Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-27, 10:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inga alls, konstigt nog. Eller rättare sagt: de bra böckerna om fallet är bättre än dokumentärerna.

Allt väsentligt och grundläggande kan du ta in på en dag. Fallet är otroligt genomtröskat.

Hoppa över GW Perssons teorier. Han stödde utredning nr 2, som var skrattretande dålig. Faktiskt ännu sämre än den första, som åtminstone började bra.

GW har noll koll.

Läs Lindeberg, Larsson och Agell.
GW säger att han tror att JO (Solnamannen) visste någonting. Vet du om det fanns någon koppling mellan JO och Catrines andra polare. Jag minns något från förhören med JO om att han sade att en stor (eller lång) kille hade kommit hem till honom och hämtat Catrines resväska vid något tillfälle. JO sade till polisen att han inte visste vem killen var. Tycker att det ofta återkommer till någon som beskrivs som lång eller stor. Kan JO ha känt till någonting men t.ex. varit rädd att snacka, eller helt enkelt inte velat bli indragen? Får för mig ibland att ganska många i Catrines omgivning kan ha känt till ungefär vad som hade hänt, men att man inte tyckte sig ha anledning att diskutera saken med polisen.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-27 kl. 10:39.
Citera
2019-07-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
GW säger att han tror att JO (Solnamannen) visste någonting. Vet du om det fanns någon koppling mellan JO och Catrines andra polare. Jag minns något från förhören med JO om att han sade att en stor (eller lång) kille hade kommit hem till honom och hämtat Catrines resväska vid något tillfälle. JO sade till polisen att han inte visste vem killen var. Tycker att det ofta återkommer till någon som beskrivs som lång eller stor. Kan JO ha känt till någonting men t.ex. varit rädd att snacka, eller helt enkelt inte velat bli indragen? Får för mig ibland att ganska många i Catrines omgivning kan ha känt till ungefär vad som hade hänt, men att man inte tyckte sig ha anledning att diskutera saken med polisen.

Det var med all säkerhet TÅ JO mötte, minns inte om han beskrev honom som lång, men har ska ha varit kort och lite tjock.
Citera
2019-07-27, 15:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det var med all säkerhet TÅ JO mötte, minns inte om han beskrev honom som lång, men har ska ha varit kort och lite tjock.
Hittade förhöret:

....han var mycket större än mig.....väldigt bitig...
https://photobucket.com/gallery/user...YS5qcGc=/?ref=

Jag tänkte att det här skulle kunna vara en väska som användes vid hennes sista resa (den till fyndplatserna alltså), men väskan skall enligt JO ha hämtats långt innan hon försvann ser jag nu. Hade det varit senare hade det här kanske varit mer intressant.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-27 kl. 15:33.
Citera
2019-07-27, 15:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du spekulerar i om det fanns personer i Catrines omgivning som visste vad som hände eller i vart fall hade kännedom om delar av händelseförloppet?

Berättade inte dagboksvittnet som var nära vän med Catrine att hon fick höra att BO brukade träffa manspersoner med speciella intressen inom det sexuella området som eventuellt kan ha varit inblandade på nåt sätt?

Catrine hade även en mångårig kompis som hette Raine, även han fick höra talas om märkliga män som Catrine brukade träffa och det var inga flyttgubbar på dekis utan dom här männen tillhörde en helt annan yrkesgrupp högre upp i samhället.

Raine berättade väl aldrig för polisen vad Catrine sagt?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-07-27 kl. 15:54.
Citera
2019-07-27, 17:23
Medlem
Citat:
Hittade förhöret:

....han var mycket större än mig.....väldigt bitig...
https://photobucket.com/gallery/user...YS5qcGc=/?ref=

Jag tänkte att det här skulle kunna vara en väska som användes vid hennes sista resa (den till fyndplatserna alltså), men väskan skall enligt JO ha hämtats långt innan hon försvann ser jag nu. Hade det varit senare hade det här kanske varit mer intressant.

JOs minne var förmodligen inte glasklart 15 år senare, och det förhöret ger inte så mycket, tror inte Bo Åström är så stolt över det här idag...
Citera
2019-07-27, 20:39
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Vilka bra dokumentärer finns om detta fall?

