2021-06-20, 01:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det är sorgligt att läsa hur många i den här tråden som går efter utseendet hos människor.

Utseendet säger en hel del om en person.

Någon som vill se ut som en bimbo, ser förmodligen också upp till den typen av kvinnor, och vill förmodligen gärna själv vara som dem.

Någon (kvinna) som klär sig väldigt "ordentligt", inget smink, och väldigt vardagligt, är nog inte på väg till närmaste gathörn för att ragga upp kunder så hon kan suga kuk för pengar.

Osv.

Man kan ju med ganska god säkerhet säga att den här tjejen i fråga inte har särskilt mycket bakom pannbenet. Och ja, det är otroligt tragiskt och det är en orättvis värld. Men hon hade trots allt inte behövt välja denna typ av utseende, om hon nu inte vill framstå som "lägre begåvad".
Hon söker dessutom städjobb, vilket också bekräftar en del.

MEN man bör ju ändå ge henne poäng för att hon söker arbete överhuvudtaget och inte bara sitter på arslet och vill sippra bidrag, något som alldeles för många tyvärr gör.

Hon har mycket av sitt utseende att tacka sina föräldrar också. Hade de bara uppfostrat henne lite bättre, så hade hon sett mer ordentlig ut idag.

Oavsett så kan hon vara precis hur snäll som helst, så är det ju.
Citera
2021-06-20, 01:25
Medlem
killawifes avatar
Är det så viktigt hur man ser ut på ett städjobb? De ska väl vara glada att nån överhuvudtaget söker skiten.
Vi hade en tjej på jobbet med såna duck-lips innan och det var ju en del som hade problem med det men hon gjorde ett lika bra jobb som alla andra så det är ju inget som påverkar arbetet.
Citera
2021-06-20, 01:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Är det så viktigt hur man ser ut på ett städjobb? De ska väl vara glada att nån överhuvudtaget söker skiten.
Vi hade en tjej på jobbet med såna duck-lips innan och det var ju en del som hade problem med det men hon gjorde ett lika bra jobb som alla andra så det är ju inget som påverkar arbetet.

Är det en nackdel med ett psyko som arbetstagare. det avgör förstås arbetsgivaren.
Citera
2021-06-20, 01:32
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Jag har eget i en bransch där det nästan enbart är unga tjejer. Vi har några fik, konditori och lite öl/vin-servering.
Jag är extremt noga med vad jag anställer. Det ska vara självsäkra, glada och naturliga tjejer (det är nästan enbart tjejer som söker jobb).

Mina anställda kommer före kunderna för om dom trivs så kommer kunden oxå trivas. Jag har haft några korta inhopp av tjejer med fillers (ja, kalla mig boomer) men det är en fingervisning om dålig självkänsla och att man är för upptagen för sig själv för att fungera i ett team.

Jag kan kanske bli överbevisad i framtiden men jag söker självsäkra och trygga människor som medarbetare.
Det finns många fler saker jag tittar på när folk söker men deras sociala medier avslöjar oftast snabbt i bilder och inlägg hur dom kommer passa in hos oss.
Eller så kan du kolla deras CV och om de fått goda vitsord från tidigare arbetsplatser? Du vet, sånt som faktiskt är direktrelaterat till deras arbetsförmåga och övriga roll i jobbsammanhang.

Förövrigt - hur många tjejer med läppfillers rör det sig om i ditt fall? Tre stycken typ?

På vilket sätt ansåg du att de var "självupptagna" och hur vet du att detta var kopplat specifikt till deras utseenden?
Vägrade de att jobba alla timmar fullt ut med ursäkter som "jag måste in på toa och kolla mina läppar igen" en gång i kvarten eller?

Verkar framgångsrika Bianca Ingrosso vara en tjej som har svårt att knyta nya jobbkontakter och vara samarbetsvillig i övrigt?

Kan köpa det där om att vara osäker kring sitt utseende. Även att vissa människor arbetar mer effektivt som ensamma än i grupp men detta gäller också för en del introverta personer som ibland behöver mycket solotid, även på jobbet.

Resten verkar handla mer om att du gärna direktkopplar ett specifikt drag (fillers i detta fall) till alla dåliga egenskaper vilket låter mest som en omvänd typ av Haloeffekten.
Citera
2021-06-20, 01:32
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hon har mycket av sitt utseende att tacka sina föräldrar också. Hade de bara uppfostrat henne lite bättre, så hade hon sett mer ordentlig ut idag.
Så sant, läs föräldrarnas kommentarer till hennes ”cute cute cute”-bild...
Citera
2021-06-20, 02:00
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Vad spelar det för roll om människor väljer eller inte väljer sitt utseende när resultatet blir detsamma - de döms enbart för sina utseenden och inte för sin kapacitet och arbetsmoral? På så sätt så blir det visst jämförbart.
Menar du på fullt allvar att du likställer diskriminering pga. exempelvis etniskt förknippat utseende och en t-shirt med tryck?

