur smittsam den är jämfört med delta så återstår att se om den kommer växa.

Den kanske är en orsak till stor smittspridning i tex Chile trots omfattande vaccinering.

Minus varianter dyker upp hela tiden men de blir ju aldrig nåt problem....

Det räcker gott med delta varianten. Utvecklingen i GB påminner om den som var runt jul.
Ett par veckor efter att de förklarat alfa varianten som en "variant of concern" så blev NHS
hårt belastad för att gå i taket strax därefter.

Nu ökar inläggningarna i GB av patienter som smittats med delta varianten och det dyker igen
upp Twitter inlägg från NHS personal som klagar över ett ansträngt läge i akut sjukvården.

Om mönstret upprepas här hemma så kommer kurvorna att plana ut och för att vända upp om nån månad.

Kommer Fohm att stämma i bäcken den här gången?
Citera
2021-06-23, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Snubbla nu inte när du försöker dig på en "fint".. ni har snärjt in er så in i helvete att hur ni än vänder och vrider på det kommer ni inte ur er tankevurpa.

Då kör vi, håll i dig:

1. Menar du att "högrsikgruppen" 70 plussare är mindre sårbara så att endast 10% haft C19.. när uppskattningen för hela svenska befolkningen ligger på ca 2-2.5 M personer.. dvs 20-25% smittade?

2. Varför är "högriskgruppen" enligt ditt tafatta försök att beskriva läget endast hälften så hårt drabbade som resten av befolkningen (de drar dessutom ner snittet så egentligen är det ännu "värre")?

3. Om vi utgår från att DU har rätt i att endast 10% av befolkningen har blivit smittade (du gör det självklart för att försöka visa på den "höga" dödligheten" men missar den rosa elefanten i rummet)... jag repeterar igen... 10%.. under hur lång tid?... . 10% smittade på 1,5 år som pandemin "rasat"?.. vad säger det om "pandemins" smittsamhet egentligen.

Vilken väg väljer du.. men var försiktig hur du svarar.. det kan kanske vara en fälla

Vad larvig du är. Det är ingen statshemlighet att andel
insjuknade skiljer sig markant mellan olika åldersgrupper. Många 70+ har haft hjälp av anhöriga som handlat åt dem osv, så de sluppit utsätta sig för risk. Bland 15-25 åringar å andra sidan är läget det motsatta. Yngre har dessutom barn som vistas i skolan och smittar sina föräldrar.
Citera
2021-06-23, 16:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Då kör vi, håll i dig:

Förlåt att jag lägger mig i med det stod tydligt 10% av 70+ i inlägget du svarade på och inte 10% av hela befolkningen. Det är en stor skillnad för 70+ har varit duktiga på att hålla sig undan.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många av samtliga 70 plusare tror du haft corona? Du verkar tro att alla har haft det. Har 10% av 70+ haft corona är dödligheten cirka 7%.

Jag tog mig frihet att feta i ditt (MittMalmoe) inlägg för att visa var i ditt inlägg det uppenbara misstaget du gjorde var.

MittMalmoe läser du överhuvudtaget de inlägg du svarar på?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-23 kl. 16:57.
Citera
2021-06-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tänkte inte på paniken när jag skrev lite värre utan viruset. Det blir ju lite värre för varje ny variation så som du skriver. Lite mer smittsamt och risken för sjukhus inläggning lite större. Små steg åt helt fel håll.

När det gäller vaccinet så hör man ju hela tiden hur bra det är och att det funkar ändå, kanske någon enstaka procent sämre. Även där ett litet steg åt fel håll.

I våran självvalda eviga limbo med viruset.

Självvalda? Ett labb-experiment från Kina? Jag vet att det är inne med globalism, men någon hejd får det väl vara. Gissar att du menar självvalt, som i Sverige, och som i FOHM o.sv. Det tramset börjar bli tjatigt, och är noll konstruktivt. Evig limbo, troligtvis. Precis som influensan. Bara att vänja sig och låta de som vill vaccinera sig.

Nej, ut i solen och ladda kroppen. Hösten kommer alldeles för fort, och det lär cirkulera många virus då, inklusive Covid-19
Citera
2021-06-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Siffrorna som presenteras har jag inget att invända emot.
Dock har jag synpunkter på hur dessa personer i videon vänder och vrider på fakta.

