2021-06-18, 21:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGustafsson
Anledning att jag frågade var därför att jag för tillfället är arbetsbefriad men fortfarande jobbar på pappret - fast jag behöver inte gå till jobbet så att säga. I min värld är det inte självklart hur man ska göra i det läget.

Men om du är hundra på att det fungerar så då litar jag på det.

Det är relativt vanligt att en anställd blir arbetsbefriad fram till anställningen upphör och det är inget konstigt med det. Om en anställning t.ex. upphör p.g.a. arbetsbrist så är det ju humant att skicka hem personen istället för att denne ska sitta och glo på en stol eller läsa dagstidningen i typ en månads tid. Det vinner ingen på.

Som sagt - du kan inte få lön och stämpla samtidigt. Vid vilket datum lönen trillar in är egalt, men avgångsvederlag räknas som lön.
Citera
2021-06-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är relativt vanligt att en anställd blir arbetsbefriad fram till anställningen upphör och det är inget konstigt med det. Om en anställning t.ex. upphör p.g.a. arbetsbrist så är det ju humant att skicka hem personen istället för att denne ska sitta och glo på en stol eller läsa dagstidningen i typ en månads tid. Det vinner ingen på.

Som sagt - du kan inte få lön och stämpla samtidigt. Vid vilket datum lönen trillar in är egalt, men avgångsvederlag räknas som lön.
👍🏻 Tack, då vet jag.
Citera
2021-06-19, 11:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Idag får man väl typ 22000/mån från fkassan för att göra typ ingenting många som föredrar det före att jobba i den här värmen...
Citera
2021-06-19, 19:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så du har en urusel A-kassa på 9500 efter skatt och jämför det med 17 000 som du får av att jobba.

Du kan lugnt räkna med att AF kommer jaga dig. Du måste skicka in aktivitetsrapporter och efter en tid får du gå och städa hos Samhall.

Lycka till!

Du har glömt att man har jobbskatteavdrag om man jobbar.
25.000 kr i lön före skatt blir för en stockholmare 20.000 kr netto i handen.
Citera
2021-06-19, 20:50
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Ja vad tror du din tomte? Du får nästan dubbelt netto med en lön på 25000 kr/mån eftersom jobbskatteavdrag inte gäller A-kassa.
Citera
2021-06-19, 21:14
Medlem
Hade själv möjligheten att få ut 30k efter skatt för att gå hemma och vara sjukskriven när jag hade skadat min arm.

20 062kr efter skatt från akassan då jag är med i Kommunal och har inkomstförsäkring via Folksam, sen skulle jag även ha fått 10k efter skatt från en privat försäkring som jag hade för ett tag sedan (kostade dryga 599kr/månad).

Idag så ångrar jag väl att jag fortsatte att jobba på trots skadan men trivdes riktigt bra med jobbet och att sitta hemma har aldrig varit min grej.
Citera
2021-06-20, 00:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Hade själv möjligheten att få ut 30k efter skatt för att gå hemma och vara sjukskriven när jag hade skadat min arm.

20 062kr efter skatt från akassan då jag är med i Kommunal och har inkomstförsäkring via Folksam, sen skulle jag även ha fått 10k efter skatt från en privat försäkring som jag hade för ett tag sedan (kostade dryga 599kr/månad).

Idag så ångrar jag väl att jag fortsatte att jobba på trots skadan men trivdes riktigt bra med jobbet och att sitta hemma har aldrig varit min grej.

Bra beslut och ett starkt kvitto på din arbetsmoral och absolut inget att ångra, att sitta hemma arbetslös suger stenhårt. Att TS ens kan överväga att få drygt 9k netto som arbetslöst hjon istället för nästan 20 netto som löntagare är svårbegripligt. Man mår alltid bättre att ha ett jobb, för att inte nämna hur mycket mer man har råd med när man jobbar.
Citera
2021-06-20, 20:28
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag skulle välja att jobba, även om det var ett simpelt städjobb så skulle jag ta det, jag skulle bli skogstokig av att bara gå hemma. 4 veckors semester både räcker å blir över för mig.
Citera
2021-06-21, 21:24
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Vara hemma.
Citera
2021-06-22, 13:58
Medlem
Kan min a kassa se om jag studerar?

Kan min a kassa se att jag studerar om jag inte gör en ansökan på CSN?
Citera
2021-06-22, 14:10
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danieel90
Kan min a kassa se att jag studerar om jag inte gör en ansökan på CSN?

Du, jag sitter så in i helvete i skiten för jag plockade ut 20 dagar under 2 månader när jah hade sommarlov från plugger för 2 år sen. Så se till att du har ryggen fri !

Ring a-kassan. Du får inte studera och plocka a-kassa samtidigt. Inte när det är studieuppehåll
Citera
2021-06-22, 14:32
Medlem
Alltså jag pluggar komvux men har inte rätt till studiemedel till 8 augusti typ. För att jag faila en kurs. Kan jag inte få ersättning till dess??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in