Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
GW säger att han tror att JO (Solnamannen) visste någonting. Vet du om det fanns någon koppling mellan JO och Catrines andra polare. Jag minns något från förhören med JO om att han sade att en stor (eller lång) kille hade kommit hem till honom och hämtat Catrines resväska vid något tillfälle. JO sade till polisen att han inte visste vem killen var. Tycker att det ofta återkommer till någon som beskrivs som lång eller stor. Kan JO ha känt till någonting men t.ex. varit rädd att snacka, eller helt enkelt inte velat bli indragen? Får för mig ibland att ganska många i Catrines omgivning kan ha känt till ungefär vad som hade hänt, men att man inte tyckte sig ha anledning att diskutera saken med polisen.
Solnamannen/JO är av allt att döma en återvändsgränd, men alla kontakter som BO hade kan ju vara intressanta. Det är lätt att vara efterklok. JO hade iaf ingen koppling till Catrines kriminella kretsar, personerna som hotade henne osv.
Absolut, visst kan det finnas rädsla (för att vara tjallare eller för gärningsmannen), och det får polisen ta hänsyn till.
Om gärningsmannen på något sätt utmärkte sig innan Catrines död (vilket jag antar att han gjorde), så fanns det säkert respekt och rädsla runt honom.
Jag bara gissar, men det vanliga är en sån här gärningsman har en problematisk historik. Han borde ha varit avtrubbad och på något sätt förberedd. Ytterst få människor lever ett stillsamt normalt liv, för att plötsligt dela en kropp på mitten, plocka ur den som ett slaktdjur, ta bort brösten osv.
Tittar man på styckmördares profiler och historiker (och detta har diskuterats tidigare), så hittar man oftast våldsbrott, missbruk, sociala problem, missanpassning, låg eller ingen utbildning osv.
Är gärningsmannen ett totalt unikum så är det nästan ingen idé att leta efter honom. Ska polisen få ihop bitarna så måste ett begripligt mönster följas. Man måste sas jobba med en kliché.
Jo, JO pratade om en grov kille, som kom upp till lägenheten som hastigast, i mitten på 1983, och Catrine drog ju till Portugal då, om jag minns rätt, på hösten, så visst ska det ha funnits en resväska och bärhjälp osv.
Att en kille är bitig och storväxt är inte mycket att gå på. Jag minns inte förhöret. Jag ska kika ...
JO är iaf tämligen hopplös som styckmördare.
GW Persson ansåg att det var "bestickande" att JO sparat Catrines brev och ett örhänge, men GW säger ju vad fan som helst, bara det låter ballt i teve.
Det är inte bestickande alls. Det betyder bara att JO kände Catrine och ville minnas henne.
Gå och lägg dig, GW.