2021-06-21, 09:09
Medlem
Lägg dessa resurser på att bli av med alla svart-åkare, cabotagare o andra transportfuskare där bötesbelloppet faktiskt är något att hänga i granen (samt stödja svensk åkerinäring)

Men nä, för jobbigt att läsa av en färdskrivare o kolla upp tre dokument tydligen...
Citera
2021-06-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har nog dålig koll…
Polisen får köra ”lite som de vill” om de behöver. De är inte alltid tvungna att följa alla trafikregler.

Så vad menar du med det du skrev…?
Att det är människor som är poliser gör att det är naturligt att även de, liksom du och jag, kan råka göra misstag i trafiken även om vi alla inte borde göra det.

Och gör polisen fel och t ex skadar någon i trafiken, så kan det såklart få konsekvenser för aktuell polis.

Nej de får absolut inte köra som de vill, inte ens under utryckning med sirener och blåljus. Men ibland gör de det ändå och det blir sällan några konsekvenser, som brukligt när det är poliser inblandade.
Citera
2021-06-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Mig kan dom ju försöka stoppa om jag kör för fort jag har en bil med jävligt bra trängegenskaper så får jag snuten efter mig så viker jag av på någon riktigt dålig väg typ traktorväg eller där dom har kört med en skogsmaskin jag säger bara lycka till för snuten att hänga på mig då med sina bilar som inte ens har hälften så stor markfrigång som min bil jag kan även svänga ut på en åker då får dom problem att hänga efter med plus att min bil fast den är stor och tung så toppar den 200km/h och är riktigt pigg så vet jag att jag kommer få böter så kommer jag inte stanna utan köra ifrån polisen har gjort det ett flertal gånger bland annat med en trött gammal Golf TDI med enbart 90hk och kass väghållning jag tycker att fler ska ta efter mig och köra ifrån polisen det är lättare än vad många tror då jag är van att köra och tävlar och köra på bana så har jag inge större problem med att köra ifrån polisen dom brukar ofta sluta jaga en när dom bedömer att det blir för farligt att fortsätta jaga vilket dom har gjort vid ett flertal tillfällen när jag kört ifrån dom

Tycker det är fint när folk visar hur omogna de är offentligt, så som du gör….

Varje år dör det väl en och annan idiot som får för sig att försöka köra ifrån polisen, för de tror de kör så jäkla bra etc…. Och väldigt många som tror det är så lätt att köra ifrån polisen blir stoppade i alla fall, polisen har lite mer att ta till om så skulle behövas.

Du har i din omognad såklart ingen tanke på att du utsätter andra oskyldiga på eller utanför vägarna för livsfara när du får för dig att köra ifrån polisen….? Är det värt risken för att få nån annan oskyldig människas liv på ditt samvete, kanske barn, för att slippa en sketen fortkörningsbot på några tusingar när du vet att du gör fel….? Inte ens att bli av med körkortet är värt det i min värld.
Citera
2021-06-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Nej de får absolut inte köra som de vill, inte ens under utryckning med sirener och blåljus. Men ibland gör de det ändå och det blir sällan några konsekvenser, som brukligt när det är poliser inblandade.

Det jag menade är att det är mycket vanlig att folk tror att polisen måste ha blåljus och sirener på för att över huvud taget få köra fortare än skyltat, eller gena på fel sida refuger, köra på cykelbanor, ja lite hur som om så behövs. Det får de alltså göra även utan blåljus och sirener.
De får dock inte framkalla fara för andra med sin körning, men bedömer de att situationen så kräver och det kan göras tillräckligt säkert, så får de faktiskt göra det mesta i trafiken även utan blåljus och sirener.
Citera
2021-06-21, 12:27
Medlem
Citat:
Det jag menade är att det är mycket vanlig att folk tror att polisen måste ha blåljus och sirener på för att över huvud taget få köra fortare än skyltat, eller gena på fel sida refuger, köra på cykelbanor, ja lite hur som om så behövs. Det får de alltså göra även utan blåljus och sirener.
De får dock inte framkalla fara för andra med sin körning, men bedömer de att situationen så kräver och det kan göras tillräckligt säkert, så får de faktiskt göra det mesta i trafiken även utan blåljus och sirener.

