2021-06-23, 10:03
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Kallar du Israels maktutövning på ockuperad mark för demokrati?

Jag med många andra anser att statsskicket är föremål för diskussion först efter en statsbildning, något som Israel förvägrar sina grannar genom att härska och söndra.

Jag kan bara konstatera att det är tur att era åsikter saknar relevans.
Citera
2021-06-23, 10:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Att Israel skulle vara en apartheidstat är något som enbart existerar i ditt sinne.
Mitt och ett par israeliska f.. ambassadörer i Sydafrika, för att ta ett par exempel på folk som ser Israel som en apartheidstat:
https://www.groundup.org.za/article/israeli-ambassadors-compare-israel-south-africa/
Citera
2021-06-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tja, den diskussionen är relaterad till konflikten men blir lätt off-topic. Jag förstår bättre konflikten genom nationalismens ögon, jag förstår Palestinsk och Israelisk stolthet över att vara ett folk och drömmen om en nation med vedertagna gränser. Jag skulle önska att dessa båda ideèr kunde samexistera. Världsliga stater, utan inblandning av Gud eller fanatiker.

För OM vi ska släppa in religionen, att Gud gav Judarna landet. Då biter inga argument i världen. Likaså om vi ska tro på Islams lära om mot ett krig mot Judarna, vad har då de ickereligiösa för motargument? Du kan inte argumentera mot Guds vilja, om du tror.

Visst är det så, men man kan börja med att exempelvis ta bort incitamenten för att bli martyr genom att stoppa bistånd som går till utbetalningar till efterlevande.

Hur man ska få ortodoxa judar att tappa intresset att stå och planlöst nicka emot klagomuren kan vara en än svårare nöt att knäcka.
Citera
2021-06-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mitt och ett par israeliska f.. ambassadörer i Sydafrika, för att ta ett par exempel på folk som ser Israel som en apartheidstat:
https://www.groundup.org.za/article/israeli-ambassadors-compare-israel-south-africa/

Att några anser att Israel är en apartheidstat bidrar knappast till fred, men det verkar ju inte vara så intressant för dig och de du helst lierar dig med?
Citera
2021-06-23, 10:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Hur kan du undgå att min inställning i frågan är att det vore bäst om alla parter inser det barnsliga i att tro på gud och slutar upp med att "käbbla" för att citera en av världens främsta förhandlare?
Det är lättare att lösa konflikter om land, krig, förtryck osv än att få folk att sluta tro på gud.

Men om man kan fokusera på de verkliga problemen och på att ge alla en dräglig tillvaro i fred så kommer man framåt.
Citera
2021-06-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är lättare att lösa konflikter om land, krig, förtryck osv än att få folk att sluta tro på gud.

Men om man kan fokusera på de verkliga problemen och på att ge alla en dräglig tillvaro i fred så kommer man framåt.

Jag såg en dokumentär som gick ut på att många Palestinier har blivit beroende av att status quo upprätthålls i frågan. Man har helt enkelt vant sig vid att leva på bidrag, om än knappa eftersom den korrupta regimen i första hand fyller sina fickor och låter folket svälta och agera mänskliga sköldar som tack.

Jag förutsätter att många Judar på samma sätt tryggar sitt levebröd genom att situationen upprätthålls.
Citera
2021-06-23, 10:44
Avstängd
Citat:
Att några anser att Israel är en apartheidstat bidrar knappast till fred, men det verkar ju inte vara så intressant för dig och de du helst lierar dig med?
För att kunna lösa problem måste man först erkänna dem. Att Israel bedriver en ren apartheidpolitik på Västbanken är ett av dessa problem.
Citera
2021-06-23, 10:50
Medlem
Citat:
För att kunna lösa problem måste man först erkänna dem. Att Israel bedriver en ren apartheidpolitik på Västbanken är ett av dessa problem.