Den här är helt ok enligt mig. https://www.youtube.com/watch?v=7siLTMh-few

En timme med oraklet Leif GW Persson.
Citera
2019-07-28, 09:50
Medlem
Citat:

Solnamannen/JO är av allt att döma en återvändsgränd, men alla kontakter som BO hade kan ju vara intressanta. Det är lätt att vara efterklok. JO hade iaf ingen koppling till Catrines kriminella kretsar, personerna som hotade henne osv.

Absolut, visst kan det finnas rädsla (för att vara tjallare eller för gärningsmannen), och det får polisen ta hänsyn till.

Om gärningsmannen på något sätt utmärkte sig innan Catrines död (vilket jag antar att han gjorde), så fanns det säkert respekt och rädsla runt honom.

Jag bara gissar, men det vanliga är en sån här gärningsman har en problematisk historik. Han borde ha varit avtrubbad och på något sätt förberedd. Ytterst få människor lever ett stillsamt normalt liv, för att plötsligt dela en kropp på mitten, plocka ur den som ett slaktdjur, ta bort brösten osv.

Tittar man på styckmördares profiler och historiker (och detta har diskuterats tidigare), så hittar man oftast våldsbrott, missbruk, sociala problem, missanpassning, låg eller ingen utbildning osv.

Är gärningsmannen ett totalt unikum så är det nästan ingen idé att leta efter honom. Ska polisen få ihop bitarna så måste ett begripligt mönster följas. Man måste sas jobba med en kliché.

Jo, JO pratade om en grov kille, som kom upp till lägenheten som hastigast, i mitten på 1983, och Catrine drog ju till Portugal då, om jag minns rätt, på hösten, så visst ska det ha funnits en resväska och bärhjälp osv.

Att en kille är bitig och storväxt är inte mycket att gå på. Jag minns inte förhöret. Jag ska kika ...

JO är iaf tämligen hopplös som styckmördare.

GW Persson ansåg att det var "bestickande" att JO sparat Catrines brev och ett örhänge, men GW säger ju vad fan som helst, bara det låter ballt i teve.

Det är inte bestickande alls. Det betyder bara att JO kände Catrine och ville minnas henne.

Gå och lägg dig, GW.
Citera
2019-07-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
JOs minne var förmodligen inte glasklart 15 år senare, och det förhöret ger inte så mycket, tror inte Bo Åström är så stolt över det här idag...

Upptakten till utredning nr 2 var fö helt hopplös.

Man började med att fråga VO, som slutade umgås med Catrine flera månader innan hon dog, och förutom intressanta personliga detaljer (hon beskrev Catrine noggrant) hade VO inget att bidra med.

VO ledde väl polisen till JO och Uffe /Väktaren, som inget vittne nämnde medan utredningen var färsk (under hösten 1984).

Och att förhöra en psykiskt skör person efter 15 år, det är ju inte att rekommendera, om man inte har ordentligt på fötterna.

En detalj som kan vara intressant är JO:s skelning, som bör ha varit lite besvärlig om han var gärningsmannen. Jag har själv skelat, och vet hur djupseendet påverkas. Att skela kraftigt är som att vara enögd.

Om en sådan här skör kille ska ta sig igenom ett styckmord utan tabbar (och utan att skada händerna), så ska han ha flyt ... det är lite svårt att förklara. De som har skelat kanske fattar vad jag menar.

Skelningen var iaf så tydlig att den nämns i en polisrapport, om jag minns rätt.

Ja ja, skit samma.
Citera
2019-07-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Den här är helt ok enligt mig. https://www.youtube.com/watch?v=7siLTMh-few

En timme med oraklet Leif GW Persson.

På 35 år har han inte bidragit med ett barr till da Costa-fallet, och han stöttade helhjärtat en helt hopplös utredning, och skrev en sk gärningsmannaprofil, fast han visste vem den skulle passa! Han har åxo sagt en massa dumt, som jag inte orkar citera. Orakel? Not quite.
Citera
2019-07-30, 00:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Solnamannen/JO är av allt att döma en återvändsgränd, men alla kontakter som BO hade kan ju vara intressanta. Det är lätt att vara efterklok. JO hade iaf ingen koppling till Catrines kriminella kretsar, personerna som hotade henne osv.

