Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-06-21, 22:46
Medlem
MrsHargreavess avatar
T* Å*: Catrines vän Tor Åberg (född 6/8 1934 i Finland och död 20/5 2004 i Gislaved). Bilmekaniker. Bodde i Gislaved i Småland. Besökte Stockholm ofta. Träffade Catrine på våren 1984, ett par månader innan hon dog. Ville att Catrine skulle lämna missbruket och flytta till Småland. Åberg träffade Catrine i Kungsträdgården den 8 juni. Hon väntade på "två kompisar". Saba Selassie dök upp efter en stund, i sällskap med "en väldigt lång man". Enligt förhöret med Saba var hon inte i sällskap med någon. Sannolikt var Saba rädd för mannen i hennes sällskap.

B* M*: Åbergs vän Bo Möller (född 7/10 1937 och död 30/11 2015). Åberg och Möller lämnade Stockholm på kvällen den 10 juni och körde till Småland. De letade efter Catrine när de återvände till Stockholm en vecka senare. På Malmskillnadsgatan mötte de en kvinna i vitt som hette "Kristin". I Kungsträdgården mötte de en "skolkompis" till Catrine. Båda hade sett Catrine i Kungsträdgården den 12 eller 13 juni. "Kristin" berättade för Åberg att Catrine hade "stuckit med en annan kille" som "nyligen kommit ut ur fängelse".

N* K*: Catrines pojkvän Nils-Göran Korsvall (född 4/3 1958 och död 2/1 2015). Berättade i förhör att han träffade Catrine ett par dagar efter den 10 juni. Då berättade han för Catrine varför han inte sov på sitt vanliga ställe den 10 juni.

S* S*: Catrines väninna Sabeyfat "Saba" Selassie (född 19/3 1962 och död 26/8 2008). Intervjuad i tidskriften Oberoende 2006. Berättade i förhör att hon träffade Catrine i Kungsträdgården den 8 och 15 juni 1984.

C* B*: Saba Selassies pojkvän Claes Burg*r (född 1957). Intervjuad i Enköpings-Posten den 23 augusti 2008 (med namn och bild) om ett annat (och mindre dramatiskt) försvinnande.

R* L*: Bo Möllers styvfar Ragnar Lindgren (född 10/6 1910 och död 6/8 1999). Catrine ringde till Ragnar efter hans födelsedag den 10 juni 1984. Två gånger. Vilket kriminalinspektör Lars Jonsson visste redan den 24 augusti. Första gången var den 12 eller 13 juni, andra gången var den 13, 14 eller 15 juni. Att inte kontrollera den uppgiften hos Televerket var ett allvarligt misstag. Catrine ville hyra stugan på Ragnars tomt. I början av juni hade Åberg och Catrine övernattat i stugan. Vid ett tillfälle hörde Ragnar att Catrine ringde till Portugal. Hon talade omväxlande engelska och portugisiska.

A* B*: Kriminalinspektör Allan Bäckström.

E* G*: Eva Gustavsson (närmare uppgifter okända). Eva och hennes pojkvän träffade Catrine i Högalidsparken vid tio-tiden på kvällen den 8 juni.

U* S*: Ulf Sundgren (Eva Gustavssons pojkvän).

J* E*: Catrines vän Jan Ericsson (född 12/12 1945 och död 16/9 2010). Träffade Catrine samma dag som Edwin Ahlqvist dog (den 15 juni 1984). Ahlqvist var Rekord-Magasinets grundare och Jans stora idol. Jan och Catrine träffades på Gamla Brogatan vid sju-tiden på kvällen den 15 juni (den sista kända iakttagelsen av Catrine). De pratade en kort stund. Catrine hade sällskap med en okänd man som verkade jäktad. Jans beskrivning av mannen har likheter med Saba Selassies pojkvän Claes Burg*r. Under många år visste inte Jan att tidpunkten var intressant. Han kontaktade polisen i ett brev 2006. Att Jan var en trovärdig person bekräftades av polismannen Lennart Granbeck (som kände Jan i mer än 30 år). Granbeck lever än.

