Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej. Med ditt sätt att se det skulle det alltid vara den som kör som orsakar olyckor. Det finns åtskilliga trafikhändelser med olycklig utgång där bilföraren varken hållt högre hastighet än påbjuden hastighet eller varit orsak till olyckan.
Påbjuden hastighet…. Vad är det menar du… finns mig veterligen ingen lag som säger att man måste köra i skyltad hastighet, så vad tusan menar du…? Det enda som finns är att man inte får köra med fordon som har en konstruktiv hastighet på under 40kmh (?) på motortrafikled och motorväg.
Så jag tror du helt enkelt inte förstod det jag skrev, vilket i sig är skrämmande…..
Läs igen det jag skrev, och begrunda det jag citerade åt dig, ge mig sen en mer ingående förklaring på vad du själv nu skrev…?
Och ja, det kan finnas vissa situationer där föraren kan vara ”chanslös” och inte själv kan påverka eller förutse en fara enligt det jag citerade, men det är generellt sett få. Föraren har alltså generellt sett alltid ett absolut ansvar. Och du, detta gäller även om man så kör under skyltad hastighet.