2021-06-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Tramsigt är enda ordet. Man ska krama ur mer stålar från folk helt enkelt. Det är vad det handlar om. 5-10 km/h är gånghastighet och en bil kan knappt ens framföras under 20 km/h utan att kvävas som jämförelse. Jag ser idioter köra 120+ km/h på 40-60-sträckor. Var finns "fabbo" polis då kan man undra. Det kan finnas flera orsaker till varför en bil råkar hålla 5 km/h högre hastighet.

Du menar att polisen skulle skita i om de ser folk köra 120+ på 40-60sträckor…? Om inte, vad är din poäng…? Tror du att polisen aldrig har koll på dessa sträckor och stoppar för hastighetsöverträdelse även där..?

Polisen kan inte vara överallt jämt, och samtidigt. Det betyder inte att de skulle skita i vare sig det ena eller andra, de kanske är ett larm då om nåt helt annat.

Din inledning om gånghastighet, hur tänkte du där…? Vad har det med topic att göra…?

En bil som inte klarar att framföras i under 20kmh är det nåt allvarligt fel på….

Att det kan finnas flera orsaker till att en bil råkar hålla 5kmh högre hastighet (än skyltat förmodar jag du menar…?) är korrekt. Det gör det dock inte lagligt oavsett.
Citera
2021-06-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det tragikomiska är att hans resonemang är: "Jag är modig och smart som utan att ifrågasätta gör det som staten befaller mig". Eller: "Jag känner själv poliser så polisen kan inte vara något dåligt som helhet eller göra något allvarligt fel".

Jag ifrågasätter en massa saker, men ifrågasätta bara för att jävlas får andra idioter hålla på med.

Du menar alltså att polisen i sin helhet är något dåligt….? Ska vi inte ha några poliser alls menar du…?
Citera
2021-06-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Tycker de borde fokusera mer på folk som glor på mobilen och de värsta av alla - de som glider i mittfilen.

Du menar att det är mindre trafikfarligt att glo på och pilla på mobilen när man kör, än att ligga och glida i mittfilen….? Hur tänkte du där…?
Citera
2021-06-21, 18:37
Medlem
drvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menar att det är mindre trafikfarligt att glo på och pilla på mobilen när man kör, än att ligga och glida i mittfilen….? Hur tänkte du där…?
Ett kort svar på ett sms i en bilkö eller liknande är inte lika illa som att inte förstå att hålla sig till höger när man inte är på gång att köra om framförvarande.

Största möjliga plats för de som behöver den => de som har ett högre tempo. Fattar man inte det så bör man låta sig köras, inte köra själv.
Citera
2021-06-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Ett kort svar på ett sms i en bilkö eller liknande är inte lika illa som att inte förstå att hålla sig till höger när man inte är på gång att köra om framförvarande.

Största möjliga plats för de som behöver den => de som har ett högre tempo. Fattar man inte det så bör man låta sig köras, inte köra själv.

Så, du menar att det är trafikfarligare att glida i mittfilen än att pilla på mobiltelefonen när man kör…?
Tror du får jäkligt svårt att få medhåll på det av sakkunniga trafiksäkerhetsforskare etc… Men du ha väl mer kunskaper och erfarenhet än de har…?
Citera
2021-06-21, 19:02
Medlem
C0ws avatar
Citat:

Mittfältsglidarna är väl inte lika trafikfarliga som folk som har all uppmärksamhet på mobilen, men man bryter minst lika mycket mot lagen när man glider i mitten på sträckor som är högre än 70 km/h som man gör när man kollar mobilen. Dessutom är dessa idioter sjukt irriterande. Finns hur många sjuka exempel som helst, några är

1 Trafikant X ansluter sig till motorvägen. Istället för att ligga kvar i högerfilen som är fri väldigt långt fram, så byter idioten istället till mittfilen så att han helt plötsligt har en bil några meter framför sig istället för en fri väg långt fram

2 Trafikant får cp ryck och byter från högerfil till mittfil helt utan anledning trots fri väg och inga påfarter i sikte.

3 Trafikanter som är så sjukt sega att de blir omkörda från både vänster och högerfil, även av lastbilar. Fatta hur sjukt det är.

4 Helt tom väg, inga bilar så långt ögat kan nå och ändå glider folk i mittfilen.

5 Varit med om sjukt många gånger då folk trängs i arslet på varandra i mittfilen samtidigt som högerfilen är helt tom sjukt långt fram. Jag får helt enkelt inte in i huvudet hur fan såna människor tänker. Varför? Kommer tjejen göra slut om ni håller till höger? Skäms ni?

Inte nog med att de är sjukt sega och dumma. De skapar även irritation och tar upp plats helt i onödan.

Har kört i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och på Balkan. Det är helt sjukt hur dåliga, sega och hur ovilliga bilförare i Sverige är på att flytta sig i jämförelse med främst Tyskland men även de andra nämnda länderna. Tyskarna blir alltid sjukt irriterade och blinkar sönder på efterblivna svensk reggade bilar när de glider i mitten även där i 90 km/h samtidigt som de blir omkörda av folk i 150+ från båda sidor.

