2021-06-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej. Med ditt sätt att se det skulle det alltid vara den som kör som orsakar olyckor. Det finns åtskilliga trafikhändelser med olycklig utgång där bilföraren varken hållt högre hastighet än påbjuden hastighet eller varit orsak till olyckan.

Påbjuden hastighet…. Vad är det menar du… finns mig veterligen ingen lag som säger att man måste köra i skyltad hastighet, så vad tusan menar du…? Det enda som finns är att man inte får köra med fordon som har en konstruktiv hastighet på under 40kmh (?) på motortrafikled och motorväg.

Så jag tror du helt enkelt inte förstod det jag skrev, vilket i sig är skrämmande…..

Läs igen det jag skrev, och begrunda det jag citerade åt dig, ge mig sen en mer ingående förklaring på vad du själv nu skrev…?

Och ja, det kan finnas vissa situationer där föraren kan vara ”chanslös” och inte själv kan påverka eller förutse en fara enligt det jag citerade, men det är generellt sett få. Föraren har alltså generellt sett alltid ett absolut ansvar. Och du, detta gäller även om man så kör under skyltad hastighet.
Citera
2021-06-20, 19:03
Medlem
Citat:
Det rätta svaret är att det är fel att koncentrera resurser på små hastighetsöverträdelser. Det felaktiga svaret är att 5 km/h lägre hastighet skulle rädda 50 liv. Konsekvensen är att polisen inte är intresserade att göra något meningsfullt, bara samla poäng i statistiken och pengar till statskassan.

Problemet är nog mer att folk inte har kunskaper nog att förstå detta med trafiksäkerhet och hur den byggs, långsiktigt.

Jag tippar på att när de pratar om 5kmh så kanske det är medelhastigheten de menar. Och kan man sänka den 5kmh så tror jag det kan påverka mer än folk tror.

Det är inte nåt de bara drar ur röven, utan det är säkerligen rätt mycket info och statistik de samlar och begrundat innan de för sina val och prioriteringar.

Sen verkar folk inte fatta att detta är en kampanj de alltid har några veckor före midsommar och semestrar, varje år. Det är alltså inget de satsar på konstant, eller att det bara är det med 5kmh de kollar och skulle skita i allt annat.
Citera
2021-06-20, 19:05
Medlem
Citat:
Jag menar att detta inte ska vara en prioriterad insats. Det finns värre trafibrott som de bör statsa resurserna på att stävja i stället. Det är vad jag kommer att anföra om jag blir tagen för 5-9 km/h.

De har ju inte lagt ner att hålla koll på allt annat om du tror det…

Det lär hjälpa föga vad du anför om de mätt dig för 5kmh över, då det bevisar att du kört fortare än du får köra.
Citera
2021-06-20, 19:34
Medlem
hippilis avatar
Om man inte har en hastighetsmätare i en riktigt gammal bil och dom mäter att man kör i exempelvis 7 kmt för fort, då är det inte medveten fortkörning, eller?
Citera
2021-06-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Man skall motverka att detta används som extraskatt.
Erkänner man inte på plats, så går staten inte plus på extraskatten.

Menar du att man är feg, pm man inte erkänner direkt?
Hur fick du till det?

Ja du är feg och korkad om du inte tar ditt straff när du vet att du faktiskt gjorde fel.
Varför ska jag och andra då betala mer för att du ska trilskas…? Det är skattemedel som kunde göra mer nytta på andra sätt.
Citera
2021-06-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det här handlar väl bara om att de kör en vecka med extra mycket fokus på fortkörning i hela landet? Vilket ger lite statistik om vilka vägar som är mest drabbade av fortkörning samt lite rubriker som antagligen får folka att generellt lätta på gasen.
Ibland får polisen små luckor mellan gängmorden, att ägna sådan tid åt trafikkontroll är faktiskt ganska vettigt.
Veckorna efter den här artikeln https://www.gp.se/nyheter/göteborg/omfattande-fortkörning-på-älvsborgsbron-1.48083569 körde trafiken i mycket lugnare tempo över bron.

