2021-06-23, 14:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du har det svart på vitt och ändå försöker du förvränga.....

Det är ingen förvrängning. Vaccinen inom EU är inte "nödgodkända" på det sätt man gjort i vissa andra länder. Det krävs inget ytterligare godkännande för att få fortsätta att använda de vaccin som nu används inom unionen.

Skriver man "nödgodkännande" brukar det oftast innefatta en begränsad tid under en kris. Det leder tankarna helt fel att skriva så, men det är säkert också meningen. Man vill så ett stort frö av tvivel kring de här vaccinen.
Citera
2021-06-23, 14:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Har nu spritat händerna två gånger under epidemin, och tre gånger har jag ombetts sätta på munskydd vid besök på vårdcentral och veterinären. Speciellt munskydd är otrevligt då de stör synfältet, så att folk petar ner dem från näsan är nu fullt begripligt. Apropå ingenting.
Citera
2021-06-23, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vi har extrem skatt på alkohol, tobak och bränsle.
Varför inte socker?
När det är billigare för en producent att ösa i socker i en sylt istället för bär, så är något helt jävla galet.
jag anser att det ska vara en självklarhet att välja bort, på de viset du resonerar så verkar det ok... dock skulle den skatten aldrg fösvinna utan ändras på och bli dyrare tror jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Dom kan inte öppna för snabbt nu i detta kritiska läge det skulle snabbt kunna göra att spridningen sätter fart.

Det är alltså ”stängt” nu?

*Janne Långben skratt*

1. Sverige har Kraftigt tilltagande Samhällsspridning av Delta som nu mer eller mindre dominerar.

Förrförra veckan enstaka klustersmitta på tiotal smittade runt i landet (oklart /sekvensering)

Denna vecka 101 fall bara i Stockholm.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-06-23 kl. 15:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DedMoroz
Det stämmer. Kolhydrater i allmänhet egentligen. Cancer är bl.a. en konsekvens av. (Otto Warburg)
Det är en riktig pandemi som är farlig på riktigt, till skillnad för den här coronasnuva "pandemin".

https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg

lite inne på det faktiskt..
Citera
2021-06-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hade köpt ditt resonemang våren/sommaren 2020.
Ok men då fanns det väl ju restriktioner kvar att följa. Hänger väl på Delta nu och vad som hänt för britterna antar jag.
Citera
2021-06-23, 15:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Oj, den hade jag helt missat. Tack för uppdateringen!

Hoppningsvis stannade den i sin världsdel och ev. enbart kommer som ströfall här likt Gamman.

Vi har nog med våra varianter, hade varit schyst om det kom en Deltaminus eller Alfaminus som omväxling skull.

Vi vet inte ännu hur smittsam den är jämfört med delta så återstår att se om den kommer växa.

Den kanske är en orsak till stor smittspridning i tex Chile trots omfattande vaccinering.

Minus varianter dyker upp hela tiden men de blir ju aldrig nåt problem....
Citera
2021-06-23, 15:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har vi 34+8 döda rapporterade senaste 2 dygnen då. Vi får väl se vad morgondagen har att bjuda på. Därefter tar väl myndigheterna midsommarledigt och återkommer med en rejäl klump i mitten av nästa vecka. Möjligen tar de ledigt redan nu.

Så du anser att det dör 21 om dagen nu alltså?

Du svarade "knappast" på inlägget som påstod 3-4 om dagen och sedan dess har jag försökt få dig att svara på hur många du tror dör om dagen nu.

Vad är rullande medelvärde enligt dig?
Citera
2021-06-23, 15:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ser fortfarande inte poängen. Är det för att skydda den del av befolkningen som väljer att inte vaccinera sig, eller den lilla andel av folk där vaccinet inte hjälper? Inom SÄBO kommer folk fortfarande kola vippen med Covid i blodet. Vaccin eller ej. Så är och har det varit med influensa sedan man drog igång med dessa vaccineringar, vilket kommer överensstämma med Covid också.
Om vaccinen är effektiva ser jag inte poängen med att stampa ner en smittspridning som inte utgör någon fara för vårdväsendet.
Jag ser inte heller poängen, gör någon det? Men jag såg inte heller poängen med att ha restriktioner på 70+ hela sommaren och sedan släppa på de när smittspridningen började på hösten. Om jag ska vara ärlig har jag svårt att förstå poängen med mycket av vad Fohm och regeringen beslutar i frågan. Bara det där med att enbart göra helgenomsekvensering så att man gjorde det nästintill omöjligt för regionerna att stoppa deltan, det förstod jag inte alls poängen med.
Citera
2021-06-23, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Så du anser att det dör 21 om dagen nu alltså?

Du svarade "knappast" på inlägget som påstod 3-4 om dagen och sedan dess har jag försökt få dig att svara på hur många du tror dör om dagen nu.

Vad är rullande medelvärde enligt dig?

Cirka 50 i veckan om vi tar snittet sen 10 veckor tillbaks. Vad anser du att korrekt siffra är?
Citera
2021-06-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tycker vi verkligen olika? Vi ser ju att varianterna bli lite värre för varje ny som uppkommer. Men det är ju inte bara viruset som utvecklar sig. Vi lär ju oss också, vacciner, behandlingar. Vi tar ett steg viruset tar ett (eller tre enligt mig, men kanske hur många steg som tas av oss eller viruset är ett synsätt).

När det gäller hur världen hanterar det tror inte jag i all fall att vi kan tolka det till hur mycket värre mutationerna blivit vs vad vi lärt och åstadkommit. Jag tror att världens hantering är mycket fläckat av ekonomiska intressen. Vi kan inte hålla samhällena ner stängda även om det hade varit det bästa för att stoppa viruset utan att ekonomin skulle ta allt för stor skada. Det finns många ekonomiska intressen dessa vilar minst lika tungt över beslutfattarna som (de skörare och äldres samt lite yngres och lite friskares för vart ny variant) folkets hälsa.

Viruset anpassar sig alltid till värden, d v s blir lindrigare och lindrigare, samtidigt som sjukvården blir bättre på att hantera virus/sjukdomar allteftersom. Det är sen gammalt.

Det vi behöver ha med oss är att denna pandemi är minst lika mycket en hysteri och infodemi. D v s det starka krafter (t ex media, extremister, diktaturer) som lever på att "sälja" skräck, rädsla, osäkerhet o s v
Citera
2021-06-23, 15:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Cirka 50 i veckan om vi tar snittet sen 10 veckor tillbaks. Vad anser du att korrekt siffra är?

Runt 6 per dag och fallande i rullande medelvärde. Så 3-4 per dag just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in