2021-06-22, 11:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om L mot förmodan lyckas att ta sig in i riksdagen och får en vågmästarroll så kan man inte påstå att parti saknar relevans.

Annie har historiskt visat att hon snabbt kan bryta sina ord. Du kommer säkert ihåg att hon skulle käka upp sina skor än att bli ett stödhjul åt en Löfven-regering. Vad hände? Har hon ätit upp sina skor ännu?

Jag tror inte ett dugg på Lööfs ord. Hon kan snarare använda sig av detta och hävda att den politiska situationen gör att hon tvingas samarbeta med V än att SD ska få inflytande. Detta tror jag även att en stor del av dessa väljargrupp också kan acceptera.

L ligger på 2,3% nu så jag utgår från att de inte kommer in, sannolik klarar de inte ens 2,5% som ger dem partistöd.

Men skulle de mot all förmodan komma in och accepteras i en M-regering så kommer de att förgifta den och förstöra denna regering Det leder bara till regeringskris och att makten går tillbaks till S.
Citera
2021-06-22, 11:55
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
OK. Konstigt att regeringen gav just henne uppdraget, men det är ju fortfarande en statlig utredning, inte någon motion från vänsterpartiet.

Du kan väl ändå hålla med om att risken är överhängande att Nooshi utgått från vänsterpartiets syn på ägarfrågan när hon författade utredningen och att anledningen till att just hon står som författare kan vara en form av belöning för att V agerade stödparti för JÖK-en?

Citat:
Nu har jag inte försvarat förslaget ifråga, men det är ju märkligt att alliansregeringen inte avskaffade exploatörsreglerna under sina år vid makten om de som du påstår innebär att man avskaffar äganderätten.

Nu är det ju inte enbart jag som påstår att det kan liknas vid stöld om en kommun tvångsinlöser egendom utan att betala för sig. Jag ska erkänna att jag inte kände till att detta förfarande var möjligt innan jag hörde talas om Nooshis utredning under vintern 2018 om jag minns rätt, varför jag också kritiserar det faktum att en sån regel inte togs bort tidigare.
Citera
2021-06-22, 11:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Nu är jag trött på strulande och käbblande politiker.

Tvinga ledaren för det största partiet att bilda regering med tillräckligt många andra
partier, i storleksordning, tills hen får en majoritet riksdagen!

Dvs
Socialdemokraterna: 100 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna: 100 + 70 = 170 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna + Sverigedemokraterna: 100 + 70 + 62 = 232 mandat > 175

Klart!

Inte min favoritregering, men

Majoritetsregering!
Maximal demokrati!
Makten utgår maximalt från folket!

Alla konflikter kan och måste lösas internt i regeringen, och inte i media.
Citera
2021-06-22, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Knäpptyst ifrån Centern.

Ingen uppdatering på Twitter av häxan Annie Lööf på 24 timmar.

Det jag har hört ifrån en lokal centerpartist är att majoriteten i deras styrelse/riksdagsgrupp inte vill ha något som helst samarbete med V. Man vill hålla dom på avstånd på samma sätt som SD och hellre tar ett extraval.

Så problemet är inte specifikt punkt 44 - det kan dom tänka sig rucka på och sen köra klassiska "tog ansvar, mitt i en pandemi, yada yada yada"

Problemet blir budgeten. Nooshi kräver att dom ska förhandla om den för att stå bakom den - här motsätter sig C. Dom låter inte V förhandla om budgeten så även om Steffe klamrar sig fast nu så kommer inte hans budget gå igenom.
I så fall var de extremt oskickliga som inte ruckade på den innan misstroendevotumet. Då hade inte L kunnat hävda att Januariöverenskommelsen var bruten, och C hade inte behövt sätta sig i budgetförhandlingar med V i höst.
Citera
2021-06-22, 11:59
Medlem
Som vissa redan har varit inne på så har läget förändrats sen omröstningen. Det handlar inte längre bara om punkt 44 i jöken. I och med att liberalerna har bytt sida så måste C+S+Mp ha aktivt stöd av V för att få igenom en budget. Röstar V gult till Jökarnas budget vinner högerbudgeten.