G* S*: Georg Larsson (född 21/2 1920 i Sollerön i Dalarna och död 29/12 2002). Fastighetsskötare och hundägare. Hittade säckarna på fyndplats 1 (två enkla plastsäckar) vid Talludden den 18 juli 1984. Krister Lund hittade säckarna på fyndplats 2 (två dubbla plastsäckar) vid Eugeniavägen 17 den 7 augusti. Lund arbetade på Eugeniavägen 21 och borde ha förhörts noggrant. Säckarna kom från samma rulle, men säck nummer 2, 3, 9 och 10 på rullen saknades (rullar brukar ha 10 säckar). Rättsläkarstationen i Solna använde inte den typen av plastsäckar. Fingeravtrycken på säckarna kunde inte granskas förrän 2003 (då ny teknik började användas). Att fingeravtrycken tillhörde Teet Härm eller Thomas Allgén kan uteslutas. Chefen för rikspolisstyrelsens tekniska rotel (Jan Kullström) lämnade detta besked. Enligt en tjänsteanteckning av justitiekanslerns jurist (Karin Palmgren Goohde). Se andra utgåvan av Lindebergs bok 2008.

D* M*: Daniel Mugridge (född 16/11 1952). Mugridge tros ha varit irländare. Han tros ha jobbat en tid i Vinofs flyttfirma. I början av 80-talet var Mugridge folkbokförd på en adress i Sorunda söder om Stockholm. Något samband med den irländska handduken på fyndplats 1 behöver inte finnas. Handduken såldes i Sverige i flera tusen exemplar. Namnet Mugridge kommer från Wales, inte från Irland. DNA från handduken granskades inte förrän 2007. Catrine är den enda match som hittills är känd. Teet Härm, Thomas Allgén och Jörgen O matchade inte. Majvors mördare Lars Fredriksson matchade inte heller. Vinof Olausson och hans anhang på Eugeniavägen 25 testades inte. Stanislaw Gonerka (den polske slaktaren som mördade och styckade en polsk kvinna i Malmö 1974 och mördade två äldre personer i Ystad 1977) testades inte heller. Gonerka dog 1987. Svea hovrätt beslutade 2009 att Gonerka inte ska testas.

"Leif": Lars Fredriksson (född Andersson 16/10 1959 i Eskilstuna och död 13/6 1998 i Flen). Knivmördade Majvor M i en kulvert i närheten av Malmskillnadsgatan den 30 juli 1984. Majvor var 31 år och prostituerad.

Robert: Bo A*m (född 1956). Kriminell missbrukare och våldsverkare under 80-talet. Jobbade i Vinofs flyttfirma på Eugeniavägen 25. Nästan två meter lång (197 centimeter enligt en uppgift). Sannolikt var Bo den "storväxte" mannen som Lars Jonsson och Jan Svelin träffade när de besökte flyttfirman den 17 oktober 1984, efter ett tips från en kvinna som Vinof köpte sex av. Vinof var i Småland "på någon form av vårdhem", sa den storväxte mannen till poliserna. Den 14 november 1984 gjorde polisen ett nytt besök. Nu var flyttfirman stängd. Vinof gömde sig i flera månader. När han till slut förhördes i februari 1985 blev förhöret kort. Han gömde sig i Rydaholm i Småland (halvvägs mellan Alvesta och Värnamo). Hos Mona Nilsson, en två år äldre kvinna som han kände sedan 70-talet. Den 4 juni 1984 anhölls Bo (för en vansinnesfärd med en möbelbuss). Han släpptes tre dagar senare, vilket stämmer med "Kristins" uppgift. Bo har likheter med en "väldigt lång man" som var i sällskap med Catrine den 8 juni. I Kungsträdgården (enligt Tor Åberg) och Högalidsparken (enligt Eva Gustavsson).

Martin: Mats Nässtr*m (född 1953 i Gällivare). Kriminell missbrukare som vistades på Eugeniavägen 25. Bo A*ms sällskap i möbelbussen den 4 juni 1984. Anhölls samma dag och släpptes den 7 juni, liksom Bo.

"Sture": Bernt B. Utbildad styckmästare. Bodde på samma gata som Bo H 1984.

