Citat:
Ursprungligen postat av
Miekkalinna
Solnamannen är väl den snubben som GW Leffe anser är den troligaste gärningsmannen av alla utpekade. Hans bostad låg i området som är aktuellt i GM profilen. Han kände da Costa och flera omständigheter pekar statistiskt sett mot honom.
[...]
Visst kan alla människor bli våldsamma i trängda situationer men eftersom omständigheterna kring da Costas död är okända så finns ju möjligheten att da Costa dog i Solnamannens lgh av överdos, plötslig sjukdom efter långvarigt missbruk eller annan olyckshändelse. Skulle det vara så hade han 2 val. Antingen ringa polisen eller göra sig av med kroppen.
Allt, precis allt som GW Persson sagt offenligt om Solnamennen är helt uppåt väggarna. Som amatör (men ordentligt påläst) har jag extremt svårt att ta honom på allvar. Bara detta att sätta ihop en sk gärningsmannaprofil avsedd för en en snubbe han kände till, är ju fullständigt löjligt.
Inga statistiska omständigheter talar för Solnamannens skuld i detta fall. Han är ingen typiska styckmördare på något sätt. Att man är psykiskt sjuk (Solnamannen vårdades tex för depression på våren 1985) och lever i misär 15 år efter BO:s död, betyder inte att man är styckmördare.
GW Persson har bla sagt att gäringsmannen inte var psykiskt sjuk (totalt befängt och ogrundat påstående), att de som "gör såna här grejer" bodde i en viss del av Solna (ett obergripligt påstående), att säckarna spreds som en "solfjäder" (man hade ju bara två fyndplatser så vad babblade han om?) och att BO försörjde sig på "småbrott".
Jag har svårt att se heroinförsäljning (+ annan drogförsäljning) och bedrägeri (BO förökte bla lura till sig 20 000 kr i början på 80-talet) som småbrott.
BO använde 2-3 "kabbar" om dygnet när hon var som mest beroende. På 80-talet blev det 1000-1500 kr om dygnet (!). Dvs 30 000-45 000 kr i månaden.. I dagens värde: ung 60 000 - 90 000 kr..
Detta är säkerligen inte pengar som kommer från "småbrott" eller Malmskillnadsgatan.
BO bör ha varit van knarklangare. Att hon sålde knark finns dessutom dokumenterat i den FU som skrev 1999. Det vittne som GW Persson själv använde (tillsammans med polisen såklart) hette V Olsson och sa att BO sålde heroin på våren 1984. BO sålde även hasch och "tjack" (förmodligen avsågs amfetamin).
GW Perssons svammel har gjort intryck på mig, på ett negativt sätt. När jag läste om GW:s inblandning i utredning nr 2, förstod jag hur oseriös han kan vara. Han skarvar och lattjar ju hur han vill.
Han vet mkt väl att medelsvensson inte kan eller orkar läsa 3000 A4-sidor och pussla ihop 5 förundersäkningar.
Det är enklare att idolisera GW Persson och tycka att han är en skön snubbe.
Jag har själv plockat ut ett förhör som han inte läst. Det tog mig 5 år att få ut det.. Inte ens P Lindeberg fick tillåtelse och vi är många som tjatat.
Saker tar tid.
Att TH och TA inte märdat och styckat BO, kan vi vara rörande överens om
Angående överdos, olycka osv. BO kan ha dött på flera olika sätt, men överdos var det nog inte. Överdos bär betyda syrebrist, vilket bör betyda blodfyllda lungor. Det hade inte BO.