Nej, att glida i mittfilen borde också straffas lika hårt och ofta som fortkörning och att kolla i mobilen.
Senast redigerad av C0w 2021-06-21 kl. 19:04.
Citera
2021-06-21, 21:35
Medlem
LenaPauls avatar
hehe bra att polisen åtminstone gör nånting på dagarna det är trots allt mina pengar

Inte speciellt svårt att köra rätt hastighhet
Citera
2021-06-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
hehe bra att polisen åtminstone gör nånting på dagarna det är trots allt mina pengar

Inte speciellt svårt att köra rätt hastighhet

Precis, det är generellt sett busenkelt att inte köra fortare än man får enligt skyltning. Har man problem med det så är det ta mig ett tecken på svagsinthet etc. Det gick ju tydligen bra att sköta detta med hastigheten när man tog körkortet.

Att skapa ”egna” regler i trafiken är korkat, förkastligt, för det riskerar att en massa folk tycker olika och gör olika, vilket stökar till det ännu mer, och ökar riskerna.
Citera
2021-06-22, 16:28
Medlem
Citat:
Så, du menar att det är trafikfarligare att glida i mittfilen än att pilla på mobiltelefonen när man kör…?
Tror du får jäkligt svårt att få medhåll på det av sakkunniga trafiksäkerhetsforskare etc… Men du ha väl mer kunskaper och erfarenhet än de har…?

Absolut. De som glider i mittfilen eller vänsterfilen ställer till olyckor.

När det gäller att pilla på mobilen när man kör så finns det grader i helvetet. Pillar man på mobilen i en stillastående bilkö så är det ganska låg risk att ställa till det. Att kasta iväg ett "blir försenad, sitter i bilkö på Essingeleden" ser jag inga större risker med. Sedan är det gott om idioter som gör samma sak i tät trafik och i hög hastighet, men det är inte samma sak.
Citera
2021-06-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Absolut. De som glider i mittfilen eller vänsterfilen ställer till olyckor.

När det gäller att pilla på mobilen när man kör så finns det grader i helvetet. Pillar man på mobilen i en stillastående bilkö så är det ganska låg risk att ställa till det. Att kasta iväg ett "blir försenad, sitter i bilkö på Essingeleden" ser jag inga större risker med. Sedan är det gott om idioter som gör samma sak i tät trafik och i hög hastighet, men det är inte samma sak.

Men du, det finns väl grader i helvetet även när det gäller att glida i mitt eller vänsterfilen….? Och det är ju inte så att om en olycka då skulle ske att det automatiskt enbart är de som glider där som har hela skuldbördan….? Bakifrån ankommande har fortfarande skyldighet att se sig för, anpassa sin körning efter rådande förhållanden, även om andra gör nåt fel.

T ex så kör jag ofta i mitt eller vänsterfil på sådana vägar vid vissa tillfällen, för det kan öka marginaler och därmed säkerheten.

Så om du tycker det är ok att pilla på mobilen i en stillastående bilkö, så är det väl inte heller så farligt att ligga i mitt eller vänster om det är mycket långt mellan bilar, typ man är närmast ensam på vägen.
Citera
2021-06-22, 20:02
Medlem
Citat:
Men du, det finns väl grader i helvetet även när det gäller att glida i mitt eller vänsterfilen….? Och det är ju inte så att om en olycka då skulle ske att det automatiskt enbart är de som glider där som har hela skuldbördan….? Bakifrån ankommande har fortfarande skyldighet att se sig för, anpassa sin körning efter rådande förhållanden, även om andra gör nåt fel.

T ex så kör jag ofta i mitt eller vänsterfil på sådana vägar vid vissa tillfällen, för det kan öka marginaler och därmed säkerheten.

Så om du tycker det är ok att pilla på mobilen i en stillastående bilkö, så är det väl inte heller så farligt att ligga i mitt eller vänster om det är mycket långt mellan bilar, typ man är närmast ensam på vägen.

Det är inte de som är ensamma på vägen jag retar mig på, möjligen de som tror att de är ensamma. Att jag tvingas sänka farten och för att sedan göra två eller tre filbyten för att kunna köra om och sedan göra ett par filbyten igen För att komma tillbaka till högerfil retar gallfeber på mig. Det händer mig varje dag jag är ute och kör. Ibland behöver jag inte ens bryta mot någon hastighetsbegränsning.

Håll till höger, hur svårt kan det vara?
Citera
2021-06-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det är inte de som är ensamma på vägen jag retar mig på, möjligen de som tror att de är ensamma. Att jag tvingas sänka farten och för att sedan göra två eller tre filbyten för att kunna köra om och sedan göra ett par filbyten igen För att komma tillbaka till högerfil retar gallfeber på mig. Det händer mig varje dag jag är ute och kör. Ibland behöver jag inte ens bryta mot någon hastighetsbegränsning.

Håll till höger, hur svårt kan det vara?

Kan förstå att det kan kännas drygt ja, men trots det…. Vad kännetecknar bl a en god förare…?
Jo, att man inte ska hetsa upp sig i trafiken, inte få gallfeber etc, för att andra i trafiken gör dumma saker, eller missar. Alla är ju inte ”elitförare” och vi ska visa varandra hänsyn.
Jag är säker på att de i körskolan lärde ut att man ska behålla lugnet, inte hetsa upp sig eller stressa i trafiken, även om andra inte kör som man tycker de borde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in