Monika ("F"): Berit Forsberg (född 28/7 1945 i Borås och död Rolandsdotter 10/10 2010 i Stockholm). Kriminell missbrukare under 80-talet. Bodde på Sigtunagatan 17 i Vasastan vid tiden för mordet på Catrine. Berits lägenhet besöktes ofta av Bo A*m och andra kriminella missbrukare. Den låg bara ett hundratal meter från Vasaparken, där missbrukare höll till på 80-talet. Sannolikt även Catrine. Bo och Berit höll ihop under flera år. Berit var inblandad i flera grova våldsbrott, både som brottsoffer och gärningsman.

L* J*: Kriminalinspektör Lars Jonsson.

J* S*: Kriminalinspektör Jan Svelin.

W* A*: Valter A*m (född 14/2 1926 och död okänt datum i juli 1993). Bo A*ms far. Jobbade i Vinofs flyttfirma på Eugeniavägen 25.

P*: Perry Nylund. Reparerade bilar på Eugeniavägen 25. Mats Nässtr*m brukade hjälpa honom.

P* A*: Peter Axelsson. Taxichaufför som vistades på Eugeniavägen 25.
Senast redigerad av MrsHargreaves 2021-06-21 kl. 22:57.
Citera
2021-06-21, 22:51
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är enklare att idolisera GW Persson och tycka att han är en skön snubbe.

Jag har själv plockat ut ett förhör som han inte läst. Det tog mig 5 år att få ut det. Inte ens P Lindeberg fick tillåtelse och vi är många som tjatat.

Vad är det för förhör som du fått? Låter intressant. Kan du PMa?

GW Persson är väl just en skön snubbe. Obetalbart när han i debatt 2008 gör slarvsylta av Lars Borgnäs. Han håller inte igen. Per Lindeberg uttrycker sin kritik något mer behärskat.
Citera
2021-06-22, 21:55
Medlem
pli99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsHargreaves
Jag vill inte spekulera. Jag finner det osannolikt att Karin Allgén (hennes namn som barn) inte vet vem hennes pappa är.
OK...så när du relativt tvärsäkert säger att Karin naturligtvis vet vem hennes pappa är så spekulerar du inte...men när jag lite försynt frågar om det möjligtvis inte finns en pytteliten chans att hon inte vet så spekulerar jag?

Jag tycker det verkar som vi har i princip samma grundinställning till fallet, så jag förstår inte riktigt varför du verkar så tvärsäker om just denna detalj?

Det ska väl inte bli en trådsanning att Karin vet exakt var hennes pappa bor och skulle kunna åka dit vilken dag som helst och hälsa på?
Citera
2021-06-22, 23:44
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pli99
jag förstår inte riktigt varför du verkar så tvärsäker om just denna detalj?

För mig är det självklart att hon vet vem hennes pappa är. Jag har inte påstått att jag vet att hon vet. Det gör jag inte. Sök gärna svaret själv. Berätta gärna vad du kom fram till.

https://catrine2009.blogspot.com/2010/02/mamman-utnyttjad-och-utnyttjar.html

Stockholm är inte stort. Hon och jag har gemensamma bekanta. Många vet var Thomas och Christina Allgéns dotter växte upp som en trevlig flicka med bästis, grannar och klasskamrater i stan.
Citera
2021-06-24, 18:44
Medlem
MrsHargreavess avatar
Några förtydliganden.

Lars Jonssons inledande förhör med Ragnar Lindgren den 24 augusti 1984 var ett dialogförhör. Allan Bäckströms uppföljande förhör den 5 september (då Lindgren lämnade fler detaljer om samtalen med Catrine efter den 10 juni) borde ha varit ett dialogförhör. Tyvärr finns bara ett referat.

Gislaveds-Möller är fel Möller. Datumen ovan är fel. Möller har i debatten beskrivits som Åbergs jämnårige vän i Gislaved. Det finns en Bo Möller som stämmer med den beskrivningen, men det är fel man.

Rätt Bo Möller (född 18/2 1948 och död 25/5 2017) var 13 år yngre än Åberg. Möller var född i Västergötland och bodde inte i Gislaved. Personnummer finns i förhöret. Var Åberg lärde känna Möller är oklart. Knappast i Gislaved. Troligen i Stockholm, där båda jobbade periodvis.

