2021-06-05, 15:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Glöm inte att få i dig vätska och lite näring ibland. Vi vill inte att du kollapsar bakom dina youtubeklipp.

Du menar att en rabiat bosättare på Västbanken ska tas på samma dignitet som ett uttalande från en officiell person från regeringen? Och vi ska ta dig på allvar i tråden när du tycker det?
Citera
2021-06-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det var ett anfallskrig där USA skulle ockupera Storbritannien. Den var betydligt viktigare än vad folk idag tror, Hitler byggde ganska mycket av sina planer för AVK under förmodan att USA skulle kriga mot Storbritannien innan Operation Sea Lion.

Hur är det med den ärvda intelligensen? Du är fortfarande ute och slirar i OT-träsket, varje dag.
Du får skriva hur dåligt du vill, det tillåter FB, men håll till iaf till ämnet. Hur svårt?
Citera
2021-06-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Självklart var erövringen av Västbanken 1967 planerad. Det är så himla bisarrt att västvärlden gått på den infantila sionistiska propagandan om att Sexdagarskriget "egentligen" var ett försvarskrig och att man bara "råkade" erövra just de områdena som sionisterna anser att judarna har rätt eftersom de omnämns i toran.

Ett av världens smartaste folk (som planerade sin sionism i decennier) "råkade" inte erövra mark.
Det är den här halheten som ratar gallfeber på mig. Man vinner, och drar ändå på sig offerkoftan och man erövrar mark och har mage att påstå att man "råkade" erövra mark. Det är äcklig retorik.
Alla krig gör människor dumma i huvudet men Israel vinner nog falskhetstävlingen i år..
Israelerna får ju Bush Jr att se ut som en korgosse ..
De ska alltid ha alla kakor och behålla dem.. de kan aldrig bestämma sig.
Är de det utvalda folket? Är de överlägsna palsestinierna? Vinner de? Är de smartast i regionen?
Ärliga svar=ja på alla frågor.. Men på något sätt lyckas israelerna alltid krångla sig ur segerkransen och sprida Orwellskt skitsnack ..
Citera
2021-06-05, 15:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ett av världens smartaste folk (som planerade sin sionism i decennier) "råkade" inte erövra mark.
Det är den här halheten som ratar gallfeber på mig. Man vinner, och drar ändå på sig offerkoftan och man erövrar mark och har mage att påstå att man "råkade" erövra mark. Det är äcklig retorik.
Alla krig gör människor dumma i huvudet men Israel vinner nog falskhetstävlingen i år..
Israelerna får ju Bush Jr att se ut som en korgosse ..
De ska alltid ha alla kakor och behålla dem.. de kan aldrig bestämma sig.
Är de det utvalda folket? Är de överlägsna palsestinierna? Vinner de? Är de smartast i regionen?
Ärliga svar=ja på alla frågor.. Men på något sätt lyckas israelerna alltid krångla sig ur segerkransen och sprida Orwellskt skitsnack ..

Men lögner genomskådas till slut, karma kan drabba sionister lika väl som andra. Som man bäddar får man ligga. Israels fiender blir allt fler. Det är väldigt roligt!
Citera
2021-06-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Men lögner genomskådas till slut, karma kan drabba sionister lika väl som andra. Som man bäddar får man ligga. Israels fiender blir allt fler. Det är väldigt roligt!

Så är det, men roligt är det ju inte. Megakonflikter som denna kan få pyskunka och försvinna gradvis men detta är nog inte en sån konflikt. Det finns för stor obalans för en lugn upplösning.

Leker vi med tanken att Israel drog sig tillbaka på en eftermiddag och försökte ångra sig, blir det ändå inte lugnt. Även om vi trollade fram en tvåstatslösning idag, skulle de underliggande spänningarna alltid göra sig påminda på otäcka sätt.

Ska båda sidor plötsligt glömma sina dödsoffer? Ska man glömma ärvt ont blod? Hur ska man plötsligt bli icke-paranoid och lita på grannen? Hur ska båda sidor mentalt förändras, bli friska?

Grundpremissen har egentligen inte förändrats på 70 år. Israels grannar ville inte ha FN:s och Västs lösning efter 2.a världskriget men det sket man i. Med väntat resultat. Hur lagar man en region med en sådan grund? Finns det en fredslösning överhuvudtaget?

Det är ju inte gamla brott man ska glömma heller, om man vil gå vidare. Hur många generationer tar det att laga sju decenniers skador?

Den här konflikten är så infekterad att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Israel har ju inte betett sig som en värdig vinnare heller. Tvärtom, tvärtom.. Behandlingen av obeväpnade palestinier framstår som sadistiskt. Jag kan inte komma ifrån tanken att israelerna agerar ut sitt trauma. Och är det konstigt?

Israel bildades 3 år (!) efter 2:a världskriget, när judarna inte var i närheten av någon traumabearbetning. Det är en absurd situation. Israelerna har inte gjort upp med sin historia och beter sig som en supermakt, ett USA i miniatyr.. det är ett makabert skådespel.