Det är numera politiskt självmord för KD+M att inte gå fram med en gemensam budget och ska L ha någon förhoppning av att locka tillbaka höger väljare måste de nog också stödja en sådan budget. Att SD skulle lägga ner sina röster för att släppa fram en vänsterbudget för väl anses vara mindre sannolikt.

Samtidigt så har V sagt att de bara trycker grönt för sin egna budget eller en som de har förhandlat. Så C måste alltså numera förhandla budget med V för att kunna få till en Midsommar-fars, förlåt Juniavtal.

Så även om Löfven inte har en majoritet emot sig i riksdagen om punkt 44 stryks och C köper detta så får han inte igenom sin budget.

Och att förhandla budget med V är nog ett allt för beskt piller att svälja för C. Och att inte stödja en högerbudget hade nog varit den definitiva spiken i kistan för Liberalerna.

Prekärt läge helt enkelt.
Citera
2021-06-22, 11:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
L ligger på 2,3% nu så jag utgår från att de inte kommer in, sannolik klarar de inte ens 2,5% som ger dem partistöd.

Men skulle de mot all förmodan komma in och accepteras i en M-regering så kommer de att förgifta den och förstöra denna regering Det leder bara till regeringskris och att makten går tillbaks till S.

Tvärtom så kommer en renodlad högerregering som för högerpolitik inte att bli långlivad om den ens kommer till makten (osannolikt i sig). De flesta av väljarna - även de borgerliga - gillar den svenska välfärden. Att alliansen föll berodde på att de drog för långt åt höger under Reinfeldt.

L är garanten för att en borgerlig regering inte ska bli en dagslända.
Citera
2021-06-22, 12:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nu är jag trött på strulande och käbblande politiker.

Tvinga ledaren för det största partiet att bilda regering med tillräckligt många andra
partier, i storleksordning, tills hen får en majoritet riksdagen!

Dvs
Socialdemokraterna: 100 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna: 100 + 70 = 170 mandat < 175
Socialdemokraterna + Moderaterna + Sverigedemokraterna: 100 + 70 + 62 = 232 mandat > 175

Klart!

Inte min favoritregering, men

Majoritetsregering!
Maximal demokrati!
Makten utgår maximalt från folket!

Alla konflikter kan och måste lösas internt i regeringen, och inte i media.

Det går inte att tvinga partier att samarbeta med varandra och dessutom inser UK att det skulle vara direkt anti-demokratiskt att M+S bildar regering. En bred regering av detta slag som förstås även inkluderar C ar varit Annies vilja just för att det då inte spelar någon roll hur väljarna röstar. Men då kan man lika gärna avskaffa valen och öppet erkänna att vi inte har demokrati.
Citera
2021-06-22, 12:04
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
dessutom inser UK att det skulle vara direkt anti-demokratiskt att M+S bildar regering.

Så vad är problemet? Vår regering har varit direkt anti-demokratisk ganska länge nu!
Citera
2021-06-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det publicerades nyligen en rapport över skjutningar och bombningar, den toppade Sverige, efter att ha legat i botten för 20 år sedan.
Det är jag medveten om. Den organiserade brottsligheten och klanerna har fått sitt grepp om Sverige. Fortfarande är dessa brott sällsynta utanför den kriminell miljö. Enligt brå-rapporten från 2020 så är Sverige annars ett ganska genomsnittligt land i Europa vad gäller annan brottsstatistik. Den slutsats som dragits är att det i Sverige skapats en särskild gruppdynamik i den kriminella miljön, likt den som tidigare upplevdes i USA (gängkrigen fast i mindre skala), där skjutningar utlöser varandra. Är övertygad om att detta kan vändas med rätt metoder och framförallt när dessa människor hamnar bakom lås och bom.
Citera
2021-06-22, 12:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du kan väl ändå hålla med om att risken är överhängande att Nooshi utgått från vänsterpartiets syn på ägarfrågan när hon författade utredningen och att anledningen till att just hon står som författare kan vara en form av belöning för att V agerade stödparti för JÖK-en?