Förhören med Bo Möller och Tor Åberg den 23 och 28 augusti 1984 har många intressanta detaljer.

Denna är kanske den mest intressanta:

Tor Åberg: Ja, hon säger, när jag frågade efter Catrine där uppe då säger hon att Catrine har stuckit med en annan kille som har nyligen kommit ut ur fängelse. Och Catrine har det bra där hon är säger hon till mig den där människan. Jag sa vart har dom åkt, var är dom någonstans säger jag. Ja dom har åkt bort säger hon. Och det ska du inte bry dig om säger hon till mig. Jag tycker det låter så jävla konstigt det där. Jag tyckte det lät konstigt faktiskt.

Allan Bäckström: Frågade du något mera då?

Tor Åberg: Ja, jag försökte fråga lite då att hennes syster vet i alla fall var hennes syster har tagit vägen. Ja, det får hon nog veta så småningom säger hon till mig då och liksom fräste åt mig, att jag skulle inte prata mera om det här. Jag tyckte det var väldigt konstigt, det tyckte jag faktiskt.

Allan Bäckström: Fick du fram vad det var för kille som var nymuckad?

Tor Åberg: Nej, jag visste inte ...

Allan Bäckström: Inte på något sätt?

Tor Åberg: Nej, jag tänkte inte på det, jag tänkte att hon kanske åkt med någon kille någonstans.

Åbergs och Möllers samtal med "Kristin" (en kvinna i 30-årsåldern som var klädd i vitt) ägde rum på Malmskillnadsgatan den 17 juni 1984 (enligt förhören). Sannolikt på kvällen. Den 17 juni var en söndag. Samma dag hade Åberg och Möller återvänt till Stockholm från Småland. "Kristin" berättade för dem att hon såg Catrine i Kungsträdgården den 12 eller 13 juni.

Man kan läsa mellan raderna att Åberg misstänkte att "Kristin" visste att Catrine var död.
Citera
2021-06-24, 18:53
Medlem
MrsHargreavess avatar
Som sagt:

Journalister borde ta reda på vad Bo (65), Ulf (62), Mats (67) och Claes (64) har att berätta om sommaren 1984. Det är inte svårt att be om en pratstund med Bo A*m, Bos bror Ulf S*der, Mats N*sström och Claes Burg*r. Alla finns på bekvämt avstånd från innerstan (utom Mats). Det är uppenbart att Bo A*m kan vara den man som "Kristin" syftade på. Bo och Mats släpptes den 7 juni, efter vansinnesfärden med Vinof Olaussons möbelbuss. Hästdödaren, våldsverkaren, missbrukaren och sexkunden Vinof i baracken på Eugeniavägen 25. Där Bo, Ulf och Mats var Vinofs flyttgubbar, mindre än 100 meter från fyndplats 2.
Citera
2021-06-25, 16:44
Medlem
UT64s avatar
Hej Alla Da Costa intresserade,

En av de värsta desinformatörerna och aktivisterna kring Da Costa fallet, Christian Diesen, avled den 10e Maj i år, och det dödsfallet har i stort sett inte uppmärksammats alls.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Christian_Diesen

Diesen var kommunisten som "visste" att läkarna var skyldiga, och därmed inte skulle ha försvarare! Tanken kom från 30 talets Sovjet där en försvarsadvokats uppgift var att förtydliga den anklagades skuld. Hur visste Diesen att läkarna var skyldiga? Enkelt, han tillämpade en marxistisk analys av fallet och kom fram till att läkarna var "överklass" och Da Costa "arbetarklass", och resten gav sig själv. Hans galna idéer publicerades sedan i Kommunistiska Partiets tidning Proletären.

Så, en glad nyhet är det i alla fall att detta avskräde till jurist nu är död och begraven. Liksom hans galna åsikter och politiska extremism.
Citera
2021-06-26, 14:30
Medlem
MrsHargreavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
en glad nyhet är det i alla fall att detta avskräde till jurist nu är död och begraven

Att den livslånge stalinisten Christian Diesen inte har samma inflytande över Sveriges rättsväsende är en glad nyhet för landets orättvist dömda. Tyvärr skrev han böcker som fortfarande förekommer i undervisningen.