Citat:
Jag har heller aldrig påstått att rasistiska människor skulle vara mindre flitiga i sitt jobb. Däremot så är hat och ojämlikhet något som de flesta inte uppskattar och därför skulle en misantropisk person inte heller bidra till en sund arbetsmiljö. Detta säger sig självt. Det vore lite som att anställa en uttalad mobbare.
Men vad säger du om personen är professionell nog att enbart ägna sig åt hat på fritiden, och har mycket goda vitsord vad gäller samarbete och som facilitator av god arbetsmiljö?

Citat:
Och du - är du medveten om att tatueringar bärs av ett hyggligt antal människor ur västvärldens befolkning numera?
Hur många? Och av dessa, hur många har halstatueringar?

Citat:
Det allra smartaste här vore väl att utgå ifrån CV?

Säger mycket mer om den arbetssökandes ambition och intellekt än de ytliga detaljer som du nämner här ovan.
Man skulle kunna tro det, men baserat på de rekryteringar jag har deltagit i på senare tid så är det ett rent lotteri. Personer som har papper på genomförd utbildning men besvarar de mest elementära frågor med ”goddag yxskaft”.
Citera
2021-06-20, 02:43
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II

Menar du på fullt allvar att du likställer diskriminering pga. exempelvis etniskt förknippat utseende och en t-shirt med tryck?
Med utseende så syftar jag på hur en människa ser ut i ansikte och kropp. Dit hör även tatueringar och plastikoperationer.
Citat:
Men vad säger du om personen är professionell nog att enbart ägna sig åt hat på fritiden, och har mycket goda vitsord vad gäller samarbete och som facilitator av god arbetsmiljö?
Varför skulle hatiska människor likt nazister få goda vitsord? Människoförakt och ojämlikhet har inget i en välmående samhällelig gemenskap att göra.

Inga normalfuntade personer vill heller umgås med någon som de vet ser ner på dem p.g.a. deras etnicitet. Oavsett hur vänlig den nazisten kan verka på ytan.
Citat:
Hur många? Och av dessa, hur många har halstatueringar?
Jag har inte direkt jämfört antalet tatuerade jag mött i min vardag med personer som inte är det. Men kan säga att jag ser det varje dag i flera områden jag passerar i min innerstad och särskilt vanligt tycker jag det verkar vara bland yngre personer. 30-årsåldern och neråt. En möjlig trend som alltfler tycks villiga att haka på.

Kan inte minnas när jag senast såg någon med halstatuering. Men strunt samma vilken kroppsdel tatueringen nu råkar finnas på. Inget jag bryr mig om då det knappast säger något om hur en person fungerar på jobbet eller som människa i övrigt.

Citat:
Man skulle kunna tro det, men baserat på de rekryteringar jag har deltagit i på senare tid så är det ett rent lotteri. Personer som har papper på genomförd utbildning men besvarar de mest elementära frågor med ”goddag yxskaft”.
Tja, det är väl mer i sin ordning att testa folks kunskaper och intelligens innan ev. anställning men nu var det ju utseende specifikt som trådens diskussion handlade om och där tycker jag inte att det är okej att diskriminera så som gjorts med Ronja.
Citera
2021-06-20, 03:03
Medlem
omkretss avatar
Det finns endast ett fåtal kvalificerade jobb man anställer sugmunnar på. Strippstången är såklart ett av dem.
Citera
2021-06-20, 04:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Jo, det är samma sak då den som dömer gör detta enbart pga personens utseende, modifierat eller ej.
Det är alltså samma sak om man bortser från det som gör skillnaden. Okej, det kan jag acceptera!
Citera
2021-06-20, 04:11
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OQwm9A/ronja-24-nekades-jobbintervju--pa-grund-av-sina-lappar

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

Det är väl inte så konstigt? Om någon väljer att tatuera någon valfri hatsymbol i pannan så blir det kanske lite jobbigt på arbetsmarknaden? Om någon väljer att se ut som en anka kan det väl hända att samma sak inträffar?

Personligen bryr jag mig inte för fem öre :-)
Senast redigerad av Flashsmash 2021-06-20 kl. 04:17.
Citera
2021-06-20, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Är det här diskriminering i någon form, eller har en arbetsgivare rätt att bestämma hur en anställd ska se ut? Jag tycker att gör man kroppsmodifikationer, så får man stå sitt kast om arbetsgivaren inte vill ha en på grund av kroppsmodifikationerna. Vissa kroppsmodifikationer signalerar inte direkt förtroende och anknäbbar är en sån sak (enligt mig).

ronja kanske ska ta ärendet till DO tillsammans med det meddelande som hon fick.
Citera
2021-06-20, 04:23
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det är väl inte så konstigt? Om någon väljer att tatuera någon valfri hatsymbol i pannan så blir det kanske lite jobbigt på arbetsmarknaden? Om någon väljer att se ut som en anka kan det väl hända att samma sak inträffar?

Personligen bryr jag mig inte för fem öre :-)

EDIT: Inte för fem öre, men kanske för nio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in