Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Tycker vi verkligen olika? Vi ser ju att varianterna bli lite värre för varje ny som uppkommer. Men det är ju inte bara viruset som utvecklar sig. Vi lär ju oss också, vacciner, behandlingar. Vi tar ett steg viruset tar ett (eller tre enligt mig, men kanske hur många steg som tas av oss eller viruset är ett synsätt).
När det gäller hur världen hanterar det tror inte jag i all fall att vi kan tolka det till hur mycket värre mutationerna blivit vs vad vi lärt och åstadkommit. Jag tror att världens hantering är mycket fläckat av ekonomiska intressen. Vi kan inte hålla samhällena ner stängda även om det hade varit det bästa för att stoppa viruset utan att ekonomin skulle ta allt för stor skada. Det finns många ekonomiska intressen dessa vilar minst lika tungt över beslutfattarna som (de skörare och äldres samt lite yngres och lite friskares för vart ny variant) folkets hälsa.
Viruset anpassar sig alltid till värden, d v s blir lindrigare och lindrigare, samtidigt som sjukvården blir bättre på att hantera virus/sjukdomar allteftersom. Det är sen gammalt.
Det vi behöver ha med oss är att denna pandemi är minst lika mycket en hysteri och infodemi. D v s det starka krafter (t ex media, extremister, diktaturer) som lever på att "sälja" skräck, rädsla, osäkerhet o s v