Det vanligaste är snarare att folk tror att polisen får köra precis som de vill, vilket alltså inte stämmer. Många poliser är dessutom inte särskilt bra förare. Ofta är det ren lathet och arrogans som gör att de bryter mot trafikreglerna.
Citera
2021-06-21, 12:59
Medlem
Citat:
Det vanligaste är snarare att folk tror att polisen får köra precis som de vill, vilket alltså inte stämmer. Många poliser är dessutom inte särskilt bra förare. Ofta är det ren lathet och arrogans som gör att de bryter mot trafikreglerna.

Alla poliser får särskilt förarutbildning.
Visst kan de göra fel ändå ibland, de är bara människor de med.

I övrigt tycker jag du pratar strunt.

Polisen får köra nästan som de vill, om de anser situationen så kräver, och siren och blåljus är inget absolut krav för det
Citera
2021-06-21, 14:00
Medlem
Citat:
Alla poliser får särskilt förarutbildning.
Visst kan de göra fel ändå ibland, de är bara människor de med.

I övrigt tycker jag du pratar strunt.

Polisen får köra nästan som de vill, om de anser situationen så kräver, och siren och blåljus är inget absolut krav för det

Visst är de bara människor, problemet är att de ofta anser sig stå över andra människor. Det är inte jag som pratar strunt, det är bara du som har den där klassiskt naiva synen på vad poliser är och gör.
Citera
2021-06-21, 14:11
Medlem
C0ws avatar
Tycker de borde fokusera mer på folk som glor på mobilen och de värsta av alla - de som glider i mittfilen.
Citera
2021-06-21, 16:13
Medlem
Citat:
Visst är de bara människor, problemet är att de ofta anser sig stå över andra människor. Det är inte jag som pratar strunt, det är bara du som har den där klassiskt naiva synen på vad poliser är och gör.

Jo du pratar definitivt strunt, du verkar ju se polisen som ”fiender” eller nåt?
Polisen står ju faktiskt påsätt och vis över andra människor, då de har befogenhet att beordra dig och mig att följa deras order etc.

Jag har dessutom flera bekanta som är poliser, och har haft en hel del med polisen att göra genom åren, och har generellt sett bara goda erfarenheter av det och anser att poliser behövs och att de gör ett hästjobb med att försöka hålla samhället säkert.

Så jag har inga problem med polisen eller hur de agerar utan tycker generellt sett att de sköter sitt uppdrag och jobb bra. Har heller inga problem med om de gör en satsning på trafikövervakning enligt trådens topic nån vecka då och då för att dämpa fartlusten hos trafikanterna
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2021-06-21 kl. 16:30.
Citera
2021-06-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ja du är feg och korkad om du inte tar ditt straff när du vet att du faktiskt gjorde fel.
Varför ska jag och andra då betala mer för att du ska trilskas…? Det är skattemedel som kunde göra mer nytta på andra sätt.

Det finns nog många utgiftsposter som du kan bekymra dig för istället.
Min poäng var att utifrån perspektivet extraskatt, så skjuten man den strategin i sank om man nekar, men jag är helt införstådd med faktumet att du inte förstod.
Citera
2021-06-21, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det finns nog många utgiftsposter som du kan bekymra dig för istället.
Min poäng var att utifrån perspektivet extraskatt, så skjuten man den strategin i sank om man nekar, men jag är helt införstådd med faktumet att du inte förstod.

Det tragikomiska är att hans resonemang är: "Jag är modig och smart som utan att ifrågasätta gör det som staten befaller mig". Eller: "Jag känner själv poliser så polisen kan inte vara något dåligt som helhet eller göra något allvarligt fel".
Citera
2021-06-21, 17:30
Medlem
Tramsigt är enda ordet. Man ska krama ur mer stålar från folk helt enkelt. Det är vad det handlar om. 5-10 km/h är gånghastighet och en bil kan knappt ens framföras under 20 km/h utan att kvävas som jämförelse. Jag ser idioter köra 120+ km/h på 40-60-sträckor. Var finns "fabbo" polis då kan man undra. Det kan finnas flera orsaker till varför en bil råkar hålla 5 km/h högre hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in