Men JO hade trots allt koppling till den värld av prostitution som Catrine rörde sig i och JO besökte dessutom Malmskillnadsgatan från tid till annan. Det finns samtidigt ingenting som pekar på att Catrines öde skulle ha någonting med kriminella kretsar att göra, det mest sannolika har hela tiden varit att styckmordet är direkt relaterat till hennes gatuprostitution.

Citat:
Absolut, visst kan det finnas rädsla (för att vara tjallare eller för gärningsmannen), och det får polisen ta hänsyn till.

Styckmord är i 9 fall av 10 ett enmansbrott, det är dessutom extremt få sexköpare som träffar prostituerade kvinnor i grupp eftersom kvinnorna inte tillåter detta, ett möjligt undantag kan dock vara desperata tunga missbrukare som måste få ihop pengar.

Citat:
Om gärningsmannen på något sätt utmärkte sig innan Catrines död (vilket jag antar att han gjorde), så fanns det säkert respekt och rädsla runt honom.

Det där är bara rent skitsnack, den mest troliga hypotesen är att Catrine blev upplockad av en sista sexkund på stritan men sedan händer något helt oväntad precis som i många andra prostitutionsmord.

Citat:
Jag bara gissar, men det vanliga är en sån här gärningsman har en problematisk historik. Han borde ha varit avtrubbad och på något sätt förberedd. Ytterst få människor lever ett stillsamt normalt liv, för att plötsligt dela en kropp på mitten, plocka ur den som ett slaktdjur, ta bort brösten osv.

En hypotes går ut på att en gärningsman som kanske är van att sönderdela och undersöka döda människokroppar genom sitt yrke har nog inga som helst problem att dela en kropp på mitten, plocka ur den som ett slaktdjur, ta bort brösten osv? Vad tror du om den teorin?

Citat:
Tittar man på styckmördares profiler och historiker (och detta har diskuterats tidigare), så hittar man oftast våldsbrott, missbruk, sociala problem, missanpassning, låg eller ingen utbildning osv.

Samtidigt finns det trots allt undantag som Koffertmordet 1969 på västkusten, GM var där högutbildad. I ett annat fall 2010 lät en chef på Örebro universitet stycka sin älskarinna. Och eftersom Catrine hade kunder på stritan från sagt alla möjliga yrkesgrupper och sociala miljöer så kompliceras bilden ytterligare.

Citat:
Är gärningsmannen ett totalt unikum så är det nästan ingen idé att leta efter honom

Det där är en oerhört märklig inställning.

Citat:
JO är iaf tämligen hopplös som styckmördare

Går det att helt utesluta honom?

Citat:
Persson ansåg att det var "bestickande" att JO sparat Catrines brev och ett örhänge

Det som väckte GW:s misstankar var dessutom att JO hade sparat alla DN från de första säckfynden och framåt. Det låter rätt märkligt faktiskt, i ett helt annat fall med en lustmördare i Nacka 1975 så sparade väl också han kvällstidningarna när dom skrev om det prostituerade offret? Jag vill tom minnas att lustmördaren kände en eufori när polisen famlade i blindo?

"Han berättar att man vid husrannsakan hittade saker i lägenheten som borde ha följts upp bättre.

– Dels så hittade vi Catrines ena örhänge och sedan hittade vi brev från henne. Det var tackbrev där hon tackade för att hon fått bo där och för att NN alltid ställde upp. Sedan hittade vi något annat som var jävligt bestickande; han hade samlat på DN från upptäckten av brottet då när man skriver det första om det. Han har blivit hörd av snuten vid ett tillfälle, säger Leif GW Persson i kvällens program"

https://www.expressen.se/nyheter/lei...rine-da-costa/

Citat:
Det är inte bestickande alls. Det betyder bara att JO kände Catrine och ville minnas henne

Men varför har han då samlat på DN från upptäckten av brottet? Ville han möjligtvis ha koll på hur utredningen fortskred och om det fanns några tecken på att polisen hade misstänkta?
Citera
2019-07-30, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men JO hade trots allt koppling till den värld av prostitution som Catrine rörde sig i och JO besökte dessutom Malmskillnadsgatan från tid till annan. Det finns samtidigt ingenting som pekar på att Catrines öde skulle ha någonting med kriminella kretsar att göra, det mest sannolika har hela tiden varit att styckmordet är direkt relaterat till hennes gatuprostitution.