Israel är så långt ifrån en supermakt man kan komma.

Jag utesluter inte att Israel upphör att existera, men hur kan jag inte gissa.
Citera
2021-06-05, 16:58
Avstängd
Citat:
Leker vi med tanken att Israel drog sig tillbaka på en eftermiddag och försökte ångra sig, blir det ändå inte lugnt. Även om vi trollade fram en tvåstatslösning idag, skulle de underliggande spänningarna alltid göra sig påminda på otäcka sätt.
Klart det inte går att trolla fram en lösning på en dag.
1. Israel avvecklar bosättningarna.
2. Man ersätter den israeliska ockupationsmakten med en internationell ockupationsstyrka.
3. Man satsar på att på riktigt bygga upp Palestina, gynna en verklig demokrati snarare än att hjälpa ledare man ser som bekväma.
4. Istället för ockupation satsar Israel på att bygga upp Palestinas näringsliv, ger kompensation för stulen mark osv. (Jag är säker på att det i praktiken ändå blir USA som står för notan).
5. Kan man bara trappa ned konflikten kan man kanske lösa den på en generation eller två.
Citat:
Grundpremissen har egentligen inte förändrats på 70 år. Israels grannar ville inte ha FN:s och Västs lösning efter 2.a världskriget men det sket man i.

Inte ens FN ville ha FN:s lösning. Det var hårda påtryckningar från ett fåtal länder där t ex Filippinernas representant tänkt rösta nej, men efter ett ilsket samtal från Truman vart denne bortbytt och den nya representanten röstade ja till delningsplanen.
Citat:
Israel bildades 3 år (!) efter 2:a världskriget, när judarna inte var i närheten av någon traumabearbetning. Det är en absurd situation. Israelerna har inte gjort upp med sin historia och beter sig som en supermakt, ett USA i miniatyr.. det är ett makabert skådespel.
Det var inte några förintelseöverlevare som låg bakom Israels skapande. Ben Gurion, Begin m fl hade varit där nere långt tidigare och varit mer upptagna med att slåss med britterna.
Citat:
Israel är så långt ifrån en supermakt man kan komma.
Det är en regional supermakt med långt starkare militär än grannländerna och tillräckligt med kärnvapen för att slå ut halva jorden. Räcker inte det?
Citat:
Jag utesluter inte att Israel upphör att existera, men hur kan jag inte gissa.
I så fall genom inre strider.
Citera
2021-06-05, 17:06
Medlem
Mycket intressant texter, som bla handlar om obearbetade trauman, psykiska låsningar och den psykologiska (djupt probelmatiska) bakgrunden till bildandet av staten israel:

https://www.awakeninthedream.com/articles/israel-is-outgassing-its-unhealed-trauma

https://manchesterhistorian.com/2020/the-impact-of-trauma-on-israeli-identity-by-frankie-vetch/

Alla som har läst en psykologibok kan se att judarnas gamla trauma (förintelsen under 2:a världskriget) och krigsvansinnet som pågår nu, överlappar varandra. Judarna har också en urgammal traumatisk historia, som jag tvivlar på att man gjort upp med.

Det vimlar av psykologiska minor. Just nu verkar israelerna trampa på allihop på samma gång.

Att israelerna agerar ut, att de sitter fast i ett obearbetat trauma, är inget jag hittat på såklart. Massor av människor (både judar och icke-judar) har grubblat över problemet i åratal..
Citera
2021-06-05, 17:17
Avstängd
Citat:
Att israelerna agerar ut, att de sitter fast i ett obearbetat trauma, är inget jag hittat på såklart. Massor av människor (både judar och icke-judar) har grubblat över problemet i åratal..
Eller också ser man att Israel bara agerar som andra expansionistiska stater genom åren. Vad var det för trauma som fick USA att härja bland ursprungsbefolkningen osv?

Nakam däremot kanske man skall se som resultatet av ett trauma.
Citera
2021-06-05, 17:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Så är det, men roligt är det ju inte. Megakonflikter som denna kan få pyskunka och försvinna gradvis men detta är nog inte en sån konflikt. Det finns för stor obalans a.
En förutsättning för att dämpa Israels aggressioner är att omvärlden reagerar. Det är nog den enda förutsättningen, tror jag, och jag tror vi ser början på det nu.
Citera
2021-06-05, 17:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hamas är ju betydligt mer expansionspolitiska än Israel vilket inte verkar vara något problem för er.
Hur yttrar sig det?
Citera
2021-06-05, 17:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur yttrar sig det?

Att de inte bara ska ta över Israel men också resten av arabvärlden och enligt Moab Hassan Yousef också resten av världen som Koranen faktiskt kräver av rätttrogna muslimer (om du läser den så står det uttryckligen).
Citera
2021-06-05, 18:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Att de inte bara ska ta över Israel men också resten av arabvärlden och enligt Moab Hassan Yousef också resten av världen som Koranen faktiskt kräver av rätttrogna muslimer (om du läser den så står det uttryckligen).
Det är nog bara du som tror på sådana påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in