2021-06-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Citat: Misstankarna mot KD ledaren om grovt förtal har inte försvagats, säger överåklagaren.

Tyder väl på att det blir ett åtal i nästa vecka.
Jag tycker att herr överåklagare är oprofessionell.

Han ska inte gå ut och säga att nu ska vi förklara henne misstänkt för att kunna förhöra, nu ska vi förhöra, nu har vi förhört, nu är polisutredning klar etc och samtidigt anse om misstankar har förstärkts eller försvagats.

Han ska, tycker jag, bara säga att det pågår en förundersökning och när den är klar kommer mitt beslut.

När sedan beslutet kommer så säger han att det antingen är av allmänt intresse att staten driver ett allmänt mål och åtalar eller att det inte föreligger ett allmänt intresse och därför blir det inget allmänt åtal.

Som han håller på nu känns det som en aktivist som bestämt att steg för steg kasta lite skuld utan att ta ansvar för detta.

Kortfattat: håll käften, gör din utredning och kom sedan med ett beslut.

För att vara tydlig så tycker jag detta oavsett utfallet av utredningen.
2021-06-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det är väl inte avgjort om det är förtal än, eller sitter du på hemlig information?

Åklagaren har ju ett rätt bra case iomed att hon skrev det på sin relativt stora plattform, som hon skaffat sig genom sitt förtoendeuppdrag och dessutom verkade ju syftet i hög grad vara att skada.

Har det bevisas att det var hon som skrev det och inte någon annan?
Samt tanke på att Esbjörns fd ombud gick ut till medierna själv och informera anmälan, som säkert gjorde fler sökte upp brottet som hen är dömt för än vad det som var skrivet på Busch facebook sida.
2021-06-21, 20:12
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Han ska inte gå ut och säga att nu ska vi förklara henne misstänkt för att kunna förhöra, nu ska vi förhöra, nu har vi förhört, nu är polisutredning klar etc och samtidigt anse om misstankar har förstärkts eller försvagats.

Han ska, tycker jag, bara säga att det pågår en förundersökning och när den är klar kommer mitt beslut.

När sedan beslutet kommer så säger han att det antingen är av allmänt intresse att staten driver ett allmänt mål och åtalar eller att det inte föreligger ett allmänt intresse och därför blir det inget allmänt åtal.

Som han håller på nu känns det som en aktivist som bestämt att steg för steg kasta lite skuld utan att ta ansvar för detta.

Håller med om att det var onödigt av åklagaren att kommentera att misstanken om grovt förtal inte har minskat. Det hade varit bättre att bara komma med besked om det blir åtal eller ej.
Nu blir det ju väldigt konstigt om han skulle lägga ner förundersökningen när han uttryckt sig så.
2021-06-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Helt korrekt som du skriver. All dokumentation i fallet är sekretessad, men ändå sprider han sina egna åsikter till media. Det är för en person i hans ställning högst oprofessionellt. Liksom hans direkt diametrala uttalanden om vad som krävs för att misstänka och förhöra någon, som jag skrev om igår.

Överåklagare Jakobsson är inget annat än en pajas, uppenbarligen en politiskt tillsatt pajas.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-06-21 kl. 23:39.
2021-06-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Det finns ingen politiker i svensk historia, inte en enda, som står emot drev lika rakryggad som Ebba Busch. Inte undra på att folket gillar henne och att hennes parti inte påverkats märkbart av dessa affärer.
Jo det finns massor med politiker som stått emot drev som varit betydligt värre än de Ebba Busch själv skapat och kommit ut på andra sidan rakryggade.
Folk gillar inte Ebba Busch, hon har drivit ner partiet i nivå med MP och L, ett nyval är en stor riskfaktor för KD. Jag hade jublat om dom åkt ut för jag anser att religion inte har något med politik att göra i ett sekulärt samhälle. KD har rasat mer än 50% i väljarstöd sen hon började sitt käbbel med Esbjörn!

