2021-07-29, 01:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jodå, han föll hårt. Så hårt att han inte klarade av att se någon i ögonen efter domen och därför tog livet av sig. Det retar mig att reglerna tydligen inte tillät att man tog in honom innan domen meddelades.
Det stämmer inte. Hovrätten hade kunnat begära SD häktad närsomhelst, omedelbart, åklagarna lämnade även in undwrlag för det, trots att det inte hade vehövts iom att hovrätten själva kan besluta om häktning. Nu i dett fall, valde domaren mfl att inte göra det, för de ansåg inte att det förelåg några indikationer på att den fysiskt och psykiskt starke SD inte skulle ställa till med någonting.
Citera
2021-07-29, 01:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är i detta sammanhang en stor skillnad mellan vad som är klandervärt och vad som är straffbart.

Även om man i efterhand förstår sammanhangen så kan man inte straffas för detta. Det vore kanske också olämpligt om man riskerar att dömas för att man dröjer för länge med att ange någon.

Man kan dömas för underlåtenhet att avslöja särskilt allvarliga brott (mord, våldtäkt mm), men det finns ingen skyldighet att avslöja ett redan avslutat brottsligt förfarande för den som först i efterhand får vetskap om brottet. Det spelar då heller ingen roll om det rör en närstående person eller inte. Även om vårt rättsmedvetande tycker något annat och även om man kanske borde vara skyldig att vittna om allvarliga brott som man får kunskap om i efterhand.

I detta fall hade mordoffret förmodligen redan avlidit (även om kroppen inte hittats) när de aktuella personerna väl fått kännedom om försvinnandet och kanske fått någon form av indirekt erkännande. Även om människorov kan anses vara ett pågående brott så är brottet avslutat när offret har dött.

Skyddande av brottsling är ett annan brott som kräver någon form av aktiv handling, det räcker inte med att underlåta att tala om att personen erkänt (i efterhand) eller att låta bli att berätta vad man vet i polisförhör. Däremot kan det bli ett brott i ett senare skede att förtiga sanningen i domstol.

För den som är intresserad finns det examensarbete vid Juridiska Institutionen Lunds Universitet med titeln "Underlåtenhet att avslöja brott - En möjlighet att kringgå beviskravet för medverkan?" 2017 som tar upp några av dessa problemställningar på ett lite mer lättläst sätt.
Jag ser vad du skriver, men i detta fall med olika individers delaktigheter, så undrar jag vad du vill ha sagt?
Det är uppenbart vilka som hjälpt SD att mörka vad som hände.
Citera
2021-07-29, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag ser vad du skriver, men i detta fall med olika individers delaktigheter, så undrar jag vad du vill ha sagt?
Det är uppenbart vilka som hjälpt SD att mörka vad som hände.

Den ursprungliga frågan var om vänner till SD begått någon form av brott genom att inte berätta vad de visste. Men tvärtemot vad många förväntar sig så har vi inte några lagar som kräver att man ska berätta om man känner till att någon har begått ett mord (om man bara fått kunskapen i efterhand).

Personen som omnämndes i inlägget som jag svarade på riskerade alltså inte fängelse även om han fått veta vem som begått mordet. Detta skapar i sin tur felaktiga förväntningar på polisen som man nu kanske kräver ska utreda vem som kände till vad i efterhand.

Däremot riskerar de som inte berättar sanningen att framstå i riktigt dålig dager när man läser domen (och värderingen av vittnesmålen) eller följer rapporteringen i media och det är kanske så långt man kan komma.
Citera
2021-07-29, 09:20
Medlem
Citat:
Den ursprungliga frågan var om vänner till SD begått någon form av brott genom att inte berätta vad de visste. Men tvärtemot vad många förväntar sig så har vi inte några lagar som kräver att man ska berätta om man känner till att någon har begått ett mord (om man bara fått kunskapen i efterhand).

Personen som omnämndes i inlägget som jag svarade på riskerade alltså inte fängelse även om han fått veta vem som begått mordet. Detta skapar i sin tur felaktiga förväntningar på polisen som man nu kanske kräver ska utreda vem som kände till vad i efterhand.

Däremot riskerar de som inte berättar sanningen att framstå i riktigt dålig dager när man läser domen (och värderingen av vittnesmålen) eller följer rapporteringen i media och det är kanske så långt man kan komma.

Hoppar in här och tackar för ett utförligt svar på det jag har funderat så mycket på. En hel del av molnen har härmed skingrats.

Hade SDs närmaste underlåtit att berätta för polisen om vad de visste om SDs mordplaner INNAN mordet, då hade det varit ett brott. Men att EFTER mordet ha förstått hur det låg till, utan att berätta detta - är inte ett brott, men däremot klandervärt.

Har jag förstått det rätt?
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-29 kl. 09:42.
Citera
2021-07-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hoppar in här och tackar för ett utförligt svar på det jag har funderat så mycket på. En hel del av molnen har härmed skingrats.

Hade SDs närmaste underlåtit att berätta för polisen om vad de visste om SDs mordplaner INNAN mordet, då hade det varit ett brott. Men att efter mordet ha förstått hur det låg till, utan att berätta detta - är inte ett brott, men däremot klandervärt.

