2021-06-22, 10:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Förståelse kräver logiskt tänkande:

1. Januariövernskommelsen (Jöken) innebar att marknadshyror ska introduceras före mandatperiodens utgång.

2. Detta innebär att det fanns - före misstroendeomröstningen - majoritet i Riksdagen för att införa dessa, då alla partier i Jöken + Moderaterna + Kristdemokraterna har sagt att de stödde detta.

3. Nooshi Dadgostar fällde marknadshyrorna genom att få borgarna att rösta ned dem i misstroendeomröstningen.

4. Nooshi Dadgostar har därför lurat borgarna att rösta ned marknadshyrorna, utan att borgarna får något i utbyte. Löfven sitter kvar och blir det extraval så åker troligen Liberalerna ut.

5. Utsikterna för att det kommer fram ett nytt regeringsunderlag med marknadshyror under överskådlig tid är närmast obefintliga då det helt saknas folklig legitimitet för detta och nu är marknadshyror på allas läppar och detta skall vi tacka Nooshi Dadgostar för!

6. Nooshi Dadhostar har redan kammat hem en enorm politisk vinst som stöds av svenska folket.

Jag förstår. Men håller inte med. Borgarna visste väl precis vad dom röstade för? Det är väl inte att vara lurad?
Citera
2021-06-22, 10:57
Medlem
Jävligt dåligt tajmat detta!
De borde väntat med röstningen till efter helgen.

Nu får ju inte regeringen, talmannen och övriga berörda någon chans att fira midsommar.
Skål tamefan.
Citera
2021-06-22, 10:58
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu när L har lämnat så måste de ha med V i budgeten.
M.a.o omöjligt. Lööf sliter sitt hår just nu. Hennes ögon mer stirriga än någonsin.
Citera
2021-06-22, 10:58
Medlem
Talespins avatar
Demoskops undersökning visar att Vänsterpartiet skulle tjäna på ett extraval.

Jag tror fortfarande att Pedofilpartiet kommer att vika sig totalt för Vänsterpartiet.

Det som är positivt med detta är att Alliansen inte kommer att uppstå igen på många, många år. De bränner alla broar till ett sådant samarbete om de böjer sig för vänstern

Den röda häxan sitter verkligen i en fin rävsax HAHA.
Citera
2021-06-22, 10:59
Medlem
Valaskjalfs avatar
De mest hårdfört hårdnackat envetna, de som otvetydigt förorsakat regeringskrisen, består, enligt de flesta politiska bedömare, av samarbetsproppen centerpartiet.

Mot bakgrund av den oreda, och det indirekta kaos som den centerpolitiska motståndsrörelsen förorsakat, motståndare till allt samarbete, så bör Annie Lööf:s parti ta ett steg tillbaka, och befria Löfvén från sitt omöjliga uppdrag.
Släpp istället fram Ulf Kristersson som regeringschef, där centern fortsättningsvis röstar gult, utan ställningstagande, resterande mandatperioden.

För ett återupprättande av parlamentarismen och demokratin i Sverige.
Citera
2021-06-22, 11:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Måste man ha bott på ett ställe för att tycka att det är dåligt?

Skulle du vilja bo i Nordkorea?

Tycker du att Tredje Riket var ett dåligt ställe? Har du i så fall bott där? Sveriges första kvinnliga partiledare, som växte upp i det har ju vittnat om att det var ett underbart ställe för barn att växa upp i. Då kan det inte ha varit dåligt.
Och du tycker det ser bra ut med situationen i Sverige?
Sverige används som skräckexempel utav andra länder.
Citera
2021-06-22, 11:01
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sätt är jag opåläst? Siffrorna talar ju sitt tydliga språk. Har jag fel i sak när jag påstår att de länder som är mest lika Sverige är de nordiska grannländerna?

Trump var president över USA, inte delstatens New Yorks guvernör. Det är guvernören och den politiska församlingen i Albany som ansvarar för sin delstats sjukvård och hälsopolitik. Du måste förstå att USA är en federal stat, hur var det nu med att vara opåläst?
Du är ute och cyklar som vanligt.
Om inte USA vill släppa sina siffror eller peka ut sina mest drabbade regioner hur ska då omvärlden kunna veta vilka flyg de ska titta särskilt på?

Vi pratar om smittor och inte om klimat. Uppenbart har vi haft samma smitta som Frankrike , Belgien, USA och Storbritannien och alla dessa har fler döda per capita så hur i h-e du kan få det till att nordiska länder tvunget måste vara de mest jämförbara är för mig en gåta.