Citat:
Hade Esbjörn och Binninge haft minsta lilla form av integritet hade de inte fört processen i kvällspressen. Och hade kvällspressen haft minsta lilla integritet hade de inte brytt sig om politikers privata fastighetsaffärer.
Hade Ebba Busch varit normalbegåvad och inte narcissist så hade hon sökt upp Esbjörn och avslutat den här affären genom dialog långt före pressen fått nys om den, långt före Binninge och hans anhang fick för sig att föra Esbjörns talan.
2021-06-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jo det finns massor med politiker som stått emot drev som varit betydligt värre än de Ebba Busch själv skapat och kommit ut på andra sidan rakryggade.
Folk gillar inte Ebba Busch, hon har drivit ner partiet i nivå med MP och L, ett nyval är en stor riskfaktor för KD. Jag hade jublat om dom åkt ut för jag anser att religion inte har något med politik att göra i ett sekulärt samhälle. KD har rasat mer än 50% i väljarstöd sen hon började sitt käbbel med Esbjörn!

Hade Ebba Busch varit normalbegåvad och inte narcissist så hade hon sökt upp Esbjörn och avslutat den här affären genom dialog långt före pressen fått nys om den, långt före Binninge och hans anhang fick för sig att föra Esbjörns talan.

Ebba har lyft partiet något helt otroligt, och hon har till skillnad från alla tidigare partiledare hållit partiet över riksdagsspärren under hela sin tid som partiledare. Hon är extremt omtyckt bland folket, som någon skrev tidigare så ligger hon mycket bra till i förtroendebarometern och hon blev vald till årets kvinna efter Agnes Vold.

Du menar kanske att om Esbjörn inte varit narcissist så hade han gått med på att träffa Ebba och ordna med köpebrevet, långt innan han och hans fruntimmer anlitade en kriminell pedofil för att hänga ut Ebba i pressen.
2021-06-22, 04:53
Medlem
Citat:
Helt korrekt som du skriver. All dokumentation i fallet är sekretessad, men ändå sprider han sina egna åsikter till media. Det är för en person i hans ställning högst oprofessionellt. Liksom hans direkt diametrala uttalanden om vad som krävs för att misstänka och förhöra någon, som jag skrev om igår.

Överåklagare Jakobsson är inget annat än en pajas, uppenbarligen en politiskt tillsatt pajas.

Det är onekligen märkligt med en överåklagare som informerar media om att förundersökningen är färdig — men han kan inte meddela parterna åtalsbeslutet. Det känns lite som att han har anammat Johann Binninges arbetsmetoder, att kommunicera via Expressen, i detta fallet.

Mannen kanske gillar att läsa sitt namn i tryck eller så tror han att detta skulle gynna hans karriär? Det var nog en missräkning för överåklagare Jakobsson att landet står mitt i en regeringskris samtidigt som han kämpat på med att misskreditera Ebba Busch för sossarnas räkning genom sina små ”pressmeddelanden”.

Han trodde nog inte att han gav sig på en blivande minister.
2021-06-22, 10:41
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz

Håller med dig till fullo.
Ebba verkar dessutom mer intresserad att företräda sina egna intressen än partiets. Blir hon åtalad för förtal och har ytterligare en rättsprocess att gå igenom vore det otroligt ansvarslöst att inte ställa sin plats till förfogande

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Han trodde nog inte att han gav sig på en blivande minister.
Vi får väl se hur det blir med den saken, vare sig det blir nyval eller vid valet 2022.
Tror hon kommer få stödröster från SD för att de vill hålla kvar partiet som de säkert har lättast att samarbeta med eftersom Ebba är så kåt på att bli minister.
2021-06-22, 10:46
Medlem
Citat:
Håller med dig till fullo.
Ebba verkar dessutom mer intresserad att företräda sina egna intressen än partiets. Blir hon åtalad för förtal och har ytterligare en rättsprocess att gå igenom vore det otroligt ansvarslöst att inte ställa sin plats till förfogande

Vi får väl se hur det blir med den saken, vare sig det blir nyval eller vid valet 2022.
Tror hon kommer få stödröster från SD för att de vill hålla kvar partiet som de säkert har lättast att samarbeta med eftersom Ebba är så kåt på att bli minister.

Det finns ingen som helst anledning att ställa sin plats till förfogande på grund av utpressningen från ligan inom Rättssäkerhetsorganisationen. Detta har allmänheten genomskådat för länge sedan.
2021-06-22, 11:05
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen som helst anledning att ställa sin plats till förfogande på grund av utpressningen från ligan inom Rättssäkerhetsorganisationen. Detta har allmänheten genomskådat för länge sedan.
Ställ dig frågan varför KD har så låga opinionsiffror.
Folk i allmänhet har rätt dålig uppfattning om politiker. Ser dem som lögnaktiga och som skor sig. Inte tror du väl att det blir bättre när man redan på förhand vet vad en politiker går för, som i Ebbas fall.