Diesen var inte vilken stalinist som helst. Han var ordförande i kulturföreningen Spartacus och tillhörde den inre kretsen i KPML(r).

Den här termiten käkade mycket virke i det svenska rättsväsendet. Under flera decennier var Diesen lektor och senare professor i juridik vid Stockholms universitet. I processrätt dessutom.

Juristen som var en av ledarna för hatkampanjen mot läkarna Teet Härm och Thomas Allgén och det grövsta rättsövergreppet i modern svensk historia blev alltså professor i processrätt några år senare. Samma läkare som rättsväsendet utsatte för 27 fel (enligt domen i Attunda tingsrätt 2010).

Christian Diesen var även handledare åt Thomas Allgéns ex-fru. Christina gjorde ett examensarbete i juridik på höstterminen 1995 (under namnet Christina Andersson). Titeln var (håll i er nu) "Straffprocessuella ingripanden mot barn under 15 år".

Diesen försökte införa "terapeutisk juridik" i Sverige, ett nytt sätt för politiska aktivister (inom samhälls- och beteendevetenskap) att få inflytande över rättsväsendet.

Vad Sveriges rättsväsende behöver är mer självständighet och oberoende. Mer självständighet mot massmedia och politisk aktivism, men även mot riksdag och regering. Lagrådet ska självklart ha vetorätt. Land ska med lag byggas. Inte förstöras.

Ordet "rättshaverist" kommer från tyskans rechthaber och rechthaberei. Det svenska ordet "rättshaverist" började användas i mitten av 1900-talet och har en annan betydelse än de tyska orden. Något motsvarande ord finns inte på andra språk. Ordet "haverist" har en annan betydelse på svenska. "Rättshaverist" leder tankarna till en person som har försatt sig själv i en omöjlig situation och bara har sig själv att skylla. En annan betydelse än tyskans rechthaber och rechthaberei, som bara betyder principryttare och principrytteri. Ordet "rättshaverist" tog fart under slutet av 1900-talet. Svenska journalister och debattörer (inte minst till vänster) älskar att använda ordet om personer som de föraktar eller ringaktar. En unik svensk företeelse och ett unikt förakt för rättsstaten. Själva syftet med rättsstaten är att skydda individer mot omöjliga situationer, inte att skratta åt individer som hamnar i dem. Det finns större anledning att avskaffa ordet "rättshaverist" än att avskaffa orden "neger", "hora" och "zigenare". Negrer, horor och zigenare kan nämligen också drabbas av ordet "rättshaverist". Vi har ett utmärkt ord att använda istället: principryttare.
Citera
2021-06-26, 14:32
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Så, en glad nyhet är det i alla fall att detta avskräde till jurist nu är död och begraven. Liksom hans galna åsikter och politiska extremism.

Skrattretande att en juridisk professor som sysslat med bevisvärdering var övertygad om läkarnas skuld.
Han om någon borde ju kunna värdera bevisningen mot läkarna som obefintlig.

Dessa akademiker är väldigt farliga för samhället och i detta fallet för rättssäkerheten.
Citera
2021-07-04, 10:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Oh, tänkte gräsklipparmannen ska få lite seriemördarstudier. Jag har som spekulerat i att mordet i sig kanske inte var direkt sexuellt motiverat trots att CdC var prostituerad, utan att avskurna bröst kan ha med GMs inställning till moderskap generellt eller CdCs moderskap specifikt och argumeterat emot Gräsklipparns teori om en sexualsadist eftersom det inte finns något som tyder på att CdC varit vid liv då hon sargats.

I detta klipp avhandlas en seriemördare (lastbilschaffis som kunde hämta upp offer på en plats och dumpa kropparna långt därifrån). Han plockade upp prostituerade och blev förbannad när de talade om sina barn för han var frånskild och fick inte träffa sina barn. Han ströp dem när han hade sex med dem, några styckades och/eller knivhöggs efter de avlidit. Ett par av dem hade fått brösten bortskurna. Han angav sig själv, och han hade med sig bevis i form av ett avskuret kvinnobröst som han förvarade i en ziplockpåse i jackfickan.

https://youtu.be/UbpOTkEtGGI
Citera
2021-07-04, 10:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Att den livslånge stalinisten Christian Diesen inte har samma inflytande över Sveriges rättsväsende är en glad nyhet för landets orättvist dömda. Tyvärr skrev han böcker som fortfarande förekommer i undervisningen.