Nu är det ju inte enbart jag som påstår att det kan liknas vid stöld om en kommun tvångsinlöser egendom utan att betala för sig. Jag ska erkänna att jag inte kände till att detta förfarande var möjligt innan jag hörde talas om Nooshis utredning under vintern 2018 om jag minns rätt, varför jag också kritiserar det faktum att en sån regel inte togs bort tidigare.

Det kan ju också vara så att hon bedömdes som särskilt kompetent att utredan frågan. Hon har ju ägnat en stor del av sin karriär innan hon blev partiledare åt bostadspolitiken. Men visst, knappast sannolikt att hon lägger fram ett förslag som strider mot vänsterpartiets syn på de här frågorna.

Annars kan man ju konstatera att exploatering av mark och nybyggnation alltid leder till bråk och att alla länder har mer eller mindre tvingande regler kring detta. Till och med i USA har man ju begreppet eminent domain som kritiserats för att det inskränker äganderätten.
Citera
2021-06-22, 12:10
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/marta-stenevi-mp-vill-skriva-ett-juniavtal

MP:s Stenevi har inte förstått nåt utan tror att alla (utom SD) kan prata med
alla och komma överens...
Jag väntar bara att hon skall föreslå att gäng i
förorten skall "botas" med myndigheternas feministiska kramar...

Juniavtal? Ja, en tom sida blir nog det mest aktuella.
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-06-22 kl. 12:13.
Citera
2021-06-22, 12:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tvärtom så kommer en renodlad högerregering som för högerpolitik inte att bli långlivad om den ens kommer till makten (osannolikt i sig). De flesta av väljarna - även de borgerliga - gillar den svenska välfärden. Att alliansen föll berodde på att de drog för långt åt höger under Reinfeldt.

L är garanten för att en borgerlig regering inte ska bli en dagslända.

Du har själv erkänt att du är vänster och att du vill att L kommer in till högern för att vrida dem till vänster. L står också för massinvandring så det kommer bli konflikter om L skulle tillåtas vara med. Enbart det faktum att det blir ett parti till som man måste kompromissa med gör det svårare men när det är L, en Judas, blir det et latent gift som söndrar.

L har inte ens gjort upp med sina svek i de två senaste valen. För att få tillbaks någon som helst trovärdighet skulle de behöva sparka hela det ledande skiktet i partiet men det har de inte gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Som vissa redan har varit inne på så har läget förändrats sen omröstningen. Det handlar inte längre bara om punkt 44 i jöken. I och med att liberalerna har bytt sida så måste C+S+Mp ha aktivt stöd av V för att få igenom en budget. Röstar V gult till Jökarnas budget vinner högerbudgeten.

Det är numera politiskt självmord för KD+M att inte gå fram med en gemensam budget och ska L ha någon förhoppning av att locka tillbaka höger väljare måste de nog också stödja en sådan budget. Att SD skulle lägga ner sina röster för att släppa fram en vänsterbudget för väl anses vara mindre sannolikt.

Samtidigt så har V sagt att de bara trycker grönt för sin egna budget eller en som de har förhandlat. Så C måste alltså numera förhandla budget med V för att kunna få till en Midsommar-fars, förlåt Juniavtal.

Så även om Löfven inte har en majoritet emot sig i riksdagen om punkt 44 stryks och C köper detta så får han inte igenom sin budget.

Och att förhandla budget med V är nog ett allt för beskt piller att svälja för C. Och att inte stödja en högerbudget hade nog varit den definitiva spiken i kistan för Liberalerna.

Prekärt läge helt enkelt.

Jag har gett uttryck för exakt detta tidigare men du redogör för detta på ett mycket bra sätt, det är precis så här det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in