Det här var sista inlägget till dig för den här diskussionen. Du verkar ha så otroligt svårt att tänka vetenskapligt och jag vill be dig att ta någon kurs idet.
Citera
2021-06-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag köper resonemanget att Vänsterpartiet har kortare avstånd till sitt förflutna än vad exempelvis Sossarna har till det rasbiologiska institutet. Min poäng är fortfarande dock att jag inte lägger allt för stor vikt i vad en före detta partiledare sagt för 30 år sedan.

Det är min åsikt att ingen har någonting att vinna annat än billiga poänger genom att gräva historia för att leta upp saker som saknar relevans i dagsläget. Ska vi gräva fram dynga så kanske vi borde diskutera Ulf Kristerssons fastighetsaffärer med tanke på att det finns ett framtida scenario med UK som statsminister och att det då kan vara lämpligt att diskutera huruvida lämpligt det är att ha en statsminister som fifflat.
Det rasbiologiska institutet hade bred uppslutning i riksdagen. Den motion som 1921 låg till grund för institutet hade underskrifter från samtliga partier, från höger till vänster. Till en början hade idén brett stöd bland akademiker och intellektuella men åsikterna ändrades successivt när de bruna i Tyskland började göra avtryck med sin rashygien. Motionen och riksdagsbeslutet finns så klart att läsa på riksdagens webbsida. Det är en efterkonstruktion att det på något sätt skulle ha varit ett enda parti som låg bakom det rasbiologiska institutet.
Citera
2021-06-22, 11:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag förstår det, men Sabunis uttalande att L gjort slut vilar på bräcklig grund. Vad garanterar att L inte ändrar sig igen om Steffe viftar med ett saftigt fläskben?

Svar på frågan: Mest troligt därför att en ytterligare omsvängning skulle rasera alla möjligheter att stabilisera opinionsraset.

Om man är L-partistrqateg (juste jobb...) tänker man antagligen "stabilisera fallet utför, återgå till ett att bli ett borgerligt (men socialliberalt) parti och återskapa förtroende om det är möjligt".

Faktorer i detta: L har en historisk identitet, "att inte vara sossar", att diskutera med SD i JÅ-tappning (mycket blek "brunfärg", om man säger så) är inte lika illa som att diskutera med kommunister som vill vara rödast av alla etc etc.

Jag vet inte vilket fläskben Steffe skall vifta med som är tillräckligt för att partiet skall begå politisk harakiri ?
Citera
2021-06-22, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Är du trög? Det är ju precis det jag skriver.

Nyval har man i andra länder där valet ersätter ordinarie val.
Antingen har du glömt vad du skrivit eller så är du dålig på att formulera dig i skrift. Men det spelar inte så stor roll, du tycks ju förstå hur det hänger ihop i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Löfven blev bortröstad under gårdagen! Många jublar! Ändå sitter han kvar och funderar på att svetsa ihop en ny regering. Skulle aldrig tro att han vill ha ett extra val. Varför skulle han göra det? Det är ju ganska onödigt. Stefan Löfven är helt enkelt omöjlig att få bort. Tror han kommer att bli den statsminister som sitter längst av alla i modern tid. När han fyller 100 år sitter han med alla sannolikhet fortfarande kvar.
Så länge vi har regeringsformen och demokrati i Sverige så måste vi helt enkelt acceptera de parlamentariska turerna. De med störst folkligt stöd har så klart makten, oavsett vad vi tycker och känner individuellt. Skulle inte vilja ha det på annat sätt även om vindarna blåser mot min politiska övertygelse.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
V har under 2018 lagt fram förslag som innebär att kommuner ska kunna lösa in mark utan ersättning för allmänna platser och mark avsedd för byggnadsverk för vård, utbildning eller omsorg.

https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-nr-1-2019/tvaangsinloesen-av-mark-utan-ersaettning-foereslaas-bli-moejlig/

V är inte "S light" som de försöker utmåla sig som.

Exploatörsbestämmelserna, som vi hade ända fram till 2015 och som en statlig utredning ville återinföra, handlade om att när ett byggföretag bygger en ny stadsdel måste de också tillhandahålla mark för vägar, skolor och andra gemensamma funktioner.

Detta är alltså något som en statlig utredning föreslog. Vad har det med vänsterpartiet att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in