Styckmord är i 9 fall av 10 ett enmansbrott, det är dessutom extremt få sexköpare som träffar prostituerade kvinnor i grupp eftersom kvinnorna inte tillåter detta, ett möjligt undantag kan dock vara desperata tunga missbrukare som måste få ihop pengar.

Det där är bara rent skitsnack, den mest troliga hypotesen är att Catrine blev upplockad av en sista sexkund på stritan men sedan händer något helt oväntad precis som i många andra prostitutionsmord.

En hypotes går ut på att en gärningsman som kanske är van att sönderdela och undersöka döda människokroppar genom sitt yrke har nog inga som helst problem att dela en kropp på mitten, plocka ur den som ett slaktdjur, ta bort brösten osv? Vad tror du om den teorin?

Samtidigt finns det trots allt undantag som Koffertmordet 1969 på västkusten, GM var där högutbildad. I ett annat fall 2010 lät en chef på Örebro universitet stycka sin älskarinna. Och eftersom Catrine hade kunder på stritan från sagt alla möjliga yrkesgrupper och sociala miljöer så kompliceras bilden ytterligare.

Det där är en oerhört märklig inställning.

Går det att helt utesluta honom?

Det som väckte GW:s misstankar var dessutom att JO hade sparat alla DN från de första säckfynden och framåt. Det låter rätt märkligt faktiskt, i ett helt annat fall med en lustmördare i Nacka 1975 så sparade väl också han kvällstidningarna när dom skrev om det prostituerade offret? Jag vill tom minnas att lustmördaren kände en eufori när polisen famlade i blindo?

"Han berättar att man vid husrannsakan hittade saker i lägenheten som borde ha följts upp bättre.

– Dels så hittade vi Catrines ena örhänge och sedan hittade vi brev från henne. Det var tackbrev där hon tackade för att hon fått bo där och för att NN alltid ställde upp. Sedan hittade vi något annat som var jävligt bestickande; han hade samlat på DN från upptäckten av brottet då när man skriver det första om det. Han har blivit hörd av snuten vid ett tillfälle, säger Leif GW Persson i kvällens program"

https://www.expressen.se/nyheter/lei...rine-da-costa/

Men varför har han då samlat på DN från upptäckten av brottet? Ville han möjligtvis ha koll på hur utredningen fortskred och om det fanns några tecken på att polisen hade misstänkta?
Det finns inga mest sannolika hypoteser rörande Catrines död. DU vill nagla fast vissa, redan statligt demoniserade, individer. Till den änden använder du vad slags retorik som helst.
Med ca. noll pricksäkerhet!
Citera
2019-07-30, 09:27
Medlem
En olycklig bieffekt av Styckmordet (och vidhängande mediamyter) är att totalt oinsatta människor tror att de är experter på kriminalitet och gatuprostitution.

Många tror att prostituerade kvinnor är helt skyddslösa, och att det går att spöa dem och mörda dem hur som helst.

Det är otroligt utsatta kvinnor, ja, men de är sällan skyddslösa.

De är inte dumma i huvudet.

De har koll på varandra, de har pojkvänner och hallickar, och de försöker behålla ett minimum av säkerhet, trots vidriga omständigheter.

Hade en udda fågel som TH varit skyldig, och hade myterna om honom haft sanningsgrund, då hade han och TA åkt dit på en gång.

Något annat är otänkbart.

Två läkare, totalt ovana vid kriminalitet, odlar avancerad kontakt med prostituerad knarklangare, mördar henne, styckar henne och slänger kroppsdelar 200 m från Catrines torsk Vinofs bostad... Och denne Vinof har dessutom full koll på Malmskillnadsgatan...

Hur skulle läkarna kunna komma undan?

De hade hundra ögon på sig, och Vinof skulle garanterat ha luskat ut hur det gick till.

Scenariot som hittades på under åttiotalet är så idiotiskt att man skrattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in