Se där, en som är vid sina sinnens fulla bruk, och kan tänka logiskt, trevligt.

Håller helt med i det, och Samnytt vinklade och blåste upp detta enormt, och massor av folk svalde med hull o hår, och går i taket för en skitsak som polisen har gjort varje år vid denna tid…
Citera
2021-06-20, 23:40
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Är inte mätarna i bilen fel? Så att man luras till att åka den vanliga farten. I så fall, finns det någon chans att stämma bilbolagen?
Citera
2021-06-20, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
Är inte mätarna i bilen fel? Så att man luras till att åka den vanliga farten. I så fall, finns det någon chans att stämma bilbolagen?

Mätarna visar för mycket, så man luras inte till att köra för fort. Ingen skulle tillverka en mätare som visar för lite.
Citera
2021-06-21, 06:07
Medlem
FlashbackNegerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Mätarna visar för mycket, så man luras inte till att köra för fort. Ingen skulle tillverka en mätare som visar för lite.

Jag menar för lite fart.
Citera
2021-06-21, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern

Det är krav på att hastighetsmätarna inte får visa för låg fart. Och då tekniska skäl gör att hastighetsmätningen kan variera t ex för att däck slits och därmed ändrar rullomkrets, eller att denna även kan påverkas av vilket lufttryck man kör med, samt däckens konstruktion och hårdhet etc etc, så har man lagt sig på några procents felvisning uppåt, alltså att mätarna visar några procent högre hastighet än den faktiska.
GPS kan vara mycket exakt som hastighetsmätare, men då man inte har tillräckligt bra GPS-signal i t ex tunnlar eller att det kan knasa med signalen inne i städer mellan höga hus etc, så är GPS inte tillåten som hastighetsmätare, utan det måste mätas med fysisk kontakt med vägen.

Stämma biltillverkarna funkar alltså inte, de gör det som lagar och regler kräver.
Citera
2021-06-21, 08:44
Medlem
Dark_drivers avatar
Mig kan dom ju försöka stoppa om jag kör för fort jag har en bil med jävligt bra trängegenskaper så får jag snuten efter mig så viker jag av på någon riktigt dålig väg typ traktorväg eller där dom har kört med en skogsmaskin jag säger bara lycka till för snuten att hänga på mig då med sina bilar som inte ens har hälften så stor markfrigång som min bil jag kan även svänga ut på en åker då får dom problem att hänga efter med plus att min bil fast den är stor och tung så toppar den 200km/h och är riktigt pigg så vet jag att jag kommer få böter så kommer jag inte stanna utan köra ifrån polisen har gjort det ett flertal gånger bland annat med en trött gammal Golf TDI med enbart 90hk och kass väghållning jag tycker att fler ska ta efter mig och köra ifrån polisen det är lättare än vad många tror då jag är van att köra och tävlar och köra på bana så har jag inge större problem med att köra ifrån polisen dom brukar ofta sluta jaga en när dom bedömer att det blir för farligt att fortsätta jaga vilket dom har gjort vid ett flertal tillfällen när jag kört ifrån dom
Citera
2021-06-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man är inte grundlurad för att man förstår varför det är viktigt att följa lagar och regler i samhället.

Man är däremot grundlurad om man inte begriper varför man ska följa lagar och regler, och struntar i att följa lagar och regler.

Om man dessutom tycker man kan skita i lagar och regler bara för att vissa andra gör det, så är man rätt korkad

Oh ja - häxprocesserna var lagliga - likaså koncentrationslägren - det gillar väl du tvångsarbetena
och dödandet av judarna - det var helt lagligt. Och det fanns de som satte sig upp mot detta. Mot
dem gjorde man processen kort.

Sen tvingar man ibland folk att döda andra människor o de som vägrar skjuter man efter snabbrättegång-men som sagt det är bra för det är lagligt.

Jag kan inte försvara den lagliga värnplikten det är stöld av tid inkomster och slavarbete.

Får mig att tänka på Spencer Davies - Take This Hammer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in