Diesen var inte vilken stalinist som helst. Han var ordförande i kulturföreningen Spartacus och tillhörde den inre kretsen i KPML(r).

Den här termiten käkade mycket virke i det svenska rättsväsendet. Under flera decennier var Diesen lektor och senare professor i juridik vid Stockholms universitet. I processrätt dessutom.

Juristen som var en av ledarna för hatkampanjen mot läkarna Teet Härm och Thomas Allgén och det grövsta rättsövergreppet i modern svensk historia blev alltså professor i processrätt några år senare. Samma läkare som rättsväsendet utsatte för 27 fel (enligt domen i Attunda tingsrätt 2010).

Christian Diesen var även handledare åt Thomas Allgéns ex-fru. Christina gjorde ett examensarbete i juridik på höstterminen 1995 (under namnet Christina Andersson). Titeln var (håll i er nu) "Straffprocessuella ingripanden mot barn under 15 år".

Diesen försökte införa "terapeutisk juridik" i Sverige, ett nytt sätt för politiska aktivister (inom samhälls- och beteendevetenskap) att få inflytande över rättsväsendet.

Vad Sveriges rättsväsende behöver är mer självständighet och oberoende. Mer självständighet mot massmedia och politisk aktivism, men även mot riksdag och regering. Lagrådet ska självklart ha vetorätt. Land ska med lag byggas. Inte förstöras.

Ordet "rättshaverist" kommer från tyskans rechthaber och rechthaberei. Det svenska ordet "rättshaverist" började användas i mitten av 1900-talet och har en annan betydelse än de tyska orden. Något motsvarande ord finns inte på andra språk. Ordet "haverist" har en annan betydelse på svenska. "Rättshaverist" leder tankarna till en person som har försatt sig själv i en omöjlig situation och bara har sig själv att skylla. En annan betydelse än tyskans rechthaber och rechthaberei, som bara betyder principryttare och principrytteri. Ordet "rättshaverist" tog fart under slutet av 1900-talet. Svenska journalister och debattörer (inte minst till vänster) älskar att använda ordet om personer som de föraktar eller ringaktar. En unik svensk företeelse och ett unikt förakt för rättsstaten. Själva syftet med rättsstaten är att skydda individer mot omöjliga situationer, inte att skratta åt individer som hamnar i dem. Det finns större anledning att avskaffa ordet "rättshaverist" än att avskaffa orden "neger", "hora" och "zigenare". Negrer, horor och zigenare kan nämligen också drabbas av ordet "rättshaverist". Vi har ett utmärkt ord att använda istället: principryttare.

Bra grävt om kretsen runt CdC och Eugeniavägen

Beträffande begreppet "rättshaverist" är väl mer en som för processer och besvärar sig utifrån en verklighetsfrämmande uppfattning om rättsläget och/eller sakfrågan. Eller processar om B för att hen ser sig (eller närstående) orättvist behandlad i A. Exempelvis en som hittar på fel i varor och tjänster och anmäler allt och alla till konsumentombudsmannen fyra gånger om dagen som ett vanemässigt sätt att pruta på varor och tjänster och ofta tycker sig vara "den lilla människans" riddare. En person som ofta inser att hen har fel men tycker sig ha fog för sitt agerande för att hen vet att myndigheter måste hantera besvär oavsett hur svamliga de är och hen känner sig viktig om hen vet att de får ägna mycket tid för att skriva motiveringar till avvisningsbeslut. Rättshaveristen tycker sig utföra en god sak med att resurser måste användas för att bemöta diverse knasigheter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-07-04 kl. 11:05.
Citera
2021-07-04, 11:04
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:

Diesen är och var långt ifrån ensam när det gäller vänsterns inflytande på rättsväsendet. Finns fler och tyngre personer som fortfarande utövar sitt inflytande.

Fast i just mordet på da Costa är nog Diesen ohotad när det gäller akademisk vänstervridning på fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in