Först har hon lurat av en stackars äldre herre hans fastighet sen har hon skrivit grova förtal på sin fejja som nått 100 000 tals personer. Om hon agerar så ohederligt och brottsligt i sitt privatliv hur mycket lögner kommer hon då fälla i sitt yrkesliv? Folk är trötta på lögnaktiga politiker!
2021-06-22, 11:42
Medlem
Citat:
Folk i allmänhet har rätt dålig uppfattning om politiker. Ser dem som lögnaktiga och som skor sig. Inte tror du väl att det blir bättre när man redan på förhand vet vad en politiker går för, som i Ebbas fall.

Först har hon lurat av en stackars äldre herre hans fastighet sen har hon skrivit grova förtal på sin fejja som nått 100 000 tals personer. Om hon agerar så ohederligt och brottsligt i sitt privatliv hur mycket lögner kommer hon då fälla i sitt yrkesliv? Folk är trötta på lögnaktiga politiker!

Det är snarare du som behöver ställa dig frågorna

1. Varför är Ebba Busch så populär? Varför har hon så höga förtroendesiffror? Varför blev hon vald till Årets Kvinna efter Agnes Vold?

2. Varför har KD under Ebbas ledning under större delen av hennes ledarskap haft några av sina största framgångar genom tiderna, och hur kommer det sig att denna "affär" till trots, så uppvisar inte KD sämre opinionssiffror än vad som är normal för partiet, snarare tvärtom?

Ty, KD har under hela EBbas ledarskap legat över riksdagsspärren med marginal. Ebba behöver inga, och har aldrig behövt några, stödröster. Det är en gammal kvarleva från tidigare partiledare som de av er som fortfarande lever i 1900-talet inte kunnat greppa.

Jo, till skillnad från övriga politiker som "folk ser som lögnaktiga", som har "folk" upptäckt att Ebba är annorlunda, hon är inte lögnaktig, hon viker inte ner sig för ett mediedrev skapat av kriminella. Det är något "folk" gillar, Ebba har blivit en politiker de faktiskt kan se upp till. Att Ebba står upp för att det är de kriminella som skall ställas till ansvar för sina handlingar och inte oskyldiga som skall hängas ut i mediedrev är något som "folk" verkligen uppskattar.
2021-06-22, 12:11
Medlem
Citat:

Opinion är intressant. Om vi lämnar vad vi tycker själva och försöker se opartiskt:

Hon blev partiledare 2015. Enligt wiki:
” Efter att Kristdemokraterna i många opinionsmätningar under mandatperioden 2014–2018 hade legat under 4%-spärren (i juni 2018 på 2,4 procent i Sifos mätning), valspurtade man och slutade som sjätte största parti med valresultatet 6,3 procent.[42][43], ett valresultat som är partiets högsta på 12 år och det femte högsta i partiets historia.[44] Busch retoriska förmåga och insatser i partiledardebatterna i SVT och TV4 under de sista dagarna inför valet sägs ha varit en starkt bidragande orsak till detta.[45] I flera mätningar efter partiledardebatterna utnämndes hon av tittarna till näst bäst efter Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.[46][47]”

Den bästa bilden av opinionsläget bör vara pollofpolls där man kan följa läget och se alla undersökningar.
Där framgår att innan valet 2018 låg de runt och under 4%. Vid valet ökat till 6,3%.
2019 i demoskop var de uppe på nästan 12%. Sedan sjönk det till 4% och är nu åter på 5%.

Man kan säga att hon lyft KD sedan hon blev vald. Efter väldigt positiv bedömning 2019 har de åter kommit till nivån 5% vilket dock är en höjning jämfört med tiden närmast före henne. Huruvida den senaste tidens variation påverkats och beror på husköpet är nog omöjligt att göra med någon säkerhet. Om så är fallet så verkar det i såfall varit negativt i början men sedan återställts senaste tiden.

Det kan lika gärna vara annan debatt typ abort och kontakt med Sd som fått väldigt negativ skrivning i media.
Man ska inte heller bortse från den kraftiga smutskastningskampanjen som s drev för ett tag sedan gentemot sina politiska motståndare. Den var så anmärkningsvärd att tom media, betydelsefulla s-debattörer och flera partiledare ifrågasatte vad de höll på med.

Men den bias som man har ger säkert svar på varför man tror olika anledningar till upp resp nergång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in