2021-06-20, 15:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag håller med om att vi inte ska vara elaka mot varandra. Dock ska vi vara ÄRLIGA. Vissa brukar förväxla ärlighet med elakhet. Någon måste berätta för unga kvinnor att de inte bör göra permanenta skönhetsingrepp. För det första så är det fult och onaturligt, för det andra så ger det bara upphov till mer psykisk ohälsa. Tror du att en ung tjej som fyller läpparna för att hon mår dåligt kommer att må bättre av det? Svar nej.

Javisst är det bra att folk säger till, men hennes privata uppfattning om läppförstoringar ska hon ge fan i att förmedla åt folk som försöker få jobb hos henne.
Citera
2021-06-20, 15:12
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Förolämpar man någon ska man ha en smäll på käften. Så enkelt var det.
Snowflake!

Buhu buhu

Ronja får inget jobb, det säger väl det mesta om ditt resonemang hehe.
Citera
2021-06-20, 15:15
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Ja, vad säger lagen?

Negativ särbehandling är det.

Jag är född med en redigt stor kuk. Ska det hindra mig från att få arbeta som badvakt/strandvakt?
Jadu, hjärnan din fick inte mycket
Citera
2021-06-20, 15:27
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Med utseende så syftar jag på hur en människa ser ut i ansikte och kropp. Dit hör även tatueringar och plastikoperationer.
Jodå jag förstår att du vill att diskussionen ska handla om något annat än den gör. Återigen, menar du på fullaste allvar att ingen absolut skillnad finns mellan diskriminering för något som individen inte på något sätt kan påverka, och diskriminering som grundar sig på fullständigt frivilliga estetiska val?

Citat:
Varför skulle hatiska människor likt nazister få goda vitsord? Människoförakt och ojämlikhet har inget i en välmående samhällelig gemenskap att göra.
Personen ifråga kanske skiljer på privat politik och professionalism i arbetslivet? Orsaken spelar ingen roll, det du har att ta ställning till är de facto goda vitsord. Vad gör du?

Citat:
Jag har inte direkt jämfört antalet tatuerade jag mött i min vardag med personer som inte är det. Men kan säga att jag ser det varje dag i flera områden jag passerar i min innerstad och särskilt vanligt tycker jag det verkar vara bland yngre personer. 30-årsåldern och neråt. En möjlig trend som alltfler tycks villiga att haka på.
En snabb och inte faktagranskad nätsökning föreslår att ca en tredjedel av befolkningen i åldersgruppen 18-29 har tatueringar, och av dessa kan upp till en femtedel ha halstatueringar. Då snackar vi alltså ca 7 % av befolkningen mellan 18-29 års ålder, och betydligt färre i den totala befolkningen. Som jämförelse har ungefär lika många personer dyslexi. Således inte direkt någon folksport.

Citat:
Tja, det är väl mer i sin ordning att testa folks kunskaper och intelligens innan ev. anställning men nu var det ju utseende specifikt som trådens diskussion handlade om och där tycker jag inte att det är okej att diskriminera så som gjorts med Ronja.
Poängen är att CV inte nödvändigtvis säger så mycket heller. Eller ens intervjuer. Från tidigare nämnda rekryteringsrunda blev två personer erbjudna tjänster men tackade nej då långpendlandet, som båda två tidigt i processen bedyrat inte var ett problem, blev ett problem.

Rekrytering är inte en precisionsverksamhet utan bygger väldigt mycket på känsla och människokännedom. Och det fina i kråksången? Företaget får stå för konsekvenserna oavsett om man ger någon chansen som inte förtjänar det, eller ratar någon som förtjänar en chans. Detta är en enstaka tjänst hos en enstaka arbetsgivare, inte någon generell samhällspolicy som krossar chanslösa avvikare.
Citera
2021-06-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Mål nr: B 823-20

Åklagaren har begärt att Yvonne Fager döms för grovt olaga hot, 4 kap 5 § 2 st
brottsbalken. Hon har påstått att följande har hänt.
Yvonne Fager har hotat Said Ali Idris genom att, samtidigt som hon höll ett gevär i
handen, till honom direkt respektive till hans chef över högtalartelefon - i Ali Idris
närvaro - uttala att hon skulle skjuta honom och skjuta honom i ryggen. Det hände
den 22 november 2019 på Estabovägen 90, Åsbro, Askersunds kommun.
Hotet var sådant att Said Ali Idris kunde förväntas känna allvarlig rädsla för sin
personliga säkerhet.
Brottet bör bedömas som grovt då hotet påtagligt förstärkts med vapen och då
målsäganden uppfattat hotet akut.
Yvonne Fager begick gärningen med uppsåt.
Yvonne Fager har förnekat gärningen. Dessutom har hon känt sig hotad av Said Ali
Idris som hon uppfattat velat tränga sig in i hennes bostad varför hon velat skrämma
denne. Hon har inte haft vapnet riktat mot Said Ali Idris. Yvonne Fager har uppgett
att hon inte haft uppsåt.

Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Personligen hade jag inte anlitat en firma där ägaren är dömd för grovt olaga hot och dessutom inte erkänt och gått i terapi.

Det känns väl osäkert för kunderna nu när de vet att ägaren av firman är så pass hotfull. Så det var inte smart av ägaren att reta folk att diskutera henne och hennes städfirma.
Citera
2021-06-20, 15:31
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
78 sidor om denna brud. Fantastiskt. Kan bara bero på att många är sugna på att knulla henne, men vet att de aldrig skulle få det och vill nu sabla ner henne.

Vad gäller själva sakfrågan håller jag med dem som säger att det är arbetsgivaren som bestämmer vem denne vill anställa, så länge man håller sig till diskrimineringslagarna. Att de den här gången var ärliga med varför man inte anställde flickebarnet borde hon väl ta positivt. Som andra skrivit: Det borde ge henne ett hum om hur hon ska gå vidare. Vad gäller själva halstatueringen är den väl svår att ta bort, men ankläpparna borde väl gå ner till normala efter en tid. Jag vet inte hur botox funkar riktigt.

Botox är muskelavslappnande (ett gift) som man använder på rynkor. Det hon eventuellt har i läpparna är fillers. Det går ju ner efter 6månader till ett år. Men på de jag sett använda det verkar det inte försvinna helt.
Citera
2021-06-20, 15:32
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
På detta svarar jag att nej, det är sant att den naturligt fula inte kan rå för hur hen är skapt men problemet har ju hela tiden ändå varit utseendet, eller hur? Det är ju därför som Ronja inte ens får komma på intervju och visa vad hon går för så varför skulle då en annan ful person få det?
Anledningen till fulheten är helt central i det här fallet, hur gärna du än vill kan du inte sätta likhetstecken mellan detta och, t.ex., en brännskada.

Citat:
Om nu utseendet är så förbaskat viktigt för företaget utåt att inte ens en tjej med aningen större läppar än en vanlig person ges en chans menar jag.
Aningen större läppar?

Jag vågar påstå att storleken knappt är relevant utan att det är plastigheten som stör. Och det är inte bara läpparna utan hela paketet sammantaget.
Citera
2021-06-20, 15:35
Medlem
tkhasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Så sant, läs föräldrarnas kommentarer till hennes ”cute cute cute”-bild...

Jag får rysningar. Inte konstigt att Ronja växt upp med föreställningen att utseendet är det viktigaste av allt.
Citera
2021-06-20, 15:37
Medlem
tkhasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
De vill alltså ha en 'enkel' människa? Va fan betydeder det? Enkel? Som i korkad?

Välvårdad, frisk, rökfri är ju bara den vanliga neofascistiska smörjan som gör att folk inte ens orkar söka men vad fan , 'enkel'.

Vad menas?

Välvårdad och rökfri tycker jag är självklarheter som de flesta normala människor borde kunna uppfylla. Frisk är naturligtvis lite svårare, det är inget man alltid kan välja själv, men jag ser heller inget konstigt i att arbetsgivare föredrar någorlunda friska anställda.
Citera
2021-06-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tkhasi
Välvårdad och rökfri tycker jag är självklarheter som de flesta normala människor borde kunna uppfylla. Frisk är naturligtvis lite svårare, det är inget man alltid kan välja själv, men jag ser heller inget konstigt i att arbetsgivare föredrar någorlunda friska anställda.
Hoppas att du är enkel också, det är det absolut viktigaste. Annars är du körd på arbetsmarknaden.

Citat:
Är du enkel, pålitlig, välvårdad, frisk, rökfri och talar flytande svenska?

Ha ha ha

En person som inte är enkel skulle jag aldrig anställa
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-20 kl. 15:45.
Citera
2021-06-20, 15:51
Medlem
Stark-Senaps avatar
Monstret borde väl vara helnöjd efter detta?
Hon kom i tidningen och omnämndes i massa media. Fick en minst 80 sidor lång tråd på FB. Har säkert fått många tummar och prenumeranter på alla sina flipper och flopper-konton. Osv.
Finns det andra världen i livet hos den kategori människa hon tillhör?
Citera
2021-06-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Monstret borde väl vara helnöjd efter detta?
Hon kom i tidningen och omnämndes i massa media. Fick en minst 80 sidor lång tråd på FB. Har säkert fått många tummar och prenumeranter på alla sina flipper och flopper-konton. Osv.
Finns det andra världen i livet hos den kategori människa hon tillhör?
Vilka värden har du som är så jävla speciella? Hur mycket tid har du spenderat på Flashback som du kunde använt till att läsa Thukydides?

Lika mycket som alla andra och mer än hon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in