Citat:
Ursprungligen postat av
JanGustafsson
Har blivit meddelad att jag inte behöver komma tillbaka till arbetet mer, fast jag har ett kontrakt som ger mig lön i ett par månader till. Jobbet har även meddelat mig att min normala lön kommer utbetalas precis som vanligt som att jag går till jobbet varje dag och arbetar.
Men hur gör jag med akassan? Jag har begärt, och fått, arbetsgivarintyg från arbetsgivaren samt skickat det till akassan vilket de mottagit. Kan jag söka akassa nu direkt, eller är det först den dagen som mitt kontrakt löper ut - dvs första dagen jag inte längre får pengar i från företaget som jag ska börja stämpla?
Eller är det upp till mig själv. Dvs om jag vill jag ”slösa” av mina akassedagar eller inte?
Jag har svårt att tro att du får ta ut A-kassa samtidigt som du har lön. Min man fick ett års avgångsvederlag när företaget han arbetade var tvungna att dra ner på folk, och han skulle inte få någon A-kassa det året - men å andra sidan så fick han jobb ganska snabbt efteråt och då fick han ju pengarna från förre arbetsgivaren som lite bonus.
Ring din A-kassa och fråga, det blir ju tråkigt om de upptäcker att du gör något otillåtet och du straffas på något sätt.