Så problemen skulle lösas om Israel erkände att de bedriver apartheidpoitik på Västbanken, något de alls inte gör enligt i stort sett enigt (du behöver inte länka till någon diktator eller företrädare för någon terrororganistation, exempelvis Hamas som håller med dig) världssamfund?
Citera
2021-06-23, 11:01
Avstängd
Citat:
Så problemen skulle lösas om Israel erkände att de bedriver apartheidpoitik på Västbanken, något de alls inte gör enligt i stort sett enigt (du behöver inte länka till någon diktator eller företrädare för någon terrororganistation, exempelvis Hamas som håller med dig) världssamfund?
Det var inte vad jag skrev. Vad jag hävdade var att Israel måste erkänna problemet för att ens börja försöka lösa det. Till vilken av dina kategorier anser du sen att de där två Sydafrikaambassadörerna hör? Ser du israeliska staten som diktatur eller terrororganisation?
Citera
2021-06-23, 11:08
Medlem
Citat:
Det var inte vad jag skrev. Vad jag hävdade var att Israel måste erkänna problemet för att ens börja försöka lösa det. Till vilken av dina kategorier anser du sen att de där två Sydafrikaambassadörerna hör? Ser du israeliska staten som diktatur eller terrororganisation?

Israel är en demokrati enligt ett enigt världssamfund, samtidigt som Palestina är en diktatur eftersom fria val inte sker.

Vad ambassadörerna tycker och tänker lägger jag i samma låda som det katten skiter.

Borde inte Palestina sträva efter att bli en demokrati så man kan förtjäna det erkännande Margot Wallström skickade med i ett cornflakespaket helt utan motkrav?
Citera
2021-06-23, 11:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag såg en dokumentär som gick ut på att många Palestinier har blivit beroende av att status quo upprätthålls i frågan. Man har helt enkelt vant sig vid att leva på bidrag, om än knappa eftersom den korrupta regimen i första hand fyller sina fickor och låter folket svälta och agera mänskliga sköldar som tack.

Jag förutsätter att många Judar på samma sätt tryggar sitt levebröd genom att situationen upprätthålls.
Både Israel och Palestina är beroende av bidrag.

Men tillbaka till diskussionen om religion. Visste du att judar, kristna och muslimer levde tillsammans i Palestina i hundratals år?

Konflikten började i början av 1900-talet när europeiska sionister fick för sig att de skulle ha ett eget land för judar, de fick sin inspiration från den tidens kolonialmakter.
Så de flyttade till Palestina och la beslag på mark, antingen genom köp eller genom att driva bort folk från deras gårdar. Detta fortsatte länge och 1948 fick de FNs godkännande till en egen stat i en del av Palestina.
1967 roffade de åt sig resten av Palestina också. De ockuperar Västbanken, inklusive östra Jerusalem och Gaza och trakasserar ständigt de nästan 5 miljonerna palestinierna där, när de inte bombarderar dem. Det är apartheidpolitik.

Så ser situationen ut, och det är bakgrunden.
Vad skulle du göra om du var palestinier och drevs från ditt hem? Flytta till Europa? Acceptera den dagliga pinan, den dagliga förödmjukelsen? Göra motstånd?

Varför kan inte judarna leva tillsammans med palestinierna på samma villkor som dem? Varför måste de ha egen stat? Folk förstod redan från början att det skulle leda till svåra konflikter.
Citera
2021-06-23, 11:12
Avstängd
Citat:
Vad ambassadörerna tycker och tänker lägger jag i samma låda som det katten skiter.
Så höga israeliska diplomater säger något du inte vill höra skiter du helt plötsligt i det. Du gillar Israel, bara inte just de israelerna. Försöker inte ens bemöta deras argument.

Citat:
Borde inte Palestina sträva efter att bli en demokrati så man kan förtjäna det erkännande Margot Wallström skickade med i ett cornflakespaket helt utan motkrav?
Palestina är ockuperat. Inte ideala förhållanden för att bygga en demokratisk stat. Rätt unikt egentligen att man kräver att palestinierna skall bygga en fungerande stat medan de fortfarande är under militär ockupation och Israel kontrollerar territoriet och koloniserar allt större del av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in