Cancerforskaren som uttalar sig, framstår åtminstone för mig som en rättshaverist. Han tycker FoHM är idioter för att man inte rekommenderar vaccination ner till 12 år.
”EMA har ju godkänt, så varför gör inte FoHM det?”
”Detta kan ju föräldrar bestämma tillsammans med barnen”

Skall vi alltså lägga över ansvaret för att ta beslut angående vaccinet på föräldrarna och barnen?

Nej, jag tycker nissarna i Vetcov skall fokusera på de punkter där FoHM gjort bort sig. Det handlar om hur vi hanterade första vågen, smittspårning, testning, karantän osv. Här har vi svart på vitt från länder som lyckats väl. Ex. Norge.
Att börja tjafsa om vaccin för 12 åringar eller inte blir enligt mig helt fel fokus.
De verkar tyvärr vara helt upptagna med att hitta minsta lilla fel hos FoHM. Detta gör att de HJÄLPER Tegnell o Co att flytta fokus från de viktiga frågorna. Alltså, vad kan vi ändra på så vi inte begår samma jävla misstag igen..

Detta är hur jag ser på saken iaf.

Och vad är det konstruktiva i att fokusera på det? Det är ju 1,5 år för sent denna gången. Till nästa gång har alla beslutsfattare bytits ut och nya idioter har tagit över.

Att börja massvaccinera barn som klarar detta virus ännu bättre än vi friska vuxna, med ett nödgodkänt vaccin låter för mig helt vansinnigt. För att några rädda stackare är så oroliga att barnen kan smitta dem. Ska vi chansa med barnen, trots att det finns nästan noll att vinna? Nej, då får nog de oroliga hålla sig undan och vaccinera sig själva. Det låter rimligare tycker jag.
Citera
2021-06-23, 17:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Nej det gör jag inte.. absolut inte.. det är en minimal risk att dö med C19 även för de som är 70+

Det finns ca 1.7 M 70plussare... ca 12.000 av dessa har avlidit med C19 (medelåldern 83år).. detta motsvarar 0.7%.. under 1,5år som pandemin har rasat.

99.3% ur riskgruppen klarade sig alldeles utmärkt med livet i behåll...

Vill du jag slår sönder ännu en av era myter med hårda fakta?

Du har aldrig presentera fakta bara falska påståenden. Är man 65 och får covid riskerar man definitivt att plågsam dö. Om inte annat får man lida fruktansvärt.

Att hålla sig undan är definitivt de äldres chans men alla kan inte det. De som måste få hjälp av hemtjänst och vårdpersonal har dött som flugor under pandemin.
Citera
2021-06-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ingen mat är bra i för stora mängder. Dock är kött extremt mättande och svårt att överäta.

Förstår inte att kött kan få så mkt skit. Det är mat som inte är mättande men innehåller en sjuhelvetes massa kalorier fullproppade med socker som den stora hälsoboven. Inte kött.
Det är sant men det ena utesluter inte det andra
Citera
2021-06-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är det visst men det behövs nyanseras. Att inte äta kött och vara vegan är en extremt dålig idé. Inte minst nu när det är pandemi.
Återigen det ena utesluter inte det andra och en balanserad diet med kvalitet är det som är bra
Citera
2021-06-23, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Och vad är det konstruktiva i att fokusera på det? Det är ju 1,5 år för sent denna gången. Till nästa gång har alla beslutsfattare bytits ut och nya idioter har tagit över.

Att börja massvaccinera barn som klarar detta virus ännu bättre än vi friska vuxna, med ett nödgodkänt vaccin låter för mig helt vansinnigt. För att några rädda stackare är så oroliga att barnen kan smitta dem. Ska vi chansa med barnen, trots att det finns nästan noll att vinna? Nej, då får nog de oroliga hålla sig undan och vaccinera sig själva. Det låter rimligare tycker jag.

Anders Tegnell för en månad sedan:

"– Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell."

Låt barnen bygga upp sina immunförsvar, de verkar klara det bra. Dra inte in dem för andras skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in