Har jag förstått det rätt?
Nej. Det är en brottslig handling att hindra en polisutrednin gm att inte berätta det man vet. Om man håller tyst om sin vetskap att någon begått ett grovt brott tillkommer dessutom "skyddande av brottsling".
Citera
2021-07-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det stämmer inte. Hovrätten hade kunnat begära SD häktad närsomhelst, omedelbart, åklagarna lämnade även in undwrlag för det, trots att det inte hade vehövts iom att hovrätten själva kan besluta om häktning. Nu i dett fall, valde domaren mfl att inte göra det, för de ansåg inte att det förelåg några indikationer på att den fysiskt och psykiskt starke SD inte skulle ställa till med någonting.

Här kan man verkligen tala om en fatal missbedomning. Vad som helst hade kunnat hända. Nu tog SD sitt eget liv, men i chock och desperation över en dom som han säkert inte hade förväntat sig, hade andras liv kunnat vara i stor fara. Inte minst hans egen familj. Kanske var det därför de höll sig undan?
Citera
2021-07-29, 09:35
Medlem
Citat:
Nej. Det är en brottslig handling att hindra en polisutrednin gm att inte berätta det man vet. Om man håller tyst om sin vetskap att någon begått ett grovt brott tillkommer dessutom "skyddande av brottsling".

@Trie skriver att skyddande av brottsling blir ett brott om man på något sätt aktivt hjälper brottslingen. Att gömma personen eller mordvapnet, t.ex. Att inte göra något alls efter mordet ses som underlåtenhet.
Det ena brottsligt och det andra "endast" klandervärt alltså.

@Trie hänvisar till nedanstående :

Juridiska Institutionen, Lunds universitet. "Underlåtenhet att avslöja brott".
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-29 kl. 09:39.
Citera
2021-07-29, 09:37
Medlem
Citat:
@Trie skriver att skyddande av brottsling blir ett brott om man på något sätt aktivt hjälper brottslingen. Att gömma personen eller mordvapnet, t.ex. Att inte göra något alls efter mordet ses som underlåtenhet.
Det ena brottsligt och det andra "endast" klandervärt alltså.
Stämmer inte.
Citera
2021-07-29, 09:40
Medlem
Citat:
Stämmer inte.

Se mitt tillägg ovan.
Citera
2021-07-29, 10:11
Medlem
Citat:
Se mitt tillägg ovan.
"Uppsåtligt försvårande av utredning" är tydligen inget brott. Där hade jag fel. Men vad gäller "Skyddande av brottsling" så gäller detta:

11§ brottsbalken. Brottet innebär att någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat sätt motverkar att brottet uppdagas eller beivras. Straffet för skyddande av brottsling är böter eller fängelse i högst ett år.

Det handlar om den sammantagna bevisningen. Om det är en familjemedlem så kan det finnas skäl att fria denna personen. Om HD hade full vetskap om brottet, men håller tyst, så är det inte säkert att hon fällts om hon, trots att de var skilda, anses vara familjemedlem. Hon var ju anhörig under tingsrättsförhandlingarna och behövde därmed inte gå in som edsvuren. Jag kan tänka mig att det är en värdering som görs av domaren i slutändan - som allt annat. Om det varit JG som hade full insyn om brottet, så blir det en annan sak.

Det fetade ovan är ju också diskutabelt. Han BLEV både åtalad, friad och sedan fälld. Frågan är hur man då ser på eventuell tystnad från HD och JG. Skulle det i slutändan spela någon roll eftersom SD stod inför skranket.

Juridik är en tolkningsfråga - inte en exakt vetenskap. Och det är detta som gör det så svårt.

Edit: Ett lagförslag finns: Genom att kriminalisera uppsåtliga lögner under förundersökningen ges den misstänkte incitament att tala sanning, något som tyvärr helt saknas idag till stor kostnad och men för rättsväsendet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/brottsbestammelse-om-uppsatligt-forsvarande-av_H3021130
Senast redigerad av Picasso2 2021-07-29 kl. 10:16.
Citera
2021-07-29, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:

Är det många som tror att vi har lagar som kräver att folk ska berätta?

Nu tror jag nog att gemene man vet att det till och med går bra att låta som JG, HD, SOA och SD i rätten.
Dvs tappa minnet på lämpligt ställe, humma, smacka och svamla.
Varav det går bra att ljuga utanför skranket likaså.
Att bevisbördan åligger en åk och att dess innan krävs en viss häktningsgrund är inte direkt raketvetenskap.

Men när det visar sig att nån ljuger, döljer och daltar med info kring en brottsling som mördat är det liksom inte ok längre när fru justitia väl inträder med ena vågskålen nedtyngd.
Speciellt om det berör främjande av brott, att skydda eller rent av vetskap om nån medlöpare som varit delaktig i mordet.
Följande är alltså en sanning med modifikation:
Citat:
Personen som omnämndes i inlägget som jag svarade på riskerade alltså inte fängelse även om han fått veta vem som begått mordet.
För övrigt är det en samvetsfråga, ett jävla lass att bära och ha ångest över år ut och åt in.
Citera
2021-07-29, 10:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
"Uppsåtligt försvårande av utredning" är tydligen inget brott. Där hade jag fel. Men vad gäller "Skyddande av brottsling" så gäller detta:

11§ brottsbalken. Brottet innebär att någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat sätt motverkar att brottet uppdagas eller beivras. Straffet för skyddande av brottsling är böter eller fängelse i högst ett år.
Tries inlägg tolkar jag som att det krävs en aktiv handling av något slag för att man ska kunna dömas för skyddande av brottsling.
Bara kunskapen (i efterhand) om att någon har mördat räcker inte.

Är inte JG ett lämpligt exempel på detta?
Hans raderande under polisförhöret skulle kunna ses som skyddande av brottsling.
Detsamma gäller HD men eftersom hon är närstående så blir det svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in