Citat:
Kloka reflektioner.
Ja hur lättmanipulerade vi människor är...
Och fallet fascinerar av den anledningen.
- Hur två (på ytan iaf) vanliga, välfungerande, välanpassade, aktiva yngre medelålders mammor i medelklassidyllen så pass lätt kan manipuleras och låta sig sugas in i en destruktiv "kärleks"karusell som mer och mer handlar om kontroll, hat och svek och snurrar fortare och fortare tills något totalt brister.
Ja LW tyckte synd om SD i polisförhör, precis som Elisabeth Smart och så många andra som utsatts för mer eller mindre grov misshandel av manipulativa män(niskor).
Många i SDs omgivning tycks ha fått en beskyddarinstinkt gentemot honom, trots att de själva drabbas av hans beteende. Som mamman i barnboken "Mamman och den vilda babyn."
Både LW och HD var emotionellt och intellektuellt på en högre nivå än SD. LW med sina många talanger, engagemang, kreativitet och intressen och HD med sin yrkeserfarenhet som sjuksköterska och mod att våga köra bil i annat land.
För HDs del tror jag skam är en förklaring till mycket.
*Nu blev det ett långt svar, sorry.
Ja hur lättmanipulerade vi människor är...
Och fallet fascinerar av den anledningen.
- Hur två (på ytan iaf) vanliga, välfungerande, välanpassade, aktiva yngre medelålders mammor i medelklassidyllen så pass lätt kan manipuleras och låta sig sugas in i en destruktiv "kärleks"karusell som mer och mer handlar om kontroll, hat och svek och snurrar fortare och fortare tills något totalt brister.
Någon "stoppade en pinne i hjulet" skulle man kunna säga, om man vill låna en bild från SDs egen barndom.
Ja LW tyckte synd om SD i polisförhör, precis som Elisabeth Smart och så många andra som utsatts för mer eller mindre grov misshandel av manipulativa män(niskor).
Många i SDs omgivning tycks ha fått en beskyddarinstinkt gentemot honom, trots att de själva drabbas av hans beteende. Som mamman i barnboken "Mamman och den vilda babyn."
"Vad söt du låter" eller vad LW sa, när han sa något helt menlöst och osött.
Mannen hon blivit kär i och som gett henne löften men som hon på slutet hade ambivalenta känslor för.
HD försökte översätta hans egen mammas ord om babyn till samme barnslige man många år tidigare. Ville antagligen undvika att SDs pappas film får en pinsam scen.
Hon curlar honom genom livet (personlig assistent som Develi sa) och bortförklarar hans konstigheter även i polisförhör.
Hon har antagligen fått flickorna att se humor i hans beteende som en coping strategy. "Tokiga pappa". Som dottern sa;
"Pappa är lite udda, därför får han ta udda veckor"
Även en chef på ett av hans jobb noterar hans sociala tillkortakommanden och tycker lite synd om honom.
JG likaså antagligen.
Och SDs pappa. "Steffe... naj Steffe!"
Och BA och SOA såg ju antagligen länge en strulig, omogen men rar och hjälpsam son i honom.
"Alla kan göra misstag."
Mannen hon blivit kär i och som gett henne löften men som hon på slutet hade ambivalenta känslor för.
HD försökte översätta hans egen mammas ord om babyn till samme barnslige man många år tidigare. Ville antagligen undvika att SDs pappas film får en pinsam scen.
Hon curlar honom genom livet (personlig assistent som Develi sa) och bortförklarar hans konstigheter även i polisförhör.
Hon har antagligen fått flickorna att se humor i hans beteende som en coping strategy. "Tokiga pappa". Som dottern sa;
"Pappa är lite udda, därför får han ta udda veckor"
Även en chef på ett av hans jobb noterar hans sociala tillkortakommanden och tycker lite synd om honom.
JG likaså antagligen.
Och SDs pappa. "Steffe... naj Steffe!"
Och BA och SOA såg ju antagligen länge en strulig, omogen men rar och hjälpsam son i honom.
"Alla kan göra misstag."
Både LW och HD var emotionellt och intellektuellt på en högre nivå än SD. LW med sina många talanger, engagemang, kreativitet och intressen och HD med sin yrkeserfarenhet som sjuksköterska och mod att våga köra bil i annat land.
LW visade på stor självinsikt i sin situation med SD.
HD visade på (allt för stort) tålamod med densamme.
HD visade på (allt för stort) tålamod med densamme.
För HDs del tror jag skam är en förklaring till mycket.
Inte skam över att ha blivit bedragen, det skulle hon LW för (som lurade in hennes lille pojke i såna dumheter, som den elaka häxan i sagan som lockade lille Hans med godis).
Men skam över att inte ha räckt till som kvinna.
(Ironin i det när man ser utifrån vilken inte speciellt imponerande man det var hon ville räcka till för...)
Men skam över att inte ha räckt till som kvinna.
(Ironin i det när man ser utifrån vilken inte speciellt imponerande man det var hon ville räcka till för...)
*Nu blev det ett långt svar, sorry.
Ett mycket intressant svar, som inte alls kändes långt.
Dina reflektioner utifrån mitt inlägg är insiktsfulla och ger förståelse för hur människorna i det här dramat kan reagera.
Det är inte osannolikt att HD har slätat över mycket och bortförklart en hel del av SDs pinsamheter. Även kanske blivit avtrubbad och med tiden tyckt att det var helt normalt, han är bara lite tramsig och en pajas. Som @Medinsyn skrev, en glad färgklick.
Jag reagerade också på hur svärmoderna säger att barnet ärvt SDs hjärna och nederdelen av HD. HD slätar över det hela när SD reagerar med "vad menar du nu". Instinktivt kanske, vill släta över det i filmen, men jag undrade om det var en direkt förolämpning till HD och SD vet hur hans mor är?
Om min mamma hade agt något liknande, skulle jag aldrig tänka att hon menade något elakt, utan en felsägning. Anatomin måste för SDs mamma som var narkossköterska sitta som gjutet. Inte tar hon fel på panna och hjärna, och visst borde hon rättat sig.
HD är klippsk det tror jag också, och hon fattade direkt.
Samtidigt vet jag inte hur hon funkar när det gäller skam. Jag har förstått att kärnfamilj och fin fasad är viktigt (däri kanske en del av skambegreppet ligger inbyggt).
Men samtidigt verkar hon inte skämmas för efterloggningarna?
Men som Lena så klokt sa till FR, (A 168/375) om sig själv:
"har tappat all respekt för normala spärrar och hyfs, kan vräka ur mig precis vad som helst om både
henne och honom och deras relation och sätt att leva. ruskigt hur positioner kan förflyttas"
Lena såg det.
Jag måste säga att jag beundrar Lenas otroliga skärpa och insikt i sitt eget beteende.
Det är första steget till att kunna komma ur "missbruktet", att erkänna att man är "missbrukare". Därför känns det extra sorgligt att när hon nu var på väg att läka, på väg att klara av att bli fri från SD, då blir hon mördad.
Oj, rörigt inlägg. Tankarna flyger iväg ibland...